Za posledních 10 let byly vyrobeny 3 miliony Dacií

Na letošním pařížském autosalonu si našla svého majitele již třímiliontá Dacia vyrobená od zahájení produkce modelu Logan

Dacia ve skupině Renault - prudký vzestup

Ve druhé polovině 80. let byl československý automobilový trh mimořádně chudičký a nenasycený. Jedno auto ale bývalo i za těchto podmínek v prodejnách Mototechny běžně k mání – Dacia 1310. Tento licenční derivát již tehdy výrazně zastaralého Renaultu 12 totiž nebyl nijak levný a hlavně - lavina hrůzostrašných historek o jeho mizerné kvalitě a poruchovosti byla i pro většinu tehdejších zájemců o nové auto příliš silná káva. Pak přišel přelomový rok 1989 a ve víru následujících událostí většina Čechů na tehdy poněkud obskurní rumunskou značku rychle (a ráda) zapomněla. V Dacii ale neseděli s rukama v klíně a vlastními silami vyvinuli nový pětidveřový model s motorem napříč, který svým designem nápadně připomínal Peugeot 309. Představil se v roce 1994, a pokud budeme upřímní, tak o dobré auto se rozhodně nejednalo, a to ani po svém mírném vylepšení (model supeRNova).





Počátek nové éry

Pak ale přišlo přelomové září roku 1999, kdy Dacii koupil jeho dávný dodavatel licence (modely R8 a vzápětí R12) Renault. Tato největší francouzská automobilka si totiž již delší dobu chtěla pořídit nějakou východoevropskou značku, která by jí posloužila jako výrobce technicky jednoduchých a velmi levných vozů. V případě Škody Auto ji v roce 1991 předběhl Volkswagen, u Dacie již ale byla úspěšná. A začaly se dít věci - model supeRNova byl důkladně zmodernizován, zlepšila se kvalita jeho zpracování i design a vůz byl přejmenován na Solenzu.  To už bylo auto, se kterým se po mnohaleté přestávce Dacia vrátila také na český trh, byť zatím jen velmi nesměle a s minimální prodejní i servisní sítí. Solenza ovšem představovala jen první krok, který posloužil k získání potřebného času k modernizaci totálně zastaralého závodu v Pitesti a k vývoji zcela nového modelu. Ten již dostal za úkol Dacii přenést do 21. století. Původní, extrémně nízkou plánovanou cenu 5000 euro se sice nakonec dodržet nepodařilo, i tak se ale jednalo o vůz s mimořádně příznivým poměrem ceny a užitné hodnoty.


Přelomový Logan

Historický okamžik nastal v roce 2004, tedy před 10 lety, kdy se zvědavému světu představila první generace Loganu. Jednalo se o levný sedan segmentu B se starší (a tedy léty osvědčenou) technikou Renaultu, který ovšem nabízel vnitřní prostornost spíše vozu o třídu většího. Renault původně očekával, že o Dacie bude zájem pouze v jihovýchodní Evropě, v Rusku, na Blízkém východě a v severní Africe, ale ukázalo se, že tyto záměry byly až příliš skromné. O Logan byl totiž zájem i na nejnáročnějších západoevropských trzích, a poté, co se objevilo prodloužené (a až 7místné) kombi MCV, prodeje ještě vzrostly. Následovala užitková verze Pick-up a sympatický hatchback Sandero. Jako největší trefa do černého se ovšem ukázalo SUV Duster (v prodeji od roku 2010), které se stalo skutečným automobilovým hitem. Splnilo totiž sen o novém SUV i lidem, pro které byly vozy této kategorie prozatím cenově nedostupné. V roce 2012 následovalo první MPV značky, model Lodgy a poté i druhá (a vzhledově podstatně líbivější) generace modelů Logan/Logan MCV a Sandero a také užitkový model Dokker. Dacia prostě za minulé desetiletí prošla bouřlivým vývojem a dnes se jedná o evropskou značku s nejmladším modelovým portfoliem a největší dynamikou růstu prodejů.


Od úspěchu k úspěchu

Jak jsme již říkali, od zahájení prodeje přelomového modelu Logan letos uplynulo 10 let a od té doby již bylo prodáno 3 miliony vozů Dacia. Tím jubilejním, třímiliontým, se stalo MPV  Lodgy v nové, oplastované verzi Stepway. Svému zákazníkovi, panu Andrejovi Palomo Pazovi, jej předal prezident skupiny Renault pro globální prodej, Nicolas Wertans. Při této příležitosti uvedl, že Dacia zažívá i v roce 2014 skvělé časy – za první polovinu tohoto roku totiž její celosvětové prodeje meziročně stouply o 24,4 % a v Evropě dokonce o 36,2 %. Ještě větší úspěch zažívá Dacia na českém trhu, kde již prodává podstatně více vozů, než mateřský Renault. Kdo by si to byl ještě před pár lety pomyslel? Vždyť za tři čtvrtletí roku 2014 je u nás Dacia 5. nejprodávanější značkou s tržním podílem 4,6 %! Celkem 6 446 prodaných osobních a lehkých užitkových vozů znamená meziroční nárůst prodeje o fantastických 69,7 %. Pro srovnání – tržní podíl značky Renault na českém trhu činí za stejné období 3,3 % a 4604 vozů znamená meziroční nárůst prodeje o 4,5 %.

(30.10. 2014)


Roman Poláček


Galerie


Slavnostní okamžik: desetimiliontá Dacie od zahájení prodeje Loganu byla předána zákazníkovi na letošním pařížském autosalonu Základní karosářská verze druhé generace Loganu je opět sedan Pětidveřový hatchback si zachoval specifické jméno Sandero
Druhá generace Loganu MCV získala výraznější rodinný charakter SUV Duster se stalo skutečným bestsellerem - letos byl vyroben již miliontý kus MPV Lodgy je relativně nejméně žádaný osobní model Dacie. Na vině je možná až příliš účelový vzhled...
Dokker v osobní verzi nabízí skvělou nabídku prostoru a praktický zadní pár bočních dveří v posuvném provedení


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Věděli jste, že Renault Master, Opel Movano a Nissan Interstar jsou téměř stejná auta jen vyráběná na různých místech?