Renault začal nabízet elektromobily i na českém trhu
Jako první dorazí ZOE…
Jako první bude na českém trhu k mání model ZOE. Tento malý elektrický hatchback je pro značku velmi důležitým modelem, který je v Evropě již třetím rokem po sobě nejprodávanějším elektromobilem. Ve Francii Zoe tvoří dokonce více než polovinu prodejů elektrických vozidel a celkově už byl prodán v počtu převyšujícím 100 000 exemplářů. Na český trh ZOE vstupuje ve své nejnovější verzi, která se vyznačuje několika novinkami. Tou nejdůležitější je použití elektromotoru R110, který byl vyvinut specialisty Renaultu ve vývojovém středisku Technocenter, ležícím jihozápadně od Paříže. Tyto elektromotory se vyrábí ve výrobním závodu Cléon v Normandii. Nová jednotka R110 vychází z elektromotoru R90, který je na českém trhu rovněž k dispozici. Novinka R110 nabízí o 12 kW vyšší výkon, což vozu přineslo hlavně lepší pružné zrychlení – konkrétně při akceleraci z 80 na 120 km/h činí časová úspora téměř 2 s. Točivý moment 225 N.m je dostupný takřka od nulových otáček a Renault ZOE se díky němu může svižně proplétat městským provozem. Na českém trhu se ZOE bude prodávat výhradně s akumulátorem Z.E. 40, který má kapacitu 41 kWh a ZOE ve verzi R90 i silnější R110 s ním zvládne v reálných podmínkách ujet až 300 km na jedno nabití, což jej řadí na špičku svého segmentu. Obě verze vozu lze nabíjet výkonem až 22 kW. Během letošního roku nabídku obohatí i rychlonabíjecí verze Q90, kterou lze nabíjet výkonem až 43 kW. Modelový rok 2018 u ZOE přinesl nový fialový lak Blueberry, přičemž fialovou barvu lze zvolit i pro interiér vrcholného stupně výbavy Intens. Pack Look Bueberry obsahuje fialové ozdobné lišty přístrojové desky, fialové rámečky bočních výdechů klimatizace a reproduktorů a tmavé látkové čalounění s fialovým prošívaným středem sedadel.
….následovat bude Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E. je průkopníkem na evropském trhu s elektrickými dodávkovými vozy, na kterém zaujímá vedoucí postavení. Tento vůz již získal četná ocenění, např. Internation Van of the Year 2012. Kangoo Z.E. je určeno zákazníky z řad profesionálů, kteří se zajímají o životní prostředí a kteří svoje vozy používají zejména v centrech měst. Díky automatické převodovce je jízda s ním velmi plynulá a hladká. Na český trh jsou uvedeny obě nabízené délky karoserie – Kangoo Z.E. (délka 4,28 m) a Kangoo Maxi Z.E. (délka 4,66 m). Obě verze jsou k dispozici ve dvoumístném užitkovém provedení furgon, delší z nich i jako pětimístné kombi. Objem nákladového prostoru u delší verze činí až 4,6 m3 a obě verze vykazují shodné užitečné zatížení 650 kg. Zatím poslední modernizace tohoto elektromobilu zahrnuje nový akumulátor, nový motor, novou výkonnější nabíječku, tepelné čerpadlo integrované do klimatizace a nové on-line služby. Kangoo Z.E. díky těmto inovacím poskytuje nejdelší dojezd mezi elektrickými užitkovými vozy. Nejnovější verze Kangoo Z.E. díky novému akumulátoru Z.E. 33 (33 kWh) nabízí dojezd až 270 km, ve srovnání se 170 km starší verze. V reálných podmínkách v dodávkovém cyklu to odpovídá dojezdu přibližně 200 km na jedno nabití. Nový akumulátor se zvýšenou energetickou hustotou je výsledek společného vývoje Renaultu a společnosti LG Chem. Jedná se tedy o zvýšení úložné kapacity akumulátoru při zachování jeho rozměrů, a tedy i užitečného objemu vozu. Optimalizace spočívá v přidání dalších modulů a vylepšeného chemického složení jednotlivých elektrických článků. Spolehlivost a bezpečnost nového akumulátoru přitom bylo plně zachována. Vůz také využívá nový, účinnější elektromotor s optimalizovaným řízením akumulátoru. To přináší hospodárnější provoz při zachování výkonu. Motor R60 o výkonu 44 kW je kompletně dílem Renaultu. Vyrábí se v témže výrobním závodu ve městě Cléon, jako v případě motorů pro model ZOE. Nejnovější Kangoo Z.E. je vybaveno nabíječkou nové generace, která umožňuje dobíjení o výkonu až 7 kW AC (střídavý proud). Díky tomu je vůz za pomocí dobíjecí stanice Wall Box 7 kW na plnou kapacitu akumulátorů nabit již za 6 hodin. Na dojezd 35 km je vůz dobit již za hodinu (v mírném podnebí), což odpovídá pauze na oběd nebo nakládání zboží do vozu před další cestou. Kangoo Z.E. díky tomu může být na cestě celý den, čili sloužit ranní i odpolední směně. Součástí standardní výbavy vozu je dobíjecí kabel z nabíjecí stanice Wall Box nebo z veřejně dostupné dobíjecí stanice.
Specifická řešení pro elektromobily Renault
Důležitou inovací, která za chladnějšího počasí elektromobilům Renault prodlužuje dojezd, je tepelné čerpadlo propojitelné s klimatizací. Pro model ZOE je součástí standardní výbavy, pro model Kangoo Z.E. je k dispozici na přání. Toto tepelné čerpadlo umožňuje zvýšit dojezd vozu za chladného počasí, protože omezí využití elektrických odporových těles, používaných u elektromobilů k běžnému vytápění. Ty totiž výrazně snižují jejich dojezd. Elektromobily Renault jsou první elektromobily s touto technologií. Přes chytrý telefon nebo ovladač u volantu je možno nastavit čas vychlazení nebo vyhřátí kabiny před jízdou. V zemích s extrémně chladným podnebím může být Kangoo Z.E. vybaveno přídavným naftovým topením, které v náročných klimatických podmínkách uživateli zajišťuje plný teplotní komfort při zachování dojezdu. Další specialitou elektromobilů Renault je tzv. Z.E. Voice, který řeší rizika jejich nezvykle tichého provozu. Systém Z.E. Voice je důležitý zejména v centrech měst, kde výrazně zvyšuje bezpečnost okolních chodců. Z.E. Voice do rychlosti 30 km/h automaticky vytváří zvuk, aby si chodci všimli blížícího se elektrického vozu.
Služby pro elektrické vozy Renault
Aplikace Z.E. Trip umožňuje řidiči lokalizovat veškeré dobíjecí stanice dostupné veřejnosti v hlavních evropských zemích. Z.E. Trip je dostupná prostřednictvím navigačního systému Renault R-Link. Umožňuje volbu místa dobíjecí stanice, ke které potom řidiče zavede. Informuje jej také o jejím výkonu a kompatibilitě s daným vozem. Uživatel si taky může zjistit síť dostupných dobíjecích stanic na webových stránkách společnosti Renault a může si tak předem naplánovat svoji trasu. Služba MY Z.E. Connect umožňuje přístup k údajům o elektromobilu Renault z chytrého telefonu nebo z počítače připojeného z internetu – stav nabití akumulátorů, dojezd s aktuálním nabitím, historie dobíjení, nastavení varovných hlášení a doporučení. Služba MY Z.E. Inter@ctive umožňuje u elektromobilu Renault přednastavení optimální teploty v kabině (spuštění vyhřívání nebo klimatizace v reálném čase), nastavení dobíjení (volba času dobíjení, využití nejvýhodnějších sazeb elektřiny nebo doby, kdy je k dispozici maximální výkon).
Za kolik?
Kromě zatím nepříliš dlouhého dojezdu a dost řídké síti dobíjecích stanic jsou zásadní překážkou většího rozšíření elektromobilů také jejich ceny, které jsou podstatně vyšší, než u srovnatelných automobilů se spalovacími motory. V západoevropských zemích proto vlády většinou elektromobily štědře dotují, v případě ČR ale zatím taková podpora chybí. Některý z elektrických Renaultů si u nás proto zakoupí asi zejména firmy, které tím budou chtít demonstrovat svoji snahu o ochranu životního prostředí. O levnou záležitost se totiž opravdu nejedná: základní cena Renaultu Zoe začíná na částce 829 900 Kč, užitkové Kangoo Z.E. přijde minimálně na 699 900 Kč a za městský vozík Twizi zaplatíte nejméně 319 900 Kč. O tomto jednomístném, ale desginově atraktivním elektrovozíku jsme se zatím podrobnější informace nedozvěděli. Víme ale, že existuje i verze pro přepravu malých nákladů, určená zejména pro kurýrní služby. Podrobné ceníky vč. technických údajů všech tří elektrických Renaultů naleznete na stránkách www.renault.cz
10.7. 2018
Roman Poláček