Renault Symbioz - příliš smělé myšlenky?

Studie Renault Symbioz měla premiéru na letošním frankfurtském autosalonu

Expozice automobilky Renault na nedávném frankfurtském autosalonu nesestávala pouze ze sériově vyráběných modelů, ale byla zpestřena i jednou pozoruhodnou automobilovou studií. Jmenuje se Symbioz a schopnosti, které ji vtiskli její tvůrci, dalece přesahují funkce vozů, jak je chápeme dnes. Však také Renault tvrdí, že takovým způsobem budeme automobily používat kolem roku 2030…

Že je Renault Symbioz poháněný elektromotorem, plně autonomním ovládáním a stále napojený na počítačové světové sítě, to už je v dnešní době u vozů tohoto typu takřka povinností (bohužel).  Symbioz by měl svoji posádku odvézt na určené místo zcela samočinně, jedná se tedy o vůz s nejvyšším stupněm autonomního řízení  - stupněm 5.  Při jízdě prý přitom bude komunikovat se svou mateřskou základnou (rozumějme domem, kde žijí jeho uživatelé), okolním městem, ostatními vozy pohybujícími se na silnici v jeho blízkosti a také řídícími středisky dopravní silniční infrastruktury. 

Tvůrci studie Symbioz totiž tvrdí, že role moderního automobilu se v blízké budoucnosti výrazně změní, resp. rozšíří. Už se totiž zdaleka nebude jednat jen o individuální dopravní prostředek, ale o univerzální a interaktivní místo k životu komunikující se svými uživateli a blízkým i vzdálenějším okolím.  Další důležitou vlastností Symbiozu je maximálně efektivní využití zdrojů energie – tedy elektřiny. Renault přitom slibuje, že nezůstane jen u jediného výstavního exempláře, ale že do roku 2023 se některé jeho technologie dostanou i do sériové výroby. A již koncem roku by se měla studie Symbioz představit v plně pojízdném provedení.

Co se týče technické stránky, Renault toho o Symbiozu zatím moc neprozradil – jen to, že dvojice elektromotorů pohání jeho zadní kola a že mohutné bloky akumulátorů jsou uloženy v jeho dvojité podlaze.  Známé jsou také přibližné vnější rozměry tohoto pozoruhodného vozu – délka 4,7 m, šířka 1,98 a výška pouhých 1,35 m. Designéři při návrhu interiéru již plně počítali se zcela autonomním řízením, takže kabinu vozu navrhli jako multifunkční obývací prostor, ve kterém posádka za jízdy relaxuje a užívá si zábavy (hraní počítačových her, poslouchání hudebních nahrávek, chatování, čtení knih apod.).

Návrháři Renaultu šli ovšem při navrhování studie Symbioz ještě dál – toto vozidlo totiž nemá být „pouze“ autonomně řízeným automobilem, ale také součástí lidského domova. Větší část karoserie Symbiozu je totiž snadno oddělitelná od podvozkových částí a lze ji následně integrovat do domu coby speciální multifunkční pokoj, který se stane buď součástí jeho vnitřního prostoru, nebo naopak poslouží jako vnější přístavba, která obyvatelům zvětší obytnou plochu. Vůz také umí aktivně využívat energii. Po jeho spojení s domem se totiž připojí i jeho elektrický síť a následně je elektřina maximálně efektivně využita pro jeho obyvatele. Při případném výpadku el. energie v domě např. v důsledku vichřice pomohou s provozem nejdůležitějších spotřebič v domě baterie Symbiozu, které se naopak za vhodných podmínek (např. levný noční proud) nabijí z domovní sítě. Úvahu nad tím, jak utopické (a žádoucí) jsou schopnosti této studie, necháme na vás…






Roman Poláček


Galerie


Renault Symbioz je odvážná představa, jak bude vypadat automobil kolem roku 2030 Pro Symbioz je typický dlouhý rozvor kontrastující s minimálními převisy Působivý vzhled nelze upřít ani zadní části karoserie
Světlomety tvořené pásem diod se na přídi téměř ztrácejí. V pozadí hypermoderní dům, se kterým má být Symbioz v dokonalé symbióze... Jak už řada konceptů před ním, i Symbioz koketuje se zrušením středního sloupku karoserie... Přední sedadla jsou navržena jako komfortní klubovky s výrazným bočním vedením těla
Interiér stojícího Symbiozu lze rychle změnit na malou konferenční místnost, resp. salonek Boční zasklení je řešeno jako výklopný průhledný panel. Něco podobného se již desítky let používá u letadel... Jak by se vám zamlouval podobný, oválně obdelníkový volant?


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 3. Zajisti místo výstražným trojúhelníkem.