Renault Koleos dCi 175 4x4 X-Tronic Initiale Paris - zůstalo jen jméno (I. díl testu)

Renault se rozhodně nemůže označit za průkopníka kategorie SUV. Na druhé straně byl ale jeho opožděný nástup do této stále populárnější kategorie poměrně rychlý a masivní. Roli pionýra u něj sehrálo SUV střední třídy Koleos, které se objevilo v roce 2007 (na český trh pak dorazilo o rok později). Tento korejský model se sice relativně slušně uchytil na některých asijských trzích (coby Samsung QM5), ovšem u náročných evropských zákazníků neměl šanci na výraznější úspěch. Hlavním důvodem byl jeho svérázný vzhled, který u Evropanů vyvolával spíše pobavený úsměv, než touhu po vlastnictví. Pak ale následovaly další „terénní“ Renaulty, již vyvinuté přesně podle evropského vkusu a u nich si Renault pořádně spravil chuť. Vždyť malý crossover Captur se stal doslova hitem (dokonce nejžádanějším modelem své kategorie) a příznivého přijetí se dostalo i kompaktnímu Kadjaru. Produktová ofenziva Renaultu v této důležité části trhu loni vyvrcholila právě novým Koleosem, které má ovšem se svým předchůdcem společné opravdu jen jméno. My tento radikální přístup určitě kvitujeme s povděkem, ale nepředbíhejme...
Nebe a dudy
Rozdíl mezi „starým“ a novým Koleosem je tak propastný, že se až divíme, proč pro tuto atraktivní novinku Renault nezvolil nějaké nové jméno. Rozpačité proporce a linky stejnojmenného předchůdce jsou ovšem při pohledu na nový Koleos rázem zapomenuty. Nováček je opravdový elegán, reprezentativní, a zároveň robustně majestátní, tedy přesně takový, aby se ve třídě velkých luxusních SUV prosadil. A také se proti svému stejnojmennému předchůdci citelně prodloužil – zatímco „starý“ Koleos byl dlouhý 4,52 m, nástupce se protáhl na 4,67 m. Rozvor narostl jen nepatrně – z 2690 na 2705 mm a šířka 1843 mm (měřeno samozřejmě bez zrcátek) se dokonce u novinky o nepatrných 22 mm zmenšila. To ale vůbec nevadí, protože ještě o trošku více byla zredukována i výška (1710 vs. 1678 mm). Designový styl nového Koleosu perfektně ladí s ostatními Renaulty nejnovější generace - hlavně s Meganem, Kadjarem a Talismanem, přitom však nepostrádá patřičnou osobitost. Nemohou tedy chybět mohutné diodové „kly“ na přídi, obrovský firemní znak, typické svalnaté blatníky a také zadní svítilny protažené až ke středu pátých dveří. Designéři karoserii opatřili řadou ozdobných lesklých prvků. Až si skoro říkáme, jestli jich není příliš – proti stříbřitým lištám umístěným na spodek dveří, kolem bočních oken či na masku a nárazníky nelze nic namítat, ovšem lišty táhnoucí se přes přední blatníky a navazující na plaketky na dveřích už nám připadaly skoro nadbytečné... Ne náhodou se přece říká, že méně je někdy více. Na druhé straně je fakt, že chromované prvky u testovaného vozu hezky oživovaly černý lak karoserie. Celkově velmi povedený celek završovala krásná litá kola o velikosti 19 palců. Však je také testovaná verze Initiale Paris zárukou toho, že zákazník dostane to nejlepší, co Renault u dotyčné modelové řady může nabídnout.
Důvěrně známé prostředí
Stejně jako jiné automobilky samozřejmě i Renault snižuje své vývojové náklady používáním unifikovaných dílů ve více svých modelových řadách. Proto není nic překvapivého či špatného na tom, že jsme v kabině Koleosu poznali řadu dílů z jiných Renaultů, zejména pak sedanu a kombi Talisman. Patřičně zvýšená přístrojová deska je samozřejmě originál, ale máme na mysli třeba přístrojový štít s digitálním rychloměrem a dílkovým otáčkoměrem, středový panel s vestavěným dotykovým displejem (ovládání jednotlivých funkcí považujeme za příjemně intuitivní), skvěle tvarovaný volant či řadu dalších drobnějších dílů (vnitřní kliky dveří, panel s ovladači zrcátek a oken atd.). Velmi podobná s Talismanem jsou i široká a nesmírně komfortní sedadla (či spíše křesla) s koženým čalouněním, která byla vybavená nejen vyhříváním, ale i odvětráváním a kompletním elektrickým ovládáním. Uživatel si tak zajistí velmi komfortní posaz jak v promrzlém, tak i sluncem rozpáleném vozu. Že se nacházíme v SUV signalizují efektní šikmá madla, která spojují střed přístrojové desky se středovou konzolou. Nejdůležitější ovšem je, že nijak nepřekáží pravé noze řidiče ani levačce spolujezdce. Pokud budeme hodnotit ergonomii ovládacích prvků, určitě musíme pochválit systém sekvenčního řazení samočinné převodovky, kdy ťuknutí volicí pákou vpřed mění rychlosti směrem dolů a naopak. Většina současných vozů s „automatem“ to totiž stále má obráceně, a tedy nelogicky... Nepříliš šťastné je ovšem umístění ovládacího panelu s tlačítkem volby jízdních režimů, tlačítkem deaktivujícím stabilizační systém (pouze však při jízdě rychlostí do 50 km/h), tlačítkem vyhřívání volantu (v zimě opravdu skvělá věc!) a tlačítkem el. otevírání zadní výklopné stěny. Tento panel se totiž nachází na spodní části palubní desky vlevo vedle sloupku řízení, takže řidič se k němu musí nepohodlně předklánět. Naopak proti tlačítku aktivujícímu tempomat za voličem převodovky nic nenamítáme.
Luxusní prostor i zpracování
Celkově lze říci, že interiér Koleosu působí vysoce kvalitním, a tedy naprosto „neošizeným“ dojmem, tak jak se na vůz v této cenové relaci sluší a patří. Například vnitřní stěny odkládací schránky před spolujezdcem mají semišový povrch a některé měkčené plasty jsou zdobeny prošíváním (třeba spodek přístrojové desky). Dojem luxusu podporují i perfektně zpracované výplně dveří s velmi příjemnými loketními opěrkami s měkčeným povrchem i vysoká kvalita kůže na sedačkách a volantu. Člověk se v tak útulném prostředí prostě cítí velmi příjemně. Odkládací schránky nalezneme na tradičních místech v přístrojové desce, ve středové konzole i v již zmiňovaných výplních dveří, takže s odložením drobnějších i větších předmětů by neměl být problém. Nadprůměrný komfort sezení zajišťuje nejen vhodně zvolený tvar a tuhost, ale i jejich zvýšená poloha nad podlahou. Nohy cestujících se díky tomu nacházejí v přirozenější poloze vůči zbytku těla, stehna mohou být sedákem opravdu důkladně podepřena a chodidla zadních cestujících lze pohodlně zasunout pod přední sedáky. Nesmírně důležitý pro jízdní komfort je samozřejmě až nadbytek vnitřního prostoru ve všech směrech. Na úrovni řidiče a spolejezdce jsme například naměřili vnitřní šířku kabiny 150 cm a když si řidič vysoký 187 cm sedl „za sebe“, mezi svými koleny a předním opěradlem měl ještě jedenácticentimetrovou mezeru. Podobně velkorysý je interiér i ve svislém směru - vzadu sedící pasažér vysoký 187 cm má mezi hlavou a stropem štědrou rezervu 6 cm. Na nějakou zvláštní variabilitu zadních sedadel Koleos nehraje, podélný posun ani nastavitelný sklon opěradla zadní lavice nenabízí. My se ale domníváme, že je to jen dobře, protože podobné vymoženosti většinou znamenají větší či menší kompromisy právě v komfortu sezení. A ten má Koleos i vzadu vynikající. Tím samozřejmě myslíme zadní krajní místa. Případný střední cestující nebude trpět ani tak nedostatkem prostoru na šířku, jako spíš tím, že sedák i opěradlo je uprostřed vyvýšené. Na kratší vzdálenosti to ale jistě lze vydržet, zvláště když středový tunel podlahy je příjemně nízký.
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |