Souboj titánů - Renault Laguna V6i -1996- vs. Laguna V6 24V -1998-

Renault Laguna V6i

Souboj titánů

      V každé modelové řadě všech výrobců se vždy najde jeden klenot, který se od ostatních liší výkonem, výbavou a mnoha dalšími finesami. V případě řady Renault Laguna je to její třílitrová verze vybavená šestiválcovým motorem uspořádaným do V. V krátkém testu se pokusíme přiblížit vám změny, kterými Laguna během své výroby od roku 1994 prošla. V testu jsme měli dva vozy vyrobené v roce 1996 a 1998.

Čas změn

Jak už jsme na našich stránkách psali, prošla laguna V6 několika změnami. poprvé v roce 1997, kdy dostala silnější motor a podruhé v roce 1998, kdy jí, jako každé správné dámě byl proveden facelift. Na první pohled se od sebe liší drobnými změnami ve vnějším vzhledu. Byla změněna světla, používaná jsou nyní FF (free form) s čirým krytem, jiná je maska, přední nárazník a spoiler. Z pohledu ze zadu je na tom nová Laguna podobně. Nová světla a nárazník se změněným designem. Uvnitř také došlo ke drobným designovým změnám. Týkaly se především přístrojové desky, která je nyní vybavena modifikovanými budíky jinou středovou konzolí, kde na rozdíl od předešlé verze, kde byla loketní opěra integrovaná do sedadla řidiče je nyní pevně spojena s armaturou mezi sedadly. Jiné jsou opěrky hlavy, zajišťující cestujícím větší bezpečnost v případě nárazu. Úplnou novinkou je zde nyní dvojice bočních airbagů integrovaných do předních sedadel. Jak je tedy patrné, Laguna sice prošla jistými designovými změnami, ale svoji nezaměnitelnou osobitost si ponechala i nadále.

Konkurenti     

Pojďme se nyní podívat na to, co mají obě dvě laguny společné, tedy na podvozek. Ten nedoznal v podstatě žádných změn a nadále oplývá jízdním komfortem, kterému se ve střední třídě, kam Laguna patří jiný jen tak nevyrovná. I díky němu Laguna vyhrála v testu vozů střední třídy pořádaném prestižním časopisem Auto Bild v roce 1994 a 1998 nad vozy VW Passat, Audi A4, Nissanem Primerou, Opelem Vectrou, Peugeotem 406, Fordem Mondeo, Volvem S40 a dalšími zástupci této ostře sledované třídy. Vynikající pérování kombinující komfort s bezpečností umožňuje Laguně zvládat všechny nástrahy silnic. Lehce se přenáší přes příčné i podélné nerovnosti, aniž by pasažéři příliš trpěli houpáním nebo otřesy. Měkčí pérování má za následek naklánění vozu v zatáčkách, nicméně automobil přesně drží zvolenou stopu až k mezní hranici adheze, kde se stává mírně nedotáčivým. Korekcí volantu a plynu však lze tuto vrozenou vlastnost Laguny bez větších problémů korigovat. Jedinou slabinou Laguny jsou brzdy. Při výkonu přes 140 kW (194 k) by si zasloužila brzdy o větším průměru, lépe dimenzované na celkovou hmotnost bezmála dvě tuny. Jsou sice ostré a přesné a při běžném použití i bezproblémové. Při plném využití dynamických vlastností nedochází k citelnému vadnutí brzdného účinku, leč dochází k vyhřátí kotoučů a jejich deformaci, která se projevuje citelnými vibracemi volantu a to je vlastnost, která Laguně zrovna nesluší.

Motorizace

Jak už bylo řečeno, nová Laguna, nebo chcete-li Laguna druhé generace dostala zbrusu nový motor nahrazující dnes již téměř legendární motor PRV. Ten nový má o 17 kW vyšší výkon a o 35 Nm vyšší točivý moment, který je navíc k dispozici o 800 otáček dříve. (pro porovnání obou motorů můžete nalistovat sekci motory). To jsou změny, které dělají z téměř jednovaječných dvojčat příbuzné z druhého kolena. Rozdíl mezi motory je skutečně tak velký, jako mezi dnem a nocí. Starší z obou motorů disponuje výkonem 123 Kw a točivým momentem 232 Nm při 4800 ot/min, tedy silou, která mu zaručuje velmi dobré dynamické vlastnosti. Vždyť také z nuly na sto dokáže sprintovat za 8,4 sekundy, což je jistě čas, který jen tak hned jiný automobil nepřekoná. Má však ještě jednu vlastnost, která nutně musí zaujmout. je to jeho výjimečná tichost. Konstruktérům se podařilo odhlučnit motor takovým způsobem, že do interiéru proniká zvuk jen v takové míře, za kterou by se nemusel stydět ani elektromobil. Zásluhu na tom má i uložení motoru, kde jsou použity olejové tlumiče rázů a složitě konstruovaný výfukový systém se slepou větví, která tlumí rezonance výfukových plynů. Bez uzardění mohu říci, že jsme v tišším voze této třídy ještě neseděl. Naproti tomu motor Laguny nové generace vyniká pružností v každém režimu otáček. Již od chvíle, kdy se ručička otáčkoměru přehoupne přes dvojku projevuje motor nezvyklou chuť k životu, kterou zastaví až omezovač otáček. Sprint z nuly na sto pak nová Laguna zvládne za 7,7 sekundy, což je hodnota, za kterou by se nemusel stydět leckterý sportovní automobil. Ani o novém motoru nelze řici, že by byl hlučný. Naopak nejednoho řidiče potěší kultivované broukání silného šestiválce, které se mění v tlumené dunění kopyt plnokrevníka při plně sešlápnutém pedálu plynu.

      Oba vozy jsme podrobili tradičnímu srovnávacímu testu, ve kterém absolvují tutéž trasu za totožných podmínek. Výsledky nás potěšily, nakonec posuďte sami.




Viktor Kazda


Galerie


Renault Laguna | Leona Machálková Renault Laguna V6 24V Renault Laguna V6i
Renault Laguna V6 24V Renault Laguna V6 24V Renault Laguna V6i
Renault Laguna V6 24V Renault Laguna V6i


Renault Laguna V6i vs. Renault Laguna V6 24V
Spotřeba v průběhu testu
Laguna I ph. I
Laguna I ph. II
městský okruh 10,7 10,6
36 Km/h [l/100Km]
mimo město s dodržováním předpisů 8,5 8,7
(50 /90 / 130 km/h)  [l/100Km]
Celkový dojem z testu
Laguna I Laguna II
Karoserie - vzhled 5 4,5
Jízdní vlastnosti 4 4
Brzdy 3 3
Motor 4 5
Převodovka 4 4
Spotřeba 3 3
Zavazadlový prostor 4 4
Interiér, ovládací prvky 5 5
Cena 3 3
Celkem 35 35,5
Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Máte-li ve voze kůži, střezte se ji polít Coca Colou. Její působení kůže nenávratně poškodí. Když už se tak stane, nešetřete vodou. Ihned.