Sportovní historie automobilky Renault
Sportovní historie značky Renault
Vzhledem k tomu, že se automobilka Renault už přes sto let angažuje v motoristickém sportu, není patrně možné všimnout si všech úspěchů, kterých dosáhla se svými vozy na tratích po celém světě. Proto se zaměříme pouze na ty nejvýznamnější úspěchy, protože těch dalších je nepočítaně.
21.12.1898 vyjelo podivné vozidlo nazvané Voiturette před několika užaslými diváky prudký svah ulice Lepic na Montmartru v Paříži a odstartovalo tak století sportovních úspěchů značky Renault.
1899 Vítězství Louise a Marcela Renaultových v závodech Paříž-Trouville,
Paříž-Ostende a Paříž-Ranbouillet.
1900 Louis a Marcel Renault dojeli na prvních místech v závodech Paříž-Bordeaux a Paříž-Toulouse-Paříž.
1901 Vítězství v závodech Grand Prix de Pau, Paříž-Bordeaux a Paříž-Berlín a v kilometru s pevným startem (1 minuta 21 sekund)
1902 Marcel Renault vítězí v závodě Paříž-Vídeň.
1903 V USA se vůz Renault vyznamenal v Denveru a Brighton Beach: vítězství ve stíhacím závodě a v závodech na 10 a 15 mil.
1904 Vítězství Bernina v mistrovství na 1 míli do vrchu (12-19%) v Eagle Rock ve státě New York za 1´20 min.
1905 Vůz Renault dojel jako druhý v soutěži na 100 mil na Kubě.
Druhé místo vozu 14CV v závodě do vrchu Tablat organizované autoklubem v Alžíru.
1906 Posádka Szisz-Marteau na voze 90CV vítězí v první velké ceně francouzského autoklubu ACF.
1907 Vůz Renault se čtyřválcovým motorem objemu 12 986 cm3 zvítězil v historicky první Grand Prix francouzského autoklubu (AFC). Vítězství Maurice Bernina a Paula Lacroixe v závodě na 24 hodin v Morris Parku.
1908 Vítězství Maurice Bernina v USA na Floridě v závodě na 100 mil s hodinovým průměrem 130km/h.
1909 Louis Raffalovich s vozem 35CV je první v závodě na 24 hodin v NewYorku.
1925 24.1. vítězí Repusseau na voze Renault 40CV v Rallye Monte Carlo.
1930 Vozy Nervastella obsazují první tři místa v Rally Maroko s průměrnou rychlostí přes 120km/h.
1934 Renault vítězí v závodě Lutych-Řím-Lutych.
1935 Vůz Nervasport s posádkou Lahaye a Quatresous vítězí nad 170 soupeři v Rallye Monte Carlo a v závodě Lutych-Řím-Lutych.
1948 Renault 4CV vyhrál Alpskou rallye.
1949 Rosier na voze 4CV 750 cm3 v Rallye Monte Carlo.
1950 V závodě 24 hodin v Le Mans se tři vozy 4CV umístily v čele své kategorie s průměrnou rychlostí 96,433km/h.
- Renault 4CV s posádkou Rédélé-Ponds zvítězila v závodě Liege-Řím-Liege.
1951 Renault 4CV vítězí ve své kategorii v Rallye Monte Carlo a v závodě 24 hodin v Le Mans. Zřízení soutěžního oddělení firmy Renault pod vedením Francoise Landona.
1952 Renault 4 CV zvítězil v závodech 1 000 mil, Alpské Rallye, Lutych-Řím- Lutych. Jean Rédélé (pozdější majitel a konstruktér firmy Alpine) zvítězil s vozem 4 CV v italském Mille Miglia. Tento triumf zopakoval ještě v letech 1953 a 1954.
1953 Renault 4CV zvítězil v Monte Carlu, kde obsadil první čtyři místa ve své kategorii. Posádka Condrier-Daniel na Renaultu 4CV zvítězili v automobilové Tour De France.
1954 Renault 4CV vítězí v závodech 1 000 mil, Alpském kritériu, automobilové Tour de France a v závodě Lutych-Řím-Lutych.
1955 Vítězství Renaultu 4CV v automobilové Tour de France.
1956 Renault Dauphine vítězí v závodech 1 000 mil, Kolem Korsiky, a Brescia- Řím-Brescia.
1957 Renault Dauphine obsazuje první čtyři místa v závodě 1 000 mil, první dvě místa v závodě Lutych-Řím-Lutych a první v Tour Auto.
1958 Dauphine s posádkou Mainesse-Feret vítězí v Rallye Monte Carlo.
Dauphine končí na prvním místě v závodě Kolem Korsiky. Vozy Dauphine s posádkami Guichet-Quilin a Condrillier-Foulgoc vítězí v kategorii cestovních vozů s objemem 1 000 cm3.
1959 První a druhé místo v pořadí cestovních vozů všech zdvihových objemů pro vůz Dauphine v závodě Lutych-Řím-Lutych. Vítězství v automobilové Tour de France a Kolem Korsiky.
1962 Trojnásobné vítězství pro vozy Dauphine v závodě Kolem Korsiky.
1963 Vůz s mechanikou Renault vítězí v soutěži energetický index na 24 hodin v Le Mans.
1964 Legendární vůz Renault 8 Gordini s posádkou Vinalier-Masson vítězí v závodě Kolem Korsiky, když mezi osmi vozy v cíli byly 4 Gordini z celkem 79 startujících.
1965 Renault Alpine vítězí v mistrovství Francie v rallye. Renault 8 je první v závodech Kolem Korsiky, Rallye Mistral a Rallye v Zaragoze.
1966 Vítězství Alpine Renault v soutěži energetický index na 24 hodin v Le Mans. Renault 8 je na prvním místě v závodě kolem Kolem Korsiky. Je založen pohár Coupe Gordini, který napomáhá objevování mladých talentů (Renault 8 Gordini). Později se přejmenoval na pohár Renault 12 Gordini, Pohár Renault 5, Pohár Clio a Pohár Mégane.
1967 Vítězství vozu Alpine v závodě 500 km na Nürburgringu.
1968 Dvě vítězství pro Alpine Renault na 24 hodin v Le Mans: výkonnostní a energetický index.
1969 Renault 8 vítězí v Rallye Monte Carlo a v Kritériu sněhu a ledu.
1970 První tři místa v Rallye des Routes du Nord obsazují vozy Alpine.
1971 Renault Alpine A110 obsazuje první tři místa v Rallye Monte Carlo.
Založení Formule Renault.
1972 Alpine Renault získává titul mistra Francie v rallye.
1973 Světový šampion v rallye - Renault Alpine. Renault Alpine obsazuje první tři místa na Rallye Monte Carlo.
1974 Renault Alpine - evropský šampion v kategorii 2.0l (7 závodů, 7 vítězství)
1975 Vytvoření sekce Renault Sport.
1976 Evropským šampionem ve Formuli 2 se stává Jean-Pierre Jabouille na voze Elf- Renault.
1977 Dvoulitrový motor V6 Renault-Gordini-Elf ve voze řízeném René Arnouxem je podruhé mistrem Evropy ve Formuli 2. Vítězství Renaultu Alpine A310 v mistrovství Francie v Rallye. Průkopnický vůz Renault-Elf RS 01 turbo vstoupil do světa velkých cen na Grand Prix Velké Británie.
1978 Renault Alpine A443 V6 Turbo s posádkou Pironi-Jaussaud vítězí v závodě 24 hodin v Le Mans. Renault 5 Alpine vyhrává skupinu 2 v Rallye Monte Carlo.
1979 J. P. Jabouille vyhrává první velkou cenu na voze Renault Turbo RS 10 ve velké ceně Francie na okruhu v Dijonu.
1980 Tři vítězství pro Renault ve F1. Vítězství na mistrovství Francie v rallye.
1981 Ragnotti a Andrie s vozem Renault 5 Turbo vítězí ve 49 Rallye Monte Carlo. Alain Prost si připisuje tři vítězství ve F1 při Grand Prix Francie, Nizozemí a Itálie.
1982 Jean Ragnotti na voze Renault 5 Turbo vítězí v závodě Kolem Korsiky.
Claude a Bernard Marreauovi na voze Renault 20 Turbo 4x4 vítězí v Rallye- Paříž-Dakar. Historické obsazení prvních dvou míst ve Velké ceně Francie - 1. Arnoux, 2. Prost.
1983 Alain Prost na voze Renault je mistrem světa ve Formuli 1.
1984 Renault 5 Turbo vyhrává mistrovství Francie v rallye.
1985 Renault 5 Maxi Turbo je první v závodě Kolem Korsiky. Jean Ragnoti na Renault 5 Maxi Turbo vítězí v automobilové Tour de France. Renault uzavírá svou stáj ve F1 a stává se dodavatelem motorů pro stáje Lotus a Ligier. Stáj Lotus-Renault vítězí ve Velkých cenách San Marina, Portugalska a Belgie.
1986 Stáj Lotus-Renault vítězí v Grand Prix Portugalska a v Detroitu.
1987 Vítězství Renault 5 Maxi 4x4 na mistrovství Francie v rallye. Renault 5 Turbo s pilotem Erikem Comasem vítězí v mistrovství Francie ve třídě Superproduction. Vítězství v mistrovství Portugalska v rallye. Renault odstupuje z F1. Renault 11 Turbo je v čele mistrovství Francie sériových vozů.
1988 Dvoulitrový Renault 21 Turbo v terénní úpravě vyhrává mistrovství Francie ve třídě Superproduction. Renault se vrací do F1 po boku stáje Williams, které dodává motory.
1989 Vůz Williams-Renault Thierry Boutsena vítězí v Grand Prix Kanady a Austarálie. Williams-Renault je vicemistrem světa konstruktérů ve Formuli 1.
1990 Williams-Renault vítězí v Grand Prix San Marina a Maďarska. Renault 5 GT Turbo je mistrem světa a mistrem Francie ve skupině N.
1991 Williams-Renault vítězí v sedmi velkých cenách a stává se mistrem světa konstruktérů. Renault Clio vítězí na mistrovství Francie v rallye žen.
1992 Williams-Renault je mistrem světa konstruktérů a Nigel Mansell je mistrem světa pilotů. Renault Clio 16S je mistrem Francie v rallye.
1993 Williams-Renault je s deseti vítězstvími podruhé mistrem světa konstruktérů ve F1 a Alain Prost mistrem světa pilotů. Renault je mistrem Francie v rallye.
1994 1.5. se za volantem vozu Williams-Renault zabil Ayrton Senna. Potřetí za sebou je Williams-Renault mistrem světa konstruktérů ve F1. Ragnotti obsazuje první místo ve své kategorii v Monte Carlu (Clio Williams)
1995 Motory Renault vítězí v 16-ti ze 17-ti závodů ve F1. Stáj Williams-Renault je počtvrté za sebou mistrem světa konstruktérů. Michael Schumacher mistrem světa mezi piloty. Čtyři piloti Renaultu obsazují první čtyři místa.
1996 Williams-Renault je popáté za sebou mistrem světa mezi konstruktéry F1 a Damon Hill poprvé mezi piloty. Čtyři piloti Renaultu jsou opět na čtyřech prvních místech v šampionátu. Renault oznamuje ukončení kariéry ve F1 na konec roku 1997.
1997 Williams-Renault získává šestý titul mistra světa konstruktérů v řadě a stává se jedním z nejúspěšnějších konstruktérů ve F1. Jacque Villeneuve je mistrem světa.
1999 Bugina konstrukce Schlesser s mechanikou Renault vyhrává slavný Dakar, a po dlouhé době tak přerušuje nadvládu vozů Mitsubishi.
2000 Jean Louis Schlesser opět zvítězil na Dakaru, který se tetokrát jel z Dakaru do Káhiry. Kangoo 4x4 s motorem V6 bohužel do cíle nedojelo.
2005 Renault získává sedmý titul mistra světa konstruktérů ve Formuli 1. Fernando Alonso získává titul mistra světa ve F1.
Marek Pimper