Renault Scénic RX4

Renault Scénic RX4

Čerstvý vítr

Renault sice nepatří mezi automobilky zabývající se tradičně pohonem na všechna čtyři kola. Přesto však v jeho historii vzniklo poměrně mnoho zajímavých osobních automobilů s pohonem obou náprav. První takovou vlaštovkou byl v padesátých letech typ Colorale (1951), Jeep CJ7 (1983), známý dnes především jako Wrangler,  Renault 18 kombi 4x4 (1984), Renault Nevada 4X4 (1988), Renault 21 Quadra (1989), Renault Espace Quadra (1987),  Safrane Biturbo Quadra (1993) a v neposlední řadě JEEP Cherokee (1992) (ano čtete správně, také on patřil do produkce Renaultu).

Nyní přichází Renault se zcela novou, originální koncepcí. Kompaktní monospace se stálým pohonem čtyř kol. Spojuje v sobě tak lehký terénní automobil, schopný překonávat lehčí nástrahy terénu a prostorný rodinný vůz. Jeho přímými konkurenty se stanou Toyota RAV 4, Land Cruiser Freelander a Honda CRV. Renault Scénic RX4 neskrývá spojení se svým stájovým kolegou, modelem Scénic.

Voštinová struktura mříže chladiče na přední kapotě a dlouhé reflektory s dvojitou optikou se objevují i na modelu RX4. Objevíme však malý rozdíl: reflektory mají černé pozadí  aby dodaly vozu sportovní vzhled.

Vůz s náhonem na všechna kola musí mít určité vlastnosti: Scénic RX4 má široký ochranný rám, u některých odstínů v barvě karoserie. Opticky vypadá předek vozu širší díky prodlouženému nárazníku a velkorysejším blatníkům z kompozitních materiálů.

Design zadní části vozu je pozoruhodně odlišný. Zadní dveře se závěsem nahoře jsou nahrazena dveřmi uchycenými vlevo. Náhradní kolo se přesunulo z vnitřku vozidla na páté dveře a je chráněno kompozitním krytem v barvě karoserie. Interiér si uchovává všechny příjemné vlastnosti: prostornost kabiny, poloho řidiče, modulární úpravu sedadel i vhodně řešený zavazadlový prostor, navíc však získal sportovní vzhled. Povrch palubní desky je černý v kontrastu k ostatním prvkům, které mají barvu muškátového oříšku.

Hlavní technická inovace se týká pohonu 4x4 s elektronickým systémem řízení pohonu předních kol. Speciální převodovou skříň Twin output vyvinul Renault. Základem převodovky použité v RX4 je převodovka modelu Scénic. Systém transmise pak vyvinul rakouský specialista Ster-Puch.

RX4 má světlou výšku o 120 mm větší než normální Scénic a disponuje  velkou pohyblivostí závěsů. Vyrovná se tak s jakýmkoli typem povrchu silnice a lehčím terénem. Přední náprava je typu Mc Pherson, doplněná o prvky, speciálně vyvinuté pro jízdu mimo silnice. Zadní závěs byl zcela změněn tak, že všechny mechanické komponenty jsou, které jsou pro vozidlo specifické, spočívají na rámu upevněném na čepech pohlcujících nárazy. Tím bylo dosaženo podstatného snížení hlučnosti zadní nápravy.

Šestnáctipalcová kola s pneumatikami 215/65/16 byla vyvinuta speciálně pro kombinované užívání vozu. Scenic RX4 bude k dispozici s benzínovým dvoulitrem 16V o výkonu 140 k nebo dieselem 1,9 dCi Common Rail o výkonu 105k. Tyto motory zajišťují modelu RX4 postavení jednoho z nejsilnějších vozů s náhonem na všechna čtyři kola, který je na trhu k dispozici.

Související články



Test - Renault Scénic RX4
Cestopis - S Renaultem Scénic přes Alpy I, S Renaultem Scénic přes Alpy II
 


Viktor Kazda (listopad 1999)


Galerie


Renault Scénic RX4 Renault Scénic RX4 Renault Scénic RX4
Renault Scénic RX4


Verze 2,0 16V 1,9 dCi
Motor Z PV
Objem [cm3] 1.998 1.870
Největší výkon kW [k] 101,5 [140] 75 [105]
při otáčkách za minutu 5.500 4.000
Točivý moment [Nm] 188 200
při otáčkách za minutu [ot/min] 3.750 1.500
Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Odejdi mimo vozovku, na svah nebo za svodidla.