Renault Kadjar po modernizaci: nové motory, více komfortu a facelift

Oblíbené SUV Renault Kadjar prošlo výraznou modernizací

Model Kadjar rozšířil nabídku Renaultu v roce 2015. Zařadil se do nesmírně důležitého segmentu SUV nižší střední třídy, který v posledních letech zažívá obrovský rozmach. Však se také Kadjar za první 3 roky své kariéry může pochlubit prodejem 450 000 exemplářů na více než 50 trzích světa. Konkurence ale samozřejmě nespí, takže po 3 letech výroby nastal ten správný čas na modernizaci, která se v žargonu Renaultu tradičně nazývá „Fáze 2“. Co je tedy u Kadjaru nového?

Nový benzinový motor 1.3 TCe

Nejpodstatnější změnou modernizovaného Kadjaru jsou nové pohonné jednotky, a to benzinové i naftové. Benzinovou nabídku nyní tvoří kompletně nový přeplňovaný čtyřválec 1.3 TCe, který je výsledkem společného vývoje s německou automobilkou Daimler (vyrábí vozy Mercedes). Tento motor se již montuje do řady Scenic, Captur a Megan, nyní tedy přichází na řadu také Kadjar. Nová třináctistovka, která nahrazuje dřívější motor 1.2 TCe, je kromě obligátních 16 ventilů, přeplňování a přímého vstřiku paliva vybavena také filtrem pevných částic ve výfukovém potrubí, takže plní i ty nejpřísnější dosud známé emisní normy EU, které vejdou v platnost až v roce 2021.  Renault zdůrazňuje, že při vývoji nové jednotky byl velký důraz kladen nejen na nízkou spotřebu paliva a superčisté emise, ale také na minimalizaci vibrací, hlučnosti a dosažení vysoké životnosti. Při vývoji tohoto ultramoderního motoru jeho jednotlivé prototypy absolvovaly 40 000 hodin provozu na testovací stolici, což odpovídá 14 letům běžného provozu po dobu 8 hodin denně! Zákazníci budou mít čtyřválec o sympatickém objemu 1332 cm3 k dispozici ve dvou výkonových verzích. I skromnější provedení ovšem nabízí velmi slušný výkon 103 kW (140 k) při 5000 ot./min a točivý moment 240 N.m při 1600 ot./min. To stačí k tomu, aby Kadjar zrychlil z 0 na 100 km/h za 10,4 (9,6 s) a dosáhl největší rychlosti 203 km/h. První hodnota zrychlení se vztahuje k vozu s manuální šestistupňovou převodovkou, ta v závorce k vozu osazenému sedmistupňovým automatem. Náročnější zájemci mohou sáhnout po témže motoru, naladěném ovšem na výkon 117 kW (159 k) při 5500 ot./min a točivý moment 260 N.m při 1750 ot./min. (při použití samočinné převodovky 270 N.m). Výsledkem je největší rychlost 210 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 (resp. 9,3) s.

Diesel 1.5 dCi po modernizaci, pro náročné nový 1.7 dCi

Zkrátka nepřijdou ani vyznavači nafty. Ty budou moci vybírat z modernizovaného čtyřválce 1.5 dCi (samozřejmě již doplněného o vstřikování močoviny do výfukového potrubí pro co nejnižší obsah oxidů dusíku ve výfukových plynech), který z objemu 1461 cm3 nově nabízí 85 kW (115 k) při 3750 ot./min a 260 N.m při 2000 ot./min. To umožňuje dosažení největší rychlosti 189 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,7 s. To se bavíme o verzi se šestistupňovým manuálem, sedmistupňový automat na zrychlení na stovku potřebuje o dvě desetiny sekundy více. Vrcholem naftové nabídky se stává zbrusu nová jednotka 1.7 dCi. Na rozdíl od svého staršího a menšího brášky využívá 16 ventilů a z objemu 1749 cm3 dává 110 kW (150 k) při 4000 ot./min a točivý moment 340 N.m při 1750 ot./min. Jízdní výkony pro takto motorizovaný Kadjar zatím ještě nejsou známy (stejně jako údaje o spotřebě všech motorizací). Už ale víme, že motor 1.7 dCi bude v Kadjaru nabízen výhradně se šestistupňovým manuálem, jako jediný jej ovšem bude možné získat nejen coby předokolku, ale i ve verzi s pohonem všech kol. Systém pohonu i nadále dodává sesterská automobilka Nissan (Kadjar používá podvozkovou platformu Nissanu Quashqai.) Celá nová, resp. modernizovaná řada vznětových motorů Renault, která je vybavena vstřikováním močoviny pro redukci oxidu dusíku, nese nový název „Blue dCi“ doplněný o tradiční číslici, označující zaokrouhlený výkon v koňských silách.

Lehký facelift

Dle průzkumu výrobce provedeném u uživatelů Kadjaru byl u většiny z nich jedním z hlavních důvodů pro jeho koupi atraktivní vzhled. Designéři se proto mohli spokojit jen s lehkým „přepudrováním“ karoserie. Výraznější změny zaznamenal interiér, protože byl v kontextu segmentu kompaktních SUV někdy hodnocen jako méně luxusní a obsahující některé levněji působící komponenty. Tento rozdíl byl patrný zejména ve srovnání s novou generací řady Megane… Ale nepředbíhejme – vnější vzhled lehce osvěžil nový přední nárazník a také širší maska chladiče s pozměněnými chromovanými prvky. Světlomety obsahují přepracované diody pro denní svícení, jejichž světelný podpis Kadjar sjednocuje s novějšími modely Renaultu. K dispozici jsou i světlomety s kompletně diodovými světelnými zdroji. LED světelné zdroje používají i přestylizované zadní svítilny. Couvací a zadní mlhové svítilny zabudované v přepracovaném zadním nárazníku (stejně jako přední má větší lakované plochy) dostaly elegantnější, štíhlejší tvar. Vrcholný výbavový stupeň zahrnuje efektní střešní "anténu" ve tvaru žraločí ploutve. Zákazníci si mohou vybrat litá kola o velikosti 17 nebo 19 palců s novým designem a nové jsou i tři odstíny vnějšího laku – Korálová zelená, Kovově modrá a Vysokohorská šedá.

Výrazně vylepšený interiér

Cílem změn provedených v kabině bylo, aby působila hodnotnějším dojmem a aby cestujícím poskytla ještě více komfortu. Použity proto byly kvalitnější plasty a v hojnější míře se zde vyskytují detailní chromové ozdoby. Přepracován byl středový panel, který nyní obsahuje nový displej multimediálního systému R-Link 2 s úhlopříčkou 7 palců. Umožňuje zrcadlení obrazu z displeje chytrého mobilního telefonu a je kompatibilní pro systémy Android Auto a Apple CarPlay. Ve srovnání s dosavadní verzi displeje přináší jasnější obraz s větším rozlišením a rychlejší reakce na pokyny uživatele. Nový panel s ovladači klimatizace má ergonomičtější ovládání i atraktivnější design. Změněny byly rovněž výplně dveří (ta u řidiče obsahuje zdokonalené prosvětlené ovladače stahování oken a konečně i zrcátek) , které jsou kvalitnější a zároveň elegantnější. Navíc jejich kapsy konečně pojmou i láhve o objemu 1,5 l. Pozměněná byla také středová konzola s velkoryseji dimenzovanými držáky nápojů a loketní opěrkou doplněnou o funkci podélného posuvu. Středová konzola nyní končí výdechy klimatizační soustavy pro větší teplotní komfort zadních cestujících. Ti mají k dispozici také USB zdířky potřebné pro nabíjení mobilního telefonu, tabletu, herních konzolí apod. Přední cestující (tedy řidič a spolujezdec) si také polepšili, a to ještě výrazněji – budou si totiž hovět na lépe tvarovaných předních sedadlech s výraznější boční oporou, možností regulace délky sedáku a výplněmi z pěny dvojí tuhosti. Tyto změny jistě přijdou vhod zejména na dlouhých cestách. Modularita interiéru byla posílena zavedením vpřed sklopného opěradla spolujezdce. Podstatně luxusnější dojem z vozu podporuje také nově zavedené osvětlení prostoru podél předních dveří (jestliže jsou dveře otevřené a vůz má zapnuté vnější osvětlení). Nová paleta kvalitnějších potahových materiálů zahrnuje i látky s texturou s 3D efektem i oblíbený umělý semiš Alcantara. Ten je součástí nového vrcholného stupně výbavy Black Edition.

Již v prodeji, ale zatím v omezené škále motorizací

Modernizovaný Renault Kadjar lze u českých koncesionářů Renaultu objednávat již od 1. září letošního roku, zatím ovšem pouze s benzinovým motorem 1.3 TCe s výkonem 103 nebo 117 kW a výhradně s mechanickou šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol. Ceník startuje na ceně 497 900 Kč za verzi TCe 140 GPF se základní výbavou Life. Naftové verze se začnou prodávat, jakmile proběhne jejich homologace podle nové, velmi zdlouhavé a náročné metodiky WLTP.

Foto Renault

(16.9. 2018) 







Roman Poláček


Galerie


Renault Kadjar Fáze 2 prošel jen decentním faceliftem, větší změny vnějšího vzhledu totiž nebyly třeba Zadní část získala přepracované zadní svítilny a nárazník Při pohledu z boku zaujmou zejména nová kola, líbivé svalnaté blatníky samozřejmě zůstaly zachovány
Interiér prošel poměrně radikální proměnou, aby byl komfortnější a působil hodnotněji Nový středový panel nabízí kvalitnější displej multimediálního systému a ergonomičtější ovládání klimatizace Atraktivní šikmé madlo na pravé straně středové konzoly zůstalo zachováno
Interiér nyní nabízí ještě praktičtější odkládací prostory. Např. do nových výplní předních dveří lze uložit i láhve o objemu 1,5 l. Zcela nové přední sedačky nabízí výraznější boční oporu a větší pohodlí i na dlouhých cestách Regulovat lze i délku předního sedáku
Jak už to bývá, součástí modernizace vnějšího vzhledu se stalo i zavedení nových kol. Na snímku je jejich vrcholná velikost 19 palců, k dispozici jsou i sedmnáctipalcová. Na přístrojové desce se zobrazují důležité dopravní značky, k dispozici je i omezovač rychlosti (na smínku nastavený na 70 km/h) Jestliže se odstup od vpředu jedoucího vozidla zkrátí pod nastavenou mezi, řidič je zvukově varován, a pokud nezareaguje, Kadjar začne samočinně brzdit
Kadjar může být vybaven i sledováním jízdy v jízdních pruzích Důležitým prvkem aktivní bezpečnosti je také varování před vozidlem pohybujícím se v mrtvém úhlu zpětných zrcátek Při zatáčení s rozsvícenými tlumenými světlomety si Kadjar přisvěcuje mlhovkou na vnitřní straně oblouku
Samočinné přepínání tlumených a dálkových světlometů výrazně snižuje únavu řidiče při delších nočních jízdách Samočinné parkování do řady za sebou stojících vozů asi ocení zejména ženy. Řidič(ka) při něm pracuje pouze s pedály, o vše ostatní se vůz postará sám (pokud je tedy volná mezera mezi zaparkovanými vozy dostatečně dlouhá) Zadní i přední parkovací asistent je vynikajícím pomocníkem pro ty řidiče, kteří parkovací manévry provádí sami.
Řidič Kadjaru s pohonem pouze předních kol může jejich adhezi na sypkém či jinak kluzkém povrchu částečně zlepšit aktivací speciálního režimu práce protiprokluzového systému, který částečně supluje diferenciál s omezenou svorností Ideálním řešením pro jízdu mimo zpevněné cesty je ovšem vždy pohon všech kol. V případě Kadjaru bude k dispozici pouze v kombinaci s vrcholným naftovým motorem. Vnější rozměry modernizovaného Renaultu Kadjar


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Věděli jste, že Renault Master, Opel Movano a Nissan Interstar jsou téměř stejná auta jen vyráběná na různých místech?


Link to old english version.