Renault Eolab je mistr úspor

Studie Renault Eolab obsahuje téměř 100 nových technických řešení, se kterými se již brzy setkáme i u sériových Renaultů

V posledním článku letošního roku se zadíváme do blízké budoucnosti. Na letošním podzimním autosalonu v Paříži Renault představil velmi zajímavou studii kompaktního hatchbacku, která naznačuje, jaké tvary a technická řešení můžeme očekávat od budoucí generace Clia (či Méganu). Studie nazvaná Eolab totiž obsahuje téměř stovku nových technických „vychytávek“ a většina z nich se prý uplatní u sériových Renaultů ještě do roku 2020. Všechny přitom mají jediný cíl – minimalizovat spotřebu paliva a tím i emise CO2, a splnit tak stále se zpřísňující emisní limity vydané EU. Extrémně malý odpor vzduchu a „muší“ hmotnost v kombinaci s vyspělou hybridní pohonnou jednotkou umožnila dosáhnout extrémně nízké normované kombinované spotřeby, která se údajně pohybuje kolem 1 l/100 km! Praxe samozřejmě bude mnohem střízlivější, protože do této hodnoty se nezapočítává spotřebovaná elektrická energie, kterou je třeba do akumulátoru zase doplnit. Skutečný průměr by se proto podle údajů Renaultu měl pohybovat kolem 2,8 l/100 km a to už lze považovat za reálné (a také velmi příznivé) číslo. Vždyť se bavíme o čtyřmístném automobilu s použitelným zavazadlovým prostorem…

Pohon Eolabu má na bedrech hlavně benzinový tříválec  0.9 TCe známý zesoučasného Clia. Zde produkuje největší výkon 55 kW a točivý moment až 95 N.m. V jeho úsilí mu pomáhá elektromotor s třístupňovou převodovkou, napájený Li-Ion baterií s celkovou kapacitou 6,7 kWh.  Neméně důležitá než energeticky velmi efektivní pohonná jednotka je minimalizace veškerých jízdních odporů a hmotnosti. Karoserie je proto tvořená kombinací vysokopevnostní oceli, hliníku a kompozitních materiálů. Podobně důslednou dietou prošel i podvozek a kabina. Podrobnosti o celé odtučňovací kůře naleznete na přiložených ilustracích. Její celkový výsledek je pozoruhodný: ve srovnání se současnou generací Clia se pohotovostní hmotnost Eolabu údajně podařilo snížit až o 400 kg (nám se ovšem zdá, že reálné je odlehčení maximálně tak o 300 kg, pozn. autora). Část z tohoto zisku (zhruba 150 kg) ovšem spotřebovala přítomná hybridní technika – tedy elektromotor a hlavně rozměrná baterie. I tak je ovšem pohotovostní hmotnost tohoto hybridu jen 955 kg.

Obrovský důraz byl pochopitelně kladen i na špičkovou aerodynamiku – ve srovnání se současným Cliem prý klesl součinitel odporu vzduchu o 30% (Cx=0,235). K této skvělé hodnotě vozu v nemalé míře pomáhají aktivní aerodynamické prvky – například velikost otvorů v krytech kol se mění podle teploty brzd, velikost chladicích otvorů motorového prostoru podle teploty chladicí kapaliny a variabilní je i světlá výška karoserie nad vozovkou – ve městě je větší, naopak mimo město se ze vzrůstající rychlostí zmenšuje až o 25 mm. Speciální pneumatiky s extrémně nízkým valivým odporem jsou široké jen 145 mm, takže jejich přilnavost k vozovce jistě nebude valná….

Výše uvedená čísla jsou jistě působivá, nezahrnují však jednu velmi podstatnou veličinu – výrobní náklady. Je zcela jasné, že ve srovnání s běžným hachtbackem této kategorie by takový vůz jako Eolab byl násobně dražší, lze ale předpokládat, že při výrobě ve statisícových sériích by cena použité hybridní techniky i lehkých materiálů mohla podstatně klesnout…

(28.12. 2014)




Roman Poláček


Galerie


Studie Eolab naznačuje, jak by mohl vypadat budoucí kompaktní hatchback Renault Na karoserii je znát maximální péče věnovaná aerodynamice, přesto se jedná o docela pohledný vůz Kompaktní příď ponechává maximum z délky karoserie pro posádku a zavazadla
Zadní partie střechy se kvůli aerodynamice výrazně snižuje, záď je vybavena celou řadou odtrhových ploch Přední sloupky výrazně vystupují před čelní sklo Kryty kol jsou řešeny jako aktivní - při malé zátěži brzd jsou jejich otvory uzavřené
Na levé straně vozu se nachází jen dveře řidiče, na pravé straně se nachází dvojice protisměrně otevíratelných dveří, mezi kterými není střední sloupek. Díky tomu se dosáhnlo skvělé přístupnosti kabiny. I interiérové díly byly navrženy s ohledem na minimální hmotnost. Například sedadla jsou řešeny jako čalouněné plastové skořepiny. Dominantou přístrojové desky je rozměrný multimediální tablet, dititální jsou i ukazatele za volantem.
Jedna z mnoha podob multimediálního tabletu na přístrojové desce Tenké opěradlo řidičova a spolujezdcova sedadla šetří prostor pro kolena zadních pasažérů Eolab má hybridní pohon, kromě spalovacího motoru je tedy poháněn i elektromotorem
Renault tvrdí, že nové technologie ušetřily na hmotnosti vozu až 400 kg... Důsledným odlehčením prošel i podvozek Jako každá studie, i Eolab je výsldkem mravenční ruční práce


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Máte nějaký zajímavý návrh, dotaz nebo prostě jen chcete pokecat? Registrujte se na Renault Club forum.