Renault Laguna II

Právě dnes se jistě u nás většina zraků automobilového světa obracela na prostory překrásného trojského zámečku, kde se v odpoledních hodinách konala dlouho očekávaná tisková konference spojená s představením nových modelů Renault, a to Laguna II a Laguna GrandTour (o kterých jsme již psali).
Při této příležitosti jsme měli i to potěšení seznámit se s novým generálním ředitelem Philippe Cornetem, který k nám do Čech přichází po ročním působení jako obchodní ředitel Renault v rusku.
Ale věnujme se radši představení nových modelů Renault. Je možné, že Vás udiví, proč mluvíme o dvou různých modelech, když u předcházejícího modelu Laguny se prostě jednalo o sedan a combi. V případe Laguny II se Renault snaží uvést na trh 2 rozdílná auta (hatchback a combi), obě s odlišnými filozofiemi, kterých hlavní myšlenkou je to, že se oba vozy snaží co nejvíce přiblížit jak designem, tak image cílové skupině klientely. Výsledkem tohoto záměru je snaha vytvořit atraktivní vozy a stát se jednou ze tří hlavních firem v Evropě v této oblasti trhu.
Rozdíly mezi oběma modely nejsou jen v designu, ale také v celkovém pojetí obou vozů a stejně tak v nabízeném stupni výbavy (Laguna GrandTour se může pochlubit motorem
V6 24V 210 k s 5-rychlostní automatickou převodovkou s impulsním ovládaním). Nová Laguna byla o něco zvětšena proti předcházející, i když ne o moc, aby nedošlo k zbytečnému nárůstu hmotnosti vozidla, což by vedlo ke zvýšení spotřeby vozidla. Hatchback se řadí mezi dynamická, až sportovní vozidla, kdežto verze Grandtour se spíše řadí do velkých elegantních vozů. Stejně tak jako vnější vzhled vozů, byl plně přepracován interiér, který působí velmi čistě a upraveně díky ušlechtilým materiálům, které jsou použity. Je jednoznačné, že na oba vozy na Vás dýchne příznačná francouzská elegance spojená s německou strohostí.
Dalším velmi důležitým aspektem nového vozu je jeho bezpečnost, o čemž nás Laguna II přesvědčila v testu NCAP, (již jsme o něm na našich stránkách psali), ve kterém získala jako první automobil v historii 5 hvězdiček. Tomu odpovídá i bezpečnostní výbava v sériovém vybavení, která je například tvořena ABS poslední generace, 4 kotoučovými brzdami a 6-ti airbagy, Na objednávku je možné mít i elektronický stabilizační systém ESP se systémem proti prokluzování kol ASR, či další 2 airbagy, asistenční systém brzd a systém kontroly tlaku v pneumatikách Mezi naprosté novinky patří absence klíčku k vozu, jehož místo nahrazuje karta Keyless Drive, respektivě Keyless Entry, obě ve velikosti kreditní karty. Rozdíl mezi těmito kartami je ten, že karta Drive má na sobě umístěná tlačítka, která slouží pro odemykání vozu, kdežto karta Entry reaguje na přítomnost řidiče v blízskosti vozidla. Systém kartu rozezná, odemkne imobilizér a elektromechanický zámek řízení a automaticky vozidlo nastartuje. Vše se odehraje po zasunutí karty do snímače uvnitř vozu a stlačení tlačítka start/stop. Jak jednoduché... Zajímavostí je, že karta si umí pamatovat nastavení sedadel, volantu, rádiových stanic, klimatizace a vnějších spětných zrcátek. Centrální jednotka dokáže pracovat až se 4 kartami s přiřazeným specifickým nastavením. Stejně tak se na kartu ukládá i aktuální stav paliva nebo zbývající čas do další předepsané prohlídky, což značně zjednodušuje servisní zásahy, také Vám oznámí poslední stav hladiny oleje, počet kilometrů a kontrolu znečištění.
Péče o detail vede v interiéru i k vnitřnímu osvětlení -- dvě stropní světla s lampičkou na čtení, doplněné dalším stropním světlem nad zavazadelníkem u combi, klasických 4 světel ve dveřích a dvou malých světélek zajišťujících minimální osvětlení střední konzoly a řadící páky.
Mezi další zajímavé novinky se řadí už vzpomínaný patentovaný systém sledování tlaku v pneumatikách, který vyvinul Renault ve spoluprací s Michelinem. Tato vymoženost okamžitě zjistí i sebemenší únik tlaku v kterékoliv pneumatice a řidiče automaticky upozorní kontrolkou na palubní desce, ve kterém kole dochází k úniku.
Mezi další prvky výbavy zvyšující bezpečnost jízdy kupříkladu v noci patří xenonové světlomety s komplexním povrchem, v této třídě jedinečné, ve spojení s dynamickým korektorem polohy a lepší reprodukcí světelného toku. Dále byl představen nový systém navigace GPS. Tento systém byl prodáván už i Laguny I, ale zde se nachází v nové verzi. Barevný displej s vysokou rozlišovací schopností je umístěn ve střední části palubní desky. Za povšimnutí stojí také parkovací senzor, či zcela nový tempomat s omezovačem rychlosti. Pomocí tempomatu může řidič zvolit základní cestovní rychlost, kterou bude vůz udržovat konstantní, a jet tak zcela pohodlně, aniž by musel šlapat na plyn. Tuto rychlost lze kdykoliv změnit pomocí tlačítek umístěných na volantu. Při sešlápnutí brzdy nebo spojky je celý systém automaticky deaktivován.
Hned od svého uvedení na trh se bude řada zážehových verzí Laguny II prodávat se třemi pohonnými jednotkami 1,6 16V, 1,8 16V a 3,0 24V o výkonu 110, 123 a 210k. Krátce nato bude následovat nová verze zážehového motoru s přímým vstřikováním 2.0 16V o výkonu 140 k. Všechny tyto motory budou mít nová technická zlepšení, například elektronický plynový pedál, dvojitý vačkový hřídel v hlavě, optimalizovanou délku sacího potrubí pro větší pružnost a vyšší točivý moment již od nejnižších otáček.
Motor 3,0 V6 24V, vyvíjený společně s firmou PSA, byl postupně vylepšován, aby se dosáhlo lepších výkonnostních parametrů a snížila se spotřeba. Nabídka vznětových motorů pro vůz Laguna II bude na počátku tvořena motory 1,9 dCi Common Rail. A to verzí o výkonu 105 K a druhou verzí 120 k díky přeplňování turbodmychladlem s variabilní geometrií klapek. Během roku 2001 bude paleta vznětových motorů doplněna o verzi 2,2 dCi 145 k.
Jako doplněk pohonných jednotek je do nové Laguny vmontována řada manuálních i automatických převodovek. A to 5 a 6 ti stupňová manuální převodovka nebo 4 -- 5 ti stupňová automatická převodovka.
Další zajímavostí je 12-letá záruka na prorezivění karoserie. Mezi další specialitky toho vozu patří upravovaný nosič na kola konkrétně vyvinutý pro Lagunu II, nebo DVD přehrávač pro cestující na zadních sedadlech s displeji LCD 16/9, vestavěnými do opěrek hlavy předních sedadel.
Petr Rosol
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
VERZE | 1,6 16V | 1,8 16V | 1,8 16V | 2,0 16V IDE | V6 24 V | 1,9 dCi |
Laguna II | ||||||
Rozměry | ||||||
Rozvor (mm) | 2748 | 2748 | 2748 | 2748 | 2748 | 2748 |
Celková délka (mm) | 4576 | 4576 | 4576 | 4576 | 4576 | 4576 |
Celková šířka se zp. Zrcátky/ bez zp. Zrcátek (mm) | 1772/2060 | 1772/2060 | 1772/2060 | 1772/2060 | 1772/2060 | 1772/2060 |
Celková výška nezatíženého vozidla (mm) | 1429 | 1429 | 1429 | 1429 | 1429 | 1429 |
Hmotnosti | ||||||
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1270-1385 | 1280-1395 | 1315-1430 | 1300-1410 | 1430-1540 | 1350-1470 |
Užitečná hmotnost (kg) | 450-565 | 470-585 | 470-585 | 475-585 | 440-550 | 465-585 |
Max. dovolená celková hmotnost (kg) | 1835 | 1865 | 1900 | 1885 | 1980 | 1935 |
Motor | ||||||
Zdvihový objem (cm3) | 1598 | 1783 | 1783 | 1998 | 2946 | 1870 |
Maximální výkon (kW/k) | 79 (110) | 89 (123) | 85 (118) | 103 (140) | 152 (210) | 88 (120) |
Při otáčkách (ot./min) | 5750 | 5750 | 5750 | 5500 | 6000 | 4000 |
Maximální točivý moment (Nm) | 148 | 170 | 168 | 200 | 280 | 270 |
Při otáčkách (ot./min) | 3750 | 3750 | 3750 | 4100 | 3750 | 2000 |
Převodovka | ||||||
Typ | Mech. 5 st. | Mech. 5 st. | Aut. 4 st | Mech. 5 st. | Aut. 5 st. | Mech. 6 st. |
Proactive | ||||||
Brzdy | ||||||
Přední kola | kotoučové | Kotoučové | Kotoučové | Kotoučové | Kotoučové | Kotoučové |
Zadní kola | Kotoučové | Kotoučové | Kotoučové | Kotoučové | Kotoučové | Kotoučové |
Pneumatiky | ||||||
195/65 R15 | 195/65 R15 (Auth) | 195/65 R15 (Auth.) | 205/55 R16 | 205/55 R16 | 205/55 R16 | |
205/55 R16 (Expr.) | 205/55 R16 (Expr.) | 225/45 R17 (Dyn.) | ||||
Objemy | ||||||
Objem zavazadlového prostoru (l) | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 |
Objem palivové nádrže (l) | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 |
Výkony | ||||||
Maximální rychlost (km/h) | 195 | 203 | 190 | 210 | 235 | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 11,5 | 10,7 | 12,9 | - | 8,1 | 10,7 |
1000m s poevným stratem (s) | 32,8 | 31,8 | 33,9 | - | 28,5 | 31,9 |
Spotřeba | ||||||
Městský provoz (l/100 km) | 9,9 | 10 | 11,7 | 10,4 | 14,9 | 7,2 |
Mimoměstský provoz (l/100 km) | 5,7 | 6,1 | 6,4 | 6,1 | 7,3 | 4,6 |
Průměrná (l/100 km) | 7,2 | 7,5 | 8,3 | 7,7 | 10,1 | 5,5 |
Emise Co2 (g/km) | 173 | 180 | 199 | 185 | 240 | 150; |
LAGUNA II GRANDTOUR | ||||||
Rozměry | ||||||
Rozvor | 2748 | 2748 | 2748 | 2748 | 2748 | |
Celková délka (mm) | 4695 | 4695 | 4695 | 4695 | 4695 | |
Celková šířka se zp. Zrcátky/bez zp. Zrcátek (mm) | 1772/2060 | 1772/2060 | 1772/2060 | 1772/2060 | 1772/2060 | |
Celková výška nezatíženého vozidla (mm) | 1443 | 1443 | 1443 | 1443 | 1443 | |
Hmotnosti | ||||||
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1315-1430 | 1350-1475 | 1335-1455 | 1470-1580 | 1385-1510 | |
Užitečná hmotnost (kg) | 470-585 | 460-585 | 465-585 | 440-550 | 460-585 | |
Max. dovolená celková hmotnost (kg) | 1900 | 1935 | 1920 | 2020 | 1970 | |
Motor | ||||||
Zdvihový objem (cm3) | 1783 | 1783 | 1998 | 2946 | 1870 | |
Maximální výkon (kW/k) | 89 (123) | 85 (118) | 103 (140) | 152 (210) | 88 (120) | |
Při otáčkách | 5750 | 5750 | 5500 | 6000 | 4000 | |
Maximální točivý moment (Nm) | 170 | 168 | 200 | 280 | 270 | |
Při otáčkách (ot./min) | 3750 | 3750 | 4100 | 3750 | 2000 | |
Převodovka | ||||||
Typ | Mech. 5 st. | Aut 4 st. Proactive | Mech. 5 st. | Aut. 5 st. | Mech 6 st. | |
Brzdy | ||||||
Přední kola | Kotoučové | Kotoučové | Kotoučové | Kotoučové | Kotoučové | |
Zadní kola | Kotoučové | Kotoučové | Kotoučové | Kotoučové | Kotoučové | |
Peneumatiky | ||||||
205/55 R16 | 205/55 R16 | 205/55 R16 | 205/55 R16 | 205/55 R16 | ||
Objemy | ||||||
Objem zavazadlového prostoru (l) | 475/1512 | 475/1512 | 475/1512 | 475/1512 | 475/1512 | |
Objem palivové nádrže (l) | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | |
Výkony | ||||||
Maximální rychlost (km/h) | 200 | 185 | 207 | 230 | 197 | |
Zrychlení 0-100 km (s) | 11 | 13,2 | - | 8,3 | 10,9 | |
1000 m s pevným startem | 32,3 | 34,5 | - | 28,9 | 32,3 | |
Spotřeba | ||||||
Městský provoz (l/100 km) | 10,1 | 12 | 10,5 | 15,1 | 7,2 | |
Mimoměstský provoz (l/100 km) | 6,3 | 6,7 | 6,4 | 7,5 | 4,8 | |
Průměrná (l/100 km) | 7,7 | 8,6 | 7,9 | 10,3 | 5,6 | |
Emise CO2 (g/km) | 184 | 205 | 125 | 247 | 152 |