Renault Clio 1,4 16v Expression - test (2005)

Renault Clio

Pane, pojďte si hrát

Před dvěma týdny získal Renault Clio III prestižní ocenění Automobil roku 2006. Jen několik dní poté jsme zahájili test tohoto vozu. Zcela pochopitelně jsme byli zvědaví, co hodnotitelskou komisi zaujalo natolik, že se rozhodla upřednostnit “naše“ Clio, kterému přiřkla 256 bodů, před vozem Volkswagen Passat, který získal bodů 251. Vítězství to tedy bylo těsné, ale na to se historie ptát nebude.

První dojmy

Po usednutí do vozu zaujme přehledná přístrojová deska. Vše je tam, kde je řidič zvyklý, takže není třeba nic řešit. Stačí zasunout klíček do zapalování a jede se. Motor 1,4 16V je osvědčeným agregátem, který vozy Renault provází již od roku 1998. V novém Cliu je však jeho zvukový projev zatím nejlépe utlumen.

Po několik prvních kilometrech jsme hodnotili poprvé. Nebylo to pro Clio moc lichotivé. Na jedné straně skvělý podvozek a výtečné brzdy na druhé elektronický pedál plynu s prodlevou v reakci na pokyn řidiče a řízení podle prvních dojmů nepříliš dobře zprostředkovává kontakt řidiče s vozovkou. Teprve další kilometry ukáží, zda první dojmy jsou správné nebo ne.

Za volantem

Přístrojová deska je příkladně přehledná. Otáčkoměr vlevo, rychloměr se stupnicí netradičně rozdělenou po číslech nedělitelných 20 (tedy 10,30,50,70 atd.). Do otáčkoměru je vnořen ukazatel teploty motoru, ukazatel množství paliva v nádrži je umístěn v rychloměru. Mezi těmito kruhovými přístroji se nachází displej, zobrazující některé údaje o vozidle. Po nastartování si Clio ověří, že má všechna kola, což se na displeji projeví tak, že střídavě blikají v obrysech karoserie a je-li vše v pořádku po ukončení testu, rozsvítí se všechna. Jak je patrné i z obrázku v galerii, další informaci, kterou tento displej zprostředkovává je informace o otevřených dveřích.

V horní střední části přístrojového štítu se pak nachází druhý displej, kde se zobrazují údaje palubního počítače se 7 funkcemi: ujetá vzdálenost, čas od vyjetí, průměrná rychlost,dojezd na zbývající palivo, spotřeba celková, průměrná, momentální.

Ovládání rádia, doplněného přehrávačem CD a MP3 je tradičně umístěno pod volantem. Displej informující o tom, kterou stanici posloucháte, či jaká skladba z CD je přehrávána je umístěn ve středu palubní desky nahoře. Informuje zároveň o venkovní teplotě a čase.

Pod tímto displejem se nacházejí výdechy klimatizace ovládané poněkud netradičně, rozhodně však velmi příjemně ovládané „kuličkou“ s na dotek příjemným povrchem (viz. foto).

Ještě níže se nachází ovládání automatické klimatizace. Stačí nastavit teplotu a zbytek nechte na Cliu.

Ovládání blinkrů a světel.

Obvykle tomuto tématu nevěnujeme ani řádku, ale v tomto případě stojí za zmínku několik zajímavostí. Přepínací páčky jsou relativně krátké a také poměrně citlivé na dotek. To je na jednu stranu velmi příjemné, na druhou stranu to jednomu z našich testovacích řidičů několikrát přidělalo vrásky na čele tím, že si při zapínání ukazatele změny směru jízdy omylem vypnul světla. Mě samému se to sice nestalo, zato jsem si mimoděk občas zapnul zadní mlhovku, jejíž ovládání je rovněž v tomto sdruženém vypínači. Není to sice nic na co by si řidič nezvykl, ale zpočátku tato jednoduchá operace vyžaduje více soustředění než by musela. Velmi pohodlné pro řidiče, obzvláště v souvislosti s novelou zákona o provozu na pozemních komunikacích, platnou od léta 2006, je samočinné vypínání a zapínání světel, která se po nastartování sama zapnou a po vypnutí motoru a otevření dveří opět sama vypnou.

Pro lepší jízdní komfort má řidič k dispozici tempomat se dvěma funkcemi. První z nich je tempomat, jak ho známe, tedy zařízení které samočinně udržuje zvolenou rychlost. Druhý mód funguje jako omazovač zvolené rychlosti. Řidič si nastaví rychlost, kterou nechce překročit a auto mu to zkrátka nedovolí. Hodí se především do městských aglomerací a oblíbených míst policistů s radarem. Aby se řidič nespletl, první mód je označen zeleným symbolem na přístrojové desce a druhý oranžovým.

Clio disponuje inteligentními stěrači, známými již od svého předchůdce. Tyto se samočinně po zastavení, např. na semaforu, přepnou na cyklovač a po rozjetí znovu do předchozího režimu. Při zařazené zpátečce se samočinně zapne zadní stěrač.

Interiér je zpracován velmi pečlivě, z příjemných materiálů. Sedáky mají příkladnou délku i výšku a dostatečné boční vedení. Celkový dojem z interiéru je velmi dobrý. Tento pocit byl narušován pouze drnčením, které se ozývalo z levých předních dveří. Jakkoliv je to závada s největší pravděpodobností snadno odstranitelná, k tomuto vozu se nehodí.

Náš vůz byl vybaven vyhříváním sedaček. Velmi příjemné v zimě. Toto vyhřívání má jistý cyklus, který funguje zhruba takto: Prvních cca 10 minut sedačky topí. Pak se vyhřívání (zřejmě z důvodu ochrany před přehřátím materiálu) vypne a znovu se samočinně zapne po dalších několika minutách. Trochu komicky tento jev působil v okamžiku, kdy řidič zapomněl vyhřívání vypnout. Pak se poněkud divil teplu linoucímu se zpod jeho zadní části.

Motor a převodovka

Jak už bylo výše řečeno, motor Renaultu Clio III je skutečně skvěle odhlučněn. Řidič se o jeho existenci dozvídá až po překročení 4000 ot/min, kdy o sobě dá vědět tlumeným, sportovně zabarveným vrněním. Do karoserie a k pasažérům se však z motoru nepřenášejí žádné vibrace. Motor je příkladně živý. Pro podávání dobrých dynamických výkonů však vyžaduje aby ho řidič vytáčel nad 4000 ot/min. Je tedy tím správným nářadím pro mladé nebo dynamické řidiče, kteří rádi využívají plného potenciálu pohonné jednotky. V nižších otáčkách bylo od tohoto motoru možno očekávat velmi klidné chování. Při razantnějších manévrech, přejíždění z pruhu do pruhu ap. však vyžadoval přeřazení o jeden až dva stupně dolů.

Zpřevodování motoru je provedeno hodně “do krátka“, nebo, chcete-li “do síly“. Pro ilustraci uvádíme počet otáček motoru při zařazeném pátém rychlostním stupni:



70 km/h = 2400 ot/min
80 km/h = 2750 ot/min
90 km/h = 3100 ot/min
120 km/h  = 3840 ot/min
130 km/h = 4150 ot/min
160 km/h = 5100 ot/min

Tento způsob zpřevodování má za následek, že i relativně těžké auto (poh. hm. 1220kg) je i ve vyšších rychlostech velmi dynamické a umí konkurovat i vozidlům vyšší objemové třídy. Opět velké plus pro vyznavače dynamické jízdy. Stinná stránka tohoto způsobu zpřevodování je daň za tuto dynamiku, tedy zvýšená spotřeba pohonných hmot.

S ohledem na výše uvedené jsme se rozhodli Clio III podrobit vysloveně dálničnímu testu. K otestování spotřeby nám posloužila trasa Praha – (přes centrum Brna) - Zlín a zpět. Při obou měřeních panoval velmi hustý provoz. Měli jsme však štěstí, nikde nás nepotkala dopravní nehoda, která by mohla zkreslit výsledek testu. Cesta z Prahy do Zlína měřila 309 km, ujeli jsme ji velmi dynamicky, s tím, že jsme nerespektovali maximální povolenou rychlost. Maxima jsme dosahovali 160 km/h. Spotřebovali jsme 26,4 litru benzínu Natural 95, což znamená průměrnou spotřebu 8,5 l/100 km. Na to, že jsme využívali chvílemi skutečně celý výkonový potenciál to není špatný výsledek. Průměrná rychlost byla 89 km/h (včetně průjezdů městy).

Zpáteční cesta byla zrcadlovým opakem. Pedál plynu jsme sešlapávali maximálně do 2/3 zdvihu a dodržovali jsme dopravní předpisy týkající se předepsané maximální rychlosti. Než jsme se ze Zlína dostali na dálnici docílili jsme spotřeby 6,4 l/100 km. Jakmile jsme však na ni vjeli a otáčky vyletěly vzhůru ke 4200 ot./min, začala spotřeba stoupat.

Trasu Zlín – Praha (305,3 km)  jsme ujeli rychlostním průměrem 81,5 km/h a dosáhli jsme průměrné spotřeby 7,6 l/100 km.

Závěrem k tomuto dálničnímu testu zbývá říct, že ačkoliv spotřeba není nijak dramatická, Renault Clio III by rozhodně snesl šestý rychlostní stupeň. Přispělo by to ke snížení jednak spotřeby, ale také ke zvýšení již tak vysokého jízdního komfortu tím, že by poklesla hladina hluku v interiéru.

Pro úplnost se sluší dodat, že Clio na počátku testu mělo najeto pouhých 4500 km, takže je možné, že po plném zajetí vozu spotřebba ještě poklesne.

Podvozek a brzdy

Tato důležitá součást auta byla navržena a zkonstruována tak, že vozidlo se relativně málo v zatáčkách naklání a relativně ostře reaguje na každou nerovnost na silnici. Svou zásluhu na tom měly i pneumatiky Continental o rozměrech 195/50/R16. Ačkoliv jsme si na podvozek vymýšleli samé záludnosti a vysloveně jsme toužili po zjištění jeho limitů, chovalo se auto vždy velmi předvídatelně a nechalo si skutečně velmi mnoho líbit. To i za situace, kdy jsme vůz přivedli do smyku. I pak se velmi lehce nechal vést a korigovat.

Brzdy jsou další součástí vozu, kterou jsme podrobili našemu zevrubnému testování. Již dopředu uvedu, že prošly bez ztráty květinky. Díky nadprůměrně (v poměru k segmentu malých vozů) dimenzovaným brzdám (kotoučové na obou nápravách) nastával fading, vadnutí, teprve až při opravdu brutálním zacházení. Klasické 10x 0-100-0 (rozuměj desetkrát z nuly na sto a zase na nulu) zvládly bez zaváhání.

Podvozek a spolu s ním i brzdy si tedy vysloužily naše absolutorium.

Chytrost nejsou žádné čáry

Někdy i velmi jednoduché řešení může být velkým přínosem. Testované Clio bylo vybaveno tzv. packetem “LOOK”, který obsahuje přídavná světla osvětlující vnitřní stranu projížděné zatáčky. S podobným systémem přišel jako první kdysi dávno Citroën, u jehož modelu DS se vnitřní světlomety natáčely do stran podle otočení volantu. V tomto případě bylo propojení mechanické. Renault však nešel cestou mechanickou ale elektronickou. Podle natočení volantu dochází s proměnlivou intenzitou k rozsvěcení vnějšího světlometu vybaveného žárovkou H7. U klasických světlometů při průjezdu zatáčkou není vnitřní stěna dostatečně osvětlena a sledování vnitřní krajnice vyžaduje určité soustředění. Díky “přisvícení” stoupá jak jízdní komfort, tak pochopitelně i bezpečnost jízdy.
Možná právě tato “chytrost” byla tím rozhodujícím momentem pro udělení titulu Auto roku 2006.

Konec dobrý, všechno dobré

V průběhu testu se naše původní rozpaky postupně rozplývaly, až se rozplynuly zcela. Na trochu jiný způsob ovládání jsme si zvykli a s Cliem postupně srostli.

Diskuse ke článku zde

Základní cena vozu: 372.600,- Kč

Cena testovaného vozu (přibližně) 495.000,- Kč


 


Viktor Kazda


Galerie


Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III - Zhasnuté vnější přídavné světlo Renault Clio III - plně rozsvícené vnější přídavné světlo
Renault Clio III - částečně rozsvícené vnější přídavné světlo


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Věděli jste, že Renault Master, Opel Movano a Nissan Interstar jsou téměř stejná auta jen vyráběná na různých místech?