Renault Koleos

Renault Koleos

Renault Koleos

Před necelým týdnem byly odhaleny novinářské veřejnosti první fotografie Koleosu, po dlouhé době opravdické čtyřkolky od Renaultu.

Ano, Koleos zdaleka není první čtyřkolka, kterou Renault vyráběl. Před více než padesáti lety to byl famózní typ Colorale, po němž přišly další vozy, se kterými bylo potěšení vyrazit na nezpevněné cesty, Renault 18 kombi 4x4 (1984), Renault Nevada 4X4 (1988), Renault 21 Quadra (1989), Renault Espace Quadra (1987), Renault Scénic RX4 (1999) a Renault Kangoo. Aby byl výčet kompletní, nesmí nám u čtyřkolek chybět Safrane Biturbo Quadra, s tou se ale do terénu asi nikdy nikdo nepustil.



Nesmíme také zapomenout na další vozy vyráběné Renaultem pod jinou značkou. Vzpomeňme tedy za všechny Jeep CJ7 (1983), Jeep Cherokee, který se dodnes prohání po našich silnicích vybavený slabým ale věčným motorem 2,1 tD.

V případě Koleosu Renault říká: Toto je náš první crossover.

Jeho vývoj trval 28 měsíců. Na jeho počátku byla studie, která, jak se později ukázalo měla s výsledkem pramálo společného. První prototyp pak vyjel z továrny Nissan na počátku roku 2006. Čtete správně. Koleos je totiž výsledkem spolupráce Aliance Renault Nissan Samsung. Jeho design má na svědomí Renault, techniku, resp. její podstatnou část zajistil Nissan a vyrábět ho bude korejský Samsung (stejně jako dvojče Koleosu - Samsung QM5).

Exteriér

Zvenčí není Koleos nijak rozměrný, má spíš kompaktní rozměry. Délku 4,52m a šířku 1,85m. Na první pohled je zřejmé, že se do terénu nebojí. Světlá výška se pohybuje od 188mm (dieselové verze) do 206mm (benzínové verze). Svou renaultí příslušnost nezapře z žádného pohledu. Zepředu svým nosem připomíná minulé generace méganů a lagun. Svou terénní příslušnost podtrhuje efektním skluzem pod předním nárazníkem. Zboku pak ostatní renaulty připomíná tvarem klik, zezadu pak můžete znovu spatřit renaultí nos a svítilny podtrhující koncernovou příslušnost. Kdy by i přes to byl na pochybách, nemůže přehlédnout rozměrný tovární znak.

Podvozek

Podvozek a systém přenosu síly je u SUVéčka jednou z nejdůležitějších součástí, proto mu budeme dnes věnovat více pozornosti než tomu bývá u ostatních modelů.
Přední náprava je typu MacPherson, zadní je pak nezávislá víceprvková - stejné jako jsou použita u nového Nissanu X-trail. Jak je tedy patrné, nejedná se o žádnou ryze terénní variaci, ale o podvozek, u kterého se předpokládá, že drtivou většinu svých kilometrů najede po silnici. Koneckonců ten, kdo má větší terénňácké ambice by se jistě poohlédnul po úplně jiném modelu. Koleos si zakládá na tom, že se v něm po silnici cestuje jako s autem střední třídy. I přes to se může pochlubit výraznými nájezdovými úhly vpředu 27 a vzadu 31 stupeň.

Pohon všech kol

Koleos, jak už jsme si řekli, není čistokrevná čtyřkolka se stálým pohonem čtyř kol. Přesto ale umí pohon všech čtyřech kol od startu (systém four wheel drive froum launch). Za normálních okolností jde 100% točivého momentu na přední kola. V případě potřeby je elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou rozdělován v poměru až 50:50 na přední a zadní nápravu. Rovněž tento systém najdete v Nissanu X-trail. V případě nedotáčivého nebo přetáčivého smyku systém vyhodnotí situaci a podle ní přidělí té které nápravě potřebnou porci točivého momentu. Učiní tak dříve, než do řízení vozu zasáhne ESP.

Ve chvílích, kdy je trakce na prvním místě se řidič může rozhodnout zapojit 4x4 permanentně. Činí tak tlačítkem na přístrojové desce. Alternativně se ovšem může rozhodnout pro čistokrevnou dvojkolku bez zapojování pohonu 4x4.

Příjemnou funkcí bezesporu je Hill Start Assist (HSA), zamezující couvnutí vozidla při rozjezdu do kopce. Zjednodušeně to vypadá tak, že na svahu se stoupáním větším než 10 stupňů se automaticky sepne elektronická parkovací brzda, která povolí v okamžiku, kdy dopředná síla je větší než síla tlačící auto z kopce. Tehdy se vypne a vůz se rozjede kupředu.

Renault Koleos je také prvním Renaultem, který má Hill Descent Control – systém pro sestup z příkrých kopců. Automaticky udržuje rychlost na max 7 km/h bez toho aby se řidič musel dotknout kteréhokoli pedálu. HDC funguje jak pro pohyb vpřed, tak i pro couvání.

Pro ty, kterým učaroval vzhled terénního SUV, ale kteří nemají žádné terénní ambice se bude vyrábět také verze pouze s předním náhonem.

S přístroji do terénu

Navigační systém Renaultu koleos má, kromě obvyklých, také specifické funkce pro provoz mimo silnice, včetně barometru a výškoměru. V terénu se od auta dozvíte mimo jiné, jaký podélný a příčný náklon právě vozidlo má. Abyste opravdu nezabloudili můžete si nechat zobrazit kompas.

Praktický

Zadní stěna vozu je dělená (viz obrázek) pro usnadnění nakládání. Na spodní části můžete v klidu sedět. Unese totiž až 200 kg. Vstupní otvor zavazadlového prostoru patří k největším ve své třídě (1,07m).  Základní objem zavazadlového prostoru je 450 litrů (podle metodiky VDA). Po sklopení zadního opěradla, děleného v poměru 40:60 se zavazadlový prostor zvětší až na 1380 l (VDA). Opěradlo předního sedadla je možno sklopit rovněž. Pak do auta naložíte i předměty dlouhé až 2,60 m. Pro lyžaře je určitě zajímavá informace, že středem zadního opěradla mohou prostrčit své náčiní.
Zavazadlový prostor rozhodně není jediné místo, kde se dají v Koleosu převážet věci. V kabině naleznete dalších 70 litrů odkládacího prostoru mezi sedadly, ve schránkách ukrytých v podlaze, ve středové opěrce zadního sedadla a nakonec také pod podlahou zavazadlového prostoru. Ve voze naleznete také mnoho míst na odložení 0,5l láhví s pitím.

Motory

Motorizaci Koleosu zajišťují osvědčené turbodiesely 2,0 dCi o výkonu 110 resp 127 kW a točivým momentem 320 resp. 360 Nm. Tyto motory můžete nalézt třeba v Renaultu Laguna nebo Mégane, případně v Nissanu Qashqai, Nissanu X-trail nebo Samsungu SM5. První z nich bude k dostání i s automatickou šestistupňovou převodovkou. Oba pak s šestistupňovou manuální. Komu nevyhovuje nafta, může si vybrat jediný zážehový čtyřválec o objemu 2,5 l (126 kW a 226 Nm), který je spřažen s šestistupňovou manuální převodovkou nebo automatickou bezestupňovou převodovkou CVT

Akustika

Renault si dal hodně záležet na tom, aby se cestující cítili dobře a nebyli obtěžováni hlukem, který je možno odstranit. Naftové motory jsou vybaveny vyvažovacími hřídeli a dvojhmotými setrvačníky. Hluk odvalujících se kol je tlumen v podbězich, vibrace motoru pohlcuje pomocný rám a hluk tlumící přední sklo, jakož i zvukoizolační materiály mezi motorovým prostorem a kabinou.

Vnitřní prostor

Přesto, že délkou Koleos nepatří mezi největší auta, poskytuje vzhledem ke své výšce a uspořádání míst dostatek prostoru ve všech směrech.
Velikost střešního okna patří s 0,75 čtverečního metru k největším ve své třídě. Dvouzónová klimatizace s se stará o teplotní pohodu cestujících. Pasažéři na zadních sedadlech ocení, že konstruktéři mysleli i na ně a výdechy klimatizace umístili i do zadního prostoru.

Něco pro milovníky hudby

Ti, co mají rádi hudbu ocení, že o Hi-Fi zvuk se tentokrát postarala firma Bose, díky níž je vůz vybaven digitálním zesilovačem, sedmi reproduktory, subwooferem, changerem na 6 CD a bluetooth handsfree.

Pro cestovní pohodu

Cestování řidiči zpříjemňují přední a zadní akustické senzory signalizující překážku, automatická parkovací brzda, aktivující se samočinně s vypnutím motoru. Při rozjezdu se opět sama uvolní. Orientaci usnadňuje navigační systém Carminat vybavený 7“, 16/9 obrazovkou a DVD atlasem.
O dostatek světla na vozovce se starají Bi-xenonové světlomety a přídavná světla osvětlující vždy vnitřek zatáčky.

Aktivní bezpečnost

Koleos umí zastavit ze stovky na 42 metrech, což v segmentu SUV patří k nejlepším hodnotám. Brzdy jsou vybaveny brzdovým asistentem BAS a elektronickým rozdělovačem brzdného účinku. O systému ESP jsme se zmínili už dříve.

Pasivní bezpečnost

již osm modelů Renaultu obdrželo pětihvězdičkové hodnocení Euro NCAP. Očekává se, že Koleos bude devátým modelem v řadě. Programované deformační zóny vpředu a vzadu jsou z tohoto pohledu samozřejmostí.

Záruka

Pro všechny budoucí majitele je jistě dobrou zprávou, že Renault poskytuje na vůz záruku 150.000 km nebo 3 roky.


 


Viktor Kazda


Galerie


Renault Koleos Renault Koleos Renault Koleos
Renault Koleos Renault Koleos Renault Koleos
Renault Koleos Renault Koleos Renault Koleos
Renault Koleos Renault Koleos Renault Koleos
Renault Koleos - interiér Renault Koleos - interiér Renault Koleos - interiér
Renault Koleos - palubní systémy Renault Koleos - Audio


Rozměry
délka [m] 4,52
šířka [m] 1,85
4x4 (4WD) 4x2 (2WD)
Naftové motory 2,0 dCi 110 kW 6 st. Manuál 6 st. Automat 6 st. Manuál 6 st. Automat
2,0 dCi 127 kW 6 st. Manuál --- --- ---
Benzínový motor 2,5 126 kW 6 st. Manuál CVT 6 st. Manuál CVT
Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 9. Zajisti totožnost automobilů.