Renault sází na upsizign – nový benzinový čtyřválec 1.3 TCe se představuje!

Nový motor 1.3 TCe je určitě krok správným směrem

Renault byl u svých benzinových motorů dlouhá léta zastáncem až extrémního downsizingu – tam kde konkurence u základních tříválců sázela na litrový objem, přišel dokonce s devítistovkou 0.9 TCe a kde ostatní značky většinou nasazovaly přeplňované čtrnáctistovky, si Renault vystačil s jednotkou o dvě deci menší (1.2 TCe, interní kód H5F). S nástupem nové metodiky měření spotřeby a emisí ale tato strategie již není výhodná, a tak automobilky stále častěji představují své mírně zvětšené agregáty (např. koncern VW postupně přechází z benzinových čtyřválců 1.4 TSI na o deci objemnější 1.5 TSI). A podobným směrem se vydává i značka s kosodelníkem ve znaku. Po přepracování jednotky 1.6 TCe na 1.8 TCe (postupně ji dostanou hlavně velké modely Espace a posléze i Talisman a Koleos, viz. článek z 26.9. 2017) se podobný proces odehraje i v nižším patře renaultovské motorové palety.

Nová benzinová třináctistovka vychází z dřívější jednotky 1.2 TCe a na jejím vývoji motoráři aliance Renault-Nissan spolupracovali s odborníky automobilky Daimler. Podobná spolupráce již není žádnou novinkou, protože kompaktní vozy Mercedes-Benz jak známo používají upravené naftové motory 1.5 dCi a 1.6 dCi a značka Smart zase používá benzinové ležaté tříválce 1.0 SCe a 0.9 TCe. Nová jednotka 1.3 TCe se objeví na trhu již na jaře 2018, kdy začne postupně nahrazovat starší a menší agregát 1.2 TCe. Již nyní Renault oznámil, že jako první přezbrojí MPV Scénic/Grand Scénic a následovat prý bude řada Mégane a Captur. Lze tedy oprávněně očekávat, že se v dohledné době dostane i na Clio. Mercedes tuto motorovou novinku prý brzy použije pro novou generaci svých kompaktních řad A a B.

Nový přeplňovaný čtyřválec s označením 1.3 TCe vykazuje objem 1330 cm3 (u dosud vyráběného 1.2 TCe to bylo jen 1197 cm3) a bude samozřejmě plnit novou, velmi přísnou emisní normu Euro6c, u které se již emise měří nikoliv jen na válcové zkušebně, ale i v reálném prostředí. Motor 1.3 TCe se také stane první benzinovou jednotkou Renaultu, která bude standardně dostávat filtr pevných částic. Nebude to ale hned, např. u řady Scénic a Grand Scénic se zatím bez tohoto zařízení obejde. Nový motor opět sází na čtyři válce vytvořené v lehkém hliníkovém bloku. Novinkou je ovšem povrchová úprava válců tvořená mikrovrstvičkou křemíku, která citelně snižuje třecí ztráty. Aliance Renault-Nissan tuto technologii před lety poprvé použila u supersportovního Nissanu GT-R, nyní se dostává i do masových modelů. Nový čtyřválec samozřejmě používá přeplňování turbodmychadlem a přímé vstřikování benzínu zde vytváří tlak zvýšený na hodnotu 250 barů. Nadále se používá také variabilní časování sacích i výfukových ventilů.

Označení motoru číslicemi 115, 140 nebo 160 dle tradice Renaultu udává jeho zaokrouhlený výkon v koňských silách. Nejslabší provedení tedy vykazuje výkon 85 kW (115 k) a točivý moment 220 N.m při 1500 ot./min, střední verze dává 103 kW (140 k) a 240 N.m při 1600 ot./min a konečně špičkové provedení se chlubí 120 kW (163 k) a 260 N.m při 1750 ot./min. U této verze se kromě manuální šestistupňové převodovky počítá také s novou sedmistupňovou samočinnou převodovkou EDC. V takovém případě je točivý moment ještě o 10 N.m vyšší a to při 1800 ot./min. Tato převodovka bude alternativně dostupná i pro střední výkonovou verzi, u ní ale v takovém případě hodnota točivého momentu zůstává nezměněna. Renault uvádí, že vývoj nového motoru 1.3 TCe si vyžádal 40 000 hodin testování. Hlavním přínosem nové pohonné jednotky má být vyšší točivý moment a výkon při nižší spotřebě paliva a emisích. Pokud srovnáme dřívější vrcholnou verzi dvanáctistovky se 130 k a střední provedení nové třináctistovky, je zde přírůstek 10 k a 35 N.m točivého momentu, který je navíc k dispozici v širším spektru otáček – od 1500 až do 3500 ot./min.

Kdy se Scénic, resp. Grand Scénic s motorem 1.3 TCe objeví na českém trhu, dosud není známo, ale předpokládáme, že se to brzy dozvíme na bilanční tiskové konferenci, která by se měla konat již v lednu 2018.

(28.12. 2017)





Roman Poláček


Galerie


Nový benzinový čtyřválec 1.3 TCe postupně nahradí starší jednotku 1.2 TCe Novinka bude standardně spolupracovat se šestistupňovou manuální převodovkou Střední a nejsilnější výkonová verze bude k mání také s novým sedmistupňovým samočinným dvouspojkovým ústrojím EDC


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Místo k zastavení vybírej zásadně za nehodou. Klidně ve větší vzdálenosti.