Nový Captur se představuje!

I druhá generace malého crossoveru Renaultu Captur je určena primárně do města, díky zvětšené kabině i kufru a vyšší úrovni komfortu si ovšem může suverénně troufnout i na delší trasy

První generace malého crossoveru Renault Captur byla představena v roce 2013 a velmi rychle se stala hitem. Dokonce až do loňského roku držela pozici nejprodávanějšího malého crossoveru, a to nejen v domácí Francii, ale i v Evropě, což je opravdu velký úspěch. Vždyť i loni, na sklonku kariéry tohoto modelu, činil jeho celkový prodej více než 230 000 vozů. Je prostě jasné, že na rozdíl od předchozího propadáku, malého MPV Modus, se Captur ukázal být naprostou trefou do černého! Celkové prodeje evropského Capturu dosud dosáhly 1,2 milionu kusů. (Pro úplnost ještě dodáme, že hovoříme o evropské verzi, protože v Rusku, Brazílii a Indii se od roku 2016 vyrábí stejnojmenný crossover s podobným designem, ale stojící na jiné platformě, která umožnila vytvořit delší karoserií a alternativně nabízet i pohon všech kol).

Důležitá novinka

Pokud chce výrobce udržet vedoucí pozici na trhu, musí být i ten největší bestseller včas nahrazen nástupcem. Jak praví známé pořekadlo, kdo chvíli stojí, již stojí opodál. Vždyť právě třída malých crossoverů je v posledních letech v Evropě vůbec nejdynamičtěji rostoucí segment, takže není divu, že armáda konkurentů stále roste. Pokud bychom měli jmenovat alespoň ty nejdůležitější zástupce masových (neprémiových) značek, tak musíme uvést Opel Mokka, Volkswagen T-Roc, Peugeot 2008 (nedávno rovněž představený v nové generaci), Citroën C3 Aircross, Fiat 500 X, Hyundai Kona, Kia Stonic, Honda CR-V, Mazda CX-3, Seat Arona a v neposlední řadě Škoda Kamiq, jejíž výroba v těchto dnech právě odstartovala. Právě kvůli prudce rostoucí popularitě malých crossoverů Renault začlenil novou generaci Capturu do svého dlouhodobého plánu rozvoje nazvaného Drive the Future (2017-2022) jako jednu z klíčových novinek svého modelového potrfolia. Navíc se nový Captur stane jediným globálním modelem, půjde o jediné auto, které se bude (s minimálními modifikacemi) prodávat po celém světě. Výše vzpomínaná dvoukolejnost této modelové řady se tedy již nebude opakovat. Výroba Capturu II. generace kromě Evropy poběží také v Číně a v Jižní Koreji (zde se vůz bude prodávat pod značkou Samsung). 

Nový Captur je prvním modelem Renaultu, který bude alternativně nabízen ve verzi plug-in hybrid. Ponese označení E-Tech Plug-in. Půjde o hybridní vozidlo kombinující pohon spalovacím motorem a elektromotorem, přičemž baterii, která je schopna ho po omezenou dobu napájet, je možno nabíjet z elektrické sítě. Možnost alternativní zástavby hybridního pohonu je umožněna díky použití nové alianční podvozkové platformy s označením CMF-B. Nový Captur se také stane prvním sériově vyráběným Renaultem, který bude stále připojen k internetové počítačové síti. Dalším progresivní technickou oblastí, na kterou je nový Captur zaměřen, je systém elektronických asistentů, podporujících autonomní jízdu. Zatím se ovšem bude jednat o úroveň 2, která bude stále vyžadovat pozornost řidiče.

Design navazuje na úspěšného předchůdce

S elegantně tvarovanými blatníky, výraznými vodorovnými konturami na bocích a tzv. plovoucí střechou je design nového Capturu ještě atraktivnější, než u jeho předchůdce. Dle výrobce se designéři snažili vytvořit ještě atletičtěji a dynamičtěji působící vůz, navíc s posílenou DNA kategorie SUV. Důležitým úkolem přitom bylo zachovat typický francouzský designérský styl, transformovaný ovšem do modernějšího hávu. Nový Captur je ve srovnání se svým předchůdcem podstatně větší auto – na délku ho přerůstá o zhruba 11 cm (celková délka 4,23 m) a rozvor se prodloužil o 2 cm (na 2,63 m). Samozřejmě nechybí diodové přední svítilny, které u novinky získaly tvar písmene C (který je v posledních letech charakteristický pro všechny modelu Renault) a velmi výrazným designem optiky, zatímco na zádi zaujmou nižší sdružené svítilny (nyní rovněž ve tvaru písmene C), které vůz opticky rozšiřují. Vložené chromované prvky na zadních sloupcích zvyšují dojem luxusu. Alternativně dodávané střešní okno je rozměrnější, než u předchůdce.

Zmiňovaného posílení „terénnosti“ modelu bylo dosaženo použitím větších kol (mohou dosáhnout velikosti až 18 palců), ochranných plastů na lemech blatníků, spodních partií nárazníků a dveří a také hliníkovými střešními ližinami. Směrem vzad výrazněji klesající střecha a zmenšení plochy zadních oken karoserii zároveň dodává sportovnější charakter. Kapota motoru má více prolisů, takže působí svalnatěji než u předchůdce. U Capturu se těšilo velké oblibě dvoubarevné lakování, které volilo 80 % zákazníků. Proto bude samozřejmě k dispozici i u nástupce. Bude se jednat o 11 základních odstínů, 4 kontrastní odstíny lakování střechy a 3 externí individualizační pakety vnějších plastů. To vše dohromady umožňuje, že si zákazník bude moci vybrat z 90 barevných kombinací! 

Kvalitnější, prostornější a modernější interiér

V kabině nového Capturu jsou mezigenerační změny ještě výraznější, než na karoserii. Celkově lze říci, že interiér Capturu II. generace je stylově i ergonomicky velmi podobný té v nové generaci Clia, ve srovnání s ním je ale pochopitelně vyšší (vč. vyššího ukotvení přístrojové desky a sedadel), čímž využívá výhod vyšší karoserie. Stejně jako v letos představené nové generaci Clia, i v novém Capturu se designovou dominantou pracoviště řidiče stává vertikálně umístěný středový displej s úhlopříčkou 7 nebo 9,3 palce. Stejně jako nejnovější Clio, i druhá generace Capturu používá tzv. létající středovou konzoli, která tvoří vyvýšený výstupek pro umístění řadicí páky v perfektním dosahu řidičovy ruky (či voliče jízdních režimů u vozů se samočinnou převodovkou). U provedení se samočinnou převodovkou se pod ním v otevřeném prostoru nachází otevřená odkládací schránka.

Velká pozornost byla věnována výběru interiérových plastů, které působí výrazně hodnotněji, než u předchůdce. Pochvalu zasluhuje přehledná řada tlačítek umístěná pod středovým displejem a trojice klasických otočných ovladačů klimatizační soustavy. Při změně rychlosti větráku se tedy řidič už nebude muset nebezpečně nořit do palubního menu, což lze jedině přivítat! Vyšší výbavové stupně budou mít kabinu zdobenou ambientním barevným osvětlením. Nový, elegantnější volant mohl být vybaven kompaktnějším středem, protože používá kompaktnější airbag. Řidič tak lépe vidí na přístrojový štít. Na přání se dodává i věnec volantu s vyhříváním, které je v mrazivých dnech k nezaplacení. Všechny verze se samočinnou převodovkou budou standardně vybaveny řadicími pádly pod volantem. Mechanická parkovací brzda se stala minulostí, protože nový Captur je vybaven její elektrickou alternativou, ovládanou tlačítkem na středové konzole. Zatím ale nevíme, zda tomu tak bude jen u dražších, nebo všech výbavových stupňů. Komfort řidiče i spolujezdce zvyšuje posuvná středová loketní opěrka, k dispozici jsou samozřejmě i zásuvka pro napájení spotřebičů 12V a USB porty pro zadní pasažéry.

Vyspělé technologie a více komfortu

Navigační systém je nyní on-line v reálném čase, takže se může průběžně aktualizovat. Řidič má k dispozici také osvědčený systém Multi-Sence, který mu umožňuje výběr z několika jízdních režimů (Eco, Sport,) nebo si charakteristiku jednotlivých prvků (citlivost reakce na plyn, tuhost řízení, intenzita zvuku motoru) může zkombinovat sám a uložit do volby MySence. Přístrojový štít je na přání k mání i v plně digitální formě, u které si řidič může vybrat z několika podob zobrazovaných ukazatelů. Nové výplně dveří působí rovněž hodnotněji a odkládací prostor vytvořený v těch předních pojme i láhev o objemu 1,5 l. Celkový objem všech interiérových odkládacích schránek narostl na 27 l.

Renault se chlubí, že nová přední sedadla nabízí komfort obvyklý u vozů vyššího segmentu. Například sedák je nyní o 15 mm delší a stejně jako opěradlo má lepší anatomické tvarování. Nová konstrukce opěradel je tenčí, což přináší pro kolena zadních cestujících 17 mm prostoru navíc. Nově konstruované opěrky hlavy prý zlepšují výhled řidiče (i spolujezdce) vzad. U vrcholných stupňů výbavy si řidič u své sedačky může užívat i elektrické ovládání. Široký výběr potahových látek (dostupných podle zvoleného stupně výbavy) ve velmi výrazných i tlumenějších barevných odstínech opět dává zákazníkovi široké možnosti individualizace. Nejluxusnější prostředí samozřejmě nabízí vrcholný stupeň výbavy Initiale Paris s částečně koženým čalouněním. Pro audiofily je určen prémiový audiosystém Bose se subwooferem, který nezmenšuje objem zavazadlového prostoru. Zavazadlový prostor nového Capturu narostl na 536 l, což je dle slov výrobce v kategorii malých crossoverů nejlepší hodnota. Zatím ale není jasné, zda udávané hodnoty bylo dosaženo přísnou krychličkovou normou vyvinutou německou zkušebnou VDA, nebo se jedná o optimističtější objem změřený po francouzsku, tedy napuštěnou kapalinou. Rozdělení prostoru mezi zavazadla a nohy zadních cestujících lze pomocí podélně posuvné zadní lavice měnit v rozsahu 16 cm a ani tedy nevíme, zdali výrobce udávaný objem kufru naměřil v její přední, střední či zadní pozici. Po sklopení zadního děleného opěradla ale vznikne rovná plocha, která je s délkou 1,57 m o 11 cm delší, než u předchůdce. 

Moderní motory

Paleta pohonných jednotek, se kterými se bude nový Captur nabízet, je podobná jako v případě nového Clia. Základ nabídky tedy tvoří benzinový přeplňovaný tříválec s obchodním označením 1.0 TCe. Kompaktní a lehký motor byl vyvinut ve spolupráci se sesterským Nissanem. Je osazen turbodmychadlem s elektronicky ovládaným obtokovým ventilem, výfukovými svody částečně integrovanými do hlavy válců, hydraulicky řízeným časováním rozvodů a speciálně ošetřeným povrchem válců pro minimalizaci třecích ztrát. Nepřímé vstřikování paliva přitom odstraňuje riziko usazování karbonu na sedlech ventilů, které u přímovstřikových jednotek hrozí zejména při častých krátkých jízdách v městském provozu. Ve srovnání s dřívějším tříválcem 0,9 l nový litr přináší řidiči benefit v podobě výkonového přírůstku 10 k a 20 N.m točivého momentu a výrobce proto slibuje zlepšení pružnosti v nízkých otáčkách. Nový litrový motor je kombinován s pětistupňovou manuální převodovkou a Renault vyvinul i verzi spalující LPG. Ta by pro mnohé české zákazníky mohla být velmi atraktivní – samozřejmě při nasazení rozumné ceny...

Pro náročnější zájemce o benzinový Captur je připraven nový přeplňovaný čtyřválec, který Renault vyvinul ve spolupráci s Mercedesem. Jeho nesmírně vyspělou a důmyslnou konstrukci jsme na našem webu již několikrát popisovali, takže ji zde již nebudeme opakovat.  Omezíme se jen na konstatování, že dle dosavadních praktických zkušeností se jedná o příjemně svižnou a mimořádně kultivovanou jednotku s příznivou spotřebou paliva. Pro Captur bude tento motor k dispozici ve dvou výkonových verzích. První dává 130 k a 240 N.m. Tento motor bude dostupný jak v kombinaci se šestistupňovým manuálem, tak se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem EDC. Špičkou benzinové nabídky je tentýž motor naladěný na 155 k a 270 N.m, který je ovšem k dispozici výhradně s automatickou převodovkou EDC. Stejně jako v případě slabší automatické verze má řidič standardně k dispozici řadicí pádla pod volantem. 

Renault samozřejmě nezapomněl ani na příznivce dieselů – již osmá generace oblíbeného přeplňovaného čtyřválce 1.5 dCi plní díky vstřikování močoviny do výfukového potrubí i nejpřísnější nové emisní normy. Bude se nabízet s výkonem 95 k a točivým momentem 240 N.m, nebo 115 k a 260 N.m. První provedení je kombinováno výhradně se šestistupňovým manuálem, ve druhém případě si bude možno alternativně vybrat i sedmistupňový automat EDC.

Od roku 2020 bude nový Captur k dispozici také v hybridní verzi E-TECH plug-in. Použit bude nový benzinový motor o objemu 1,6 l opatřený výfukovým filtrem pevných částic, doplněný o dvojici elektromotorů a trakční baterii o kapacitě 9,8 kWh. Vůz se bude vždy rozjíždět pomocí elektromotorů, tedy tiše a bez emisí a při plně nabitých bateriích takto ujede až 45 km rychlostí až 135 km/h v kombinovaném měřicím cyklu a až 65 km v městském měřícím cyklu. Tato verze tak bude schopna jezdit např. při denním dojíždění po městě do zaměstnání zcela bezemisně, zatímco při delších víkendových jízdách bude využívat spalovací motor.

Moderní podvozková platforma a armáda jízdních asistentů

Nový Captur využívá stejnou nejmodernější modulární podvozkovou platformu CMF-B, jako nové Clio. Byla vyvíjena od roku 2014 ve vývojovém středisku Technocentrum Renault v Guyancourtu. Ve srovnání s platformou, na které jezdil Captur I. generace, je 85 % jejích dílů nových. Hlavním cílem konstruktérů byla redukce hmotnosti při ještě zvýšené tuhosti. Mezigenerační hmotnostní úspory bylo dosaženo jak u karoserie, tak i u náprav. Podlaha dostala nové aerodynamické kryty, které dále snížily koeficient odporu vzduchu. Ve srovnání s předchůdcem se také podařilo vylepšit akustiku, když hladina vnitřního hluku v kabině měřená v rychlostech od 0 do 130 km/h poklesla o 1,5-2 dB. Velký důraz při konstrukci karoserie byl pochopitelně kladen také na pasivní bezpečnost. Proto se zvýšil podíl výlisků z vysokopevnostní oceli. Přínosem je rovněž použití adaptivního airbagu řidiče, velkoobjemových bočních stropních airbagů, napínačů bezpečnostních pásů s omezovači tahu a v neposlední řadě úchytů ISOFIX pro naprosto spolehlivé spojení dětských sedaček s karoserií. 

Nová podvozková platforma nového Capturu umožňuje nabídnout také spoustu jízdních asistentů, jako například palubní kamera se záběrem 360 stupňů, která aktivizuje samočinné nouzové brzdění při detekci chodce či cyklisty (ještě předtím je řidič varován světelným a akustickým signálem), se kterým hrozí srážka. Asistenční systém pro dálniční a městský provoz (HTJC) sestává z adaptivního tempomatu a asistentu pro jízdu v pruzích. Je aktivní při rychlostech od 0 do 160 km/h a je k dispozici pro verze poháněné motory 1.3 TCe se samočinnou převodovkou a také pro hybridní provedení E-Tech. Činnost adaptivního tempomatu lze nastavit pro odstup od vpředu jedoucího vozidla v rozmezí 1,2 – 2,4 s. Jestliže je před vozem volná vozovka, pracuje jako klasický tempomat. V městském provozu je systém schopen vůz zcela zastavit. Při reakci řidiče do 3 s (stiskem plynového pedálu či tlačítka na volantu) se tempomat automaticky opět aktivuje, pokud řidič nezareaguje, automaticky se vypíná. Nový Captur může být vybaven i couvací kamerou a parkovacími senzory pokrývajícím okolí vozu v úhlu 360 stupňů a samočinným přepínám mezi tlumenými a dálkovými světlomety v závislosti na okolních světelných podmínkách. Při couvání z nepřehledného místa je řidič akusticky upozorněn, že se blíží jiné vozidlo a při ostrém brzdném manévru se automaticky rozblikají ukazatele směru. Součástí nabídky je samozřejmě také vyspělý parkovací asistent.

Na závěr si ještě zrekapitulujeme technické údaje, které již Renault oficiálně uvolnil ke zveřejnění: délka 4228 mm, šířka 1797 mm, výška 1566 mm, rozvor 2639 mm, objem zavazadlového prostoru 536 l, velikost kol 16-18 palců při obvodu pneumatiky 690 mm. Zatímco nové Clio by se u nás mělo začít prodávat na podzim letošního roku, jeho větší bráška by to mohl stihnout do konce letošního roku.

Foto Renault

(11.7. 2019)






Roman Poláček


Galerie


Vzhledem k obrovské popularitě tohoto modelu je nový Captur pro Renault mimořádně důležitou novinkou Dle současného stylistického trendu vozů Renault dostal i nový Captur diody denního svícení ve tvaru písmene C Tvar písmene C používají i zadní svítilny, které vůz opticky rozšiřují
Nový Captur je ještě větší fešák, než jeho předchůdce Výraznější sklon zadních partií střechy a nižší plocha oken od sloupku B dozadu dodávají karoserii sportovní nádech Nový Captur má pěkně vyvážený boční profil. Za povšimnutí stojí stoupající mohutný boční prolis, který na dveřích vytváří efektní světelné odrazy
Nová přístrojová deska i výplně dveří mezigeneračně pořádně prokoukly. Zlepšila se i ergonomie a kvalita použitých materiálů. Alternativně se dodává i digitální přístrojový štít Stejně jako u nového Clia, i v Capturu II. generace je volič samočinné převodovky (či řadicí páka) umístěna na mohutném výstupku přístrojové desky. Díky tomu je řidiči skvěle po ruce.
V nabídce jízdních asistentů nechybí ani samočinné přepínání mezi tlumenými a dálkovými světlomety podle okamžitých světelných podmínek Pokud řidič nezačne zpomalovat před chodcem či cyklistou, zasáhne systém AEB (Active Emergency Braking) a vůz zastaví, nebo aspoň zpomalí Na dálnicích řidiči usnadní práci adaptivní tempomat a asistent jízdy v pruzích
Při couvání z řady příčně stojících automobilů může být řidič nového Capturu varován před přijíždějícím vozidlem díky kameře s rozsahem záběru 360 stupňů Jedna z ideových designových skic A na závěr ještě designérský návrh nového interiéru


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Nudíte se? Kupte si medvídka mývala nebo si přijďte popovídat na naše fórum.