Jak na tuning - díl I.

Renault Spider Helem V6

Jak na tuning

Módou posledních let se staly nejrůznější úpravy aut. Je celkem pochopitelné, že se snažíme odlišit od ostatních. Využíváme k tomu nejrůznějších věcí a také naše auta.

Tak to bylo...

Děláme to téměř odjakživa. V osmdesátých letech začalo toto odlišování ve větším měřítku. V našich zeměpisných šířkách (rozuměj v Československé socialistické republice) jsme k tomu měli velmi omezené prostředky. U našich západních sousedů se prodávaly tuningové kity, z nichž nejznámější upravovaly masku chladiče a využívaly jiných světlometů. Týkalo se to především aut pro mladé. Ostatně dodnes se tuning týká převážně mladých lidí.

U nás se tuningové kity neprodávaly, ale sem tam se někdo dostal k nějaké té nálepce, takže jsme mohli vídat vozy, které hrdě vozily nápisy „Jezdím na Castrol GTX“, tu a tam se objevila nálepka „Kamei“ což je výrobce tuningových doplňků. Doménou sedmdesátých let byly šachovnicové pásy, tříramenné děrované sportovní volanty,  a poklice, tzv. motýli s motivem kol vozů Porsche. Naprostým hitem, který byl k mání výhradně pod pultem byla šílená lampička proti oslnění, vydávající slabé fialové světlo a která se umisťovala před řidiče. Jistě nemusím dodávat, že proti oslnění nijak nepomáhala. Později, v letech osmdesátých byl king ten, kdo na svou škodovku sehnal „liťáky“ a přídavné osvětlení, popřípadě otáčkoměr nebo ekonoměr z tehdejší NDR. Ostatní se museli spokojit, pokud se jim je podařilo sehnat, s velkoplošnými kryty kol, jak byl tehdy obchodní název plastových poklic. Na svém oltcitu jsem tehdy hrdě vozil na koleně dokonale vypracované plechové poklice v bílé barvě, které se přimontovávaly vtipně centrálním vysoustruženým šroubem s konickou hlavicí. To neměl skoro nikdo. A hlavně byla to černota, nepovolené podnikání. Od roku 1987 byl za frajera řidič favoritu s přídavnými mlhovkami, plastem zaslepeným otvorem nasávaného vzduchu a plastovým obložením dveří. 

Obrovská změna nastala po roce 1989. Najednou nebylo obtížné sehnat přídavná světla, spoilery, litá kola ap. otázkou zůstávala cena. Doplňky byly stále poměrně drahé.

Čím víc se ale tuningová sféra rozrůstala, tím více věcí bylo možno na trhu sehnat a čím více byly tyto věci kupovány, tím nižší byla jejich cena. Dnes je situace tak daleko, že některé tuningové díly jsou podstatně levnější než originální náhradní díly nebo dokonce díly z druhovýroby. To vše spolu s faktem, že mladí lidé pohlížejí na tuning stylem: Kdo má tuning je In, způsobuje, že tuningu respektive tuningových aut na českých silnicích přibývá.

Okem jazykozpytce

Spolu s upravenými auty je “obohacována“ i čeština. Do slovní zásoby se nám tak probojovaly výrazy jako: tunit, votunit, vočipovat, voturbit (přidat turbo tam, kde o něm výrobce nikdy nepřemýšlel), liťáky, elektrony, mračítka, šíbr ap. Některá slova dostala úplně jiný význam: Lopata a křídlo znamená spoiler, dechy pak dodělávané otvory v karoserii Přibyly také výrazy hanící tuning: Tuzing, votuzený, označující auto, jehož tuning se podle názoru autora výroku příliš nepovedl. Výraz: tuzer, pak označuje autora nepovedeného tuningu.

Ještě něco ke slovu “tuning”. To tune znamená ladit, vylepšovat. Spoiler pak vznikl ze slovesa to spoil, které znamená rušit. Spoiler je tedy rušič. Rušič aerodynamického vztlaku působícího na vůz při vyšších rychlostech. Jedovatě poznamenám že na některých autech to je spíš rušič vzhledu nebo proudění vzduchu vůbec. Pak je možno nazývat ho též “hyzdič”.

 V dnešní době, jak jsme si řekli, je tuningových výrobků dostatek. Tím víc je třeba přemýšlet, než si něco koupíme a na auto namontujeme.

Druhy tuningu

Rozdělme si tuning do dvou kategorií, abychom se lépe orientovali. Tuning optický a tuning technický.

Optický tuning by neměl mít vliv na mechanické skupiny vozu a neměl by mít vliv na jeho jízdní vlastnosti, aerodynamiku ap. Naproti tomu tuning technický se dotýká mechanických částí auta, mění aerodynamiku, jízdní vlastnosti atd.

V praxi dochází k prolínání obou kategorií.

Jak by tuning neměl vypadat.

Tuning je vždy záležitostí vkusu, peněz a možností. Přesně v tomto pořadí. Právě vkus je u optického tuningu alfou a omegou výsledného vzhledu auta.

Pojďme se podívat na jeden typický rozhovor na hot-line našeho klubu.

Tuner (T), Hot-line (H)




T: Dobrý den, mám Renault 19 a chtěl bych ho nějak upravit. Poradíte mi?
H: Jakou máte představu?
T: No, mám možnost koupit přední nárazník, tuningovej a chtěl bych ho dát na auto.
H: Proč chcete dávat tuningový nárazník na R19?
T: Aby to vypadalo dravě.
H: Dobře, pojďte mi chvilku povídat o Vašem autě. Co je to za typ, jaký má motor, kolik má najeto, v jakém je stavu.
T: Je to hatchback, rok výroby 1990, na tachometru má 185000 kilometrů...
H: Jak je na tom s korozí? Je vůz jinak zcela v pořádku?
T: No, trošku mi rezne kolem zadních blatníků, ale jinak je v pohodě. Motor šlape dobře.
H: Prima. Je ten nárazník jediným prvkem, který chcete na autě měnit?
T: Chtěl bych postupně přidat ještě zadní nárazník a pak je dát do laku.
H: Jenom tohle?
T: No, ještě pak chci dělat další věci.
H: Jaké?
T: Ještě nějaké spoilery a tak....
H: Hm... Jaký je ten přední nárazník?
T: No, takovej ten univerzální, co se upraví na každý auto...
H: Dobře, pojďme se na to podívat z jiné stránky. Máte auto staré 15 let, které má už hodně najeto. Jak dlouho ho ještě chcete mít?
T: Asi dva roky...
H: Kolik na to máte peněz?
T: Teď asi 8.500 Kč.
H: A kdy budete mít na zbytek?
T: Až našetřím.
H: Takže pokud tomu dobře rozumím, namontujete teď univerzální tuningový nárazník bez laku, pak budete čekat na peníze a přidáte zadní tuningový nárazník a až budou další peníze, tak to nalakujete?
T: Ano
H: Musím Vás upozornit, že to asi nebude vypadat hezky.
T: Proč?
H: Začínáte měnit vzhled auta. Než došetříte na zadní nárazník a na lak, bude to auto vypadat jak slepenec. Uvažujete ještě o dalších tuningových prvcích? Jaká máte teď kola?
T: No, teď mám plecháče, ale kola chci dělat taky...
H: Víte, ani poté co doděláte oba nárazníky to auto nejspíš nebude vypadat dobře. Na ráfky a pneumatiky počítejte s dalšími, nejméně, 10.000,- Kč.
T: hmmm... no a proč by to nešlo?
H: Jde to, ale nebude to vypadat dobře. Tuningové nárazníky většinou mají navozovat mohutný vzhled a také bývají širší než standardní nárazníky. Takže až budou na autě s plechovými koly, bude to vypadat nepřirozeně a kola budou jakoby zasunuta do karoserie.
T: Aha, takže až tam dám jiná kola bude to v pohodě?
H: Je otázka, jak je ten nárazník široký ve skutečnosti Teď to nezjistíme. Je ale možné, že bude třeba upravit blatníky aby kola opticky hrála se zbytkem.
T: Eh...
H: Když dovolíte, udělám malé shrnutí: Neznám Vaše finanční možnosti, ale to o čem hovoříme odhaduji tak asi na 1 rok a na cca 20-25.000,- Kč. Je třeba vzít v potaz, že si hodláte ten vůz nechat ještě asi dva roky a že má najeto spoustu kilometrů, takže nelze nikdy dopředu říct, co se na autě pokazí a co Vás to bude stát. To může postup při tuningu přibrzdit a nebo úplně překazit. Před tím, než se do tuningu pustíte si musíte být jistý, že auto je v perfektním stavu co se motoru, řízení, brzd, karoserie a dalších věcí týče.
T: No ... brzdy budu asi muset udělat. nějak mi to táhne do strany.
H: To máte další výdaje.
T: A co byste dělal na mém místě?
H: Nejspíš vás zklamu, tím co řeknu, ale postupoval bych takto. Prověřil bych, zda je auto zcela v pořádku, abych s ním mohl jezdit bezpečně a spolehlivě. pokud bych se chtěl odlišit a navíc vylepšit jízdní vlastnosti, koupil bych si nové ráfky z lehké slitiny a pořídil na ně obutí odpovídající mému stylu jízdy. Tím bych vylepšil jednak optiku vozu a jednak by se ten vůz stal bezpečnějším. Nestálo by to o mnoho víc než jste připraven investovat nyní. Tuning, který navrhujete navíc činí jeho další prodej v podstatě nemožným.
T: Poradil byste mi, kde sehnat kola?

Tady ten hovor pokračoval dál diskusí o ráfcích a pneumatikách.

Přepsaný rozhovor je otiskem toho, jak se mladí tuneři dnes musí rozhodovat. Mají omezené prostředky a většinou se jejich tuning týká starších aut.

Co tedy dělat, chcete-li se pustit do tuningu?

- Zvažte jaké auto chcete ladit

- Nemá smysl začínat s tuningem, pokud nemám auto v pořádku

- Nemá smysl provádět tuning jinak než v ucelených etapách. Jinak je výsledek často velmi odpudivý.

- Udělejte si rozpočet a zvažte jestli na to opravdu máte

- Hodláte-li vůz v budoucnu prodat, volte takový tuning, který nesnižuje hodnotu vozu při následném prodeji.

Výše citovaný mladík nakonec ustoupil od své původní myšlenky a pořídil si věc, která má smysl jak z optického hlediska, tak i z hlediska praktického. Řešení, které nakonec zvolil je příkladem kombinace optického a technického tuningu. Ráfky z lehké slitiny jsou lehčí než ocelové, takže příznivě mění poměr odpružené a neodpružené hmoty, což se projeví na jízdních vlastnostech. Pokud použije správné ráfky a správné pneumatiky stane se pro něj jízda větším požitkem a navíc bude jezdit bezpečněji.

Ne každý si ale nechá poradit. Pak výsledky jeho snažení mohou vypadat jako některé výtvory uvedené v galerii pod článkem. Nejen že nevypadají vábně, ale mohou být i nebezpečné.

Jednotlivé prvky

Drtivá většina nárazníků a nejrůznějších spoilerů není aerodynamicky optimalizována, takže místo toho aby tyto věci autu pomohly, zvyšují koeficient odporu vzduchu a tím i spotřebu, v tom lepším případě. V tom horším naruší celou aerodynamiku auta, což může způsobit jeho nestabilitu ve vyšších rychlostech a následně závažnou nehodu. Pokud tedy už hodlám použít nějaký spoiler snažím se informovat o jeho vlastnostech na voze.

Je dobře vědět, že montáží přítlačného křídla na hatchback, liftback nebo sedan ve většině případů nezískám kromě vylepšené optiky vůbec nic. Spoiler se totiž nachází v oblasti turbulentního proudění, nikoliv laminárního, a není schopen jakéhokoliv přítlaku nebo jen zanedbatelného. Montáží různých futuristických hyperspoilerů jako z filmu Rychle a zběsile získáme tedy spíše aerodynamickou brzdu než přítlačný prvek. Dodávat, že takový prvek přijde draho na benzínu nebo naftě asi nemá smysl.

Podobně to platí i o součástkách, které se tváří, že mají usměrňovat proudění vzduchu pod vozem. To je záležitost předních spoilerů, prahů a zadních difuzorů. Při tvarování předku vozu mějte na paměti, že je třeba přivést vzduch do motoru, k chladiči, k brzdám a vzduch, který nepotřebujete je třeba odvést mimo auto. Nikdy ne pod něj. Jestliže se proudění vzduchu dostane pod vůz má tendenci ho nadzvedávat, což snižuje přítlak. Malý přítlak rovná se malá ovladatelnost.

Typickým představitelem předního spoileru, případně integrovaného nárazníku, který je úplně špatný, je nárazník v gigantickými otvory. Neodvádí téměř nic mimo auto, ale hrne proud vzduchu pod něj. Zamyslete se nad tím, zda takový nárazník je vůbec schopen plnit svou funkci, totiž chránit auto a posádku. Rovněž instalace různých tuningových mřížek chladiče může mít neblahé následky. Například oblíbená mřížka z tahokovu může ve vyšších rychlostech působit jako bariéra. Podíváte-li se na tuto mřížku z prosekaného plechu zjistíte, že je tvořena malými ploškami, které usměrňují vzduch. Jestliže je vyvinut dostatečný aerodynamický tlak, odkloněný vzduch vytvoří stěnu a nedostane se tam, kam má. V důsledku toho může dojít k nedostatečnému chlazení motoru a následně k jeho poškození.

Difuzor používaný u sportovních speciálů využívá proudění vzduchu pod vozem k vytvoření přídavného přítlaku zadní nápravy. Ovšem tyto speciály mají optimalizované proudění vzduchu pod vozem, nerušené nezakrytými konstrukcemi náprav, výfuků, nádrží a dalšího příslušenství. U běžného produkčního vozu opět nezískám vůbec nic, co by autu a jeho ovladatelnosti pomohlo. Soustřeďte se tedy především na to, aby výsledný efekt byl co nejestetičtější. Velmi často je možno na silnici potkat zrůdnosti, kterým atrapa difuzoru odkrývá části karoserie a výfuku původně zakryté nárazníkem, což působí přinejmenším směšně. O to směšněji oč se majitel takového výtvoru naparuje.

Dalšími optickými prvky jsou různé imitace nasávacích mřížek, větracích žeber motorového prostoru, ozdobné kryty víčka nádrže a`la DTM, případně střešních větracích otvorů po vzoru pouštních rallyeových vozů (pochopitelně zaslepené aby řidiči nekapalo na karbid). Instalaci těchto věcí na auto bych doporučil až po důkladném zvážení toho, zda je vůbec technicky možné, aby se takové věci na autě vyskytovaly a aby bylo možné aby se vyskytovaly na těch místech, kam je chce tuner umístit. Velmi legračně vypadá imitace nasávání vzduchu na malolitrážním automobilu na obou stranách kapoty, která je v barvě plastu, protože na barvu nezbyly korunky.

Velmi módním doplňkem jsou různé neony pod auto, led diody (nejlépe vysoce svítivé modré). Zde pozor na následující. Pokud chcete na své auto umístit takový doplněk, dbejte na to, abyste neoslňovali kolegy v silničním provozu nebo aby si Vás nespletli s někým, kdo nejede dopředu ale couvá a.p. O schválení do silničního provozu raději ani nemluvím. Pokud se rozhodnete pro přídavné světlomety, volte dobře. Zvažte, co po těchto světlometech chcete. Chcete světla do mlhy? Dobře. Chcete světla dálková? Také dobře. Doporučuji najít si taková, která budou se zbytkem vozu opticky ladit. Vyplatí se spíše investovat o nějakou tu korunu víc. Přidanou hodnotou je pak usměrněný světelný tok a tedy lepší osvětlení jízdní dráhy. Používejte taková světla s rozmyslem, tak, abyste neobtěžovali ostatní účastníky silničního provozu.

Další důrazné doporučení se týká homologace tuningových součástek. Je-li takový výrobek homologovaný, smí být použit a znamená to také, že je bezpečný, pokud bude použit, jak výrobce zamýšlel. Pokud bude bez homologace, budete vy, v lepším případě, bez osvědčení o technickém průkazu.

Nezanedbatelnou veličinou je také hmotnost. Každá věc, kterou na auto umístíte něco váží. Vykytovaný nárazník může vážit i několikanásobně více než originál. Každé kilo navíc stojí palivo. Každé kilo navíc namáhá konstrukci uchycení.

Nálepky

Nejlevnější způsob jak se odlišit je použít nálepku. Před několika lety se na silnici vyrojily stovky aut, které měla na zadním okně velkou nálepku NO FEAR (nebojím se). Zvlášť pikantně to působilo na autě v podobě starého škopku, který měl v blatníku sice jen jednu díru od rzi, zato formátu A4. Pokud takové auto stálo v odstavném pruhu na dálnici, mohl být tento nápis klidně nahrazen jiným, stejně velkým, na kterém by stálo NO FUEL (nemám palivo), nálepka na trabantu by pak mohla hlásat NO POWER (bez výkonu) atd. :-). Vkusná nálepka na pečlivě vybraném místě může být opravdu hezká. Většinou ale končí auta olepená jako plakátovací plocha. Alespoň není vidět rez.

Barva

Lak a tuning k sobě neodmysliteně patří. Těžko si představit dokonalý estetický zážitek z auta, jehož komponenty nejsou barevně sladěné. Chce to hodně umu a dobrého lakýrníka.

Barva může být ale použita i jinak než ku prospěchu věci. Mám teď na mysli zatmavování světel. Jak předních tak zadních. Zatímco na přední reflektory si málokterý tuner troufne, blinkry a zadní svítilny se stávají častou obětí zatmavovacích orgií. Zatmavování světel je jednou z nejnebezpečnejších forem tuningu. Vinou snížené svítivosti může snadno dojít k neštěstí. Ruce raději od takové úpravy pryč. Raději koupit do provozu schválený tuningový díl.

Móda

Mějte na paměti, že tuning, jak jsem psal v úvodu, je velmi módní záležitostí. Co může být moderní dnes, může být zítra de mode. Je to asi tak jako by se na diskotéce (dnes se vlastně říká “v clubu“ a „clubber“) dnes objevil člověk v tesilkách. Rozhodně by si získal pozornost. Otázka je, zda o tento druh pozornosti někdo stojí.

Zvláštním druhem tuningu je tuning akustický.

K dispozici jsou nejrůznější druhy výfuků a jejich koncovek. Vždy je podstatné aby si výfuk rozuměl s motorem. Každý výfuk dodávaný jako originál, s autem je optimalizovaný tak, aby poskytoval požadovaný útlum zvuku výfuku, ale nejen to. Výfuk je konstruován tak aby bylo zajištěno dobré vyplachování motoru. Je technickým prvkem, který se významnou měrou podílí na výkonu vozu a na jeho točivém momentu, resp. na jeho průběhu. Neméně podstatným se pak jeví spotřeba paliva.

Dodatečnou montáží tuningového výfuku můžeme mírně zlepšit vlastnosti motoru a tím celého auta. V průměru pomůže dobře vyladěný výfuk k 2-3 kW výkonu. Není to sice mnoho, ale je to alespoň něco. Naopak montáží nesprávného výfuku můžeme spoustu koní ztratit a vrchol točivého momentu se posune do otáček, které při běžné jízdě nevyužíváme.

Kdysi jsme provedli měření u R 25 V6. Se standardním výfukem měl tento vůz maximum točivého momentu 231 Nm v 2250 otáčkách. Po odejmutí posledního tlumiče výfuku kleslo maximum točivého momentu na 215 Nm při 4750 otáčkách za minutu. Ovšem zvuk to byl nádherný...
Málokterý tuner se tím zabývá. Víc to řve, tak to i musí jet lépe. Opak je většinou pravdou.

Odstranění katalyzátoru je kapitolou zcela samostatnou. Jeho vyjmutí může zvýšit výkon. V každém případě změní akustické vlastnosti výfuku. Zvuk bývá podstatně ostřejší (i v kabině). Co je ale také podstatné, auto do vzduchu vypouští podstatně více škodlivin než by mělo.

Uvažujete-li o montáži výfuku, dbejte aby patřil k Vašemu vozu a jeho motoru. Pak je to skutečně to pravé. Některé výfuky vyžadují úpravu úchytů a nebo také úpravu nárazníku. Zvažte, zda tento zásah, který je většinou nevratný za to stojí.

Na závěr bych chtěl říct, že nejsem odpůrcem tuningu jako takového, ale jsem zastáncem zdravého rozumu.

Zde naleznete diskusi o tuningu.

Příště o tuningu mechanickém a chiptuningu

Autoři většiny fotografií jsou mi neznámí, posbíráno z netu. Přihlášte se, rád uvedu. Zde uvádím autory známé: Lukáš Poříz


Viktor Kazda


Galerie


Seat Cordoba - mnoho spoilerů Škoda Fabia - ukázka drtiče vzduchu. Vše jde pod auto Škoda felicia - falešné přívody vzduchu
Raketa? Škoda 120 - mračítka VW Passat - převýfukováno
Škoda Felicia - oplastováno Estetické, ale - všechen vzduch jde pod auto No comment
No comment No comment Škoda 1000MB - přídavné světlomety
Škoda 110 - poklice


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Teprve v okamžiku, kdy je provoz zcela zastaven, běž k havarovaným vozům.