Renault Laguna II

Laguna

Právě dnes se jistě u nás většina zraků automobilového světa obracela na prostory překrásného trojského zámečku, kde se v odpoledních hodinách konala dlouho očekávaná tisková konference spojená s představením nových modelů Renault, a to Laguna II a Laguna GrandTour (o kterých jsme již psali).

Při této příležitosti jsme měli i to potěšení seznámit se s novým generálním ředitelem Philippe Cornetem, který k nám do Čech přichází po ročním působení jako obchodní ředitel Renault v rusku.

Ale věnujme se radši představení nových modelů Renault.  Je možné, že Vás udiví, proč mluvíme o dvou různých modelech, když u předcházejícího modelu Laguny se prostě jednalo o sedan a combi.  V případe Laguny II se Renault snaží uvést na trh 2 rozdílná auta (hatchback a combi), obě s odlišnými filozofiemi, kterých hlavní myšlenkou je to, že se oba vozy snaží co nejvíce přiblížit jak designem, tak image cílové skupině klientely. Výsledkem tohoto záměru je snaha vytvořit atraktivní vozy a stát se jednou ze tří hlavních firem v Evropě v této oblasti trhu.

Rozdíly mezi oběma modely nejsou jen v designu, ale také v celkovém pojetí obou vozů a stejně tak v nabízeném stupni výbavy (Laguna GrandTour se může pochlubit motorem



V6 24V 210 k s 5-rychlostní automatickou převodovkou s impulsním ovládaním). Nová Laguna byla o něco zvětšena proti předcházející, i když ne o moc, aby nedošlo k zbytečnému nárůstu hmotnosti vozidla, což by vedlo ke zvýšení spotřeby vozidla. Hatchback se řadí mezi dynamická, až  sportovní vozidla, kdežto verze Grandtour se spíše řadí do velkých elegantních vozů. Stejně tak jako vnější vzhled vozů, byl plně přepracován interiér, který působí velmi čistě a upraveně díky ušlechtilým materiálům, které jsou použity. Je jednoznačné, že na oba vozy na Vás dýchne příznačná francouzská elegance spojená s německou strohostí.

Dalším velmi důležitým aspektem nového vozu je jeho bezpečnost, o čemž nás Laguna II přesvědčila v testu NCAP, (již jsme o něm na našich stránkách psali), ve kterém získala jako první automobil v historii 5 hvězdiček. Tomu odpovídá i bezpečnostní výbava v sériovém vybavení, která je například tvořena ABS poslední generace, 4 kotoučovými brzdami a 6-ti airbagy, Na objednávku je možné mít i elektronický stabilizační systém ESP se systémem proti prokluzování kol ASR, či další 2 airbagy, asistenční systém brzd a systém kontroly tlaku v pneumatikách Mezi naprosté novinky patří absence klíčku k vozu, jehož místo nahrazuje karta Keyless Drive, respektivě Keyless Entry, obě ve velikosti kreditní karty. Rozdíl mezi těmito kartami je ten, že karta Drive má na sobě umístěná tlačítka, která slouží pro odemykání vozu, kdežto karta Entry reaguje na přítomnost řidiče v blízskosti vozidla. Systém kartu rozezná, odemkne imobilizér a elektromechanický zámek řízení a automaticky vozidlo nastartuje. Vše se odehraje po zasunutí karty do snímače uvnitř vozu a stlačení tlačítka start/stop. Jak jednoduché... Zajímavostí je, že karta si umí pamatovat nastavení sedadel, volantu, rádiových stanic, klimatizace a vnějších spětných zrcátek. Centrální jednotka dokáže pracovat až se 4 kartami s přiřazeným specifickým nastavením. Stejně tak se na kartu ukládá i aktuální stav paliva nebo zbývající čas do další předepsané prohlídky, což značně zjednodušuje servisní zásahy, také Vám oznámí poslední stav hladiny oleje, počet kilometrů a kontrolu znečištění.

Péče o detail vede v interiéru i k vnitřnímu osvětlení -- dvě stropní světla s lampičkou na čtení, doplněné dalším stropním světlem nad zavazadelníkem u combi, klasických 4 světel ve dveřích a dvou malých světélek zajišťujících minimální osvětlení střední konzoly a řadící páky.

Mezi další zajímavé novinky se řadí už vzpomínaný patentovaný systém sledování tlaku v pneumatikách, který vyvinul Renault ve spoluprací s Michelinem. Tato vymoženost okamžitě zjistí i sebemenší únik tlaku v kterékoliv pneumatice a řidiče automaticky upozorní kontrolkou na palubní desce, ve kterém kole dochází k úniku.

Mezi další prvky výbavy zvyšující bezpečnost jízdy kupříkladu v noci patří xenonové světlomety s komplexním povrchem, v této třídě jedinečné, ve spojení s dynamickým korektorem polohy a lepší reprodukcí světelného toku. Dále byl představen nový systém navigace GPS. Tento systém byl prodáván už i Laguny I, ale zde se nachází v nové verzi. Barevný displej s vysokou rozlišovací schopností je umístěn ve střední části palubní desky. Za povšimnutí stojí také parkovací senzor, či zcela nový tempomat s omezovačem rychlosti. Pomocí tempomatu může řidič zvolit základní cestovní rychlost, kterou bude vůz udržovat konstantní, a jet tak zcela pohodlně, aniž by musel šlapat na plyn. Tuto rychlost lze kdykoliv změnit pomocí tlačítek umístěných na volantu. Při sešlápnutí brzdy nebo spojky je celý systém automaticky deaktivován.

Hned od svého uvedení na trh se bude řada zážehových verzí Laguny II prodávat se třemi pohonnými jednotkami 1,6 16V, 1,8 16V a 3,0 24V o výkonu 110, 123 a 210k. Krátce nato bude následovat nová verze zážehového motoru s přímým vstřikováním 2.0 16V o výkonu 140 k. Všechny tyto motory budou mít nová technická zlepšení, například elektronický plynový pedál,  dvojitý vačkový hřídel v hlavě, optimalizovanou délku sacího potrubí pro větší pružnost a vyšší točivý moment již od nejnižších otáček.

Motor 3,0 V6 24V, vyvíjený společně s firmou PSA, byl postupně vylepšován, aby se dosáhlo lepších výkonnostních parametrů a snížila se spotřeba. Nabídka vznětových motorů pro vůz Laguna II bude na počátku tvořena motory 1,9 dCi Common Rail. A to verzí o výkonu 105 K a druhou verzí 120 k díky přeplňování turbodmychladlem s variabilní geometrií klapek. Během roku 2001 bude paleta vznětových motorů doplněna o verzi 2,2 dCi  145 k.

Jako doplněk pohonných jednotek je do nové Laguny vmontována řada manuálních i automatických převodovek. A to 5 a 6 ti stupňová manuální převodovka nebo 4 -- 5 ti stupňová automatická převodovka.

Další zajímavostí je 12-letá záruka na prorezivění karoserie. Mezi další specialitky toho vozu patří upravovaný nosič na kola konkrétně vyvinutý pro  Lagunu II, nebo DVD přehrávač pro cestující na zadních sedadlech s displeji LCD 16/9, vestavěnými do opěrek hlavy předních sedadel.


Petr Rosol


Galerie


Renault Laguna II Renault Laguna II Renault Laguna II
Renault Laguna II Renault Laguna II Renault Laguna II
Renault Laguna II Renault Laguna II Renault Laguna II
Renault Laguna II


VERZE 1,6 16V 1,8 16V 1,8 16V 2,0 16V IDE V6 24 V 1,9 dCi
Laguna II
Rozměry
Rozvor (mm) 2748 2748 2748 2748 2748 2748
Celková délka (mm) 4576 4576 4576 4576 4576 4576
Celková šířka se zp. Zrcátky/ bez zp. Zrcátek (mm) 1772/2060 1772/2060 1772/2060 1772/2060 1772/2060 1772/2060
Celková výška nezatíženého vozidla (mm) 1429 1429 1429 1429 1429 1429
Hmotnosti
Pohotovostní hmotnost (kg) 1270-1385 1280-1395 1315-1430 1300-1410 1430-1540 1350-1470
Užitečná hmotnost (kg) 450-565 470-585 470-585 475-585 440-550 465-585
Max. dovolená celková hmotnost (kg) 1835 1865 1900 1885 1980 1935
Motor
Zdvihový objem (cm3) 1598 1783 1783 1998 2946 1870
Maximální výkon (kW/k) 79 (110) 89 (123) 85 (118) 103 (140) 152 (210) 88 (120)
Při otáčkách (ot./min) 5750 5750 5750 5500 6000 4000
Maximální točivý moment (Nm) 148 170 168 200 280 270
Při otáčkách (ot./min) 3750 3750 3750 4100 3750 2000
Převodovka
Typ Mech. 5 st. Mech. 5 st. Aut. 4 st Mech. 5 st. Aut. 5 st. Mech. 6 st.
Proactive
Brzdy
Přední kola kotoučové Kotoučové Kotoučové Kotoučové Kotoučové Kotoučové
Zadní kola Kotoučové Kotoučové Kotoučové Kotoučové Kotoučové Kotoučové
Pneumatiky
195/65 R15 195/65 R15 (Auth) 195/65 R15 (Auth.) 205/55 R16 205/55 R16 205/55 R16
205/55 R16 (Expr.) 205/55 R16 (Expr.) 225/45 R17 (Dyn.)
Objemy
Objem zavazadlového prostoru (l) 430 430 430 430 430 430
Objem palivové nádrže (l) 70 70 70 70 70 70
Výkony
Maximální rychlost (km/h) 195 203 190 210 235 200
Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,5 10,7 12,9 - 8,1 10,7
1000m s poevným stratem (s) 32,8 31,8 33,9 - 28,5 31,9
Spotřeba
Městský provoz (l/100 km) 9,9 10 11,7 10,4 14,9 7,2
Mimoměstský provoz (l/100 km) 5,7 6,1 6,4 6,1 7,3 4,6
Průměrná (l/100 km) 7,2 7,5 8,3 7,7 10,1 5,5
Emise Co2 (g/km) 173 180 199 185 240 150;
LAGUNA II GRANDTOUR
Rozměry
Rozvor 2748 2748 2748 2748 2748
Celková délka (mm) 4695 4695 4695 4695 4695
Celková šířka se zp. Zrcátky/bez zp. Zrcátek (mm) 1772/2060 1772/2060 1772/2060 1772/2060 1772/2060
Celková výška nezatíženého vozidla (mm) 1443 1443 1443 1443 1443
Hmotnosti
Pohotovostní hmotnost (kg) 1315-1430 1350-1475 1335-1455 1470-1580 1385-1510
Užitečná hmotnost (kg) 470-585 460-585 465-585 440-550 460-585
Max. dovolená celková hmotnost (kg) 1900 1935 1920 2020 1970
Motor
Zdvihový objem (cm3) 1783 1783 1998 2946 1870
Maximální výkon (kW/k) 89 (123) 85 (118) 103 (140) 152 (210) 88 (120)
Při otáčkách 5750 5750 5500 6000 4000
Maximální točivý moment (Nm) 170 168 200 280 270
Při otáčkách (ot./min) 3750 3750 4100 3750 2000
Převodovka
Typ Mech. 5 st. Aut 4 st. Proactive Mech. 5 st. Aut. 5 st. Mech 6 st.
Brzdy
Přední kola Kotoučové Kotoučové Kotoučové Kotoučové Kotoučové
Zadní kola Kotoučové Kotoučové Kotoučové Kotoučové Kotoučové
Peneumatiky
205/55 R16 205/55 R16 205/55 R16 205/55 R16 205/55 R16
Objemy
Objem zavazadlového prostoru (l) 475/1512 475/1512 475/1512 475/1512 475/1512
Objem palivové nádrže (l) 70 70 70 70 70
Výkony
Maximální rychlost (km/h) 200 185 207 230 197
Zrychlení 0-100 km (s) 11 13,2 - 8,3 10,9
1000 m s pevným startem 32,3 34,5 - 28,9 32,3
Spotřeba
Městský provoz (l/100 km) 10,1 12 10,5 15,1 7,2
Mimoměstský provoz (l/100 km) 6,3 6,7 6,4 7,5 4,8
Průměrná (l/100 km) 7,7 8,6 7,9 10,3 5,6
Emise CO2 (g/km) 184 205 125 247 152
Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 5. Zraněným poskytni první pomoc.