Renault 16

Renault 16 TL

Tichá revoluce





Renault 16 znamenal v pravém slova smyslu revoluci ve vývoji automobilů, resp. ve využití obestavěného prostoru vozidla. Jako první auto na světě použili francouzští konstruktéři dvouprostorovou karoserii hatchback, t.j. karoserii s kosou zádí a výklopnými pátými dveřmi. Dvouprostorovým uspořádáním karoserie byla podstatně zvětšena užitná hodnota vozu díky variabilnímu uspořádání interiéru se sklopnými a polohovatelnými zadními sedadly.


     Automobil byl poháněn 1,5litrovým motorem o výkonu 43 kW, který navazoval na řešení využité u modelu R8-1100. Zásadní novinkou však bylo využití hliníkového bloku s vloženými válci, odlévaného pod tlakem. K dalším novým prvkům se řadí rovněž pohánění alternátorem namísto tradičního dynama, či pohánění nylonového větráku elektromotorem spínaným termostatem.          
     Zavěšení kol bylo nezávislé, vpředu lichoběžníkové, vzadu na klikové nápravě. Kola byla odpružena zkrutnými tyčemi, vpředu podélnými a vzadu příčnými. Toto uspořádání vedlo k tomu, že vůz měl asymetrický rozvor náprav, na pravé straně asi o 50 mm kratší než na levé.


     Od roku 1963 se datuje existence soutěže o Automobil roku. Renault 16 okouzlil svými výkony (dosahoval rychlosti až 130 km/h), vzhledem, pohodlností i neobvyklým designérským řešením umožňujícím maximálně využít prostor, mezinárodní hodnotitelskou porotu natolik, že mu byl udělen titul Automobil roku 1965. Byl to první titul tohoto druhu, který vůz značky Renault získal.
     V roce 1968 se objevila verze 16TS s motorem o obsahu 1,6l a výkonem 66 kW. O rok později byla na zakázku dodávána i automatická převodovka. Od roku 1971 byl tento motor používán u všech verzí R16. V roce 1973 byla představena verze TX s motorem o výkonu 69 kW a pětistupňovou převodovkou. Výroba Renaultu 16 byla ukončena v roce 1979.

čtěte také: obsáhlý test Renault 16 TX


Viktor Kazda


Galerie


Renault 16 TX Renault 16 TS Renault 16 TL
Renault 16 TX Obrázek Obrázek


Renault 16
Délka karoserie 4,216 m
Nápravy Přední lichoběžníková se zkrutnými tyčemi, zadní kliková se zkrutnými tyčemi.
Rozvor náprav: vpravo 2642 mm
vlevo 2692 mm
Motor
Objem 1470 ccm
Vrtání x zdvih (mm) 76x81
Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 2. Zjisti, jak je na tom posádka havarovaného vozu.