Renault Clio R.S. 220 EDC Trophy je ostřejší, ale nadále s automatem

Když Renault v roce 2013 představil sportovní verzi R.S. odvozenou od nejnovější generace Clia, od pravověrných milovníků hot-hatchů (a zvláště fanoušků Clia R.S. minulé generace) se na něj snesla záplava kritiky. Auto totiž podle jejich názoru příliš „vyměklo“, ztratilo svůj dřívější nekompromisní sportovní charakter a za největší „zradu“ je považováno, že se nabízí výhradně s automatickou dvouspojkovou převodovkou. Zraky sportovních nadšenců se proto s nadějemi upíraly na právě probíhající ženevský autosalon, kde se představuje přiostřená verze Trophy…
No, ať to raději máme co nejdříve za sebou - ani verze Trophy se manuální převodovky bohužel nedočkala. Jinak se ale Renault Sport opravdu snažil, aby tato verze získala ostřejší charakter. Zvětšením turbodmychadla, úpravou sání a výfukového traktu (snížené odpory) a přeprogramováním řidicí jednotky se podařilo zvýšit výkon přeplňované šestnáctistovky na 220 k při 6250 ot/min (běžná verze nabízí 200 k při 6000 ot./min) a točivý moment z 240 N.m při 1750 ot./min na 260 N.m (při krátkodobém overboostu dostupném při zařazeném 4. a 5. rychlostním stupni až 280 N.m). Motor již zároveň plní přísnější emisní normu Euro6 a v normovaném měřicím cyklu také produkuje o 6 g/km méně CO2 (nyní 138 g/km).
Konstruktéři také zapracovali na silně kritizované robotizované převodovce EDC – její řazení nyní probíhá o 30 až 50 % rychleji, k čemuž pomáhá nejen přeprogramovaný řídící software, ale také řadicí pádla pod volantem se zkráceným zdvihem. Při volbě módu Sport a Race se nyní automaticky deaktivuje systém Stop-Start.
Detailními změnami prošel také podvozek – přední zavěšení bylo sníženo o 20 mm a zadní o 10 mm (měřeno u prázdného vozu), přitvrzeny byly také tlumiče. Další důležitou změnu představuje přímější převod řízení – z dřívějších 14,5:1 na 13,2:1. Jiné jsou také pneumatiky – Clio R.S. Cup jezdí na pláštích Michelin Pilot Super Sport 205/40 R18 obutých na speciálních litých kolech.
Verzi Trophy bude výrobce nabízet jako limitovanou edici, kterou bude možné od běžných er-esek okamžitě identifikovat díky speciálním odstínům laku karoserie kombinovaných s černými doplňky. Bude se jednat o nový matový odstín šedé ks černou střechou a dále o efektní odstín bílé (na snímcích), temně černé, ohnivě červené nebo ostře žluté barvy. Samozřejmě nemohou chybět ani nápisy „Trophy“ na předním nárazníku a na okrasných lištách umístěných na spodních partiích dveří. Další lišty se objevily také na vnitřní ploše prahů, kde budou doplněny o pořadové výrobní číslo daného exempláře.
V kabině se sportovní nadšenci mohou těšit na vyhřívaná kožená sedadla s integrovanými opěrkami hlavy a některými díly opatřenými povrchem s karbonovým vzhledem. Na přání si bude možné poručit také tzv. Renault Sport Monitor, zobrazující údaje palubního telemetrického systému (např. časy dosažené při průjezdu jednotlivých kol sportovní trati). Systém rovněž umožní nastavení některých vlastností podle přání řidiče (např. ostrost odezvy motoru na sešlápnutí pedálu plynu).
Jízdní výkony přiostřeného Clia R.S. Renault prozatím neuvedl. Je už ale známo, že jeho prodej na vybraných evropských trzích začne v polovině letošního roku. Dosud ale není jasné, zda mezi nimi bude i Česká republika. A naše hodnocení? Verze R.S. Trophy je jistě chvályhodný počin, ale teď už bychom opravdu prosili také tu manuální převodovku a tři pedály! Konec konců, proč by měl Renault dobrovolně usnadňovat život celé smečce konkurentů, která klasickou převodovku nabízí? (Peugeot 208 GTI, Ford Fiesta ST, nový Opel Corsa ST, nyní už i VW Polo GTI aj.)
(4.3. 2015)
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |