Renault Master 2012: ještě úspornější a flexibilnější

Renault vyrábí nejen osobní automobily a lehké dodávky, ale i větší užitkové vozy. Také v této oblasti automobilového trhu panuje tvrdý konkurenční boj, a proto je třeba nepolevovat v inovacích. Hlavními kritérii při výběru těchto vozidel zákazníky jsou provozní náklady, maximální volnost při konfiguraci (motor, podvozek, výbava, nosnost, rozměry, nástavby atd.) a také dostatek komfortu pro posádku. Není proto jistě bez zajímavosti se podívat, jaké inovace připravil Renault u své řady Master pro modelový rok 2012.
Představení nového Renaultu Master v roce 2010 znamenalo i premiéru pro jeho pohonnou jednotku – motor 2.3 dCi, který se vyrábí v závodu Renault v Cléonu ve Francii. Tento agregát je k dispozici ve třech výkonových verzích nabízejících 74 kW, 92 kW a 110 kW. Pro modelový rok 2012 byla průměrná spotřeba tohoto motoru dále snížena o významných 0,6 l/100 km, což také znamená redukci emisí C02 o 16 g/km. Například kombinovaná spotřeba Masteru se středně silným motorem o výkonu 92 kW tak poklesla na 7,5 l/100 km a emise CO2 na 197 g/km. Výše uvedeného snížení spotřeby dosáhli konstruktéři tím, že vylepšili chladicí okruh motoru, který zajišťuje jeho rychlejší ohřátí na provozní teplotu. Dále bylo zavedeno nové, energeticky méně náročné čerpadlo oleje a čerpadlo posilovače řízení. Vůz také dostal pneumatiky se sníženým valivým odporem. Zároveň se do převodovky začala dávat olejová náplň s menší viskozitou, a tedy i menšími energetickými ztrátami. Například ve Francii výše uvedené snížení spotřeby paliva znamená za tři roky typického komerčního provozu úsporu pro provozovatele ve výši 3000 Euro. Dojde totiž nejen ke snížení samotné spotřeby nafty, ale i silniční daně, která se ve Francii odvíjí od spotřeby vozidla a jeho příslušnosti do emisní kategorie.
Pro vylepšení jízdního komfortu se do Masteru letos začala montovat nová rádia se širší paletou funkcí a snadnější obsluhou. Master s vyšším stupněm výbavy Comfort nyní dostává rádio s hands-free sadou Bluetooth a USB konektivitou. Na přání se montuje přijímač s označením R-PlugRadio+, které obsahuje i přehrávač CD a MP3.
Zajímavou novinkou je možnost získání vzduchového odpružení zadní nápravy u vozů s pohonem předních kol (s výjimkou 2,8tunové verze GVW). Výhody tohoto řešení jsou značné - vůz se nenaklání na stranu ani při nerovnoměrném umístění nákladu v podélné ose vozu a světlá výška zadní části podvozku je konstantní při jakémkoliv zatížení. Navíc je možné snížit výšku zádě vozu o 60 mm nebo ji naopak o 70 mm zvýšit, což se může velmi hodit při jeho nakládce z rampy či zajíždění do nízkých průjezdných profilů.
Modernizovaný Master s nosností 3,5 t lze nově získat s dvoumontáží na zadní nápravě, což umožňuje zvýšit jeho užitečné zatížení o 500 kg. Dalším rozšíření možností při konfiguraci vozu zákazníkem představuje nová kombinace verze Chassic Cab, Chassic Double Cab nebo Platform Cab a základního motoru dCi 100 s výkonem 74 kW. Zároveň se rozšířila paleta nabízených barev o černý odstín s perleťovým efektem. Nabídka doplňkové výbavy nově zahrnuje rovněž speciální plochu pro bezpečné umístění smartphonu, což dále usnadňuje přeměnu kabiny Masteru do podoby mobilní kanceláře.
Již od svého představení se Master zařadil mezi velmi úspěšné užitkové modely. Podíl Renaultu v evropském prodejním segmentu velkých dodávek se letos pohybuje mezi 15%-16,8 %, což je velmi příznivý výsledek. Již od své první generace představené v roce 1980 je Master vyráběn v továrně SOVAB de Batilly ve Francii. Jeho 2356 pracovníků zde produkuje rovněž sesterské modely Opel Movano a Nissan NV 400.
(21. 6. 2012)
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |