Renault Mégane Grandtour Energy dCi 130 Intens - pro rodinu i do firmy (I. díl)

Nová generace Méganu Grandtour je pro Renault na českém trhu mimořádně důležitý model

Když jsme koncem léta minulého roku zveřejnili test nejnovější generace Renaultu Mégane se základní karoserií hatchback, prodloužená verze kombi už sice nebyla tajemstvím, ale ještě se neprodávala. Prodej u nás oficiálně odstartoval koncem loňského roku a už v březnu jsme tento vůz otestovali. Vzhledem k tehdejšímu softwarovému výpadku našich stránek a následně lavině renaultovských novinek, které bylo třeba neprodlenně představit, přichází řada na tento test až nyní. Děkujeme za pochopení a věříme, že se u zasněžených fotografií testovaného Méganu Grandtour alespoň trochu ochladíte od právě panujících veder.

Nový renaultovský kombík nižší střední třídy jsme vyzkoušeli s naftovou motorizací Energy dCi 130, která bude pravděpodobně patřit mezi nejžádanější. To samé lze říci také o výbavě Intens. V našem testu se budeme věnovat zejména odlišnostem od dříve zkoušeného hatchbacku. V jeho loňském testu naleznete podrobnější popis a hodnocení pracoviště řidiče a dalších prvků společných pro obě karosářské veze, jejichž opakování v tomto testu by nemělo smysl. Kombíky nižší střední třídy jsou v Evropě nesmírně oblíbené a automobilky, které je nemají ve výrobním programu (což se týká zejména japonských značek) se je ve svých evropských modelových nabídkách jen velmi obtížně snaží nahrazovat em-pí-víčky a v poslední době hlavně crossovery. Renault, jako jedna z největších evropských automobilek, si absenci v exponovaném segmentu kombi nižší střední třídy samozřejmě nemůže dovolit. Však má také v jejich výrobě obrovskou tradici – vzpomínáte třeba na typy R12 Break (u nás známý spíše jako licenční rumunský derivát Dacia 1310 Break)? Po něm následoval další renaultovský praktik, elegantní R18 Break. O něco kompaktnější řada 9/11 kombi nenabízela a kupodivu stejně tomu bylo i v případě populární R19. Pak už ale přichází éra modelu Mégane a v jeho případě už verze kombi nechyběla u žádné z jeho generací. 

Široký, dlouhý a nízký

Po krátkém historickém exkurzu se vracíme do současnosti, k novému Méganu kombi čtvrté generace, který na našem trhu opět nese dnes už tradiční pojmenování Grandtour. Vykazuje délku 4,63 m, což je o 27 cm více, než hatchback. Neméně důležité je také prodloužení rozvoru o 4 cm, na 2,71 m. Šířku a výšku mají obě karosářské verze stejnou. Zejména pro majitele Méganu  Grandtour třetí generace asi bude zajímavá informace, že novinka je ve srovnání s jejich vozem skoro o 6 cm nižší, jen nepatrně širší, a také o 4,5 cm delší. A jak se designérům Renaultu povedla prodloužená záď? Podle našeho subjektivního názoru na jedničku s hvězdičkou! Od hatchbacku se kombi začíná odlišovat již od středních sloupků, na které navazují nové, prodloužené zadní dveře. Jejich okno má dost svislý zadní okraj, takže sloupky C zde nijak nepřekáží. Velká výhoda je také prodloužená vzdálenost mezi středním sloupkem a okrajem zadního sedáku, takže (na rozdíl od hatchbacku) zde již není problém s protahováním delších chodidel zadních pasažérů. Na druhé straně ale i u kombíku nástup a výstup  cestujících komplikuje mezigeneračně výrazně snížená poloha střechy, která se navíc směrem dozadu ještě výrazně svažuje. Na sloupky C navazuje malé, směrem dozadu stoupající okénko. Dynamický sklon sloupku D zdůrazňuje chromovaná lišta, která efektně kontrastuje s černým lesklým plastem. Tento plast záď opticky odlehčuje a zároveň tvoří úhlednou spojnici s oknem pátých dveří, které sahá výrazně níž, než boční zasklení. I tak se ale řidič musí zvyknout na jeho velmi malou výšku, kterou potvrzuje i extrémně krátký zadní stěrač. Efektně řešené, čtyřdílné zadní svítilny, sahající až ke středovému firemnímu emblému, má kombi podobné jako hatchback, takže i na něj je po setmění zezadu velmi zajímavý pohled. Jak už je u moderních kombíků téměř povinností, také nový Mégane Grandtour standardně dostává na boční okraje střechy praktické ližiny pro snadné ukotvení různých nosičů zavazadel.

Vzadu podstatně prostornější

Jednou z hlavních deviz nového Mégane Grandtour je již zmiňovaný prodloužený rozvor, díky kterému v něm mají zadní cestující uspokojivý prostor pro své nohy. Pokud ovšem mají přední cestující svá sedadla spuštěna co nejníže k podlaze, ani u kombi pod ně zadní pasažéři nemohou pohodlně zasunout svá chodidla. Také tento nedostatek má na svědomí velmi nízká karoserie, která si podle našeho názoru raději měla zachovat výšku předchozí generace. Prospělo by to i snadnosti nastupování a vystupování vysokých či starších cestujících. Jak už jsme uváděli v úvodu tohoto článku, podrobnější hodnocení pracoviště řidiče naleznete v testu verze hatchback z loňského srpna. My zde jen krátce zopakujeme, že interiér nejnovější generace řady Mégane se vyznačuje výbornou polohou řidiče vůči volantu (i řadicí páce) a že mezi modely nižší střední třídy masových (nebo chcete-li neprémiových) značek patří na absolutní špičku jak úrovní dílenského zpracování, tak i kvalitou použitých materiálů. To platí nejen o přístrojové desce s dominujícím středovým displejem multimediálního systému, tak i o výplních dveří, volantu a v neposlední řadě také o skvělých předních sedačkách.

V následujícím, druhém dílu našeho testu se budeme věnovat zavazadlovému prostoru, pohonné jednotce 1.6 dCi a našim jízdním dojmům. A samozřejmě nebudou chybět ani podrobné technické údaje.
(10.8. 2017)






Roman Poláček


Galerie


Nový Mégane Grandtour jsme testovali již v březnu, proto na snímcích vládne ještě zimní atmosféra Se ztvárněním prodloužené zádě si designéři Renaultu poradili na jedničku s hvězdičkou Vzhledem k délce 4,63 m a rozvoru 2,71 m je tento kombík pořádný kus auta
Takové pracoviště řidiče by slušelo i vozu prémiové značky! Přístrojový štít s centrálním digitálním rychloměrem a dílkovým otáčkoměrem známe i z některých jiných modelů značky Renault Základní podoba multimediálního středového displeje obsahuje ručičkové hodiny a datum
Větrák klimatizace by si podle našeho názoru určitě zasloužil třetí kruhový ovladač, který by mnohem méně odváděl pozornost řidiče, než jeho dotykové ovládání Lahůdka pro příznivce ecorally - vyhodnocování stylu jízdy z hlediska úspornosti Zde lze aktivovat či deaktivovat některé asistenční systémy
Mapa navigace si místo na displeji může rozdělit s naladěnou radiostanicí Přední sedačky jsou nejen vzhledově atraktivní, ale také nesmírně pohodlné a neschází ani boční opora těla. Bravo, Renaulte! Díky o 4 cm prodlouženému rozvoru kombík odstraňuje nejkritizovanější nedostatek hatchbacku - stísněný prostor pro kolena zadních pasažérů. Chybějící prostor pro chodidla pod předními sedáky ale bohužel přetrvává, tady by pomohla jen vyšší karoserie...
Rozměrná plocha měkčeného plastu na přístrojové desce před spolujezdcem je ozdobena dekorační lištou Středová konzola mezi předními sedadly je poměrně vysoká, takže vše na ní je dobře po ruce Zbytečné nedostatky zadního opěradla - chybějící střední loketní opěrka, stejně jako otvor za ní pro prostrčení lyží...
Při neobsazených zadních sedadlech lze zadní opěrky hlavy sklopit vpřed a zlepšit tak výhled dozadu Přední opěrky hlavy by mohly být maličko plošší, aby se nenacházely tak těsně za hlavou. Bezpečnost zde dostala přednost před pohodlím. Testovaný vůz byl vybaven elektrickou parkovací brzdou, tradicionalisté ale mohou mí i mechanickou klasiku s pákou, a to je moc dobře!
Schránka před spolujezdcem má dostatečný objem Výplně dveří působí stejně robustně a kvalitně, jako přístrojová deska Zadní dveře mají dostatečný úhel otevření. Jejich výplň nepostrádá ani malé odkládací kapsy.
Pohled na úhledně seskupené ovladače elektrického stahování  oken a ovládání zrcátek Pod střední loketní opěrkou mezi předními sedadly se skrývá hluboká odkládací schránka Na obou slunečních clonách se nachází kryté a osvětlené make-up zrcátko a také držák dokladů
Na rozdíl od některých jiných značek Renault nešetří na bezpečnosti a zachovává výškovou regulaci předních bezpečnostních pásů. A to moc dobře! Zadní cestující mají k dispozici dokonce trojici stropních svítilen Úhledné lité sedmnáctky pro Mégane představují ideální kompromis mezi atraktivním vzhledem a příjemným jízdním komfortem


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Místo k zastavení vybírej zásadně za nehodou. Klidně ve větší vzdálenosti.


Link to old english version.