Renault Scénic RX4 (2001)

Renault Scénic RX4

Je mnoho aut, které zaujmou na první pohled, a je mnoho aut, které si vaší pozornost získají po usednutí za volant. Renault Scénic RX4 kombinuje obojí.

Při pohledu zvnějšku zaujme na první pohled o 60 mm zvětšená světlá výška, velká šestnáctipalcová kola obutá do pneumatik s výrazným vzorkem připomínajícím, že vůz je určen také do terénu. Mohutné ochranné oplastování vytváří dojem svalnatých blatníků a napovídá, že sem tam nějaká větvička autu neuškodí. Příplatkový přední ochranný rám navozuje dojem bezpečí a pevnosti. Rozměrná přední zrcátka zlepšují výhled řidiče dozadu. Tím výčet změn, které se týkají vzhledu ani v nejmenším nekončí. Jestliže svůj pohled přesunete k zádi vozu, zaujme vás vtipně řešený vstup do zavazadlového prostoru. Elektricky ovládaný zámek zadního okna a dveří se ovládá jediným knoflíkem na madlu zadních dveří. Po jeho prvním stlačení se okno odklopí vzhůru a je možno naložit drobnější předměty. Při jeho druhém stisknutí se odblokuje zámek dveří, která se pak otevírají vlevo. Dalším prvkem, kterého si nelze nevšimnout je rezervní kolo umístěné vně zadních dveří. Je to jednak velice pěkný stylistický prvek ale také nutnost. Vinou pohonu zadních kol totiž ubylo místa pod podlahou zavazadlového prostoru a tak museli konstruktéři hledat jiné umístění. Při parkování je však nutno pamatovat, že Scénic je právě o toto zadní kolo delší. Zajímavostí je, že nebylo třeba kvůli pohonu všech kol zvyšovat dno zavazadlového prostoru, čímž jeho rozměry a objem zůstaly zachovány Scénic má navozovat dojem sportovně střiženého automobilu, jímž ve své podstatě také je, proto byl také upraven vzhled předních světlometů, které dostaly černé podbarvení v okolí parabol.

Interiér na rozdíl od karoserie zůstal prakticky nezměněný a tak si cestující mohou dopřávat stejné pohodlí jako v každém jiném Scénicu. Mohou tedy využívat předností propracovaného interiéru s mnoha odkládacími prostory, které se nacházejí všude po celém voze. Dvě schránky před spolujezdcem doplňuje vtipně řešená klimatizovaná schránka na tři plechovky limonády ve středním tunelu, dvě zásuvky naleznete pod sedadly řidiče a spolujezdce. Před zadními sedadly a pod nimi se nacházejí další poměrně rozměrné, zakryté, ukládací prostory. Tím však výčet nekončí, v zadních podbězích naleznete další dva uzavíratelné výklenky. Navíc jako prvek pasivní bezpečnosti jsou za zadními sedadly po obou stranách dvě malé šachty pro umístění plastových láhví s nápoji. Toto řešení, na první pohled nadbytečné má však velice dobrý důvod. Při prudkém brzdění nebo nehodě se nepřipevněné předměty pohybují stále rychlostí auta a mohou zavinit velmi vážné zranění hlavy nebo krku. Je tady nanejvýš milé, že konstruktéři pamatovali i na takovou zdánlivou maličkost jako je tato.





K pohodlí uvnitř přispívala kromě jiného i samočinná klimatizace, která si hlídá zvolenou teplotu a rychlost proudění vzduchu uvnitř vozu a také standardně montovaný radiopřijímač s přehrávačem kompaktních disků s překvapivě dobrým zvukem.

Námi testovaný vůz byl vybaven vznětovým turbomotorem 1,9 dCi, disponujícím výkonem 75 kW (105 k) a točivým momentem 200 Nm dosahovaným již při 1500 otáčkách za minutu. Tento motor sice v RX čtyřce nijak zvlášť neoplývá dynamikou, to ostatně nikdo od tohoto auta nečeká. Z nuly na sto to zvládne za 14,8 sekundy, zatímco jeho sourozenec Scénic 1,9 dCi se stejným motorem a pohonem pouze přední nápravy to dokáže o dvě sekundy rychleji. Na vině je znovu pohon všech čtyř kol, který zvyšuje podstatným způsobem valivý odpor pohyblivých součástí. Doména RX čtyřky je někde jinde. Díky neobyčejně dobrému průběhu točivého momentu s takřka lineárním průběhem v rozmezí 1500-3000 otáček je ideálním společníkem do terénu, kde ho téměř nic nemůže zastavit.


Přiznám se, že poprvé jsem s touto čtyřkolkou vjížděl do poměrně náročného zasněženého terénu trochu s rozpaky, vždyť se jedná o pouhé SUV, tedy žádný terénní automobil. Scénic však dokázal, že jeho ambice leží podstatně výš. Nejen, že překonal všechny nástrahy, které jsme mu připravili, dokonce je překonal s lehkostí, jakou bych čekal od skutečného teréňáku. Navíc jízda po terénu plném děr, výmolů a dalších příčných i podélných nerovností byla překvapivě pohodlná. Zde je namístě vyseknout poklonu konstruktérům podvozku firmy Steyr Daimler Puch, kteří ho mají na svědomí. Světlá výška byla zvětšena na 180 mm a byly podstatně prodlouženy zdvihy pérování. Viskózní spojka také velmi dobře odváděla svou práci a pohon všech kol byl takřka v neustálé permanenci.

Dokázali jsme spolu vyjet i zasněžený svah se sklonem kolem 45o , který dokáže potrápit i opravdové offroady, tady mělo práci i ASR, které přibržďovalo protáčející se kola. Právě při takovémto použití se projevují klady vznětového motoru s nízko položeným maximem točivého momentu. V náročném terénu, pokud vůz není vybaven redukční převodovkou, se otáčky pohybují především mezi 1000 a 2500 otáčkami za minutu, a každý newtonmetr kterým auto disponuje je potřeba.

I když právě díky ASR se Scénic dokázal vypořádat doslova se vším co potkal, uvítali bychom možnost jeho vypnutí. ASR totiž spolehlivě zabrání prokluzu kol i v situaci, kdy bychom ho potřebovali, například při výjezdu ze závěje. Na příliš kluzkém povrchu totiž dojde k tomu, že ASR přibrzdí kola příliš. Tím dojde ke snížení otáček pod jejich optimum a je třeba vypomáhat si spojkou. Potom se výjezd s komplikované situace podobá spíše přískokům. Při troše cviku a štěstí se dá ASR oklamat. Pracuje totiž tehdy, jestliže zjistí rozdíl mezi otáčkami předních kol. Podaří-li se je obě roztočit stejně rychle, ASR prokluz nezaznamená a nechá je protáčet. K tomu za běžného provozu nemůže dojít, ale hodí se právě ve výše popsané situaci. Díky pneumatikám s poměrně hrubým vzorkem, které jsou s vozidlem standardně dodávány má vozidlo i na nezpevněném povrchu velmi dobrou trakci, takže téměř na jakémkoli podkladu lze akcelerovat skutečně naplno, aniž by došlo k prokluzu kol. Pneumatiky o rozměru 215/65 R16 se osvědčily i na asfaltu, kde navzdory svému dezénu poskytovaly jisté vedení a produkovaly relativně málo, uvnitř vozu, slyšitelného hluku.

Nájezdové i přejezdové úhly se v praxi projevily jako dostatečné. Jen občas se nám povedlo lehce líznout výfukem při přejezdu terénní vlny. Výfuk je nejníže položenou částí vozidla, která by snesla poněkud lepší zakomponování do podlahy. Na druhou stranu je však třeba uvést, že se jednalo vždy jen o skutečně lehký dotek, při kterém nemohlo dojít k žádnému poškození výfuku a dráždil nás spíše jen kovový zvuk, který se ozval.


Přestože jízda v terénu je s tímto vozem úžasným zážitkem, nejvíce doma bude na asfaltových cestách. Příjemné je , že řidič sedí poměrně vysoko, což mu poskytuje dokonalý přehled o tom, co se děje před ním. I když je Scénic RX4 o 60 mm vyšší než jeho dvoukoloví sourozenci, nejeví jako oni tak velkou náchylnost k bočnímu naklánění v zatáčkách. Jízda na krátkou i delší vzdálenost je poměrně pohodlná. Na rozbitých cestách a na dlažbě opět boduje podvozek, který rázy od výmolů a děr výborně filtruje. Pohon 4x4 přichází ke slovu ve chvílích, kdy je silnice kluzká. Pokud si na něj zvyknete, můžete si se Scénicem dovolit opravdu hodně. Jedním z vítaných zážitků pak může být akcelerace v zatáčkách projížděných lehkým driftem zadní nápravy nebo i všech čtyř kol. I v mezních situacích zůstává vůz zcela pod kontrolou a lze si s ním doslova hrát.

Dlouho jsme na Scénicu hledali nějakou tu mouchu a jsou jen dvě věci, které mu lze vytknout. Nekrytý výfuk a poněkud hlučnější motor ve vyšších otáčkách. Ve srovnání s ostatními klady jsou to však jen skutečné drobnosti.

Za všechno je třeba zaplatit a pořizovací cena Scénicu není zrovna nejnižší. V benzinové verzi 2.0 začíná na 780.000 Kč. Námi testovaná verze RX4 s výbavou Privilege 1,9 dCi pak přijde na rovných 850.000 Kč. Dobrá zpráva pro podnikatele: lze odečíst DPH čímž se v základní verzi dostanete na příznivých 639.000 Kč. I přes relativně vysokou pořizovací cenu díky svým kvalitám v segmentu SUV bude Scénic těžko hledat přemožitele.
(leden 2001)


Viktor Kazda


Galerie


Renault Scénic RX4 Renault Scénic RX4 Renault Scénic RX4
Renault Scénic RX4 Renault Scénic RX4 | Madlo 5. dveří Renault Scénic RX4
Renault Scénic RX4 | v pohybu Renault Scénic RX4 | v pohybu Renault Scénic RX4 | podvozek
Renault Scénic RX4 | v pohybu


Technické údaje
Renault Scénic RX4 1,9 dCi
Hmotnosti
pohotovostní hmotnost [kg] 1485
užitečná hmotnost [kg] 525
Motor
zdvihový objem [ccm] 1870
vrtání x zdvih [mm] 80 x 93
Max. výkon [kW/k] 75/105
při otáčkách [1/min] 4000
max. točivý moment [Nm] 200
při otáčkách [1/min] 1500
Převodovka
počet rychlostních stupňů 5 (mechanická)
Podvozek
přední náprava McPherson se spodním trojúhelníkovým ramenem a příčným stabilizátorem
zadní náprava s vlečnými rameny a zkrutnými tyčemi
Brzdy
přední kola kotoučové
zadní kola kotoučové
Pneumatiky
vpředu i vzadu 215/65 R16
Objemy
zavazadlový prostor [l] 410/1800
palivová nádrž [l] 60
Výkony
max. rychlost [km/h] 160
zrychlení 0-100 km/h [s] 14,8
1000 m s pevným startem [s] 36,6
Řízení
hřebenové s posilovačem
průměr otáčení stopový/obrysový [m] 10,7/11,4
Spotřeba [l/100km]
město 8,9
mimo město 6,6
průměrná 7,4
Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Místo k zastavení vybírej zásadně za nehodou. Klidně ve větší vzdálenosti.