Renault Espace Energy dCi 130 Zen - Důkladná proměna (II. díl)
Zavazadla sem!
Je všeobecně známo, že Češi u rodinného vozu většinou vyžadují hodně velký zavazadlový prostor. Od 4,86 m dlouhého crossoveru se pochopitelně i v tomto směru očekává hodně. Nový Espace v této oblasti nezklame, ale uživatele minulých generací tohoto jména ani nenadchne... Začněme trochu netradičně situací, kdy z nejnovějšího Espacu potřebujete vykouzlit dvoumístnou dodávku s obrovským úložným prostorem. V takovém případě stačí sklopit nejen třetí, ale i druhou řadu sedadel a získáte tak vzorně rovnou nákladovou plochu dlouhou úctyhodné 2 m. A jelikož i v nejužším místě mezi zadními podběhy jsme naměřili šířku 109 cm, naložit lze i velké předměty. Limitem je samozřejmě velikost vstupního otvoru s výškou 80 a šířkou minimálně 87 cm. A pokud nejste zrovna basketbalista, při nakládce by vám neměla hrozit ani boule na hlavě – pod zcela otevřenými pátými dveřmi jsme naměřili průchozí výšku 187 cm. Jen na jedno je třeba dávat pozor – celý prostor, včetně zadních podběhů a zadní strany opěradel, je pečlivě čalouněn měkoučkým luxusním kobercem. Byla by opravdu velká škoda ho poškodit nebo výrazně znečistit… Když to shrneme, tak v „dodávkové podobě“ a při využítí prostoru až po střechu nový Espace odveze 2101 l nákladu. To jistě není málo, záleží ale, s čím tento vůz srovnáváte. Pokud s jeho předchůdcem Grand Espace, tak vězte, že ten měl ve dvoumístné konfiguraci přepravní kapacitu až 3050 l, tedy téměř o třetinu větší… Jak je to možné? No, jednalo se o klasické MPV s podstatně výše umístěnou střechou a také níž položenou podlahou kufru, ze které šlo sedačky kompletně demontovat. Při pohotovostní hmotnosti 1547 kg (měřeno bez započítání hmotnosti řidiče a se základní výbavou) činí užitečné zatížení nového Espace 731 kg (se silnějšími motory to je ještě o 70-80 kg více), takže v této disciplíně novinka za svým předchůdcem nezaostává.
Sedadlové hrátky
Teď už se ale přesuňme do situace, která bude při používání nového Espace pravděpodobně nejčastější. V pětimístném uspořádání (kdy je druhá řada sedaček posunuta maximálně dozadu) je jeho zavazadlový prostor dlouhý 104-111 cm (vstupní práh je výrazně půdorysně zakřivený, takže záleží na tom, na kterém místě délku kufru měříte). Jsou to jistě pěkné hodnoty a ani hloubka není k zahození – mezi podlahou a krycí roletou jsme naměřili vzdálenost 50 cm. Pod navíjecí konzolí se ovšem výška snižuje na 46 cm. Když už jsme u té krycí rolety – bohužel musíme konstatovat, že je to jediný díl v interiéru, který rozhodně nepůsobí prémiovým, ale naopak dosti laciným dojmem. Přiznejme si, že u auta se základní cenou tři čtvrtě milionu korun bychom něco takového rozhodně nečekali. A jak to s kufrem vypadá v sedmimístném uspořádání? U menších MPV v takovém případě většinou musíte na zavazadla zapomenout (pokud tedy nemáte na střeše namontován box), to ovšem není případ nového Espace – za dvojicí vyklopených sedaček třetí řady je totiž k dispozici ještě zavazadlový prostor dlouhý kolem 20 cm. Pod ním se ještě nachází výklopná podlaha, pod ní se ale vejde vlastně jen povinná výbava vozu. Obsahuje totiž také jakýsi rozměrný kryt, který pravděpodobně skrývá části klimatizační soustavy (jeho demontáž jsme raději neriskovali). Jestliže ovšem usoudíte, že raději třicetitisícový příplatek za šesté a sedmé sedadlo ušetříte, na jejich místě v podlaze získáte další úložný prostor krytý výklopným víkem. A jak je to s rezervou? Standardem je sice jen lepicí sada, ale pokud si připlatíte, tak alespoň na dojezdovou rezervu se místo najde – bude zavěšena pod podlahou zavazadlového prostoru zespodu. To sice není příliš praktické, ale u vozů, které si vozí třetí řadu sedaček sklopenou v podlaze kufru, je to vlastně jediné schůdné řešení. A co se nám nezamlouvalo? Byli jsme překvapeni, že si výrobce v kufru více nepohrál s nějakými praktickými uživatelskými detaily – postrádali jsme v něm třeba nějaké boční kapsy na drobnosti i takové triviálnosti, jako háčky na zavěšení tašek s nákupem. Nějaká inspirace "simply clever" kufrovými detaily škodovek by prostě novému Espace určitě neuškodila. A ještě jedna poznámka – nevíme, jestli to konstruktéři udělali z bezpečnostních důvodů, nebo je to úlitba efektnímu designu, ale celkově vzato se nám zdá, že využití podélných centimetrů karoserie mohlo být o dost efektivnější – třeba před maličkým motorem se v dlouhé přídi nachází snad až příliš dlouhý nevyužitý prostor a také tlouštka zadní výklopné stěny se nám jevila dost přehnaná. Samozřejmě je ale tato řešení možno obhajovat slovy o nadprůměrně dimenzovaných deformačních zónách, tak si vyberte...
Svižný rodinný dostavník
Popisu nového Espace jsme se již věnovali určitě dostatečně, jaké ale byly naše jízdní dojmy? Tak v první řadě zapomeňte byť jen na náznak nějakého sportovního chování. Pokud budete nový Espace posílat rychle do zatáček, překvapí vás poměrně malým náklonem karoserie, ale vzápětí se projeví rychle nastupující nedotáčivost, bleskově korigovaná hodně starostlivým stabilizačním systémem. Vysokoprofilové pneumatiky totiž v zatáčkách odstředivým silám nedokáží moc dlouho vzdorovat, to ovšem není žádné překvapení. Na nějaké sportovní hrátky nový Espace opravdu není stavěný, tím ovšem nechceme tvrdit, že by základní naftová verze byla pomalá. Pokud nasadíte klidný a plynulý jízdní styl, i s testovaným jednou přeplňovaným turbodieselem lze jezdit docela svižně a bude to velmi příjemné svezení. Stěžovat jsme si nemohli ani na spotřebu – v průměru si auto vzalo 6,3 l/100 km, což je vynikající výsledek související zřejmě i s mezigeneračním výrazným snížením hmotnosti i čelní plochy snížené karoserie. Řízení je zejména kolem středové polohy zcela necitlivé, ale to jsme tak nějak čekali a u vozu tohoto charakteru si na to lze zvyknout. Důležité je, že se vrůstající rychlostí řízení tuhne, takže řidič ve volantu nemá protivný pocit přeposilovanosti. Páka šestistupňové převodovky se ve své kulise pohybuje se slušnou přesností a příjemně lehce. Brzdy na sešlápnutí pedálu nereagují zbytečně zbrkle, ale s příjemnou progresí svého účinku. Testovaná naftová šestnáctistovka s jednoduchým přeplňováním, maximálním výkonem 96 kW a točivým momentem vrcholícím hodnotu 320 N.m poskytuje třeba Méganu Grand Tour či Scénicu pořádnou dávku temperamentu, tady se ovšem musí poradit s autem s mnohem větší čelní plochou, provozní hmotností kolem 1,6 tuny a ještě s valivým odporem obřích pneumatik. Není tedy divu, že v tomto případě musíme jízdní dynamiku hodnotit jen jako dostatečnou, zvláště pak v případě, kdy je na palubě více pasažérů a zavazadel. V takovém případě už je třeba si předjížděcí manévry dobře rozmyslet, protože výkonová rezerva pod plynem už nezbývá příliš velká. Komu to vadí, může sáhnout po témže motoru v silnějším provedení s dvojicí turbodmychadel (to už ale dostanete výhradně s automatickou převodovkou). Nový Espace se samozřejmě hodí mnohem více na dálkové jízdy než na manévrování po věčně ucpaných městských ulicích a parkovištích. Motor je důkladně odhlučněn a až do rychlosti nějakých 140-150 km/h se konstruktérům podařilo účinně potlačit i aerodynamický šum a valivý hluk od kol. Velký dojem na nás učinila také plavnost jízdy daná poměrně měkkým odpružením a tlumením. Příjemně houpavou „plavbu“ ovšem zažijete jen na kvalitních vozovkách. Jakmile totiž přijdou krátké výraznější nerovnosti (které jsou bohužel velmi typické pro vozovky v českých městech), od jednoduché zadní nápravy se do karoserie přenáší dost silné rázy. Její víceprvkové provedení by kvalitě jízdy takto mohutného vozu určitě zásadně prospělo. Použitá nová modulární podvozková platforma, kterou Renault vyvíjel ve spolupráci se svým aliančním partnerem Nissan, ovšem nic takového nenabízí. (Úplně stejně je na tom i nový model střední třídy Talisman, který využívá stejný technický základ). Na dálnici je u nového Espace třeba počítat s větší citlivostí na poryvy bočního větru, která mohou číhat například při předjíždění kolony kamionů apod. Co se týče provozu mimo zpevněné vozovky, byli bychom velmi obezřetní. Ano, světlou výšku má nový Espace vskutku nadprůměrnou (i při plném zatížení činí ještě 160 mm), ale pohon pouze přední nápravy a celková mohutnost auta je velmi jasným limitem. Vidíme to tak na bezproblémové zdolání polní cesty bez větších převýšení, ale nic víc.
Podtrženo a sečteno
Když shrneme výsledky našeho testu, tak musíme konstatovat, že nový Renault Espace je bezesporu velmi osobité a také působivé vozidlo, které se ale trefí do noty jen dost úzkému spektru zákazníků. Ten, kdo očekává superpraktického rodinného dříče s příznivým poměrem cen/užitná hodnota je zde na úplně špatné adrese a měl by se rychle přeorientovat třeba na Grand Scénic. Nadšeni ovšem budou ti, kteří vyžadují nadprůměrný prostor a luxusní interiér ve velmi osobitém a působivém balení a při koupi nepočítají každou tisícikorunu. Musí se ale spokojit jen s průměrnými jízdními vlastnostmi a smířit se s tím, že tento veliký crossover prozatím nedisponuje žádnými motory s větším objemem než pouhých 1,6 l. Nový Renault Espace je výrobcem přesto brán jako exkluzivní a luxusní zboží, a tomu odpovídají i jeho ceny. Testovaný exemplář se základním turbodieselem, manuální šestistupňovou převodovkou a středním stupněm výbavy Zen stojí 819 900 Kč a další peníze dáte za příplatkové položky. V případě testovaného vozu se jednalo o Winter paket (vyhřívání předních a zadních krajních sedadel ve druhé řadě, vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů) za 10 000 Kč, Video Systém Pack (varování před opuštěním jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světlometů, systém varování překročení rychlostních limitů se zobrazováním dopravních značek) za 15 000 Kč.
Renault Espace dCi 130 Zen – základní technické údaje:
Pětidveřový, až sedmimístný crossover vyšší střední třídy.
Motor: vznětový řadový čtyřválec uložený vpředu napříč. Zdvihový objem 1598 cm3. Největší výkon 96 kW při 4000 ot./min, největší točivý moment 320 N.m při 1750 ot./min.
Převodové ústrojí: šestistupňová přímo řazená převodovka, pohon předních kol.
Podvozek: přední kola zavěšena na vzpěrách McPherson a spodních příčných ramenech, zadní na vlečených ramenech spojených zkrutnou příčkou. Odpružení vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, vpředu příčný zkrutný stabilizátor. Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem. Brzdy vpředu i vzadu kotoučové, podtlakový posilovač, ABS, ESC, ASR, asistent rozjezdu do kopce. Objem palivové nádrže 58 l. Kola z lehké slitiny, pneu 235/65 R17, testovaný vůz měl příplatková kola s pneu 235/60 R18.
Karoserie: Samonosná, ocelová, standardně s prosklenou střechou. Pětidveřový crossover.
Rozměry a hmotnosti: vnější rozměry 4857 x 1888 x 1677 mm. Rozchod kol vpředu/vzadu 1630/1621 mm, rozvor náprav 2884 mm. Světlá výška (zatížený) 160 mm. Pohotovostní/užitečná hmotnost (údaj o užitečné hmotnosti zahrnuje 75 kg vážícího řidiče) 1547/731 kg. Maximální povolená hmotnost přívěsu brzděného/nebrzděného 2000/750 kg. Objem zavazadlového prostoru (sedadla ve 2. Řadě posunuta zcela vpřed/zcela vzad) 785/680 l. Objem zavazadlového prostoru při zcela sklopených sedadlech 2. a 3. Řady 2035 l. Objem zavazadlového prostoru za vztyčenou třetí řadou sedadel 247 l.
Jízdní výkony: Největší rychlost 191 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,7 s. Normovaná spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) 5,1/ 4,2/4,5 l/100 km.
Foto Autor
(28.12. 2015)
Roman Poláček