Renault Twingo TCe 110 GT – rozlučka ve sportovním stylu (I. díl)

Prodej Twinga III. generace byl sice na českém trhu odpískán, stihli jsme ale ještě test jeho vrcholné sportovní verze

Renault Twingo současné třetí generace letos v listopadu zmizel z nabídky českého importéra, protože naši zákazníci (navzdory relativně příznivým cenám skromnějších verzí) o něj projevovali jen minimální zájem. Na našich webových stránkách jsme test tohoto nevšedního minivozu se základním motorem SCe 70 (atmosféricky plněný litrový tříválec o výkonu 52 kW) přinesli již v dubnu 2015. Letos koncem léta jsme ale ještě stihli otestovat provedení z opačného konce ceníku, vrcholné sportovně laděné Twingo TCe 110 GT. I když už si Twingo v současné době u českých koncesionářů nekoupíte, věříme, že naše hodnocení tohoto originálního přiostřeného autíčka by vás coby příznivce značky Renault mohlo zajímat. V testu se tedy budeme věnovat zejména odlišnostem špičkového sportovně laděného provedení od běžných verzí a ve druhém dílu hlavně pohonné jednotce a našim poznatkům získaným za volantem. Zájemce o podrobnější uživatelský rozbor současného Twinga odkazujeme na náš dřívější test z jara 2015.

Roztomilost v dynamickém hávu

K současné generaci Twinga lze mít různé výhrady, ale neobyčejnou líbivost jeho designu mu asi bude upírat málokdo. Malý zaoblený hatchback s koly až v rozích karoserie svým základním tvarem i proporcemi může na první letmý pohled trochu připomínat novodobý Fiat 500, při důkladnější prohlídce je ale jasné, že po designové stránce jde svoji vlastní cestou. Testovanému vrcholnému provedení GT to slušelo ještě víc, než jeho levnějším bráškům, což samozřejmě není žádné překvapení. Nejvíc parády nadělají sedmnáctipalcová litá kola, obutá do nízkoprofilových pneumatik. Přední mají rozměr 185/45 R17, širší zadní 205/40 R17. Jen se musí dávat velký pozor při parkování u chodníku, protože vystouplé ráfky se velmi snadno odřou o obrubník… Použitý dvojí rozměr pneumatik způsobuje, že případné rezervní kolo by muselo být v dojezdovém provedení, ani to ale výrobce bohužel nenabízí, a to ani za příplatek. Rezervu by prostě nebylo kam umístit. Pod podlahou zavazadlového prostoru je napěchován na plocho umístěný motor a ani pod přední kapotou na ni výrobce nepřipravil žádný prostor. Však také plastovou přední kapotu není možné normálně otevřít zavěšenou na pantech. Po poněkud zdlouhavém odjištění jeho uzávěrů ji lze pouze mírně odsunout směrem dopředu (zůstane viset na dvojici krátkých popruhů). Takže zákazník se chtě nechtě musí místo rezervního kola spokojit s nespolehlivou lepicí sadou… Ale vraťme se k vnějšímu vzhledu - kromě krásných kol se verze GT vyznačuje také oplastovanými lemy blatníků, které navazují na stejně tmavé plasty kryjící prahy a spodní okraj nárazníku. Pak tu ještě máme zvětšený zadní spoiler (lakovaný do černého lesklého odstínu), lehce sníženou světlou výšku, efektní oranžové polepy hezky kontrastující se šedou metalízou (autor článku by ale stejně raději volil výraznější barevnou kombinaci - oranžový lak a černé polepy) a slušivé štítky s nápisem Renault Sport na ochranných lištách dveří. Podtrženo a sečteno – po designové stránce tento nabroušený diblík funguje náramně a často jsme s ním budili pozornost okolí.

A co uvnitř?

Jak už jsme uváděli v dřívějším testu běžné verze, kabina Twinga potěší v měřítkách miniautomobilů nadprůměrně kvalitním dílenským zpracováním. Sedí se zde poměrně vysoko, což nám nijak zvlášť nevadilo, dlouháni ale mohou postrádat možnost přitáhnout si volant víc směrem k sobě – je totiž stavitelný pouze výškově. Zato se ale jeho optimálně silný věnec příjemně drží, levé noze řidiče ovšem trochu překáží vystouplý podběh předního kola vedle pedálu spojky. Spolujezdec má místa pro svá chodidla ještě méně, protože hloubku podlahy pod přístrojovou deskou omezuje schránka na lepicí sadu pneumatik, která se zde skrývá pod odklopným kobercem. Přední sedadla s neseřiditelnými integrovanými opěrkami hlavy se svým tvarem a konstrukcí nijak neliší od těch v levnějších verzích. Ne že by tyto sedačky byly špatné, na krátkých a středních tratích nabízejí slušný komfort, ale řidič a spolujezdec v nabroušené verzi GT by si určitě zasloužili výraznější boční oporu těla. Aspoň že tu jsou atraktivnější potahy, zdobené oranžovými proužky. Oranžová barva svítí také z obrouček kruhových výdechů klimatizace na přístrojové desce, z objímky měchu řadicí páky a také z falešných švů na „kšiltu“ přístrojového štítu a na loketních opěrkách předních výplní dveří. Pak tu máme ještě pěkné sportovní nášlapy pedálů a to je ze sportovního designu vše. Ano, slyšeli jste dobře, ani verze GT není vybavena otáčkoměrem! U dynamicky laděného provedení to považujeme za zcela zásadní nedostatek, který nelze nijak omluvit. Přitom by klidně stačil jednoduchý přídavný „budík“ na nožce, upevněný na přístrojové desce… Na tiskové prezentaci při premiéře tohoto modelu sice Renault hovořil o možnosti upevnění chytrého mobilního telefonu do speciálního držáku na středu přístrojové desky, a o možnosti si do něj stáhnou speciální „otáčkoměrovou“ aplikaci, tato cesta se nám ale zdá zbytečně krkolomná. Navíc pořádný přídavný otáčkoměr s kruhovou stupnicí a ručičkou by interiéru gé-téčka velmi slušel… V přístrojovém štítu chybí dokonce i jakýkoliv teploměr chladicí kapaliny a nenalezneme zde ani modrou kontrolku signalizující nezahřátý motor… 

Prostoru relativně dost

Co se týče přístupnosti a prostornosti kabiny, zde samozřejmě nedošlo k žádným změnám. Takže nám opět nezbývá než pochválit praktičnost karoserie se dvěma páry dveří a snadné nastupování do sedaček, které se nachází poměrně vysoko nad zemí. Vzadu se jakž takž pohodlně usadí maximálně postavy střední velikosti. Dlouháni se zde budou dotýkat koleny předního opěradla a hlavou stropu. Ale vzhledem k tomu, že se bavíme o miniautomobilu, samozřejmě se vůbec nejedná o nějakou ostudu. Naopak, nabídku místa v Twingu musíme ohodnotit jako plně odpovídající segmentu vozu.

V příštím pokračování našeho testu se kromě zmínky o zavazadlovém prostoru zaměříme hlavně na nezvyklou pohonnou jednotku a naše dojmy z jízdy. Jak už asi tušíte, zásadně se liší od minihatchbacků s pohonem předních kol. Chybět samozřejmě nebudou ani podrobné technické údaje a dnes už pouze retrospektivní pohled do ceníku. Konec konců, pokud by o tohoto roztomilého diblíka nějaké český zákazník opravdu stál, není problém si ho pořídit u sousedů v Německu či Rakousku, a pak by srovnání bývalých českých cen s těmi zahraničními mohlo být zajímavé. A možná u českých koncesionářů zbývají i nějaké zajímavé skladovky...

Foto autor

(14.12. 2018)






Roman Poláček


Galerie


Líbivý design je nepopíratelnou předností Twinga III. generace. Pro vrcholnou verzi GT to platí dvojnásob. Při pohledu zezadu vynikají svalnaté zadní blatníky, které mají připomínat slavnou R5 Turbo Velká litá kola gétéčku moc sluší. Převisy karoserie jsou vskutku minimalistické.
Interiér verze GT projasňují oranžové designové prvky na potazích sedadel, přístrojové desce i výplních dveří Přehledný rychloměr je jistě v pořádku, ale kde je proboha otáčkoměr?! A kde teploměr chladicí kapaliny? Displej navigace je správně umístěn co nejvýše, aby byl co možná nejblíž zornému poli řidiče
Středový panel s ovladači klimatizace a přehledně řešenými tlačítky svoji funkci plní dobře, z pohledu řidiče se ale nachází hodně nízko Odkládací schránka v přístrojové desce má slušný objem i přístupnost Přední sedadla s integrovanými opěrkami hlavy se od levnějších stupňů výbavy liší pouze atraktivnějšími potahy
Vzadu se nesedí úplně špatně, zvláště když si uvědomíme, že se nacházím v autíčku segmentu A (minivozy) Pod zadní sedačkou se nachází nízký nákladový prostor. Místo pro nohy je relativně slušné. Důležité úchyty dětské sedačky Isofix jsou připraveny nejen vzadu, ale i na sedačce spolujezdce
I na výplni předních dveří je znát solidní dílenské zpracování Široké kapsy ve výplních zadních dveří jsou velmi praktické Milý detail na přitahovacím madle výplně zadních dveří...
Přístrojová deska působí útulně, prostor pro chodidla spolujezdce má ale kvůli uložené lepicí sadě omezenou hloubku Vlevo dole na přístrojové desce je umístěn vypínač otravného systému start stop a vypínač zvukové signalizace parkovacího asistentu. Následuje kolečko hydrokorektoru, kterým se nastavuje sklon světlometů tak, aby vůz při větším zatížení neoslňoval. Vůči ztvárnění a umístění řadicí páky i páky parkovací brzdy nemáme žádných výhrad
Loketní opěrky předních dveří mají příjemný měkčený povrch a jsou čalouněny koženkou s oranžovým prošitím Pouze výklopná okna zadních dveří lze ve třídě minivozů omluvit. Chybějící stahovací mechanismus navíc uvolnil místo pro již zmiňovanou širokou odkládací kapsu. Boční ochranné lišty zdobí hrdé štítky Renault Sport


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Chcete být informováni o dění v klubu a novinkách týkajících se Renaultu? Registrujte se na našem diskusním fóru.


Link to old english version.