Laguna III GT 180dCi 2008

Renault Laguna III GT 180 dCi 2008

Od prvního svezení v roce 2009 jsem se šíleně zamiloval. 



A před 4 lety jsem si tento sen splnil. Sice to původně měl být kombík a benzín, ale ty prostě tehdy vůbec nebyly. A tahle byla ve skvělém stavu a za super peníze. Takže na Vánoce v roce 2013 jsem si pod stromeček dal auto. Tehdy měla najeto 82.000km. Je to jedna z prvních GT vůbec vyrobených – výroba je 10/2008 a v 11/2008 byla hnedka zaregistrovaná v Lucembursku, kde jezdila až do 6/2013, kdy byla přivezená a přihlášená do ČR – a pak čekala až na mě.

„Nekecej, teď jsi tu projel.“
Vím, že tehdy se přivezli další dvě ve stejné specifikaci – a to jak barevné, tak křidélkem a koncovkami výfuku. Takže vím, že někde jezdí další dvě sestřičky, zatím DDT viděl jednu a dost mě tím vylekal. „Honzo, kam jedeš?“ „Jak jedu? Sedím u počítače.“ Trošku mě polil pot a šel jsem se kouknout z okna a došlo mi to. Poznat tu mojí „lavičku“ nebo dieslovou motokáru (jak ji říká 100ky) není úplně problém, zvlášť zezadu. Atypické originální koncovky výfuku, které vypadají jako opravdový výfuk, jsem na jiné ještě neviděl. S největší pravděpodobností se jedná o speciální paket pro Lucembursko.


Proč jsem šel do dieselového GT? A bylo mi jedno, že to není můj vysněný F4Rt, ze kterého se dá lehce udělat R.S. 225 nebo víc?
Protože 400 Nm je 400Nm. A ten výkon? 180koní bohatě stačí. Vždyť okruh v Mostě jezdím teď za 2:19…a že na okreskách chytám Porsche? Nebo že Octavie RS mi na té okresce opravdu nestačí? Není nejrychlejší rovně, ale jede pořád i v té zatáčce, kde prostě nepotřebuju 400koní. Potřebuju ten 4Control, který je úplně nejlepší věc a kvůli tomu jak funguje. Myslím, že tohle video to dost vystihuje, jak funguje, když jedete po okresce. Ano je to video z prvního víkendu s GT.
Tenhle motor se celkem liší od verze 110 a 127 kW…sice je to parametricky hodně podobné, ale průběh výkonu a krouticího momentu je úplně jiný. Takže točit ho do otáček, kam se běžné dieslové motory nikdy nepodívají, není opravdu problém – viz tady: Video z Mostu

A následně i vědomí toho, že ten motor vydrží opravdu dost.

Za celou dobu jsem měl jedinou poruchu, i když vlastně ani ta mě nikde nenechala (jezdil jsem s tím dost dlouho). Umřel mi posilovač řízení. A to tak že nakonec úplně – rozbil se čerpací mechanismus a zaseklá lopatka škrábala vnitřní blok čerpadla a to rozneslo kovové piliny do celého systému, takže fungoval pouze ve vysokých otáčkách (3.000+) a muselo se vyměnit čerpadlo.

Další na řadě byly brzdy - kotouče a destičky.

Nejlepší na celém autě je to, jak vlastně funguje.
Jak je všechno naladěné, jak komunikuje s řidičem, jak poslouchá. Nemá problém to přestřelit a pak si to nechat líbit. ESP zasahuje hodně pozdě – daleko dříve zasáhne 4Control a auto srovná. Nechá si líbit i klouzání a powersliding. V tu chvíli máte na výběr – buď jen plynový pedál lehce lochtat, nebo jej sešlápnout a říct jednotce, že fakt chcete jet. Světe div se, omezí pak vliv sepnutého ESP a pracuje pouze s 4Controlem a dovolí vám z toho vyjet bez přehnaného ubrání výkonu.
4Control funguje skvěle kdykoliv. Když to přeženete až do nedotáčivého smyku, tak vám hodí zadek do strany a otočí auto, aby směřovalo tam, kam máte natočená kola – musíte hned dorovnávat natočení. Když se to naučíte je to dost plynulé. Ano – lehké hození bokem jde udělat, ale musíte to už opravdu přehnat a na to se fakt nesmíte bát a zkusit si to nejdřív hoooodněkrát na letišti.

Největší nezvyk na začátku je ale ve městě. Máte poloměr zatáčení Clia, ale ještě k tomu netaháte zadek za sebou – on tu zatáčku točí taky. Takže když si pak sednete do normálního auta, musíte trošku víc najíždět. Taky už mě na sraze přesvědčili, že slalom jim nemůžu postavit na moje auto – nevejdou se do něj :D.

„Mámo já jsem dneska přistál raketoplán.“
Jeden z nejhezčích zážitků byl, když 100ky vymyslel, že pojedeme na hory a vezmeme rakev. Tak jsem si od DDT půjčil rakev a s jeho svolením udělal Rakvetoplán Tholumbia. Ty neuvěřitelné pohledy lidí za celou cestu za tu práci stály. A když nás doslova naváděla na parkovací místo obsluha, používala k tomu ukazování kužely, které znáte z letiště (mával tím kolíkem úplně přesně stejně, jako kdyby parkoval letadlo). Nehledě na nechápavé pohledy tatínků a dětí.

Chybí mi plné připojení telefonu, úplně nové mapy, vyhřívání sedaček (to se ale nikdy do těch, které tam jsou, nedělalo a jiné ani nebyly) a druhý držák na pití pro spolujezdce. Nic z toho bych ale neobětoval za jiné auto. 

Jasně motor polyká 7,4 litru oleje 5W-30, ale to k tomu patří. Na druhou stranu spotřeba kolem 7 litrů nafty na 100km (pokud teda zrovna né na okruhu – 7 spotřebovaných litrů na 40km). Vzduchový filtr mám K&N, olej měním po 15.000km.

Miluju to lehce analogové přímé ovládání, výkon/krouťák kdekoliv mezi 2.000 a 4.500 otáčkama, geniální nastavení podvozku, 4Control a všech ujetých 97.000km.

Jak to vlastně všechno začalo? O tom skvěle píšeme v tomhle článku:

Laguna GT jízdní dojmy

nebo tady: Active drive - podvozek Laguna


HonYa


Galerie


Renault Laguna GT První svezení v GT Jak vznikalo video z jízdy
Rakvetoplán Laguna a její sestřička Vetřelec v Lipsku
Laguna na slalomu Laguna v Mostě Laguna v Mostě
Nové vs staré brzdy :)


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Místo k zastavení vybírej zásadně za nehodou. Klidně ve větší vzdálenosti.


Link to old english version.