Změny u Dacie – nové motory, ale i vyšší ceny

Nejrozsáhlejší změny v nabídce motorizací prodělala modelová řada Duster

Nejvýraznější změny nastaly od 11.6. 2019 v nabídce superúspěšného SUV Dacia Duster. Vzhledem k neustále se zpřísňujícím emisním normám totiž tento model přišel o oblíbenou šestnáctistovku 1.6 SCe/84 kW. Šlo o atmosférický čtyřválec, který sice neoslňoval temperamentem, tichostí ani nějakou zvláštní úsporností, ale většina zákazníků na něm oceňovala jiné věci – příznivou pořizovací cenu, dlouhou životnost a jednoduchou konstrukci, která po letech provozu nebude vyžadovat nákladné opravy. A to tato šestnáctiventilová šestnáctistovka bez turbodmychadla a filtru pevných částic splňovala dokonale. Nic ale netrvá věčně – mnohokrát vylepšovaný, ale v základu už přece jen zastaralý agregát po posledním balíčku úprav plní nejvýše normu Euro 6c, ovšem od září vyžadovaná přísnější Euro 6d-Temp už je nad jeho síly. Pod kapoty základně motorizovaného Dusteru proto nyní přichází čerstvá krev v podobě přeplňovaného tříválce s obchodním označením 1.0 SCe (přesný zdvihový objem činí 999 cm3). Pouhá trojice válců může být pro konzervativnější klientelu problém a přítomnost turbodmychadla také. Není ale zase tak zle – nová litrová novinka s výkonem 74 kW se totiž obejde bez drahého filtru pevných částic zabudovaného do výfukového traktu, jelikož nevyužívá vstřikování benzínu přímo do válců. To je velmi žádoucí zejména v případě, že svůj Duster budete používat hlavně na kratší jízdy po městě (což lze při volbě základní motorizace předpokládat). Nepřímé vstřikování, tedy vstřikování ústící do sacího potrubí, totiž výrazně redukuje zanášení sacích ventilů karbonovými usazeninami, protože ty jsou omývány nasávanou palivovou směsí.

Nejvyšší rychlost ani čas potřebný ke sprintu z 0 na 100 km/h výrobce zatím neudává, hodnoty spotřeby už ale známé jsou. V kombinovaném cyklu se podle bohatosti výbavy pohybují od 6,2 do 6,8 l/100 km, což je o 1,6 – 1 l/100 km méně, než v případě starého čtyřválce 1,6 l. Takové úspory paliva už rozhodně nejsou zanedbatelné. Na druhou stranu se ale musíte smířit s o 10 kW nižším výkonem, naopak točivý moment novinky je vyšší – plných 160 N.m. Navíc je tato hodnota k dispozici v širokém rozmezí od 2750-4000 ot./min. I nový litrový motor se v Dusteru musí spokojit  s pětistupňovou převodovkou a pohonem předních kol. A tím se dostáváme k hlavnímu „kamenu úrazu“ zavedení nového litru pod kapotu Dusteru – růstu jeho cen. Nový základní litr se totiž (na rozdíl od končící šestnáctistovky) vůbec nenabízí ve verzi s pohonem všech kol. Čtyřkolku proto nyní získáte pouze v kombinaci s novým benzinovým přeplňovaným čtyřválcem 1.3 TCe/ 96 nebo 110 kW (tato kombinace motoru a pohonu je rovněž novinkou), nebo s turbodieselem 1.5 Blue dCi/85 kW. Protože jsou ale tyto dražší motorizace dostupné minimálně s výbavou Comfort, stojí nyní nejlevnější Duster s pohonem 4x4 410 900 Kč. Pro srovnání – dosud byla nejlevnější dusterovskou čtyřkolkou verze 1.6 SCe Essential, nabízená za 345 900 Kč, a to už je pořádný rozdíl. Jasně, dynamika verze 1.3 TCe i bohatost výbavy Comfort je výrazně lepší, ale vysvětlujte to zákazníkovi, kterému šlo hlavně o pohon všech kol za co možná nejnižší cenu... Duster podražil i jako dvoukolka – za nový motor 1.0 TCe si v případě základní výbavy Access ve srovnání s dřívější atmosférickou šestnáctistovkou připlatíte 5000 Kč (základní cena 264 900 Kč), u výbavy Essential a Comfort 9000 Kč a nejluxusnější Prestige a Techroad 12 000 Kč. Naopak příjemným překvapením je zlevnění motorizace 1.3 TCe/96 kW (o 2000 - 5000 Kč podle výbavy). Silnější verze téhož motoru se 110 kW naopak mírně podražila (o 3000 Kč), nově je ale dostupná i s nižším stupněm výbavy Comfort. V případě turbodieselu 1.5 dCi/85 kW došlo u výbavy Prestige a Techroad ke zdražení o 3000 Kč, u výbavy Comfort se cena nezměnila. Totéž platí o slabší verzi 1.5 dCi/70 kW (výhradně s výbavou Comfort), jejíž cena rovněž zůstala zachována. 

U oblíbeného hatchbacku Sandero zásadní motorové přezbrojení nenastalo, ale i jeho motory samozřejmě musely být přizpůsobeny nové přísnější normy Euro 6d-TEMP. Sandero s benzinovým motorem 1.0 SCe/54 kW proto podražilo o 5000 Kč, se silnější 0.9 TCe o 5000-6000 Kč (podle výbavy). Nejlevnější Sandero proto nyní získáte za 179 900 Kč. Novinkou je nový stupeň výbavy Stepway Open. Zájemce o vyčerpávající informace opět odkazujeme na webové stránky Dacie ČR.

Řada Logan nechala své motorové a výbavové portfolio beze změn (tedy s výjimkou motorů přeladěných na nové emisní normy). Mírné navýšení cen o 5000-6000 Kč se ovšem netýká základní nejlevnější verze Access 1.0 SCe/54 kW, která stále stojí 169 900 Kč. Rumunský sedan si tak i nadále drží pozici suverénně nejlevnějšího nového vozu na českém trhu. Podobné změny v ceníku naleznete i u v ČR mnohem žádanějšího kombíku Logan MCV. Zde ale podražila i nejzákladnější verze 1.0 SCe, a to o 5000-6000 Kč, takže vůz začíná na 194 900 Kč.

Dacia Lodgy je na trhu jedním z posledních mohykánů postupně vymírající kategorie rodinných MPV (velkoprostorových vozů). Navíc v segmentu MPV nižší střední třídy je tento automobil suverénně nejlevnější a chlubí se také pozicí vůbec nejlevnějšího sedmimístného vozu na českém trhu (hovoříme samozřejmě o alternativní verzi, Lodgy je standardně k mání v pětimístné variantě). Co se týká základní motorizace, zde výrobce postupoval jinak než v případě Dusteru. Úlohu nové základní pohonné jednotky totiž dostal rovnou nový přeplňovaný čtyřválec 1.3 TCe, v tomto případě ovšem s výkonem sníženým na 74 kW a točivým momentem vrcholícím hodnotou 200 N.m. Je velmi potěšující, že ani tato základní verze nepřišla o šestistupňovou převodovku. S kombinovanou spotřebou 6,6 l/100 km (platí pro vůz s nejskromnější výbavou, a tedy s nejnižší hmotností) je citelně úspornější, než odcházející verze s atmosférickým čtyřválcem 1.6 SCe. Pro náročnější je nový motor 1.3 TCe (který je plodem společného vývoje motorářů Renaultu a Mercedesu) k dispozici i v podstatně silnější verzi, nabízející 96 kW a 240 N.m. V nabídce zůstává i oblíbený čtyřválcový turbodiesel 1.5 dCi, který ve své nejnovější generaci dává buď 70 kW a 220 N.m, nebo podstatně zajímavějších 85 kw a 260 N.m. Průměrný apetit naftového Lodgy se přitom v závislosti na verzi a bohatosti výbavy pohybuje mezi 5,1 – 5,4 l/100 km, tedy na velmi přijatelné úrovni. Dacia u Lodgy rovněž přeorganizovala stupně výbavy, kdy základní stupeň Ambiance je podstatně bohatší než dřívější Acces (výčtem prvků výbavy vás zde nebudeme obtěžovat a zájemce o tyto informace odkážeme na www.dacia.cz). Druhou stranou mince je nárůst základní ceny z 224 900 na 289 900 Kč. Část tohoto nemalého cenového nárůstu má ovšem na svědomí již zmiňovaný nový motor 1.3 TCe. Zajímavé je také srovnání ceny nejdostupnější sedmimístné verze, která vzrostla z 276 900 na 307 900 Kč.  I tak ale Lodgy stále s přehledem drží pozici nejlevnějšího sedmimístného automobilu na trhu, kdy příplatek za dvojici přídavných sedaček v zavazadlovém prostoru (a jejich bezpečností pásy) činí přijatelných 18 000 Kč.

Užitkový bráška Lodgy, model Dokker, nový ceník prozatím nedostal, i v jeho případě už ale lze dobíhající motorizaci 1.6 SCe získat pouze z nabídky skladových vozů (je-li ovšem nějaká). Lze očekávat, že také Dokker již brzy coby novou základní motorizaci dostane čtyřválec 1.3 TCe s výkonem seškrceným na 74 kW a 200 N.m. 

Foto autor

(30.6. 2019)






Roman Poláček


Galerie


Nejvýraznější změny v nabídce motorů zaznamenalo SUV Duster


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 2. Zjisti, jak je na tom posádka havarovaného vozu.