S Renaultem Mégane R.S. na mosteckém okruhu (úvodní část)

Renault ČR připravil pro české motoristické novináře mimořádně atraktivní akci - testování sportovních verzí Renaultů na mosteckém okruhu

Jsou nabídky, které se prostě neodmítají. Například, když vás Renault ČR pozve na jízdy s vozy Clio R.S. a Mégane R.S. po Autodromu Most! Jelikož kvality ostrých verzí Renaultů mi samozřejmě jsou velmi dobře známé a mostecký okruh jsem měl v minulosti již také možnost okusit, velice jsem se na tuto akci těšil. Konečně nastalo kýžené odpoledne. Po krátké prezentaci divize Renault Sport a představení pneumatik Michelin Pilot Sport 2 (mají je obuté některé vozy, se kterými budeme jezdit) ještě následuje nezbytná instruktáž týkající se zásad bezpečné jízdy po okruhu. Potom já i zhruba dvacítka kolegů novinářů dostává zapůjčené zbrusu nové integrální přilby a jde se na to! V depu už na nás čeká s nastartovanými a ohřátými motory celá armáda strojů ze stáje Renault Sport. Jelikož s Cliem RS jsem už měl možnost řádit na okruhu Czech Ring nedaleko Hradce Králové (viz článek z 26.6. 2013), rozhoduji se obě závodní dvacetiminutovky strávit za volantem většího a silnějšího Méganu RS. Nejde ani tak o to, že je ostrý Mégane silnější (však je také výrazně těžší), ale hlavně mi mnohem více vyhovuje jeho klasická manuálně řazená převodovka…

Ještě než se vydáme na okruh, musím vyseknout poklonu českému zastoupení Renaultu. Jen málokterá automobilka má takovou důvěru a odvahu, nechat skupinu rozdováděných motoristických novinářů řádit na okruhu bez přímého dozoru (a s vypnutým ESP). Buď to probíhá tak, že se musí jezdit za svižně jedoucím vodicím vozem pěkně ve vláčku a tím pádem ani nesmíte předjíždět (to je ten horší případ), nebo vám alespoň do auta coby spolujezdce posadí nějakého nešťastníka, který má za úkol krotit vaše závodnické nadšení tak, aby auto zůstalo pokud možno celé… Tady ale žádná taková opatření nenastala – za vodicím vozem jsme si projeli jen jedno kolo, aby nám ukázal optimální stopu a někteří se také poprvé seznamovali s mosteckou tratí (to naštěstí nebyl můj případ). Nejen, že si užijeme skvělou zábavu, ale hlavně dostaneme možnost auta vyzkoušet na samé hranici jejich (a svých) schopností …

O Mégany R. S. byl trochu větší zájem než o Clia R. S., takže jsem raději neváhal a obsadil jednoho z nejbližších, lakovaného v elegantním černém odstínu (Při koupi bych upřednostnil efektní žlutou metalízu, ale to teď vůbec není podstatné.). Samozřejmě se jednalo již o faceliftovanou verzi s novou maskou chladiče ozdobenou obrovským firemním logem a také novým nárazníkem. Stejně jako v případě běžných provedení této modelové řady musím uznat, že tento facelift se opravdu povedl a vzhledovou přitažlivost tohoto auta citelně pozvedl . Třídveřový Mégane je pěkně nízký a pro verzi R.S. to díky sníženému podvozku platí dvojnásob. Když se k tomu ještě přidá výrazně rozšířený rozchod, velká devatenáctipalcová kola krytá rozšířenými blatníky a patřičné ospoilerování, máme před sebou opravdového automobilového krasavce s pořádnou dávkou sportovního sex-appealu. Tady už se nehovoří jen o třídveřovém hot-hatchi, tady se spíše jedná o nefalšované sportovní kupé!

Po usednutí do auta automaticky provádím obvyklou proceduru, která souvisí s mojí nemalou výškou 188 cm – odaretovat volant a vytáhnout jej co nejvíce k sobě a nahoru, naopak sedačka jde pomocí páky na svém boku maximálně dolů k podlaze. Nějaký ten cm snížení navíc by se ještě hodil, ale i tak je poloha za skvělým tříramenným volantem se silným věncem dobrá. Hlavní je, že i když mám na hlavě nasazenou přilbu, tak s ní ještě nedřu o stropní výplň. Za zvláštní zmínku stojí skořepinová sportovní sedadla Recaro (dodávají se za příplatek 30 300 Kč). Určitě je doporučujeme, protože skvělé drží tělo i v ostře projížděných zatáčkách, což je jedna ze základních podmínek toho, abyste se mohli plně soutředit na sportovní jízdu. Tak ještě seřídit výšku sériového, tříbodového bezpečnostního pásu na sloupku, pečlivě se připoutat a můžeme vyrazit! Úvodní  pomalé instruktážní kolečko je rychle za námi a nyní již jeden po druhém zhruba v půlminutových intervalech samostatně startujeme na okruh. (Snímky kokpitu jsem nestačil udělat, do kabiny Méganu R.S. se ale můžete podívat díky fotografiím, uloženým u minulého článku o nové verzi Méganu R.S. Trophy., nebo si v archivu nalézt náš redakční test Méganu R. S. Red Bull Racing RB7 ze dne 26.11. 2012)

O tom, jak se Mégane R.S. na mosteckém okruhu choval při ostrých jízdách se dozvíte ve druhé, závěrečné části této reportáže, která bude zveřejněna koncem června.





 (15.6. 2014)


Text a foto Roman Poláček


Galerie


No, není to pěkný pohled? Součástí akce byla také výstavka současného prodejního sortimentu automobilky


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 1. Zastav na bezpečném místě, nejlépe za místem nehody.