Renault Fluence 1,5 dCi - čtyřdveřová pohoda

Renault Fluence je nejprodávanější sedan nižší střední třídy na českém trhu

Díky dobré spolupráci našeho klubu se společností Renault ČR se na našem webu budete opět setkávat také s testy vozů Renault a Dacia. Měly by vám usnadnit vaše případné rozhodování při koupi nového vozu a dále zlepšit vaše povědomí o produkci „našich“ značek.  Jako první jsme důkladně vyzkoušeli Renault Fluence.



Dlouhá tradice

Renault má s výrobou rodinných sedanů střední velikosti bohaté zkušenosti. Stačí si vzpomenout na celou řadu úspěšných modelů – R12, R18, R 21, R19 (Chamade) a dvě generace čtyřdveřové verze Méganu. Všechny tyto vozy se prodávaly i na našem trhu – v totalitních dobách pouze ve velmi omezeném množství i sortimentu prostřednictvím PZO Tuzex (R12, R18, R21 před faceliftem), po roce 1989 již v nesrovnatelně větších počtech a v širokém výběru prostřednictvím importéra.  V současné době na tuto tradici navazuje model Fluence, vyráběný v továrně v tureckém městě Bursa.  Toto místo nebylo zvoleno náhodně – východní trhy totiž vozy s karoserií sedan jednoznačně upřednostňují.

Fluence se představil v roce 2009 a následující rok obohatil i český automobilový trh. Zde se velmi dobře zabydlel a rychle se stal nejprodávanějším sedanem nižší střední třídy. Tento segment v Česku suverénně ovládá liftback a kombi Škoda Octavia, následovaná armádou hatchbacků a dalších kombíků (včetně oblíbeného Renaultu Mégane/Mégane Grandtour). Například v červenci letošního roku Fluence v české hitparádě nižší střední třídy obsadil osmou příčku, což je pro sedan bezesporu velký úspěch. Výborný poměr cena/užitná hodnota je prostě pro českého zákazníka velké lákadlo.

Pestrá nabídka

Renault Fluence je v současné době dostupný se třemi (resp. čtyřmi) pohonnými jednotkami. Jako solidní a cenově mimořádně atraktivní základ slouží zážehový čtyřválec 1.6 16V/81 kW. Pro zájemce o silnější benzinovou motorizaci loni přibyl benzinový agregát 2.0 16V/105 kW, který patří mezi poslední nepřeplňované dvoulitry na trhu. Nelze od něj očekávat velké prodejní objemy, ale o to více je třeba ocenit Renault ČR za to, že jej u nás nabízí, aby mohl vyhovět různorodým požadavkům zákazníků.

Do našeho testu jsme zvolili Fluence s motorem, který je podle našeho názoru nejlepší volbou – s maloobjemovým vznětový čtyřválcem 1,5 dCi v silnější verzi s 81 kW a šestistupňovou manuální převodovkou (v nabídce figuruje i slabší provedení s 66 kW a pětistupňovou skříní).  Testovaný Fluence se k testu dostavil v nově zavedené výbavě Techno Feel, která se v ceníku řadí nad základní stupeň Confort, ale pod Privilege a vrcholný Sportway.

Tříprostorový švihák

Vozy s tříprostorovou karoserií (sedany) mají dobré proporční předpoklady k vyvolání příznivého designového dojmu. Tak snadné to ale zase není – sladění stupňovité zádě se zbytkem karoserie se totiž ne vždy zdaří na jedničku. To ovšem rozhodně není případ Fluence. Používá sice podvozkovou platformu z Méganu Grandtour (ve srovnání s hatchbackem má o 62 mm prodloužený rozvor), z viditelných dílů karoserie s ním ovšem sdílí pouze přední pár dveří. Všechny ostatní vnější výlisky jsou specifické a designéři této svobody jaksepatří využili - navrhli svébytného tříprostorového elegána, který již není pouhou karosářskou verzí Méganu. Nesází na dramatické efekty či módní výstřelky, ale na klidnou a nadčasovou eleganci, tedy na styl, který většina zájemců o sedany této kategorie upřednostňuje.

Nejefektněji vůz působí při pohledu z boku – směrem vzad plynule klesající střecha a naopak výrazně stoupající spodní okraj oken vytváří dynamickou siluetu připomínající spíše čtyřdveřové kupé. Dobře se povedlo také sladění tvaru světlometů a koncových svítilen - obojí zasahují hluboko do boků karoserie.  K sedanu se jistě hodí konzervativně laděná maska chladiče i další prvky s chromovaným povrchem (lišta pod bočními okny a na víku zavazadelníku, obroučky mlhovek, koncovka výfuku). Výbava Techno Feel se na první pohled pozná podle krásných desetipaprskových litých kol o velikosti 16 palců. Standardní velikost (kterou měl i testovaný vůz) je v případě této výbavy šestnáctipalcová a podle našeho názoru i vizuálně dostatečně rozměrná. Na přání se ale dodávají i „sedmnáctky“. V každém případě mají leskle černý lak, což se sice nemusí každému zamlouvat, ale v ceníku jsou přece i jiné výbavy. Pro Renault typické plastové obklady chránící spodní partie dveří jsou v případě výbavy Techno Feel lakovány v odstínu karoserie, naopak vnější zpětná zrcátka a střední sloupky mají efektní, leskle černý povrch.

Jako celek hodnotíme vzhled Fluence jednoznačně kladně, přiznáme se ale, že k tomuto vozu nám nejvíce sedí tmavá metalíza v kombinaci s velkými stříbřitými koly, tak jak jej známe z populární reklamy o uspěchaném byznysmenovi, který si tento Renault snadno spletl se svojí luxusní limuzínou: „Na letiště, Alberte!“ Mohl se přitom cítit i velice bezpečně, vždyť na stejné platformě postavený Mégane III v nárazových testech Euro NCAP suverénně získal nejvyšší, pětihvězdičkové skóre.

Prostor a komfort

Šířka 1,8 m, délka 4,6 m a v neposlední řadě rozvor 2,7 m vytvářejí výborné předpoklady pro vytvoření hodně prostorné kabiny. A skutečně - řidič a spolujezdec se cítí skoro jako ve vozu střední třídy – místa mají ve všech směrech habaděj (například vnitřní šířka v loktech činí 1480 mm!) a na rozdíl od řady konkurentů je neutiskuje ani středová konzola přístrojové desky.

Celý interiér vychází z nejnovější generace Méganu, včetně elegantně tvarované přístrojové desky. V případě Fluence s výbavou Techno Feel je příbuznost ještě větší, protože tato verze od pětidveřového brášky převzala i digitální rychloměr (jinak Fluence používá klasický analogový).  Volant má sice větší průměr, díky silnému věnci s koženým potahem se ale příjemně drží a lze jej výškově i podélně seřídit v opravdu velkorysém rozsahu – vhodnou polohu tak bez problémů naleznou i lidé extrémních postav.

Ovládací prvky jsou podobné, resp. totožné s Méganem , včetně nahrazení klasického klíče čipovou kartou a startování motoru tlačítkem. Vše se nachází tam, kde to řidič intuitivně očekává, snad jen kromě tlačítka tempomatu před středovou loketní opěrkou. Trochu jsme postrádali „trojblik“ blikačů a důstojnou, dvoutónovou houkačku, naopak jsme ocenili, že se Fluence drží klasické mechanické parkovací brzdy. Navigační systém Carminat TomTom se snadno ovládá prostřednictvím malého dálkového ovladače. Navigace funguje velmi dobře a spokojeni jsme byli i s její grafikou. Do výbavy testovaného vozu patřilo také praktické bezklíčkové (resp. „bezkartové) ovládání -  kartu můžete mít třeba v kapse a odemykání vozu se děje malým tlačítkem na vnější klice dveří řidiče. Při spouštění motoru ani nemusíte kartu vkládat do štěrbiny ve středovém panelu přístrojové desky. Když od vozu odcházíte, zamkne se samočinně a ještě svému majiteli uzamčení potvrdí pronikavým zapípáním.

Nabídka odkládacích prostorů je velkorysá, což je konec konců pro renaulty typické - hluboká schránka před spolujezdcem i pod středovou opěrkou mezi předními sedadly, kapsy ve výplních všech dveří i na zadní straně předních opěradel skýtají dostatek místa pro uložení větších i menších předmětů.

Přední sedačky mají příjemný tvar a vhodnou tuhost, v zatáčkách bychom ale uvítali výraznější boční oporu těla. U výbavy Techno Feel jsou sedadla potažena kombinací hrubé syntetické tkaniny a kvalitní koženky, což sice nezní dvakrát lákavě, ale v praxi se jedná o plně vyhovující řešení. Vyšším postavám trochu vadí opěrky hlavy (zejména když jsou zvyklí mít opěradla nastavená ve svislejším úhlu). Nikoliv kvůli rozsahu jejich výškového seřízení, ten je naopak nezvykle velkorysý, ale proto, že jsou až příliš předsunuty dopředu. Ani řidičova sedačka není vybavena nastavitelnou bederní opěrkou, ale ani jsme ji nepostrádali – podepření spodní části zad se nám zdálo zcela vyhovující.

Sklon zadního sedadla i opěradla je výborně zvolený. Štědrá vnitřní šířka umožňuje i přepravu trojice dospělých osob, ovšem dvě krajní místa pochopitelně poskytují podstatně více komfortu. Jediným slabším místem v prostorové nabídce Fluence se jeví vzdálenost od zadního sedáku k silně se svažující střeše. Lidé s výškou nad 185 cm se jí dotýkají hlavou, a jestliže je vytažena protisluneční roleta, je zde ještě těsněji. Tento problém ale dlouháni mohou vyřešit mírným poposednutím dopředu – díky rozvoru 2,7 m je prostor pro kolena nadprůměrně štědrý. Efektní „kupé linie“ vyšším zadním pasažérům trochu komplikuje také nástup a výstup -  inu za krásu je občas třeba i něco obětovat.  Dvojice zadních pasažérů zejména na delších cestách ocení střední výklopnou loketní opěrku s odkládacím prostorem na dvojici pohárků s nápoji.  Škoda jen, že se za opěrkou nenachází otvor, který by i při čtyřmístném obsazení dovolil uvnitř vozu přepravovat lyže či podobné předměty.

Další důležitou zbraní interiéru k získání příznivých dojmů cestujících je kvalita použitých materiálů, celkově pečlivé dílenské zpracování a pozornost věnovaná každému detailu. Například měkčený plast je použitý nejen na horních partiích přístrojové desky, ale i na výplních obou párů dveří. Ani se nechce věřit, že automobil s tak příznivou cenou své uživatele takto rozmazluje.  A těch komfortních detailů! Polstrované loketní opěrky, osvětlení nástupního prostoru předních dveří, výškově nastavitelné přední bezpečnostní pásy (některé konkurenční značky jejich výškovou regulaci z úsporných důvodů již dávno zrušily), krytá a osvětlená zrcátka v protislunečních clonách, druhá stropní svítilna pro zadní cestující (včetně dvojice bodovek), tlumení výklopných střešních madel, speciální výdechy klimatizační soustavy pro zadní pasažéry…

Velký objem, omezená přístupnost

Kufr s objemem 496 l bez problémů uspokojí i nároky čtyřčlenné rodiny při cestě na dovolenou. Má vhodný tvar bez hluchých míst, jako u všech sedanů je ale limitujícím faktorem průchozí výška vstupního otvoru.  V případě Fluence činí solidních 44 cm, přičemž nákladová hrana prázdného vozu se nachází docela  vysoko -  72 cm nad vozovkou. Ani na zpracování zavazadelníku se nešetřilo – nákladová hrana je kompletně kryta kobercem, resp. plastem a čalounění nechybí ani na víku. Na bočních stěnách se nachází věšáčky na tašky, škoda jen, že se za zadními podběhy nenalezneme také nějaké vyjímatelné přepážky, za které by bylo možno bezpečně uložit drobnější předměty.

Chválíme použití plnohodnotného rezervního kola (byť v základním patnáctipalcovém rozměru a na plechovém disku). Vždyť řada konkurentů dnes standardně nabízí jen dojezdovou „galusku“ nebo ještě hůř pouze lepicí sadu s velmi problematickou účinností… Převoz dlouhých plochých předmětů u Fluence nebude žádný problém, protože zadní sedadlo je dělené v poměru 2:3 a opěradlo můžete sklopit vpřed. A jelikož lze předtím odklopit i dělený sedák (což řada konkurentů nenabízí), lze tímto způsobem vytvořit vzorně rovnou plochu, takže například odvoz krabic s nábytkem ze známého švédského řetězce není problém. A tak za jediný citelnější nedostatek zavazadelníku Fluence je možno považovat nekryté závěsy jeho víka.  Jsou tvořeny mohutnými tvarovanými trubkami, které se při zavírání noří hluboko do vnitřního prostoru, kde tak mohou poškodit vyšší zavazadla.

Malý silák

Oblíbený turbodiesel 1.5 dCi již vznikl v počtu přes 9 milonů kusů a o jeho mimořádných kvalitách svědčí i fakt, že v modifikované podobě jej do svých vozů bude montovat i Mercedes-Benz. Pod kapotou Fluence se sice ještě nedostala jeho nejnovější superúsporná generace, ale i ta starší je stále výborná. Testovaná ostřejší varianta dává (z objemu pouhých 1461 cm3!) 81 kW. Tento výkon a zejména točivý moment až 240 N.m dokáže poměrně rozměrnému sedanu zajistit velmi slušnou dynamiku. Jen je třeba malý motor držet v dostatečném tempu, nejlépe nad 2000 ot./min, jinak musíte počítat s výrazným turboefektem (prodlení v zátahu motoru, než se po sešlápnutí pedálu plynu roztočí turbodmychadlo). Motor lze vytáčet až k 5000 ot./min, ale řidič záhy zjistí, že překračovat hranici 4000 ot./min nemá smysl. Naopak, to nejlepší totiž ze sebe agregát stíhá vydávat již do 3500 ot./min.

Díky použití šestistupňové převodovky je potenciál malého dieselu výborně využitelný. Například na městský rychlostní limit 50 km/h se ideálně hodí čtyřka, na okreskách bude často v permanenci pětka a rychloběžná šestka je zase ideální na svižné dálniční přesuny. Řidič ovšem musí počítat s tím, že bude poměrně často používat řadicí páku - při potřebě výrazné akcelerace je totiž motoru většinou třeba pomoci podřazením. Nám to ale nevadilo - řazení sice nevyniká takovou „mechaničností“ jako třeba u vozů koncernu VW či u Fordů, je ale lehké a docela přesné a také hlavice páky má velmi příjemný tvar.  Jak je pro Renaulty (i Dacie) typické, spojkový pedál zabírá dost vysoko, na což si ale lze rychle zvyknout.  A koho by častá změna převodů příliš unavovala, může si připlatit 30 000 Kč za samočinnou dvouspojkovou převodovku EDC  (rovněž se šesti rychlostními stupni).

Motor 1,5 dCi se pod kapotou Fluence projevuje jako kultivovaný a dobře utlumený společník.  Typický naftový klapot citelněji proniká do kabiny jen krátce po spuštění a po rychlém ohřátí na provozní teplotu rychle ustupuje do pozadí.  Samozřejmě nesmíme zapomenout na v současné době asi nejostřeji sledovanou veličinu rodinných vozů – spotřebu paliva. Tu jsme měřili na trase, která byla zhruba ze 65 % tvořena dálnicemi, z 25 % silnicemi a zbytek průjezem Prahou.  Naměřených 6,3 l/100 km (při plném využívání rychlostních limitů) je jistě příznivá hodnota – zvláště když měření probíhalo v srpnových vedrech, kdy samočinně řízená dvouzónová klimatizace měla spoustu práce. V úvahu je třeba vzít i zatížení čtyřmi osobami a plný zavazadlový prostor – simulovali jsme prostě typické využívání rodinného vozu v českých podmínkách. Fleunce jsme přebírali, když měl najeto pouze necelých 2000 km, což je na diesel ještě poměrně málo. Lze tedy očekávat, že po úplném zajetí půjde apetit ještě o nějakou tu desetinku dolů. A zapomenout nesmíme ani na dnes již nezbytný filtr pevných částic. Zachytává nebezpečné mikroskopické saze, ale samozřejmě za cenu zvýšení protitlaku ve výfuku, což přidává nejméně 0,5 l/100 km.  To připomínáme jen pro případ, kdyby se někdo holedbal, že jeho starý (a většinou nemálo čoudící) nafťák jezdil před deseti lety se spotřebou ještě nižší…

Fluence (na rozdíl od Méganu) nepoužívá praktické uzavírání nádrže odpruženou klapkou, ale klasický šroubový uzávěr. Buď jak buď, vzhledem k úspornému motoru a velkorysému objemu palivové nádrže 60 l se dojezd bez tankování blíží magické hranici 1000 km, což je jistě lákavé.

Plavnost nade vše!

Jedno je třeba si vyjasnit od samého počátku – Fluence není ani náznakem sportovně laděný vůz. To ovšem vůbec nepovažujeme za nedostatek. Automobilů nižší střední třídy s vyhraněně komfortním charakterem je totiž na trhu stále méně, a právě Fluence perfektně uspokojí příznivce tradičního francouzského pohodlí.  Pružiny i tlumiče jsou laděny jednoznačně na komfortní notu, což je při stále se zhoršujícím stavu českých silnic a dálnic velká výhoda. Dlouhé vlny, výmoly i krátké nerovnosti -  i na šestnáctipalcových kolech se přes naprostou většinu z nich Fluence přenáší s ležérní grácií a posádku tak šetří od citelnějších rázů od podvozku. Zvláště ve srovnání s předchůdcem, tedy dvojkovým čtyřdveřovým Méganem, je znát nárůst tuhosti karoserie, resp. její odolnosti v krutu. Testovaný automobil sice nebyl vybaven xenonovými světlomety (k verzi Techno Feel  se nenabízejí), ale osvětlení vozovky bylo přesto plně uspokojivé. Ovládání světlometů (i stíračů) lze u testované výbavy přepnout do samočinného režimu, ovládaného optickými čidly.

Komfortně naladěný podvozek má samozřejmě i svůj rub -  na ostřejší způsob jízdy po členitých vozovkách s ostrými zatáčkami není vůbec zvědavý. Konec konců to signalizuje již velmi lehké a pomalu zpřevodované řízení. Když na tento sedan více zatlačíte, svoji nelibost dává najevo výraznými náklony karoserie a poměrně rychle nastupující nedotáčivostí. V zatáčkách s nerovným povrchem může při takovém stylu jízdy dojít i ke krátkodobému rozhoupání vozu a mírnému odskočení zádě. Netřeba ovšem mít obavy - vše bezpečně jistí účinný stabilizační systém ESP, který se dodává do všech verzí standardně.  V táhlých obloucích se naopak Fluence chová klidně a na takovémto typu silnic není žádný problém ani svižná jízda. To samé platí také pro dálniční provoz, kde ovšem může trochu překvapit větší citlivost na boční vítr. To platí zejména tehdy, kdy je auto obsazeno pouze řidičem a spolujezdcem. Větší zatížení zadní nápravy tento jev výrazně zmírní.

Při rychlostech zhruba nad 100 km/h posilovač řízení podstatně omezuje své úsilí a volant pak v rukou začne klást větší odpor, což je velmi příjemné. Pokud je na dálnici slabší provoz, velice oceníte tempomat. Samočinně udržuje předem stanovenou rychlost a vaše pravá noha díky tomu může odpočívat. Hodit se může i funkce omezovače rychlosti, která vás chrání před zbytečnými pokutami - jestliže ji překročíte, zazní zvukový signál a místo zelených políček okolo rychloměru se rozsvítí vedlejší políčka červená. Účinnost čtveřice kotoučových brzd nás plně uspokojila a obstála by i v případě montáže výkonnějšího motoru. Náběh brzdného účinku lze dobře dávkovat, éra přeposilovaných brzd je u současných Renaultů již pryč.

A ve městě? Sedan této velikosti samozřejmě nemůže být tak obratný jako Twingo nebo Clio, ale každopádně jsme ocenili na dnešní poměry docela tenké přední sloupky, velká zpětná zrcátka a celkově solidní výhled řidiče dopředu i do stran. Zadní cestující (zejména pak děti) jsou na tom kvůli nízkým a vysoko položeným bočním oknům o něco hůře a jak už to u moderních sedanů se zvýšenou zádí bývá, nejproblematičtější je výhled dozadu a odhadování, kde končí zadní nárazník.  Zadní parkovací senzory jsou proto velmi žádoucí.

Celkové hodnocení

Renault Fluence je elegantní, velmi komfortní a poctivě postavený rodinný sedan, který je přitom nabízen za neobyčejně příznivé ceny. Cílí hlavně na klidnější řidiče konzervativního charakteru, což ale vůbec nepovažujeme za nějaký nedostatek. Bohatě vybavená verze Techno Feel  je cenově velmi zajímavá nabídka. Motor 1,5 dCi v nejvýkonnější verzi plně potvrdil své kvality kultivované, příjemně dynamické a přitom úsporné pohonné jednotky.

Renault Fluence 1.5 dCi – základní technické údaje:

Motor: vznětový čtyřválec s rozvodem OHC a 2 ventily na válec uložený vpředu napříč. Vrtání a zdvih 76 x 80,5 mm, zdvihový objem 1461 cm3. Přeplňování turbodmychadlem, přímý vstřik paliva typu Common Rail, výfukový filtr pevných částic. Největší výkon 81 kW (110 k) při 4000 ot./min. Největší točivý moment 240 N.m při 2000 ot./min. Emisní norma Euro 5.

Převodové ústrojí: pohon předních kol. Šestistupňová, přímo řazená převodovka.

Podvozek: přední kola zavěšena na spodních příčných ramenech a vzpěrách McPherson, zadní na vlečených ramenech spojených zkrutnou příčkou. Odpružení vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, příčné zkrutné stabilizátory. Kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením.  Systémy ABS, ASR a ESP. Hřebenové řízení s posilovačem. Testovaný vůz: Litá kola s pneumatikami 205/60 R16. Objem palivové nádrže 60 l.

Karoserie: Ocelová karoserie, pětimístný čtyřdveřový sedan nižší střední třídy.
Rozměry a hmotnosti: délka 4618 mm, šířka (bez zpětných zrcátek) 1809 mm, výška (nezatížený) 1479 mm. Rozvor 2702 mm, rozchod vpředu/vzadu 1541/1563 mm. Objem zavazadlového prostoru 496 l. Pohotovostní/užitečná hmotnost 1290/495 kg. Maximální hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1300/650 kg.

Jízdní výkony: Maximální rychlost 185 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 11 s. Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) 5,6/4,0/4,6 l/100 km. Emise CO2 120 g/km.

Základní cena a záruka: Renault Fluence 1,5 dCi Techno Feel 349 900 Kč (vč. akční slevy, cena platná v srpnu 2012). Standardní záruka 2 roky.

Výčet nejdůležitějších prvků standardní výbavy: litá kola 16 palců, kožený potah volantu a řadicí páky, ABS, ASR, ESP, 6 airbagů, tempomat, výškové i podélné nastavování volantu, mlhové světlomety, el. seřizování vnějších zpětných zrcátek, el. stahování oken všech dveří, dvouzónová automatická klimatizace, dálkově ovládané centrální zamykání, rádio s přehrávačem CD a MP3, dešťový a světelný senzor.

Výčet některých prvků nabízených v rámci příplatkové výbavy: metalický lak (13 700 Kč), litá kola 17 palců (6100 Kč), systém kontroly tlaku v pneumatikách (3100 Kč), paket Exception – hands-free karta, parkovací zadní senzory, zadní protisluneční roletka (10 000 Kč), alarm 6290 Kč, el. ovládané střešní okno (15 200 Kč), vyhřívání předních sedadel (5100 Kč), navigační a komunikační systém Carminat TomTom – pokrytí celá Evropa (15 500 Kč).

Hlavní konkurenti Renaultu Fluence na českém trhu: Fiat Linea, Ford Focus (4dv.),Hyundai Elentra (nenabízí diesel), Chevrolet Cruze (4dv.), Mazda 3 (4dv.), Mitsubishi Lancer (4dv.), Opel Astra Classic (4dv.), Škoda Rapid, Škoda Octavia, Toyota Corolla (nenabízí diesel), Volkswagen Jetta

(3.9. 2012)
 


Text a foto Roman Poláček


Galerie


Fluence je nejnovějším zástupcem Renaultu v segmentu rodinných sedanů nižší střední třídy Fluence nepřebírá od Méganu ani příď. Podle neoficiálních informací by možná již letos mohl dostat facelift Střecha směrem vzad klesá elegantním plynulým obloukem
Tvarem zadní partie střechy Fluence připomíná čtyřdveřové kupé Fluence má důstojnou tvář, tvar světlometů ji ale dodává i špetku dravosti Slušivé dvoudílné koncové svítilny jsou rozděleny mezi blatníky a víko zavazadlového prostoru
Přístrojová deska je společná s Méganem, volant lze seřizovat v širokém rozpětí výškově i podélně Na rozdíl od jiných stupňů výbavy má Techno Feel digitální rychloměr převzatý z Méganu Horní část elegantně řešené přístrojové desky je vyrobena z velmi hodnotně působícího měkčeného plastu
Přední sedadla jsou dostatečně komfortní, opěrky hlavy bychom si ale přáli méně předsunuté vpřed Díky prodloužené verzi podlahové platformy převzaté z Méganu Grandtour mají zadní cestující dostatek místa pro nohy, i když vpředu sedí vysoké osoby. Tříramenný volant dostal příjemně silný věnec čalouněný kvalitní kůží
Dvouzónová samočinná klimatizace patří u výbavy Techno Feel ke standardu. V tropických srpnových dnech jsme si ji nemohli vynachválit. Čipová karta je majitelům novějších Renaultů dobře známa. V případě testovaného vozu ji stačilo mít v kapse, další manipulace nebyla potřebná. Navigace Carminat TomTom se výborně osvědčila
Dálkový ovladač navigace je uložena ve zvláštním držáku na středové konzole. za ní se nachází tlačítko aktivující tempomat. Ovládací prvky na ovladači navigace jsou jednoduché a logické Na přístrojové desce nechybějí ani zdířky pro připojení externích audionosičů
Schránka před spolujezdcem je dost nízká, ale zato hluboká Šestistupňová převodovka patří v případě silnější verze motoru 1,5 dCi do standardu. Výborně! Make-up zrcátka ve slunečních clonách jsou uzavíratelná a osvětlená - dámy budou mít radost!
Luxusně působící výplně dveří obsahují poměrně rozměrné odkládací kapsy Na luxusním dojmu z interiéru mají svůj podíl také chromované vnitřní kliky dveří Tlačítka zpětných zrcátek a bočních oken má řidič pěkně po ruce a přehledně uspořádány
Výškově nastavitelný horní průvlak bezpečnostního pásu řidiče a spolujezdce někteří konkurenti z úsporných důvodů pohříchu opustili, ne ale Fluence! Roletky oken zadních dveří za slunečného počasí zadní cestující velice ocení. Navíc je také chrání před pohledy případných zvědavců. Roletka pod zadním oknem rovněž potěší, je ale trochu úzká
Typický rodinný sedan: kufr veliký, ale hůře přístupný Chválíme standardní vybavení plnohodnotným rezervním kolem Nešetřilo se ani na víku zavazadelnáíku - nechybí jeho vnitřní výplň ani madlo
Na mohutné trubkové panty je třeba při zavírání víka dávat pozor - mohly by poškodit vyšší zavazadla uložená vedle zadních podběhů Nejen opěradlo, ale i zadní sedák je odklopný a dokonce i dělený - ideální! Řada konkurentů zde nevhodně šetří výrobní náklady na úkor praktičnosti. Turbodiesel 1,5 dCi je velmi povedená pohonná jednotka. V nejvýkonnější verzi s 81 kW Fluence propůjčuje sympatickou živost.
Velká vnější zpětná zrcátka zajišťují řidičí výborný přehled o situaci za a vedle vozu. V rychlostech nad 120 km/h jsou ale zdrojem aerodynamického hluku. Verze Techno Feel má na předních blatnících nalepeny speciální ozdobné štítky Desetipaprsková elegantní kola Fluenci velice sluší, jen si nejsme úplně jisti vzhledovým přínosem jejich černého lakování, které se většinou používá pouze u nejostřejších verzí sportovních vozů...
Lesklá čerň září i na zrcátkách Plastové ochranné obklady spodních partií dveří jsou lakovány v barvě karoserie


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Máte-li ve voze kůži, střezte se ji polít Coca Colou. Její působení kůže nenávratně poškodí. Když už se tak stane, nešetřete vodou. Ihned.