Renault EZ-ULTIMO - bezbřehý futurismus, nebo blízká realita?

Studie Renault EZ-ULTIMO je vize autonomního vozidla nedaleké budoucnosti

Nebývá zvykem, abychom článek o renaultovské studii nadepsali otázkou, ale koncept nazvaný Renault EZ-ULTIMO je opravdu hodně zvláštní vozidlo. Renault s ním chtěl zaujmout na nedávném pařížském autosalonu, což je jistě podařilo. Jedná se totiž o natolik futuristickou konstrukci, že ji opravdu nelze přehlédnout. Že se jedná o elektromobil už asi v dnešní době nikoho nepřekvapí, vždyť představit v dnešní době automobilovou studii budoucnosti s normálním spalovacím motorem by bylo politicky vysoce nekorektní, ne-li skandální… EZ-ULTIMO ovšem k elektrickému pohonu přidává ještě výhradně autonomní řízení, takže s řidičem (a jeho pracovištěm) se u tohoto vozidla vůbec nesetkáte! Dle výrobce se jedná o vizi luxusního samoobslužného dostavníku, určeného zejména na dopravu ve velkých městech a jejich okolí, tedy např. z hotelů v centru na letiště, na okružní městské jízdy apod. Vůz by také mohl být přivolán dálkově na udanou adresu, jednalo by se tedy o jakýsi samoobslužný taxík…

Renault v tiskové zprávě zdůrazňuje, že se jedná o vysoce luxusní přepravu, poskytující prvotřídní komfort. Toto zaměření naznačuje již reprezentační vnější vzhled a potvrzuje jej i nákladné ztvárnění interiéru, ve kterém se používají prvotřídní materiály (kůže, dřevo, mramor). Karoserie je bohatě prosklená a tedy i prosvětlená, vzhledem ke speciálním použitým sklům ale má posádku přesto pocit dostatečného soukromí. Design interiéru je pojat jako mírně retrospektivní, vytvářející podobné prostřední, jako v historických vlakových vagonech I. třídy. To ovšem pochopitelně jinak nevylučuje použití nejmodernější palubní elektroniky. Samozřejmostí je nepřetržitá dostupnost wi-fi signálu, výsuvných nabíjecích podložek pro smartphony a speciálního palubního tabletu, jehož pomocí mohou cestující volit poskytování různých služeb (objednávání ubytování v hotelích, rezervace míst v restauraci apod.). Jestliže není potřeba, lze tablet snadno uložit do zvláštní schránky, takže v kabině nijak nepřekáží. 

Renault EZ-ULTIMO navazuje na předchozí studie EZ-GO a EZ-PRO, kdy první z nich byl určen na přepravu osob a druhý lehčích nákladů. Třetí do party, EZ-ULTIMO, je výrobcem prezentován jako „luxusní řešení mobility“ a využívá stejnou speciální podvozkovou platformu pro elektrická vozidla jako dvě předchozí studie. Toto autonomní robotické vozidlo rozhodně není žádný drobek - vykazuje délku 5,7 m a šířku 2,2 m. Úctyhodný je také rozvor 3,88 m. Naopak výška je pouhých 1,35 m (po plném otevření vzhůru výklopných dveří 1,64 m). Člověk by takové vnější míry očekával spíše pro nějaký dálniční stroj, a nikoliv pro vozidlo určené do města. Udávaná pohotovostní hmotnost je vzhledem ke značnému půdorysu a elektrickému pohonu s těžkými bateriemi (ty jsou uloženy pod podlahou) až překvapivě příznivých 1800 kg. Výkon ani točivý moment elektromotoru Renault bohužel neudává, známo je jen tolik, že poháněna jsou přední kola a že manévrovatelnost zlepšuje aktivní řízení nejen předních, ale i zadních kol (systém 4Control). Karoserie je vybavena speciálními kryty kol, které výrazně zlepšují aerodynamiku ve větších rychlostech. Řídící jednotku autonomního řízení nejvyšší, 4. kategorie krmí informacemi celá armáda kamer a senzorů.




Foto Renault
(31.10. 2018) 


Roman Poláček


Galerie


Renault EZ-ULTIMO je výrazně futuristická studie autonomního luxusního vozu Velmi netradičně působí i tvarování zádě Nízká karoserie s minimální čelní plochou je zaměřena hlavně na dosažení vynikající aerodynamiky
Renault předpokládá, že podobné automobily se budou v budoucnosti starat zejména o přepravu lidí z letišť a nádraží do místa jejich přechodného ubytování Přístup do nízké karoserie usnadňuje výklopná část střechy Na tomto obrázku je dobře patrné, že v kabině se sedí velmi nízko
Za pozornost stojí i originální tvary koncových svítilen nebo třeba vnější klika dveří ve tvaru firemního emblému... Také světlomety vyznávají zcela neortodoxní podobu Uprostřed kabiny trůní mohutné křeslo, co ale opěrka hlavy? Designéři zřejmě vycházeli z předpokladu, že autonomním vozům nehrozí žádné nehody...
Čas stráveny ve vozu lze využít nejen k zábavě, ale i práci Za křeslem se ještě nachází široká, bohatě čalouněná lavice Ztvárnění kabiny evidentně sází na vrcholný luxus s příchutí retra
Podlahu tvoří obklad z prvotřídního dřeva, k čalounění je použita vysoce jakostní kůže Bohatě prosklenná střecha se ve dne stará o dostatek světla Je Renault EZ ULTIMO jen futuristické blouznění, nebo se s podobnými stroji budeme v nedaleké budoucnosti na silnicích skutečně setkávat? Toť otázka...


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 4. V případě nutnosti volej nejprve hasiče, záchrannou službu, pak policii.


Link to old english version.