Renault Espace 2012 - osvěžený design, nižší spotřeba

Velké MPV Renault Espace se za 22 let své existence stalo téměř kultovní záležitostí – dosud spatřilo světlo světa již více než 1,2 milionu vozů tohoto jména. Espace byl (současně s americkým Chryslerem Voyager) prvním sériově vyráběným velkoprostorovým automobilem, tedy vozem označovaným anglickou zkratkou MPV (Multi Purpose Vehicle – víceúčelový vůz).
Současná čtvrtá generace je na trhu již od roku 2002. Deset let je sice v automobilovém světě dlouhá doba, ovšem v segmentu velkých MPV běží čas výrazně pomaleji než například u malých hatchbacků. Je tomu tak i proto, že prodeje automobilů této kategorie v posledních letech citelně klesly ve prospěch jejich menších kolegů, takže vývojové náklady na velká MPV se automobilkám vracejí delší dobu. To ovšem vůbec neznamená, že by Renault svůj Espace hodil přes palubu. Právě naopak, vůz prošel další modernizací, takže je zřejmé, že má před sebou ještě několik let života – než se objeví další generace. V první tiskové zprávě o modernizovaném provedení (na našem webu jsme ji přinesli koncem května) Renault prozradil pouze modifikace designu, nyní jsou již k dispozici podrobnější technické informace.
Kromě přepracované přídě upravené podle nejnovějšího designového stylu značky ke vzhledovému osvěžení přispívají také nové kryty kol, resp. nově tvarované lité disky. Víc ani nebylo třeba, základní linie karoserie totiž působí stále moderně. To samé platí o kabině – ten kdo někdy v současné generaci jel, dá jistě za pravdu, že tento automobil nabízí zcela výjimečné vnitřní prostředí, tvořené jedinečnou směsicí futurismu, útulnosti a skvělého výhledu do všech stran. Marně byste třeba hledali MPV, které nabízí řidiči a spolujezdci oddělené ovládání topné a ventilační soustavy na výplních předních dveří, zatímco na středové partii přístrojové desky naleznete obrovskou odkládací schránku… V rámci inovace byla na sedadlech použita nová tkanina s příměsí teflonu, která se velmi snadno čistí od různých tekutin, zejména rozlitých nápojů – samozřejmě bez jakéhokoliv snížení komfortu sezení či zhoršení dotykových vjemů. U rodinného dostavníku, kde budou často cestovat i děti, se jedná o zvláště vítanou novinku. Na přání se ale samozřejmě nabízí také čalounění kůží či mimořádně příjemným umělým semišem Alcantara.
V souladu se současnými trendy a nároky se konstruktéři zaměřili na snížení emisí CO2, a tedy redukci spotřeby paliva. Dosáhli toho hned několika opatřeními – mírným zlepšením aerodynamiky (o 3 % díky aplikaci nových krytů na podvozkových partiích), použitím elektrického posilovače řízení a pneumatik se sníženým valivým odporem. Optimalizací samozřejmě prošly i oblíbené naftové motory, které pohánějí drtivou část prodaných Espaců: technologie ESM (využívání přebytečné energie vznikající při brzdění), olejové čerpadlo se sníženými energetickými nároky a zlepšený termomanagement – to vše výrazně zlepšuje hospodaření s energií získanou ze spalování drahocenného paliva. Motor 2.0 dCi se do Espace montuje ve výkonových verzích s 96, 110 nebo 129 kW a úspora v normovaném kombinovaném režimu činí u všech provedení 0,8 l/100 km (průměr 5,7 l/100 km), a to jak s manuální, tak i samočinnou převodovkou. U benzinového motoru 2.0 T se podařilo srazit spotřebu o 0,3 l/100 km (průměr nyní činí 8,5 l/100 km).
Při couvání se řidič může nově spolehnout na zadní kameru, jejíž obraz se přenáší na displej na přístrojové desce. Cestující ve druhé řadě sedadel ocení obrazovky DVD přehrávače, zabudované do předních opěrek hlavy. Navigační systém Carminat TomTom spolu s nejnovějšími systémy hands free Bluetooth a přípojek k externím paměťovým nosičům AUX i USB přijdou jistě také vhod.
Výrobce zdůrazňuje, že Espace ani po své nejnovější modernizaci neztratil nic ze svého pověstného jízdního komfortu a uživatelské flexibility. Manipulací se zadní (a popřípadě i třetí) řadou sedadel lze vůz snadno a rychle přizpůsobit momentálním přepravním požadavkům – Espace se může stát superluxusním mikrobusem vhodným pro dlouhé cestování po Evropě, kombíkem s obrovským zavazadelníkem nebo třeba praktickou dvoumístnou dodávkou se zcela rovnou nákladovou plochou, kterou odvezete nábytek na chalupu…
Renault Espace se stále vyrábí v základní i prodloužené verzi Grand a to ve francouzském závodu Sandouville. Prodej modernizované verze nabíhá na jednotlivých evropských trzích v průběhu letošního léta.
(15.8. 2012)
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |