Systém Active Drive - podvozek Renault Laguna GT

Renault Active Drive - nový podvozek určený pro modely Laguna GT a Coupé.
Jak to začalo?
Systém zatáčení čtyřmi koly není žádná novinka v motoristickém světě. Nissan používá systém HICAS od roku 1986. Jednalo se čistě jen o mechanický systém řízený hydraulikou a senzorem rychlosti. Později Nissan vyvinul systém Super HICAS, který byl řízený počítačem. Používá jej dodnes.
Další vozy se systémem zatáčení všech čtyř kol:
Mazda - 626 (1988), MX-6 (1987-1997), RX-7
Toyota (1991) - Camry, Celica, Soarer
Honda - Prelude (1987), Accord (1991)
Infinity - G35, řada M
Mitsubishi - Galant, 3000GT
Renault Active Drive
Jedná se o systém, který řídí počítač a mechaniku ovládá elektromotor. Funguje při jakékoli rychlosti a to dvěma způsoby.
1/ Rychlost do 60 km/h
Při rychlosti do 60 km/h se zadní kola natáčí proti předním. Tím se docílilo menšího poloměru otáčení až o 10%,10,8 metru oproti 12,05 metru u běžné Laguny. Snáze se tedy propletete městem nebo zaparkujete. Kola se pohybují směrem ven o 3,5 stupně.
2/Rychlost nad 60 km/h
Zde to funguje naopak - zadní kola kopírují natáčení předních. A to v úhlu 2 stupňů. Systém zde působí proti odstředivé síle a tlačí zadní nápravu dovnitř zatáčky. V případě nouzové situace povolí elektronika natočení kol ještě o 1,5 stupně.
Funguje to?
ANO! A skvěle. Alespoň podle nás. Jízda s tímto podvozkem je radost. Bezpečnostní systémy jsou nastavené na sportovní jízdu a dovolují vám bez zásahu elektroniky zajít opravdu hodně daleko.
Jan Horešovský
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |