Renault Le Corbusier - zajímavé překvapení

Renault Le Corbusier je poctou slavnému architektovi



Většina automobilových studií značky Renault má určitý vztah k designérskému stylu jeho současné nebo připravované sériové produkce. Výjimky se přesto občas najdou. Jednou z nich je studie nazvaná Le Corbusier, která vzdává hold slavnému francouzskému architektovi švýcarského původu Charlesi Édoardovi Jeanneratovi-Grise (1887-1965), jež byl znám právě pod touto přezdívkou.  Studie, kterou po něm Renault pojmenoval, připomíná, že letos uběhlo již 50 let od jeho smrti. Stylistické centrum Renaultu na tomto futuristickém projektu začalo pracovat před 2 lety, když se rozhodlo svým návrhem zdůraznit typicky francouzské kulturní hodnoty.

Návrhy Le Corbusiera, který je považován za největšího architekta 20. století, se vyznačovaly radikálně avantgardním myšlením. Za nejslavnější dílo tohoto architekta je považována vila Savoye. Le Corbusier pracoval s jednoduchými rovnými tvary a čistými plochami, stejně jako využitím železobetonu, oceli a rozsáhlých prosklených ploch. Souhrnně se tento architektonický styl nazývá purismus.  A právě tento osobitý charakter se snažili designéři Renaultu přenést na studii vozu Le Corbusier.  

Jedná se o nízké kupé s extrémně dlouhou přídí a vzhůru výklopnými dveřmi. Dominantou karoserie je osobitá maska chladiče a velmi nápadné blatníky, orámované velmi širokou a elegantně zaoblenou chromovanou lištou. Pozornost budí i extrémně nízké světlomety, stejně jako pás diodových zadních svítilen, které sahají až do středu vozu. Tímto řešením studie Le Corbusier trochu připomíná nový Renault Talisman a Mégane, podobnost je to ale zřejmě jen čistě náhodná... 

Studie Renault Le Corbusier si příznivci Renaultu mohou prohlédnout v nejslavnějším Le Corbusiérovým dílem, ve vile Savoye, kde je vystaven až do 20. března příštího roku v rámci výstavy Vozy pro život: automobil a modernita ve 20. a 21. století.

(29.10. 2015)


Roman Poláček


Galerie


Studie Le Corbusier je pozoruhodné designérské cvičení bez vazby na budoucí výrobní program Renaultu Při pohledu z boku vyniká extrémně dlouhá příď a kabina posunutá až těsně před zadní kola Široký a nízká pás zadních svítilen trochu připomíná nový Talisman a Mégane
Pohled z nadhledu je určitě také velmi zajímavý... Příď zaujme kombinací osobité masky chladiče a nizounkých světlometů Tentýž obrázek s otevřenými dveřmi
Dveře výklopné směrem vzhůru u vysokovýkonných kupé zase nejsou takovou novinkou, jejich zavěšení vzadu ale ano Tvar zadního blatníku je opravdu osobitý Podobný prolis najdeme i za předními koly
Přední blatník obsahuje odkládací prostory Pohled na řadu designérských skic je jistě zajímavý Jedna z finálových designérských skic, samozřejmě vyvedená již v barvě


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 3. Zajisti místo výstražným trojúhelníkem.


Link to old english version.