Zesilovač zapalovací jiskry

Zázrak nebo podvod?
Asi před dvěma měsíci (listopad 2000) se na nás obrátil Ing. Volný ze společnosti RIOS, s.r.o z Valašského Meziříčí s nabídkou zesilovače zapalování Německé firmy Hagen Motoren Werke, který se montuje na silnoproudé vedení mezi cívku a rozdělovač. Sice jsme neměli zájem o koupi, ale domluvili jsme se s Ing. Volným, že zesilovač otestujeme na různých vozidlech a napíšeme shrnutí z testu.
Zanedlouho po našem rozhovoru přišel balíček se dvěma vzorky zesilovače zapalování. Podle dokumentace by zesilovač měl způsobit 10-20%ní úsporu paliva (podle vozu na kterém je použit) a lepší dynamické vlastnosti vozu, projevující se na lepším zrychlení, a to o 3-6%. Na samotném těle zesilovače byla jakási nálepka, s certifikátem. Označení výrobce chybělo.
Zesilovač jsme testovali na čtyřech vozech Renault.. Byly to Renault 25 V6 Turbo, Renault Espace 2.0, Renault 16 TS a Renault Clio 1,4.
Shrnutí ze všech testů provedených během šesti týdnů na výše uvedených vozech je následující:
Ve všech případech nebyla pozorována žádná změna při studeném a teplém startu.
Ve všech případech nebyla pozorována žádná změna ve spotřebě paliva, která by byla v provozu měřitelná
V případě Vozů Renault Clio a Renault Espace byly při zapojeném zesilovači slyšitelné rušivé zvuky při současném poslechu rádia. (stejné jako když je neodrušená svíčka) (pozn. R 16 TS není vybaven rádiem)
U vozů R 25 V6 Turbo a R 16 TS bylo možno pozorovat vynechávání (škubání) motoru v nízkých otáčkách.
Po testování na vozech byl zesilovač podroben elektronickému měření. Při něm nebyla zjištěna žádna kapacita zařízení -- nejedná se tedy o kondenzátor. Při měření odporu byl naměřen nekonečně velký odpor. Pravděpodobně se tedy jedná o jakési předřadné jiskřiště. Proud jiskry nebyl měřen, její barva však byla stejná jako bez zesilovače.
Zesilovač zapalování je k mání za 2.800 Kč. Necháme na Vás, zda se Vám tato investice bude zdát výhodná.
Viktor Kazda, Jakub Vrba