Renault Megane GrandCoupe 1.5 dCi Intens – sázka na klasiku (I. díl)

Nový Renault Megane GrandCoupé představuje pro zájemce o sedan nižší střední třídy velmi přitažlivou nabídku

Sedany nižší střední třídy to na starém kontinentu nemají vůbec snadné – pokud totiž evropští zákazníci chtějí auto s větším zavazadlovým prostorem než nabízí základní hatchback, v drtivé většině sahají po praktických kombících. Ty umožňují snadno nakládat a převážet i hodně rozměrné předměty. To v případě sedanu, jehož kufr je přístupný jen poměrně malým otvorem pod plechovým víkem, možné není. Toto řešení ale přináší i výhody. V první řadě musíme jmenovat mimořádně vyvážený a důstojně elegantní vzhled. A pak tu máme také nadprůměrnou pevnost tříprostorové karoserie v krutu (pod zadním oknem je vyztužena širokou pevnou přepážkou) i další plus, totiž to, že po otevření zavazadlového prostoru cestující v kabině nejsou obtěžováni pronikáním buď horkého nebo naopak studeného okolního vzduchu. Ne náhodou je tento druh karoserie velmi populární v jižních zemích (např. v Turecku), nebo naopak v zemích s velmi tuhými zimami (např. v Rusku). Ovšem i na českém trhu si kompaktní sedany udržují sice poměrně malou, ale věrnou skupinu zákazníků. Většinou se jedná o lidi konzervativnějšího ražení a často také vyššího věku, ale samozřejmě tomu tak není vždy. Nový Megane GrandCoupé by se jim podle našeho názoru určitě měl trefit do noty. Proč, to vysvětlíme v našem testu.

Pokračovatel dlouhé tradice

Sedan je historicky vzato nejstarším druhem uzavřené karoserie (tedy karoserie s pevnou střechou). Není tedy divu, že tak tradiční značka, jako je Renault, má s výrobou těchto vozů velmi bohaté zkušenosti. Pokud se budeme držet moderního pohonného konceptu s motorem vpředu a segmentu nižší střední třídy, můžeme jmenovat velmi úspěšné typy 12,18, 9 a 19 (Chamade) a také tříprostorové verze, odvozené od všech dosud vyráběných generací oblíbeného Meganu. V případě minulé generace ovšem jeho tříprostorové provedení neslo speciální jméno Fluence a ve srovnání s hatchbackem a kombíkem sázelo na mimořádně příznivé ceny. Proto používalo méně sofistikované řešení podvozku, karoserii bez laserového svařování střechy a bočnic a další úsporná řešení (obdobná, jako levný hatchback Megane Generation), která tento vůz řadila mezi typy budgetového typu (tedy vozy s mimořádně příznivou cenou). Nic takového již u nového Meganu GrandCoupé nenaleznete. Stejně jako Fluence se vyrábí v tureckém závodu Renault ve městě Bursa, ale po technické stránce je totožný s Megany hatchback, resp. kombi, vyráběnými ve Španělsku. Ještě než si vůz podrobně otestujeme, uveďme si, s jakými hlavními konkurenty se musí utkat na našem trhu. Samozřejmě při tom odhlédneme od prémiových značek a také od naopak extrémně lidové Dacie Logan. Kromě Fiatu Tipo se jedná zejména o Toyotu Corolla (dnes již dobíhající generace), Hondu Civic Sedan a Mazdu 3 Sedan. Jak je vidět, pokud nebereme v úvahu vysloveně budgetové duo Citroën C-Elysse a Peugeot 301 (a také extrémně zastaralé Mitsubishi Lancer), skutečně přímých konkurentů Megane GrandCoupé na českém trhu nemá mnoho. A úvod tohoto testu zakončíme ještě jednou zajímavostí – označení Megane GrandCoupé je určeno pouze pro země střední Evropy (prosadil si je prý polský importér), jinde se toto auto nabízí pod méně honosně působícím označením Megane Sedan. Co je pro tento vůz vhodnější pojmenování, ať si každý zhodnotí sám…

Velký čtyřdveřový fešák

Základem vizuální přitažlivosti každého sedanu jsou především dokonale vyvážené proporce a vyzařování jisté reprezentativní elegance (což Renault před lety vtipně využil v úspěšné reklamní kampani na model Fluence). Lze také obecně konstatovat, že čím je karoserie typu sedan rozměrnější, tím lépe lze zmiňovaného reprezentačně-elegantního dojmu dosáhnout. A Megane GrandCoupé je opravdu pořádný kus auta. Stejně jako kombi Grandtour totiž ve srovnání se základním hatchbackem používá podvozkovou platformu s rozvorem prodlouženým z 2,67 na 2,71 m. Také celkovou délkou 4,63 m a šířkou 1,81 m patří GrandCoupé mezi největší vozy své kategorie. Naopak výškou 1,44 m se řadí spíše mezi nižší modely segmentu C (nižší střední třída). Pokud se na Megan GrandCoupé podíváme z profilu, na jeho karoserii nás zaujme zejména vyváženost ploch a ladnost jeho linií od středního sloupku směrem dozadu, která opravdu trochu připomíná vozy kupé. O to se stará hlavně rafinovaný tvar okna zadních dveří, které se směrem dozadu zespoda i zeshora snižuje, zatímco linka střechy naprosto plynulým obloukem přechází do zadního okna a krátkého víka zavazadlového prostoru. Směrem dolů silně se rozšiřující zadní sloupky jsou opticky odlehčeny zakřiveným prolisem a jak je u současných Renaultů zvykem, zadní blatníky působí výrazně „svalnatým“ dojmem. Velmi se nám zamlouval také tvar víka zavazadlového prostoru s výrazně vymodelovanou odtrhovou hranou.  Typickou příď s nepřehlédnutelnou maskou a fajfkovými světlomety sedan převzal od hatchbacku a kombi. Také jeho záď zdobí efektní svítilny protažené až ke středovému firemnímu logu. Promyšleně je tvarován i zadní nárazník, jehož nemalou plochu zdatně maskují boční prolisy a ve spodní centrální části pruh černého plastu.  Atraktivitu testovaného exempláře korunovala nádherná metalíza karmínového odstínu (příplatek 17 000 Kč za ni určitě stojí), se kterou pěkně kontrastovaly ozdobné lišty pod bočními okny a litá kola s maximální nabízenou velikostí 18 palců. Vypadají parádně, ale jejich ráfky bohužel mírně přesahují přes bočnice pneumatik, takže jsou velmi náchylné k poškození o obrubníky.

Útulný, komfortní, ale dost nízký

Těmito třemi slovy z mezititulku by šlo ve stručnosti charakterizovat kabinu testovaného sedanu. Podrobně zde znovu rozebírat pracoviště řidiče by bylo zbytečným opakováním, jelikož jsme to dělali v jiných testech současné generace Meganu. Kdo si tedy tyto informace potřebuje osvěžit, nechť si vyhledá třeba náš test Meganu Grandtour ze srpna loňského roku. Také si samozřejmě můžete porovnat přiložené fotografie s popisky. Stručně shrnuto i interiér Meganu GrandCoupé zasluhuje pochvalu za použití hodnotných materiálů a za pečlivé dílenské zpracování.  Líbivá přístrojová deska, výborně tvarovaný volant, hodnotné výplně dveří i anatomicky dobře řešená sedadla s příjemnými potahy, to vše v kontextu nižší střední třídy tvoří nadprůměrně příjemné prostředí, ve kterém se člověk cítí dobře i při dlouhém cestování. Co se týče prostornosti, je na tom Megan GrandCoupé podobně jako kombi Grandtour - ovšem až na jednu podstatnou výjimku. Ale nepředbíhejme - na šířku je tedy v novém sedanu místa více než dost (na úrovni loktů řidiče a spolujezdce jsme naměřili skvělých 150 cm), ale kvůli nízko posazené střeše se sedí hodně "utopeně". Shodná s kombíkem je i délka vnitřního prostoru, protože obě tyto karosářské verze používají stejný rozvor protažený na úctyhodných 2,71 m. Také u sedanu tedy mají zadní cestující dostatek prostoru pro kolena. Ale (stejně jako v případě kombíku či hatchbacku) si musíme povzdechnout, že pokud jsou přední sedadla nastavena v nižší pozici (která je pro vyšší řidiče nezbytná), nezbývá pod nimi prostor pro zasunutí chodidel. V případě sedanu GrandCoupé se navíc zadní cestující musí smířit také s výrazně omezeným prostorem pro své hlavy. Směrem dozadu silně se svažující střecha ubírá ze vzdálenosti k zadnímu sedáku cca 8 cm (ve srovnání s kombi Grantour), a to už je hodně znát. Pokud se tedy vzadu chystáte vozit pouze své menší děti či vnuky, nepředstavuje to zásadní problém. Vyčouhlý teenager či vysoký dospělák se ale bude hlavou dotýkat stropu - pokud si nepoposedne trochu dopředu. Pak ale zase nebude mít pořádně podepřené spodní partie zad opěradlem, což při delších cestách může být problém, nemluvě o tom, že místa před koleny vysoký člověk určitě nemá nadbytek... Naopak velmi povedenou specialitou Grand Coupé jsou dopředu sklopné zadní opěrky hlavy. Díky tomu mohou mít ve vztyčeném stavu ideální sklon a nemají ve své spodní části takový ten trčící „zobák“, který by vyšší pasažéry tlačil do zátylku.

Ve druhém dílu tohoto testu se zaměříme na zavazadlový prostor, pohonné ústrojí a naše dojmy z jízdy. Chybět samozřejmě nebudou ani podrobné technické údaje a ceny.
Foto autor




(19.11. 2018)






Roman Poláček


Galerie


Nejnovější generace Meganu je kompletní - k základnímu hatchbacku (od něhož je odvouzena i ostrá sportovní verze RS) a rodinnému kombi Grandtour přibyl také důstojně elegantní sedan GrandCoupé Při pohledu z profilu vynikají perfektně vyvážené proporce mezi dlouhým rozvorem a relativně kompaktními převisy Mimořádně ladný přechod střechy do zadního okna a krátké stupňovité zádě skutečně trochu připomíná vozy s karoserií kupé...
Pracoviště řidiče známé již z hatchbacku a kombi se ani u sedanu nijak nezměnilo Pochopitelně to platí i pro přístrojový štít s centrálním otáčkoměrem a digitálním rychloměrem Takto vypadá po přepnutí jízdního režimu do modu Sport...
...a takto v režimu Eco Také tento pohled na středový displej je uživatelům Meganu hatchback či kombi dobře známý I u sedanu musíme pochválit velmi komfortní a také designově atraktivní přední sedadla
Docela dobře se sedí i vzadu, pokud ovšem nejste vyšší postavy. V takovém případě vám bude na výšku hodně těsno. Na kolena je místa dost (aby ne při rozvoru 2,71 m), ale schází místo pro zasunutí chodidel pod přední sedáky Opět musíme pochválit velmi hodnotně působící výplně dveří...
...které naštěstí nenásledují současnou šetřící mánii, často uplatňovanou na této části interiéru Volič samočinné převodovky má správnou velikost a příjemný tvar Navíc se (na rozdíl od většiny konkurentů) může pochlubit správně orientovaným sekvenčním řazením (při podřazování řidič páku odklání směrem od sebe, při řazení nahoru s ní pohybuje k sobě). Bravo, Renaulte!
Držáky nápojů mohou být takto úhledně zakryté lamelovou roletkou... ...nebo připraveny k okamžitému použití Loketní opěrka mezi opěradlem řidiče a spolujezdce dokáže jízdu hodně zpříjemnit
Po jejím odklopení se objeví tato praktická odkládací schránka Testovaný vůz byl vybaven i head-up displejem, který promítá okamžitou rychlost (i zaznamenané dopravní značky) přímo do zorného pole řidiče Zadní výklopná loketní opěrka obsahuje dvojici prohlubní pro pohárky s nápoji
Bohužel se ale za ní nenachází otvor pro prostrčení lyží (a podobných předmětů). Škoda, užitnou hodnotu vozu tato zdánlivá maličkost hodně zvyšuje... Sklopné zadní opěrky hlavy jsou mnohem lepším řešením, než ty, které se při zasunutí přimáčknou i na přední plochu opěradla Zadní cestující mají k dispozici vlastní výdechy klimatizace, kterými je zakončena středová konzola


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Věděli jste, že Renault Master, Opel Movano a Nissan Interstar jsou téměř stejná auta jen vyráběná na různých místech?