To chceme i v Evropě! Nový Renault Duster Oroch a Renault Sandero R.S. 2.0

Na červnovém jihoamerickém autosalonu v Buenos Aires Renault prezentoval dvě velmi zajímavé novinky, které by si své zákazníky jistě našly i na starém kontinentu – pětimístný pikap Duster Oroch a Sandero ve sportovní verzi R. S. 2.0. Ano, v Evropě by se oba tyto modely jistě nabízely v prodejní síti Dacie, to ale vůbec není podstatné. Podstatné je bohužel to, že podle slov Renaultu se s nimi pro evropské trhy zatím nepočítá, nikdy ale neříkej nikdy. Čeho bychom se tedy mohli jednou dočkat?
Renault Duster Oroch
Vůz s poněkud podivně znějícím jménem Oroch je pick-up nižší střední třídy s dvojitou, tzv. double-cap kabinou, která je schopná pojmout až pět osob. Podle zveřejněných snímků je ale ve srovnání s výchozím Dusterem o něco zkrácená, takže zadní pasažéři asi nebudou mít místa nazbyt. V každém případě ale musíme ocenit propracovaný design karoserie – nová prodloužená záď navazuje na příď a střední partie, kterou jsou převzaty z běžného Dusteru, velmi přirozeně. Dokonce se domníváme, že ve srovnání s běžným Dusterem došlo k mírnému prodloužené rozvoru, ale oficiální údaj o jeho délce zatím bohužel chybí. Zadní blatníky působí pěkně svalnatě a také řešení zadního nárazníku, do kterého se zařezává nízko umístěné zadní výklopné čelo, vypadá velmi dobře. Za povšimnutí jistě stojí i efektní střešní ližiny, na které plynule navazuje ochranný oblouk kabiny, který ji opticky prodlužuje. Uživatelé také ocení, že celá nákladová plocha je obložena odolným černým plastem.
Výrobce uvádí, že Oroch je pick-up, který se řadí do kategorie s užitečným zatížením v rozmezí 0,5 – 1 tuny. Lze tedy očekávat, že zadní náprava bude ve srovnání s běžným Dusterem výrazně zesílena. O systému pohonu se v tiskové zprávě také nic neuvádí, je ale téměř jisté, že se (minimálně alternativně) bude jednat o čtyřkolku. O pohon Orochu se budou starat motory přizpůsobené brazilskému trhu – půjde tedy o nepřeplňované čtyřválce o objemu 1,6 a 2 l, které budou schopny spalovat nejen benzín, ale i alkoholové palivo, které je v Brazílii široce rozšířené a oblíbené (vyrábí se zde z cukrové třtiny). Není jistě bez zajímavosti, že Oroch je historicky vůbec prvním Renaultem s karoserií typu pick-up.
Renault Sandero R. S. 2.0
Pokud by snad někdo mohl pochybovat o tom, jestli by se pětimístný pick-up na starém kontinentu setkal s dostatečným zájmem zákazníků, tak v případě hot-hatche odvozeného z pětidveřové Dacii Sandero jsme o tom naprosto přesvědčeni. Vždyť po ukončení výroby minulé generace Twinga ve verzi R. S. (a po zavedení nové generace Clia R.S. dodávané jen s turbomotorem a automatickou převodovkou) je jasné, že cenově dostupný malý sportovně laděný hatchback s atmosférickým motorem a manuální převodovkou by mladé příznivce sportovní jízdy určitě oslovil i v Evropě. Zvláště pak, když jeho vývojem bylo pověřeno oddělení Renault Sport z Dieppe, tedy absolutní mistři svého oboru. Pětidveřové Sandero jak známo nabízí pohlednou a přitom prostornou karoserii s praktickým pětidveřovým uspořádáním, která je v tomto případě ještě vyšperkována speciálně tvarovanými nárazníky se sportovním designem (zadní obsahuje i náznak difuzoru), nástavci prahů, spoilerem nad zadním oknem a efektní dvojitou koncovkou výfuku. Muziku pěkně tvrdí i sedmnáctipalcová litá kola, která díky kratším pružinám dokonale vyplňují podběhy. Konstruktéři pochopitelně zapracovali i na zbytku sníženého podvozku, který dostal posílenou brzdovou soustavu, tužší zavěšení a také upravené řízení s překalibrovaným posilovačem a možná i strmějším převodem.
Neméně lákavě vypadá Sandero R. S. také uvnitř, protože i v kabině dává najevo své zaujetí pro sportovní jízdu. Tříramenný volant má příjemně silný a kůží čalouněný věnec a jeho spodní příčku zdobí nápis R.S. (Renault Sport). Sportovní atmosféru vyvolávají také hliníkové nášlapy pedálů, červené proužky na klapkách výdechů klimatizace na přístrojové desce a červený šev na koženém čalounění hlavice řadicí páky. Červenou nití jsou prošity i švy potahů sedadel se zvýrazněným bočním vedením těla, na kterých krásně kontrastuje černá látka se stříbřitě-červenými pruhy. Převažující čerň v kabině oživují také některé díly se stříbřitým povrchem (madla dveří, příčky volantu, obroučky krajních výdechů klimatizace, rámeček středního panelu na přístrojové desce). Jak je vidět, sportovní nádech lze kabině auta propůjčit i s minimálními náklady.
Kompletní technické údaje Sandera R.S. budou zveřejněny až počátkem příštího roku, již nyní ale Renault prozradil, že jako pohonná jednotka poslouží dvoulitrový nepřeplňovaný čtyřválec s výkonem 107 kW (145 k) ve spojení s manuální převodovkou. Vzhledem k nepříliš aerodynamické, ale lehké karoserii bychom odhadovali, že toto auto bude flirtovat s maximální rychlostí 200 km/h a že jeho zrychlení z 0 na 100 km/h by se mohlo pohybovat někde kolem 8 s. Sympatické hodnoty, co říkáte? Už tedy nezbývá nic jiného, než se modlit za to, aby tato dostupná sportovní hračka obohatila i výrobní portfolio evropské Dacie. Jestli se tak ale stane, není vůbec jisté, protože ostrá verze Sandera se nemusí líbit marketingovým expertům Renaultu, kteří image Dacie vidí jako výrobce výhradně velmi cenově dostupných vozů. My se ovšem domníváme, že základní cena hot-hatche na bázi Sandera by se mohla pohybovat někde kolem 300 000 Kč, takže by se vůbec nemuselo jednat o nějakou drahotu. Pak by tu ovšem mohl být ještě jeden problém, a sice dvoulitrový benzinový motor, který zákonitě produkuje poměrně vysoký objem v Evropě ostře sledovaných CO2. Řešení tohoto problému by mohlo vyřešit použití skvělé atmosférické šestnáctistovky z minulé generace Twinga R.S.. Nabízí 98 kW (133 k), což opravdu není o moc horší, než atmosférický dvoulitr v Sanderu R.S. a zákonitě nižší točivý moment šestnáctistovky by nadšenci do sportovní jízdy jistě zkousli. Jen by tuto šestnáctistovku bylo třeba nejdříve nově naladit na současnou přísnou emisní normu Euro 6. A je otázka, jestli by prodeje ostrého Sandera byly dostatečně velké na to, aby se takový vývoj vyplatil. Takže nezbývá, než čekat a doufat…
(22.7. 2015)
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |