Alpine pro nejnáročnější už není tajemstvím!

Nová Alpine A110 S svému řidiči poskytne ještě více radosti z jízdy, než základní verze A110

Nová Alpine A110 hned po svém představení v roce 2017 vyvolala u milovníků sportovní jízdy velké nadšení. První výrobní série byly bleskově vyprodány a vůz dokonce získal druhé místo v prestižní novinářské anketě Car of the Year 2019. Vzhledem k puristicky sportovnímu charakteru tohoto mrštného kupé a jeho poměrně vysoké ceně je to mimořádný úspěch. Výrobce ale rozhodně neusnul na vavřínech – již v roce 2017 slíbil, že tento automobilový skvost později nabídne i v ještě ostřejší a výkonnější verzi a své slovo nyní dodržel. Na podzimním autosalonu ve Frankfurtu se pochlubí modelem A100 ve verzi S, ke které již uvolnil kompletní technické informace. Na co se tedy můžeme těšit?

Pouze decentní designové změny

Po designové stránce se u verze S změnily spíše detaily – např. na zadních sloupcích karoserie se objevily specifické okrasné štítky a nápisy Alpine na přídi a zádi jsou vyvedeny v černé barvě. Černou barvu mají také speciální litá kola, za kterými svítí oranžové brzdové třmeny. Jen pro vrcholnou verzi A110 S je k dispozici speciální matně šedý lak karoserie. V interiéru byly všechny prvky, které má standardní provedení modré, změněny na oranžové. Jedná se např. o veškeré interiérové švy (na volantu, přístrojové desce, výplních dveří, sedačkách). Oranžový je i středový proužek na věnci volantu, který při rychlé sportovní jízdě řidiči pomáhá v orientaci, kdy má kola v přímém směru. Kabina je navíc osazena kompletně černými panely, vč. výplní dveří, stropnice a protislunečních clon. Sedadla, čalouněná speciální černou kůží, vyvinula firma Sabelt a každé váží jen 13,1 kg. Pedály, stejně jako plochy na odložení levé nohy řidiče a obou nohou spolujezdce, jsou vyrobeny z hliníku. Standardní výbava zahrnuje rovněž audiosystém Focal, telemetrický systém Alpine (který informuje o spoustě údajů týkajících se vozu a jeho jízdních výkonů, což se hodí hlavně při dovádění na okruhu) a přední i zadní parkovací senzory. Na přání může A110 S získat karbonovou střechu, která přinese nejen ještě sportovnější vizáž, ale také redukci hmotnosti o 1,9 kg. Vzhledem k tomu, že se tento díl nachází na nejvyšším bodě karoserie, použití tohoto karbonového dílu se pochopitelně pozitivně projeví v dalším snížení již tak mimořádně nízkého těžiště tohoto nizounkého kupé. V příplatkové nabídce figurují rovněž ultralehká litá kola Fuchs a zadní strana opěradel sedaček Sabelt v karbonovém designu. 

Tužší a ještě ostřejší

Podvozek verze S byl ve srovnání s běžnou A110 nově naladěn s cílem dosáhnout ještě sportovnějších jízdních vlastností v zatáčkách a skvělé stability při jízdě v přímce i v těch nejvyšších rychlostech. Dostal proto o 50 % tužší pružiny a dokonce o 100 % tužší stabilizátory. Podvozek se zároveň o další 4 mm přiblížil k vozovce a upravena byla i charakteristika tlumičů. Těmito úpravami auto získalo ještě ostřejší reakce na pokyny volantem a ještě větší odolnost vůči odstředivé síle působící při projíždění zatáček. Verze S totiž dostává nejen speciální litá kola, ale také obouvá odlišné pneumatiky Michelin Pilot Sport 4 (přední mají šířku 215 mm, zadní 245 mm) s mimořádnou přilnavostí. Systém ESP získal mód Race, jehož aktivací je stabilizační systém zcela deaktivován, což je zvláště vítané při jízdách po závodních okruzích. Brzdy Brembo s dvoumateriálovými kotouči, které jsou u jiných verzích A110 nabízeny na přání, jsou v případě verze S součástí standardní výbavy. Výrobce tvrdí, že navzdory všem výše zmiňovaným úpravám podvozku je i A110 S dostatečně komfortní pro každodenní běžné používání. No, na kvalitních západoevropských vozovkách možná ano, ale v českých podmínkách o tom dost pochybujeme...

Čtyřicet koní navíc

Vrcholné provedení Alpinky samozřejmě obdrželo také špičkově naladěný motor. Stále se jedná o povedený přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,8 l, jeho výkon ale povyskočil o výrazných 40 k. Je přitom dosahován o 400 ot./min výše, takže výsledkem je 292 k při 6400 ot./min. Co se týče točivého momentu, jeho nejvyšší hodnota 320 N.m je k dispozici již od 2000 ot./min až po nejvyšší otáčky. I v tomto případě s motorem spolupracuje sedmistupňová dvouspojková samočinná převodovka Getrag. A s tím je spojeno asi jediné možné zklamání z této verze - ani u ní totiž nelze alternativně získat přímo řazenou manuální převodovku. O dostatečnou přilnavost zadního vnitřního kola při průjezdech ostrých zatáček se stará diferenciál se zvýšenou svorností. Ve výsledku se Alpine A110 S chlubí výkonovou hmotností 3,8 kg/k, zatímco u běžných provedení to je 4,3 kg/k. Sprint z 0 na 100 km/h verzi S zabere jen 4,4 s, což je o desetinu sekundy méně, než u běžné verze. No, přiznejme si, že je to možná menší rozdíl, než bychom při tak výrazném výkonovém navýšení čekali. Také nejvyšší rychlost se u verze S zvýšila jen mírně  – na 260 km/h (tedy o 10 km/h více, než běžné provedení), asi jen málokdo ale bude tuto hodnotu u tak malého a lehkého vozu považovat za nedostatečnou... Výrobce ale argumentuje, že prvořadým cílem nebylo šponování jízdních výkonů, ale poskytnutí mimořádně intenzivní radosti z jízdy. A že se tohoto cíle výrobci podařilo dosáhnout, o tom asi není třeba pochybovat. Stejně jako historický vzor, i nová A 110 totiž sází na kombinaci výkonného, ale nikoliv velkého motoru s velmi lehkou a nízkou karoserií. Nová A110 ji má kompletně vyrobenou z hliníku, takže nejlehčí provedení tohoto vozu váží pouhých 1100 kg. Výsledkem všech těchto lákavých ingrediencí je (nejen dle tvrzení výrobce, ale i podle výsledků řady novinářských testů) skutečně mimořádný požitek ze sportovní jízdy, ke kterému přispívá také vyspělé nezávislé zavěšení všech kol a motor uložený před zadní poháněnou nápravou, což umožnilo ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50. 

Za kolik a kdy

Nová špičková verze A110 S má stanovenu základní cenu 66 500 Euro, což je lehce přes 1,7 milionu Kč. Věru žádná láce, ale i tak budou tyto vozy jistě brzy vyprodány na dlouho dopředu... První kousky A110 S se u koncesionářů Alpine objeví v říjnu a první zákazníci si je odvezou ještě před koncem letošního roku. Je veliká škoda, že vzhledem k přetrvávajícímu výraznému převisu poptávky nad nabídkou dosud nebyla realizována třetí vlna otevírání showroomů značky Alpine v Evropě, do kterého prý konečně bude patřit i Česká republika. Doufejme, že už to nebude dlouho trvat a alespoň v Praze se jedné prodejny této slavné sportovní značky dočkáme! Samozřejmě se pak pokusíme tento malý automobilový klenot získat i k testu!





Alpine A110 S – základní technické údaje
Dvoumístné kupé s motorem napříč před zadní nápravou a pohonem zadních kol
Vnější rozměry: 4180 x 1798 x 1248 mm
Karoserie: samonosná, celohliníková, součinitel odporu vzduchu Cx = 0,32
Objem zavazadlového prostoru vpředu/vzadu: 96/100 l
Rozvor: 2419 mm
Rozchod vpředu/vzadu: 1556/1553 mm
Zavěšení kol: dvojitá příčná ramena, příčný zkrutný stabilizátor
Brzdy: přední kotouče o průměru 320 mm, čtyřpístkové pevné třmeny, zadní kotouče o průměru 320 mm, dvoupístkové uspořádání s plovoucími třmeny
Rozměr pneu: 215/40 R18 (vpředu), 245/40 R18 (vzadu)
Objem palivové nádrže: 45 l
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,8 16V
Největší výkon: 292 k při 6400 ot./min
Největší točivý moment: 320 N.m mezi 2000-6400 ot./min
Převodovka: dvouspojková, samočinná 7st.
Pohotovostní hmotnost: 1114 kg
Výkonová hmotnost: 3,8 kg/k
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,4 s
Největší rychlost 260 km/h
Spotřeba paliva a emise CO2/km: dosud neuvedeno (homologační proces ještě není dokončen)
Základní cena: 66 500 Eur

Foto Alpine

12.8. 2019


Roman Poláček


Galerie


Nejostřejší Alpine A110 S může dostat exkluzivní odstín šedé, my bychom ale dali přednost bílé... Alpine A110 S se kromě tužšího podvozku může chlubit také o 40 k výkonnějším motorem, než má základní verze Zde se můžeme pokochat pohledem na mimořádně atraktivní záď
Výrobce slibuje zcela mimořádné jízdní zážitky a nemáme důvod mu nevěřit! Výrobce zdůrazňuje, že A110 S je vynikající nejen v zatáčkách, ale i na dálnici, kde oslňuje mimořádně stabilním chováním i ve velmi vysokých rychlostech. Legálně to ovšem lze ověřit jen na vybraných úsecích v Německu, ale díky bohu za to! Přikrčená silueta i základní linie karoserie silně připomíná slavnou Berlinette
Dvoumístná kabina přímo láká k usednutí a ostré sportovní jízdě. Škoda jen, že na středovém panelu chybí krátká řadicí páka a pod volantem spojkový pedál! Všechny nápisy na karoserii verze A110 S jsou vyvedeny v černé barvě I když to na první pohled není patrné, motor je uložen nikoliv za, ale před zadní nápravou. Podstatně se tím zlepšilo rozložení hmotnosti na nápravy a tím i jízdní vlastnosti.


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 3. Zajisti místo výstražným trojúhelníkem.