Renault Clio III

Nové Clio

Renault Clio III

Renault Clio má již v historii automobilky Renault své místo dlouhou řadu let, byl uveden v roce 1990 a první model se hned stal Automobilem roku 1991. Druhá generace přišla na trh polovině roku 1998, plynule navázala na úspěchy svého předchůdce a dočkala se řady technických i designových změn. 16. června 2005 společnost Renault představila již třetí generaci tohoto oblíbeného modelu. 16. září začal prodej v domácí Francii a od října se nové Clio prodává i v České Republice.



Clio III je větší, komfortnější a sází na potěšení z jízdy především díky svému dynamickému chování a vysoké úrovni komfortu. Je také novou ukázkou schopností firmy Renault v oblasti bezpečnosti. Clio III plynule navazuje na model Clio II dynamický, elegantní, prostorný, a více než kdy jindy tak má veškeré přednosti velkého vozu. Ve všech oblastech nabízí parametry hodné vozů vyšší třídy, ale přitom si dokáže zachovávat i kompaktnost vlastní pro svoji kategorii.

Design

Kompaktní linie nového vozu jsou dynamické a zároveň robustní, plynulé a zároveň ladné a svůdné. Ostřejší hrany, které nahradili baculatost přechozího modelu přidávají nováčkovi na jeho šarmu. Clio III vyjadřuje dynamiku a potěšení z jízdy. Se svým dlouhým rozvorem, velmi krátkým zadním převisem a robustní šířkou zadních blatníků vypadá pevně usazené na zemi. Vpředu je jeho dynamický charakter podtržen velkým otvorem pro přívod vzduchu ve spodní části nárazníku. Linie masky chladiče a střední prolis krytu motoru se sbíhají k znaku Renault na přídi. Světlomety s protáhlým designem prodlužují horní otvory pro přívod vzduchu, dodávají tak vozu Clio 3 „intenzivní pohled“, ještě dynamičtější ve verzích Pack Look díky kouřové masce světlometů. Sloupky střechy navazují  plynulou a čistou křivkou na kapotu motoru. Výrazná linie, zdůrazněná klikami dveří probíhá napříč boky až k zadním světlům, design dveří a zadní boční okno v třídveřové verzi dynamizují profil vozu, zatímco zkrácené převisy a široké rozchody navozují robustnost a stabilitu. Linie boků karosérie se sbíhají u spodní části zadního skla a tvoří písmeno V, které, spolu se zadními světly ve tvaru lomeného oblouku, skládá zadní část vozu Clio III.

Jemný a příjemný interiér

Uvnitř vozu je zdůrazněn šarm, svůdnost a komfort. Designéři a inženýři při své práci navazovali na model Clio II, aby dodali modelu Clio III ještě svůdnější, příjemnější a komfortnější prostor pro cestující. Ten, inspirovaný konceptem Touch Designu, přináší cestujícím pocit měkkosti a vytříbenosti, který je řídký ve třídě B. Palubní deska a středová konzola sledují jemné a plynulé křivky, na rozdíl od „stěn“ až příliš často se vyskytujících v interiérech současných vozů. Touch Designem jsou rovněž inspirované panely dveří a ovládací prvky pro otevírání větracích otvorů. Tyto, na dotek měkké, prvky mají tvar squashového míčku, což usnadňuje jejich manipulaci. Přístrojová deska ukrývá světlé a dobře čitelné přístroje s dynamickým designem. Středová konzola sdružuje ovladače větrání/klimatizace a autorádia, stejně jako výstražných světel, centrálního zamykání a tlačítko start-stop u verzí vybavených kartou místo klíče. Odsazený displej autorádia bezvadně zapadá do designu palubní desky.

Pocit prostoru a komfortu je možno zesílit panoramatickým otevíracím střešním oknem velkých rozměrů (1,29 m na délku a 0,86 m na šířku). To se skládá ze dvou přiléhajících panelů, pohyblivého vpředu a pevného vzadu. Otevírání probíhá pomocí impulsního otočného elektrického ovladače se sériovým systémem zabraňujícím přiskřípnutí.

Pět provedení vozu Renault Clio

Aby mohla uspokojit co nejlépe očekávání zákazníků, nabízí značka Renault čtyři základní provedení Authentique, Expression, Dynamique a Privilege, které budou později doplněny verzí Renault Sport. Tyto výbavy  mohou být kombinovány s bohatou nabídkou motorů. Ve vybraných zemích je pak Clio možno objednat i ve vrcholné verzi Initiale se světlým koženým čalouněním a palubní deskou kombinovanou s ušlechtilým dřevem.

Provedení úrovně Authentique symbolizuje jednoduchost. Nabízí střídmou úpravu, v tmavě šedém barevném provedení v horní části palubní desky, o něco světlejším potom v její spodní části. Toto provedení, spojené s černým a modrým čalouněním s jednoduchými geometrickými motivy, si bez zbytečné přísnosti hraje se světly a stíny. Lišta oddělující příruční schránku od vrchní části palubní desky diskrétně přebírá motivy čalounění. V exteriéru vozu jsou umístěny nárazníky v odstínu karosérie a šedé ochranné profily.

Provedení Expression sází na radost ze života. Je světlé a veselé. Palubní deska se odlišuje od provedení Authentique spodní částí v béžové barvě. Čalounění vás překvapí se svou na dotek jemnější strukturou a barevnými stehy. Středový čelní panel a oddělovací lišta jsou vyrobeny ve stejných barvách a materiálech. Exteriér v provedení Expression přebírá charakteristické prvky provedení Authentique.

Provedení Dynamique je ostře tónické. Celá palubní deska je v tmavě šedé, oddělovací lišta v barvě leštěného chromu. Displej klimatizace, spodní část řadicí páky, větrací otvory a rám ciferníků jsou ve stejné barvě. Počínaje tímto provedením je Clio III vybaveno palubní deskou z měkkého materiálu nazývaného „slush“, který je na dotek jemnější a měkčí. Různobarevné textilie z modré a červené látky 3D posilují dynamiku celku. Pokud jde o exteriér vozu, počínaje provedením Dynamique, jsou sloupky mezi bočním předním a zadním oknem a vnější zpětná zrcátka v barvě karosérie. Dále je nabízeno provedení Dynamique Plus, které je možné objednat jen s vybranými motory a oproti provedení Dynamique nabízí vyšší úrovneň standartní i příplatkové výbavy.

Provedení Privilege staví na odiv světlé a střídmé dominantní barvy vyjadřující pohodu. Palubní deska vyvedená ve dvou tónech je teplá a prosvětlená: tmavě šedá v horní části a béžová ve spodní části evokují jemnost a komfort. Čalounění je komfortní a vytříbené jak na dotek, tak na pohled. Leštěné chromované prvky, které můžeme nalézt rovněž v provedení Dynamique, jsou zde v béžové barvě a jsou doplněné středovou konzolou. Vnější kliky dveří jsou v barvě leštěný chrom.

Vnitřní prostor

Clio III má vše z velkých vozů: největší rozměry ve své kategorii a komfort srovnatelný se sedany vyšší třídy. Pohodlí řidiče a cestujících, které jsou pro značku Renault prioritou. S délkou 3 986 mm bez příslušenství, šířkou 1707 mm, rozvorem kol 2575 mm a výškou 1493 mm bez příslušenství se Clio III stává novou referencí ve třídě B pro svůj výjimečný komfort.

Clio III nabízí neobyčejný pocit prostornosti pro svou kategorii. Tento pocit je zdůrazněn velkým prosvětlením a vynikající periferní viditelností. Za volantem řidič těží ze stejného komfortu výhledu jako v prostoru pro cestující modelu Modus. Panoramatický a zadní výhled je rovněž vynikající. Prosklená plocha modelu Clio je s 2,459 m2 jedna z největších ve třídě B. Aby mohlo nabídnout optimální tepelný komfort, je Clio III, jehož vnitřní objem dosahuje 2,9 m3, vybaven klimatizací koncipovanou pro platformu B, již použitou u vozu Modus. Kompaktnost jednotky klimatizace umožňuje získat prostor pro příruční schránku. Clio III využívá ovladačů ventilace a klimatizace z vozu Mégane II, s obzvláště jednoduchou a příjemnou obsluhou.

Clio III je přívětivý a příjemný vůz. Prostor pro cestující dosahuje parametrů vyšší třídy a je jasným posunem oproti modelu Clio II. Velký prostor pod střechou zesiluje pocit místa navíc, které je velmi překvapivé v porovnání s kompaktností exteriéru vozu. Na zadních sedadlech může Clio III díky velkému prostoru a místu pro kolena pojmout komfortně osoby vysoké nad 1,88 m, což je 95 % evropské populace. Pro povšimnutí: panoramatické otevírací střešní okno zasahuje do prostoru pro cestující pouze minimálně.

Přístup na zadní sedadla v pětidveřové verzi je zvláště pohodlný. Aby byl zajištěn pohodlnější přístup na zadní sedadla, jsou místa průchodu nejvyšší ve své třídě. Vnitřní architektura umožňuje pohodlnější vysunutí nohou cestujících na zadních sedadlech. Přístup na zadní sedadla u třídveřové verze se provádí sklopením sedadla pomocí ovladače s pamětí (jako u modelu Mégane II), který je přístupný jak z levé tak z pravé strany.

Clio III disponuje velkými rozměry zavazadlového prostoru: 288 dm3 (VDA) se zadními sedadly v normální poloze a po kryt zavazadlového prostoru. Objem se zvýší na 694 dm3 (VDA), jakmile se sklopí zadní sedadla a při naložení až po horní okraj předních opěradel, aby dosáhl 1038 dm3 (VDA) se sklopenými zadními sedadly a naložením až po střechu. Clio III disponuje rovněž příruční schránkou o objemu 9,4 litrů, která je u modelů vybavených klimatizací chlazená, odkládacími prostory v předních dveřích o objemu 2,4 litrů, do kterých je možné uložit láhev o objemu 1,5 litru, odkládacími prostory v zadních dveřích o objemu 1 litr a, na přání a dle úrovně provedení, zásuvkami pod sedadly řidiče a spolujezdce.

Priorita pro pocit pohodlí v prostoru pro cestující

Clio III upřednostňuje komfort cestujících. Poloha řízení je jedna z nejlepších ve své kategorii. Volant, umístěný v ose řidiče, je výškově nastavitelný (a hloubkově u modelů vybavených kartou místo klíče). Sedadla vynikajícím způsobem snoubí stabilitu a měkkost. Práce realizovaná na hustotě pěny sedáků zajišťuje výborné držení těla nezávisle na jízdní situaci. Ovladače pro nastavení předních sedadel padnou zcela přirozeně do ruky. Výškově nastavitelné sedadlo řidiče jako základní výbava umožňuje každému nalézt vhodnou polohu pro řízení.

Na zadních sedadlech cestující rovněž těží z komfortu modelu Clio III díky zvláštní práci věnované tvaru a hustotě pěny zadních sedadel, která zajišťuje velmi dobré boční držení těla. Zadní sedadla jsou nabízena ve dvou verzích: monobloková (1/1) u provedení Authentique a Dynamique nebo dělená v poměru 1/3 - 2/3, sériově nabízená u verzí Expression a Privilege. U této verze je střední sedadlo určené především pro děti, a to bez dodatečného vybavení. Zkrácený a vyvýšený sedák je speciálně přizpůsobený dětem od 6 do 10 let. Toto třetí sedadlo disponuje „dětskou opěrkou hlavy“(na přání), která fixuje krk a šíji. Při spánku tento systém snižuje namáhání krčních svalů a přitom udržuje dítě ve správné poloze vzhledem k bezpečnostnímu pásu.

Přístrojový panel pochází z vozu Mégane II. V závislosti na úrovni nabídky je k dispozici ve dvou verzích. Jelikož se nachází v ose řidiče, umožňuje ideální čtení. Zóny, ve kterých se zobrazují informace, jsou jasně ohraničeny; několik velikostí znaků odlišuje informace dle jejich druhu. U verzí Authentique a Expression jsou kontrolky množství paliva a teploty motoru ve formě sloupcových diagramů sdruženy na displeji palubního počítače. U verzí Dynamique a Privilege může tento počítač poskytovat až 70 hlášení. Čtení je usnadněno díky funkci, která byla poprvé použita u vozu Mégane II, umožňující posouvat údaje v jednom nebo v druhém směru. U těchto dvou provedení je úroveň paliva a teploty oznamována analogovou měrkou a teploměrem.

Výbava usnadňující každodenní život

Stejně jako Modus může být i Clio III vybaveno základním navigačním systémem Carminat. Tento systém využívá displej nacházející se na horní a ve střední části palubní desky. Zadání cílového místa je prováděno pomocí otočného ovladače na čelním panelu. V průběhu navádění se křižovatky zobrazují pomocí šipek označujících další směr jízdy, spolu s hlášeními hlasovým naváděním. Mimo přesnou lokalizaci v reálném čase poskytuje tento systém odhad hodiny příjezdu a udává vzdálenost zbývající k ujetí. Carminat Guidage zahrnuje rovněž funkce rádia a CD přehrávače. Autorádio s přehrávačem MP3 bude rovněž na přání k dispozici.

V závislosti na úrovni výbavy nebo na výbavě na přání je Clio III vybaveno:
• parkovacím asistentem díky radaru detekce vzdálenosti;
• dvoufunkčním senzorem: dešťovým senzorem, řídícím aktivaci stěračů a jejich rychlost stírání, a snímačem světelných podmínek, zajišťujícím automatické rozsvícení tlumených světel;
• tempomatem s omezovačem rychlosti jízdy.

Tato výbava umožňuje řidiči udržovat vůz na konstantní rychlosti nebo naprogramovat maximální rychlost. První funkce, „tempomat“, je používána převážně na silnicích nebo na dálnicích. Druhá funkce, „omezovač rychlosti“, je využívána spíše v městském nebo ve velmi hustém provozu.

Akustika: speciální péče

Clio III je hlavním představitelem ve své třídě v oblasti akustiky. Skelet tvořil předmět zvláštní péče, pokud jde o filtraci hluků způsobovaných motorem a převodovým ústrojím a hluků pocházejících z náprav. Klapání, vlastní pro plnění vznětových motorů, bylo do velké míry odstraněno díky vícebodovému vstřikování; dvojitý tlumicí setrvačník účinně přispívá k omezení dunění motoru a hučení při nízkých otáčkách. Izolaci mezi motorem a interiérem byla rovněž věnována velká pozornost, stejně jako aerodynamickým hlukům.

Hodný velkého silničního vozu

Jízdní nápravy vozu Clio III, vycházející z vozu Mégane II, spojují přesnost řízení s vysokou schopností filtrovat vibrace i hluk. Plně využívají základnu kombinující dlouhý rozvor kol (nejdelší ve své třídě) a široké rozchody, dvě základní veličiny umožňující spojit stabilitu s účinností. Přední náprava typu pseudo Mac Pherson, spojená s pravoúhlým spodním ramenem, snoubí jízdní stabilitu a komfort se zajištěním rozložení podélných a příčných sil. Tak je možné docílit dokonalé příčné tuhosti přispívající k jízdní stabilitě a současnému zachování vynikající absorpční schopnosti podélných nárazů přispívající ke komfortu. Přední náprava je upevněna na pomocném odpruženém rámu, který rovněž přispívá ke komfortu omezením pronikání vibrací a hluků do prostoru pro cestující.

Zadní náprava, rovněž pocházející z typu Mégane II, se skládá z pružného nosníku s programovaným paralelogramem, odpruženého vinutými pružinami. Její deformovatelný profil obsahuje stabilizátor příčného naklánění pro optimální zvládnutí kolébání vozu. Účinné tlumení spojené se značnými výkyvy zavěšení kol zaručuje chování, které spojuje tvrdost a komfort. Volba rázy tlumících materiálů pro přední a zadní nápravu přispívá k eliminaci nerovností povrchu vozovky a zajišťuje homogenitu a účinnost podvozku. Clio III je sériově vybaveno vyspělým elektrickým proměnlivým posilovačem řízení, jehož parametry upřednostňují měkké a přesné řízení. Vnější poloměr zatáčení dosahuje pouhých 10,30 m.

U vozu Clio III jsou k dispozici dva průměry kol. Velikost pneumatik dosahuje 15 palců při dvou rozměrech pneumatik  (165/65 a 185/60) nebo 16 palců (195/50). Pevnost pneumatik byla předmětem důkladných výzkumů tak, aby mohlo být dosaženo co nejúčinnějšího a nejbezpečnějšího chování vozu Clio III, a mohlo být aktivně přispěno ke zkrácení brzdných drah. Tyto práce realizované na odolnosti pneumatik vůči opotřebení umožnily snížit spotřebu paliva.

Moderní, střídmé a výkonné hnací jednotky

Dynamické kvality modelu Clio III tento vůz jasně posouvají do čela své kategorie v oblasti požitku z jízdy. Jeho přilnavost k vozovce mu zaručuje skloubení jízdní stability a komfortu vysoké úrovně, což dovoluje plně ocenit potěšení z využívání nabídkové řady motorů a řadícího ústrojí uzpůsobených veškerým potřebám.

Široká nabídka motorů a převodovek umožňuje zvýraznit dynamické kvality vozu Clio III. Nabídka zážehových motorů se zpočátku bude skládat ze čtyř šestnáctiventilových motorů Euro 4: 1.2 16V 65 k (48 kW), 1.2 16V 75 k (55 kW), 1.4 16V 100 k (72 kW) a 1.6 16V 115 k (82 kW). Tento poslední motor disponuje regulátorem natočení sací vačkové hřídele, přispívajícím ke zvýšení požitku z jízdy a snížení spotřeby paliva. Motor 2.0 l 16V 140 k (103 kW), vyvinutý Aliancí, bude k dispozici ve vybraných zemích v průběhu prvního čtvrtletí roku 2006. Veškeré tyto motory jsou vybaveny elektronickým plynovým pedálem řídícím motoricky ovládanou škrtící klapku, zajišťující přesnou kontrolu plnění motoru. Odpovídají emisním normám Euro 4 a zahrnují integrovaný kontrolní systém (On Board Diagnostic), garantující dobrou dlouhodobou účinnost zařízení snižujících znečištění. Nabídka vznětových motorů bude na začátku složena ze tří motorů 1.5 dCi poskytujících výkon 70 k (50 kW), 85 k (63 kW) a 105 k (78 kW), z nichž všechny splňují emisní normu Euro 4.

Kromě již zmíněných motorů je Clio III nabízeno na některých trzích (např. v Německu) také s motorem 1.6 16V, který má výkon snížený na 88k. V roce 2006 by měla být rovněž uvedena sportovní verze Clio Renault Sport, kterou bude pohánět atmosférický dvoulitr s 16V technikou disponující výkonem okolo 200k.

1.2 16V 65 k (48 kW)

Nový motor 1.2 16V 65k se stává základní motorizací nového Clia a je k dispozici jen v základním provedení Authentique. Nahrazuje tak starší 8V agregát o výkonu 60k známý z přechozích modelů. Vychází ze svého silnějšího brášky s výkonem 75k, ač byl jeho výkon snížen na 65k poskytuje řidiči slušnou agilnost v městském provozu a i mimo město či na dálnici dokáže Clio pěkně rozhýbat. Technika a ostatní parametry jsou stejné jako u silnější verze.

1.2 16V 75 k (55 kW)

Motor 1.2 16V (D4F) nové generace, s objemem válců 1149 cm3 poskytuje výkon 75 k (55 kW) (80 k/57,5 kW, je-li spřažen s impulzní převodovkou BVR) při 5500 ot./min a točivý moment 105 Nm (11 mkg) (108 Nm/11 mkg s impulzní převodovkou) při 4250 ot./min. Ačkoliv hodnoty výkonu a maximálního točivého momentu zůstávají stejné jako u staré generace, přináší tato nová verze větší živost při běžných otáčkách a snížení spotřeby paliva. Vylepšení se týkala celé horní části motoru, aby došlo k vylepšení sání, především při nízkých otáčkách: vzduchový filtr integrovaný v motoru disponuje větším objemem (6 litrů namísto 5,5 litrů) a škrtící klapka ovládaná elektromotorem má nový rozměr. Vačková hřídel s válečkovými táhly má nový systém sání a snížení zdvihu ventilů. Celý tento vývoj umožnil snížit otáčky při volnoběhu na 650 ot./min (namísto 750 ot./min), což dovolilo snížit spotřebu paliva o 2 až 3 % v městském provozu. Motor 1.2 16V je prvním motorem v nabídce značky Renault fungujícím s tak nízkými otáčkami při volnoběhu. Křivka točivého momentu se rovněž změnila a získala 3 až 4 Nm (0,4 mkg) u nízkých otáček (okolo 1500 ot./min). U těchto motorů nabízí Clio III dobrou agilnost již od nízkých otáček při současné spotřebě dosahující pouhých 5,9 l/100 km ve smíšeném provozu, a emise 139 g CO2/km. Je třeba rovněž poznamenat, že tyto motory disponují novou architekturou dvoukomorových katalyzátorů (0,4 + 1 litr), aby tak respektovaly nové emisní normy Euro 4.

1.4 16V 100 k (72 kW)

Při svém uvedení na trh v roce 1999 motor 1.4 16V (K4J) okamžitě uchvátil veřejnost svojí agilností a vynikajícím výkonem. Díky výkonu 100 k (72 kW) při 5750 ot./min a s objemem válců pouhých 1390 cm3 nabízí příjemný pocit z jízdy. Jeho maximální točivý moment dosahuje 127 Nm (13 mkg) při 4250 ot./min; 90 % maximálního točivého momentu je dosahováno mezi 2000 a 6000 ot./min. Hmotnost motoru je snížena díky volbě materiálů (sání vzduchu z plastového materiálu, držák příslušenství z hořčíku, skříň s tenkými stěnami). Clio III 1.4 16V, určené pro zákazníky vyhledávající střídmé a energické motory, dosahuje spotřeby paliva o hodnotě pouhých 6,6 l/100 km ve smíšeném provozu (158 g CO2/km). Použití velké styčné plochy mezi motorem a rychlostní převodovkou u vozu Clio III přispívá snížením hučení k dobrým akustickým vlastnostem při vysokých otáčkách.

1.6 16V 115 k (82 kW)

Motor 1.6 16V (K4M), pocházející z vozu Mégane II, poskytuje výkon 115 k (82 kW) při 6000 ot./min a maximální točivý moment 151 Nm (15,7 mkg) při 4250 ot./min. Tento motor o objemu 1598 cm3 disponuje přesuvníkem sání vačkového hřídele. Tento přesuvník přináší spojitou funkcí natáčení v rozsahu 45° úhlu natočení klikové hřídele. Plynulé změny umožňují zlepšit výkon, spotřebu a požitek z jízdy v každé funkční zóně motoru. Přesuvník sání vačkového hřídele poskytuje rovněž stabilitu při volnoběhu, která je velmi ocenitelná v městském provozu. S 90 % maximálního točivého momentu mezi 2000 a 5750 ot./min se tento motor ukazuje živým a příjemným, s velmi plochou křivkou průběhu točivého momentu a bez výkyvů při nízkých a středních otáčkách. Stejně jako u vozu Modus je u tohoto motoru použitý nový katalyzátor s keramikou o vyšší hustotě, aby bylo možné splňovat emisní normu Euro 4. S tímto motorem dosahuje Clio III spotřeby pouhých 6,6 l/100 km (158 g CO2/km). Stejně jako u motoru 1.4 16V je použita velká styčná plocha mezi motorem a převodovkou, což zlepšuje akustiku. Na některých trzích je nabízena také verze o výkonu 88k splňující rovněž emisní normu Euro 4.

1.5 dCi 70 k (50 kW), 85 k (63 kW), 105 k (78 kW)

Tři verze motoru 1.5 dCi (K9K) nabízené hned po uvedení vozu na trh pocházejí z modelů Clio II a Mégane II. Motory 1.5 dCi 70 k (50 kW), 85 k (63 kW) a 105 k (78 kW), velmi uznávané pro svůj výkon a kvalitu spojenou s nízkou akustickou hladinou, byly ještě vylepšeny. Clio III u těchto tří motorů používá pružný setrvačník motoru, aby bylo možné vyrovnávat nepravidelnosti v otáčení. Se systémem vstřikování druhé generace dosahují motory 1461 cm3 výkonu 70 k, 85 k a 105 k při 4000 ot./min, 3750 ot./min, respektive 4000 ot./min. Se 160 Nm (16,3 mkg) u verze o výkonu 70 k, 200 Nm (20,4 mkg) u verze o výkonu 85 k a 240 Nm (24,5 mkg) u verze o výkonu 105 k je motor 1.5 dCi živý již při nejnižších otáčkách. A to vše při i nadále stejně nízké spotřebě paliva: Clio III 1.5 dCi 70 k, 85 k a 105 k dosahují spotřeby 4,6 l/100 km (tj. 123 g CO2/km), 4,4 l/100 km (tj. 117 g CO2/km) a 4,6 l/100 km (tj. 123 g CO2/km) ve smíšeném provozu. Pro splnění emisní normy Euro 4 je motor o výkonu 70 k vybaven chladičem přeplňovacího vzduchu a verze o výkonu  85 k systémem vstřikování o tlaku 1600 barů. Pokud jde o verzi 105 k , ta byla vyvinuta přímo s ohledem na tuto novou legislativu; inženýři provedli podstatné změny na skříni motoru, když velmi snížili stupně komprese (16/1) a použili vícelopatkový turbokompresor s proměnlivou geometrií.


Tři typy převodovek pro všechny druhy použití

Aby bylo možné vytěžit maximum ze všech motorů modelu Clio III, jsou k dispozici tři typy převodovek: pěti nebo šestistupňová manuální (BVM), impulzní (BVR) a automatická (BVA). Pětistupňová manuální převodovka (JHQ a JHR), stejná jako ve voze Modus, je k dispozici u všech motorů s výjimkou verzí 2.0 16V a 1.5 dCi 105 k, které budou nabízeny se šestistupňovou manuální převodovkou (TL4). Impulzní převodovka (JA3 a JA5) vybavená řazením na volantu je dodávána k motorům 1.2 16V a 1.5 dCi 85 k. A konečně, autoadaptivní čtyřstupňová automatická převodovka (DP0) je nabízena u verzí 1.6 16V a 2.0 16V.

Šestistupňová manuální převodovka (TL4) je první převodovkou vyvinutou Aliancí. Po voze Modus(na vybraných trzích) bude Clio III druhým vozem třídy B, který bude vybaven šestistupňovou převodovkou ve verzi se vznětovým motorem. Její výkon je 240 Nm (24,5 mkg). Šestý stupeň, delší než běžný koncový stupeň u pětirychlostní převodovky, zlepšuje akustiku a umožňuje snížit spotřebu při vysokých stabilizovaných rychlostech. Kratší odstupňování ostatních převodových stupňů nabízí více živosti při akceleraci.

Impulzní převodovka, použitá také u vozu Modus, byla vyvinuta na bázi manuální převodovky vybavené elektrohydraulickým spínačem. Umožňuje dva režimy řazení: automatický (řazení bez zásahu řidiče) nebo manuální s impulzním ovládáním. Kromě automatizace řazení rychlostí a nízkých dodatečných nákladů pro zákazníka představuje impulzní převodovka výhodu i ve snížení spotřeby paliva o přibližně 10 %. Řazení probíhá na voliči nebo pomocí ovladačů umístěných za volantem.

A konečně automatická převodovka je nabízena u motorů 1.6 16V 115 k a v následujících měsících u verze 2.0 16V 140 k (na vybraných trzích): jako čtyřstupňová převodovka Proactive 4 s impulzním ovládáním. Pomocí tohoto ovládání může řidič sám ovládat řazení jednoduchým impulzem páky po přepnutí do manuální režimu z polohy „drive“. V tomto režimu není z důvodu ochrany mechaniky bráno v potaz zařazení vyššího nebo nižšího rychlostního stupně nevhodného pro dané otáčky motoru. V případě zpomalení je automaticky zařazen stupeň nejvíce odpovídající rychlosti nezávisle na zvoleném režimu. Je tedy nemožné dostat se do situace překročení povolených otáček nebo zatěžování v nízkých otáčkách.

Bezpečnost má nové Clio v genech

Clio III se pokouší dosáhnout bezchybnosti v oblasti bezpečnosti. Těží z veškerého know-how firmy Renault v této oblasti, jak na poli prevence nehod, tak na poli ochrany v případě nárazu.

Aktivní bezpečnost je jednou ze tří priorit firmy Renault u vozu Clio III, spolu s designem a prostorem pro cestující. Clio III je neutrálním, snadno řiditelným vozem. Jeho podvozek a nápravy zajišťují, že trajektorie jsou jen velmi málo citlivé na typ povrchu, boční vítr či na fáze brždění a akcelerace. Naklánění vozu je omezeno na minimum. Průměr stabilizátorů příčného naklánění (20,5 mm) a nové ventily tlumičů přispívají k vynikající stabilitě karosérie, což přispívá k dynamickému a zároveň bezpečnému chování modelu Clio III.

Ať je vybaveno čtyřmi sériovými kotoučovými brzdami u motorů 1.6 16V, 2.0 16V a 1.5 dCi 105 k (rovněž k dispozici u všech vozů vybavených na přání ESP) nebo kotouči vpředu a bubnovými brzdami vzadu (u zbytku nabídkové řady), Clio III vždy disponuje snadno odstupňovatelným silným a úderným bržděním. Brzdy mají velký průměr (260 mm vpředu a 240 mm vzadu) a silnou tloušťku (22 mm vpředu a 8 mm vzadu). Decelerační schopnost a odolnost brzdového systému vozu Clio III vůči zahřívání zaručuje vozu brzdné dráhy dosahující nejlepší úrovně ve své třídě. Clio III je vybaveno posledními novinkami v oblasti systémů asistence řízení. V rámci výbavy pocházející z vyšší třídy je Clio III sériově vybaveno systémem ABS Bosch 8.0 poslední generace s  elektronickým rozdělovačem brzdné síly (EBV) a asistenčním systémem brzd (AFU). V případě prudkého brždění se automaticky rozsvítí výstražná světla.

Clio III je rovněž vybaveno elektronickým stabilizačním systémem (ESP) s kontrolou nedotáčivosti. Korekce je realizována snížením točivého momentu motoru a aktivováním brzdícího systému, čímž dojde ke snížení rychlosti. Kontrola nedotáčivosti probíhá na obou kolech směřujících na stejnou stranu nebo na všech kolech, v závislosti na síle nedotočení.

Funkce zabraňující prokluzování kol (ASR), ocenitelná ve fázích rozjezdu a akcelerace v obtížných podmínkách přilnavosti k vozovce, doplňuje systém ESP. Tuto funkci lze při rychlostech nižších než 50 km/h deaktivovat pomocí spínače na palubní desce pro usnadnění rozjezdů na nezpevněných nebo rozbitých komunikacích. Opětná aktivace proběhne automaticky při každém nastartování motoru nebo jakmile rychlost jízdy přesáhne 50 km/h. Funkce regulace otáček motoru při sestupném řazení (MSR) umožňuje vyhnout se zablokování hnacích kol v případě uvolnění pedálu nebo decelerace na kluzkém povrchu. Clio III je rovněž na přání vybaveno systémem kontroly tlaku v pneumatikách. Tento systém detekuje pomalá unikání vzduchu nebo případnou nevyváženost mezi rychlostí vozu a tlakem v pneumatikách.

Pasivní bezpečnost: nekompromisní ochrana všech cestujících

Značka Renault je hlavním představitelem v oblasti pasivní bezpečnosti. Clio III přebírá štafetu od modelu Clio II, který se od roku 1998 prosadil jako referenční vůz třídy B v této oblasti. Clio III je vybaveno Systémem bezpečnosti Renault třetí generace, který garantuje optimální ochranu cestujících na všech sedadlech. Skelet představuje základní ochranu cestujících. Skelet modelu Clio III je složen z nových typů oceli a materiálů lépe absorbujících a rozdělujících kinetickou energii. Přední, boční a zadní části karosérie jsou koncipovány tak, aby na nich proběhla programovaná deformace, která redukuje účinnost a prudkost nárazu na cestující. Prostor pro cestující, nedeformovatelná a velmi pevná zóna, se chová jako „záchranná komora“ cestujících, chránící je před jakýmkoliv proniknutím prvků z předního bloku. Tyto prvky jsou koncipovány tak, aby se při nárazu smrštily.

Pro případ čelního nárazu

Oba dva přední bezpečnostní pásy vozu Clio III jsou vybaveny pyrotechnickými předpínači zajišťujícími optimální držení těla v případě nárazu. Bezpečnostní pásy jsou vybaveny vnitřními omezovači síly kalibrovanými na 400 daN, které lépe chrání hrudník. U pětidveřové verze je ochrana pánve a zamezení podklouznutí v sedadle zajištěno použitím druhého předpínače, který upravuje napnutí středního pásu, aby tak mohl udržet cestujícího v sedadle. U třídveřové verze je tato ochrana zajištěna airbagem proti podklouznutí, který byl již použit u modelů Mégane II 3-dveřový a coupé-kabriolet. Tento airbag se nachází v sedáku předních sedadel a nafoukne se, aby zabránil podklouznutí. V závislosti na jednotlivých verzích, je tak Clio III sériově vybaveno 4 až 8 airbagy: 2 čelními, vysoce účinnými adaptabilními airbagy s řízením na základě vyhodnocení situace, 4 bočními airbagy a 2 airbagy proti podklouznutí (u třídveřové verze).

Další prvky vstupují do hry v případě čelního nárazu, aby tak chránily cestující. Deformovatelná kostra volantu vyrobená z hořčíku a sloupek s funkcí pasivní komprese dovolují zvětšit vzdálenost mezi volantem a řidičem. Padding a plech integrované do výztuhy pod volantem snižují riziko poranění dolních končetin. Systém zasunutí brzdového pedálu rovněž umožňuje omezit riziko poranění kotníků řidiče. Vzadu jsou všechna tři sedadla vybavena výstupkem v konstrukci sedáku zabraňujícím podklouznutí. Zadní boční sedadla jsou vybavena pyrotechnickými předpínači a vnitřními omezovači síly. Celý systém je doplňován pevnými a vertikálně koncipovanými sponami bezpečnostních pásů. Clio III je rovněž vybaveno příčníkem pro zadržení zavazadel ve spodní části opěradel zadních sedadel, přišroubovaným k podlaze. Tento systém umožňuje zachytit zavazadla v případě nárazu, aniž by došlo ke zmenšení rozměru zavazadlového prostoru.

Pro případ bočního nárazu

Kromě bočních airbagů (hrudních airbagů integrovaných v předních sedadlech a okenních airbagů chránících hlavy cestujících na předních i zadních sedadlech) je Clio III vybaveno rozpěrami v panelech dveří, paddingy a  hliníkovým pásem (poprvé použitým právě u modelu Clio III), který umožňuje již od počátku nárazu působit tak, aby co nejúčinněji chránil cestující.

Pro případ zadního nárazu

Na předních místech Clio III nabízí sedadla a opěrky hlavy absorbující energii v případě zadního nárazu. Tato nová technologie představuje důležitý pokrok v oblasti ochrany krku v případě nárazu zvaného „seknutí králíka“. Při výškovém nastavování se v opěradle sedadla posouvá sama opěrka hlavy a již nikoliv táhla. Ty tak již nepředstavují tvrdý prvek v opěradle, což v případě nárazu umožňuje, aby se záda cestujícího hluboce zabořila do opěradla, až se hlava dotkne opěrky. Zadní sedadla, vybavená třemi opěrkami hlavy zakomponovanými do sedadla, jsou zesílena, stejně jako zóny přichycení ke karosérii, aby bylo omezeno sklonění opěradla v případě nárazu.

Ochrana dětských cestujících

Firma Renault vybavila Clio III 4bodovým systémem Isofix na zadních krajních sedadlech a na sedadle předního spolujezdce. Clio III uvádí rovněž na trh nový koncept upínacího zařízení dětských cestujících ve věku od 6 do 10 let na prostředním zadním sedadle. Polštář sedáku je zkrácený tak, aby byl dítěti umožněn správný posed. Spony bezpečnostního pásu jsou umístěny více vpředu a níže tak, aby popruh pásu seděl na pánvi dítěte a bylo tak omezeno riziko podklouznutí v sedadle. Dodatkový držák pásu je umístěn v horní části opěradla tak, aby pás nevedl přes krk dítěte. Toto vodítko popruhu tvoří Pack (na přání) spolu s „dětskou opěrkou hlavy“.

Crash test

Renault Clio získal v crash testu Euro NCAP 33 bodů a tedy maximální počet pěti hvězdiček při testu čelního a bočního nárazu. Hodnocení čtyř hvězdiček (39 bodů) při ochraně dětských cestujících je rovněž příkladné. Horšího bodového zisku pak získalo při testu střetu s chodcem (jen 9 bodů).

Příjemný, hospodárný a k životnímu prostředí šetrný vůz

Clio III těží z koncepce propracované do nejmenšího detailu, což mu zaručuje  nízké provozní náklady a vysokou životnost. 95 % jeho hmotnosti je snadno recyklovatelných: vysoká ohleduplnost k životnímu prostředí. Clio III  zapadá do strategie trvale udržitelného rozvoje firmy Renault.

Clio III usnadňuje život svému majiteli. Intervaly údržby dělí dlouhá doba, s výměnou oleje pouze každých 30 000 km u zážehových motorů a každých 20 000 km u motorů vznětových. Výměna svíček a vzduchového filtru probíhá až po najetí 60 000 km, výměna rozvodového řemene po 120 000 km. Naftový filtr má životnost 40 000 km. Všechny motory poskytují při každodenním používání nízké spotřeby paliva, redukované díky použití elektrického posilovače řízení, který přináší úsporu 0,2 až 0,3 l/100 km dle typu provozu.

Aby došlo ke snížení nákladů na opravy, a tedy i na pojištění, je Clio III vybaveno prvky koncipovanými speciálně tak, aby došlo k zohlednění namáhání při drobných nárazech, především z hlediska testů RCAR . Použití profilovaného hliníku na přední příčku a polypropylenu na zadní příčník zajišťuje pohlcení téměř veškeré energie nárazu při malých rychlostech. Použití tohoto typu materiálu zjednodušuje rovněž opravy, s úsporami času pohybujícími se okolo 70 % u přední části a okolo 14 % u zadní části vozu v porovnání s modelem Clio II.

Díky kvalitě svého skeletu má Clio III rovněž dlouhou životnost, především z důvodu použití nerezové oceli na výfuku, což mu zaručuje desetiletou životnost.
Díky kompletně pozinkovanému rámu motoru a napouštění dutých těles voskem je na Clio III poskytována záruka proti prorezavění v délce 12 let.

Renault Clio Sport Concept

V září 2005 představila automobilka Renault rovněž svůj Renault Clio Sport Concept, který je jakýmsi předobrazem nového Renaultu Clio Sport, jehož uvedení je plánováno na příští rok. Vůz se představil v exkluzivní červené metalické barvě. Jeho výrazné tvary, rafinovaně sportovní interiér a vysoký výkon dodávají dynamice vozu Clio III novou dimenzi. Originální křivky mu dodávají  na sportovním vzhledu se specifickými boky, sníženou karoserií a profilovanými podběhy. Rozšířené přední a zadní blatníky chrání sedmipaprsková 18-ti palcová kola. Odsávací otvory vzduchu, zadní difuzor a dvě koncovky výfuku podtrhují sportovní charakter vozu.

V interiéru pak najdeme čtyři  skořepinové sedáky v červenošedém čalounění, které jsou odděleny ucelenou středovou konzolou v provedení zinek/chrom. Na místě řidiče je výrazně znát sportovní charakter: malý volant potažený červenočernou kůží, zcela nový design ruční brzdy zakomponované do středové konzoly, hliníková pedálová skupina a opěrka pro nohy typu soutěžních vozů. Údaje, které pilotovi poskytují přístroje palubní desky s bílým podbarvením číselníků, jsou dobře čitelné.

Přední náprava s nezávislým zavěšením nové generace optimalizuje jízdní chování a zvyšuje stabilitu vozu. Rozšířené rozchody (1 520 mm) a dlouhý rozvor (2 585 mm) jsou spojeny s vysoce výkonnými pneumatikami (215/40 R18). Brzdový systém, který vyniká mimořádnou účinností a odolností proti přehřátí, je výsledkem spolupráce inženýrů Renault Sport Technologies a firmou zabývající se výrobu brzdových systémů Brembo.

Stěžejním úkolem tohoto prototypu je podávat výkon. Atmosférický motor 2.0 16V, speciálně vyvinutý společností Renault Sport Technologies, může díky své dynamice vydat ze sebe celý svůj potenciál. Tento pružný a výkonný motor spojený s šestistupňovou mechanickou převodovkou nabízí vysokou úroveň z hlediska výkonu i jízdního komfortu. Fotografie konceptu naleznete na konci galerie pod článkem.

Krátké seznámení s novým Cliem

Nové Clio se u nás prodává od začátku října, díky tomu jsem měl možnost se novým vozem osobně seznámit a absolvovat za jeho volantem několik desítek km. Měl jsem možnost se svéz vozem s motorem 1.2 16V 75k v základním provedení Authentique. Vozidlo v pětidveřové verzi bylo vybaveno navíc jen příplatkovým autorádiem s přehrávačem CD a ovládáním pod volantem. Zde si nelze odpustit poznámku, že základní model Authentique působí poněkud ekonomicky. Liší se totiž od vyšších výbav nejen barevným provedením, ale též dezénem interiérových panelů, provedením dveřních výplní, sedadel a několika detailů. Chybí také např. elektrické ovládání př. oken a zrcátek.

Vnitřní prostor vozu působí fantasticky příjemným a prostorným dojmem. Díky výškově nastavitelnému volantu a sedadlu řidič snadno najde optimální polohu za volantem, který je mistrovským dílem, kromě toho že hezky vypadá, padne skvěle do ruky. Všechny ovladače jsou hned při ruce. Mírnou výtku bych měl k otočnému ovladači potkávacích světel na konci levé páčky, kterou se ovládají ukazatele směru. Při zapínání ukazatelů směru se mi 2x povedlo nechtěně potkávací světla vypnout. Ovšem myslím, že jde jen o zvyk a řidič si rychle zvykne, že ovládání světel jde velmi zlehka.

Sedačky vozu nabízejí výborný kompromis mezi pohodlím a výborným bočním vedením v zatáčkách. Pohodlí snoubené s vnitřním prostorem je na vůz této třídy opravdu nevídané. Velmi mě převapil i prostor na zadních sedadlech, který si nezadá s vozy vyšších tříd. Ani já se svými 187 cm jsem na zadním sedadle netrpěl nedostatkem prostoru jak nad hlavou tak v oblasti kolen. Zkrátka i vzadu se dá v novém Cliu cestovat pohodlně.

Dojmy z prvních kilometrů za volanetem

Auto které jsem měl k dispozici bylo téměř nové, mělo najeto jen 134 km. Jsem zvyklý na silněší motorizace a proto jsem usedal za volant základního provedení Clia s mírným despektem. Teď už mohu říct, že neoprávněným. Motor mě velmi příjemně překvapil, a to jak kultivovaným chodem, příjemným zátahem již od nízkých otáčkek, plynulým rozjezdem a příjemnou dynamikou, která je ve městě porovnatelná i se silnější čtrnáctistovkou. Pedály spojky a brzdy jdou až nezvykle lehce, ovšem nebrání to plynulému rozjezdu ani přesnému dávkování brzdného účinku. Naopak plynový pedál klade velmi příjemný odpor. Řízení jde na místě a v nízkých rychlostech příjemně lehce, takže i něžnějšímu pohlaví se bude s Cliem výborně parkovat. Při vyšších rychlostech je pak znát proměnlivý účinek posilovače, kdy řízení příjemně ztuhne a vozidlo je tak možno přesně a přitom velmi pohodlně ovládat.

Jízdními vlastnostmi nového Clia jsem byl velmi překvapen. I přes použití užších pneumatik 165/65 R15 příkladně drželo stopu, nijak zvlášť se v zatáčkách nenaklánělo a jízda byla příjemným zážitkem. Odpružení vozu je velmi komfortní, přejezdy přes nerovnosti se i přes nikoliv měkce laděné pérování obejdou bez otřesů páteře, řízení na nerovné vozovce nekope a vše se obchází bez rušivých pazvuků, otřesů a odporů. Odhlučnění nového Clia je je rovněž příkladné, cestování vyššími rychlostmi je velmi příjemné a aerodynamický hluk proniká do kabiny jen nepatrně.

Motor jde velmi ochotně za plynem a i přes jeho syrovost překvapil příjemným zátahem a svižným zrychlením. Řazení je přesné a plynulé. Jiné je oproti starším modelům řazení zpátečky, která se přesunula vpravo dolů. Občas řadící páka mírně zadrhla při řazení 5. převodového stupně, to lze ale přisuzovat syrovosti nezajetého vozu či konkrétnímu kusu. Ostatní dojmy z jízdy jsou velmi příjemné, Clio je velmi komfortní a příjemné auto, které oslní vnitřním prostorem a pohodlím. Není mu však cizí ani dynamičtější jízda, kdy se do zatáček vrhá s příjemnou agilností a zatáčku pak přesně vykrouží. Chová se nezáludně a přesně, brzdy mají příjemný nástup a převapivý účinek. Podvozek řidiči odpustí i mírné nepřesnosti či chybičky.

Cena vozu v základním provedení činí 279.900 Kč, za tuto cenu Clio nabídne příjemné svezení, velký vnitřní prostor, skvělé jízdní vlastnosti a maximální bezpečnost ve své třídě.

Při pohledu do ceníku zjistíme, že výbavy Experession a Privilege jsou k dispozici jen v 5ti dvéřovém provedení.

Celkové hodnocení vozu bych odložil až na test nového Clia, který pro vás připravujeme. Mé první dojmy jsou však více než pozitivní.

Auto Roku 2006 - nový Renault Clio

Dne 14. 11. 2005 byly zveřeněny výsledky mezinárodní evropské ankety Auto Roku (http://www.caroftheyear.org). Porota složená z 58 členů, novinářů významných evropských automobilových magazínů, vybrala ze sedmi finalistů Renault Clio pro jeho kvalitu zpracování, příkladnou bezpečnost, komfort a prostornost. Řadou členů poroty bylo hodnoceno jako nový vzor pro tuto kategorii vozů. Jeden ze členů poroty označil Clio za báječné malé auto, které by mohlo inspirovat i větší vozy. Jedná se o první opakované vítězství v 43. leté historii této ankety, protože první Renault Clio získal titul Auto Roku v roce 1991. Trofej pro vítěze bude předána řediteli společnosti Renault v lednu v Itálii při slavnostním ceremoniálu organizovaném Auto magazínem.

Renault Clio získal 256 bodů. Na druhém místě se umístil VW Passat s 251 body, následovaný Alfou Romeo 159 s 212 body na třetím místě. Čtvrté místo obsadilo BMW řady 3 (203 b.) Na pátém místě skončila Mazda 5 (198 b.), šesté místo pak obsadila trojice malých vozů z Kolína (Citroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo) s 187 body. Sedmou příčku pak získal s 143 body vůz Toyota Yaris.

Renault Clio je tak již šestým vozem Renault, který se může pyšnit touto přestižní cenou. V minulosti slavila automobilka Renault úspěchy v této soutěži s těmito vozy: Renault 16 (1965), Renault 9 (1982), Renault Clio (1991), Renault Scénic (1997) a Renault Mégane (2003).


Jan Stokuč


Galerie


Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III - průřez kabinou Renault Clio III
Renault Clio III Renault Clio III Renault Clio III - adaptivní světlomety
Renault Clio III - světlomety s dvojitou optikou Renault Clio III - disky kol z lehké slitiny - 16 Renault Clio III - disky kol z lehké slitiny - 16
Renault Clio III - středový panel (Initiale) Renault Clio III - zadní světlo Prostor pro cestující
Ovládání výdechů ventilace Interiér vozu - provedení Dynamique Interiér vozu - provedení Privilege
Interiér vozu - provedení Initiale opěrky hlavy Pack dítě - opěrka hlavy pro dětské cestující
příruční schránka před spolujezdcem schránka pod sedadlem spolujezdce karta místo klíče
panel přístrojů - s kontrolou tlaku v pneumatikách podvozek - odpružení podvozek - odpružení
Bezpečnost - výztuhy karosérie třídvéřový Bezpečnost - výztuhy karosérie pětidvéřový pasivní bezpečnost - airbagy a předpínače třídvéřový
pasivní bezpečnost - airbagy a předpínače pětidvéřový natáčecí světlomety křivky motoru - 1,2 16V 75k
křivky motoru - 1,4 16V 100k křivky motoru - 1,6 16V 110k křivky motoru - 1,5 dCi 70k
křivky motoru - 1,5 dCi 85k křivky motoru - 1,5 dCi 105k firemní crashtest
crasht test Euro NCAP


TECHNICKÉ ÚDAJE - vozidla prodávaná na českém trhu
1,2 16V 65 k 1,2 16V 75 k 1,4 16V 100 k 1,6 16V 110 k 1,5 dCi 70 k 1,5 dCi 85 k 1,5 dCi 105 k
Authentique Authentique Expression Dynamique Plus Authentique Dynamique Dynamique Plus
Expression Dynamique Privilege Expression Privilege Privilege
Dynamique Privilege Dynamique
ROZMĚRY
Rozvor [mm] 2575 2575 2575 2575 2575 2575 2575
Celková délka [mm] 3986 3986 3986 3986 3986 3986 3986
Celková výška nezatíženého vozidla [mm] 1496 1496 1496 1496 1496 1496 1496
Celková šířka vč. zpět. zrcátek* / bez zpětných zrcátek* [mm] 2025/1707 2025/1707 2025/1707 2025/1707 2025/1707 2025/1707 2025/1707
Objem zavazadlového prostoru [l] 288 288 288 288 288 288 288
HMOTNOSTI 5 dv. / 3 dv.
Pohotovostní hmotnost [kg] 1090/1080 1090/1080 1145/1135 1150/1140 (1190/1180) 1165/1155 1175/1165 1210/1200
Maximální dovolená celková hmotnost [kg] 1580/1570 1580/1570 1650 1640/1630 (1680/1670) 1655/1645 1665/1655 1700/1690
Maximální dovolená hmotnost brzděného přívěsu [kg] 1200 1200 1200 1200 1200 1200 1200
Maximální dovolená hmotnost nebrzděného přívěsu [kg] 535 535 535 535 535 535 535
MOTOR
Zdvihový objem [cm3] 1149 1149 1390 1598 1461 1461 1461
Maximální výkon [kW/k] 48/65 55/75 72/100 82/110 50/70 63/85 75/105
-při otáčkách [ot./min.] 5500 5500 5700 6000 4000 3750 4000
Maximální točivý moment [Nm] 105 105 127 151 160 200 240
-při otáčkách [ot./min.] 4250 4250 4250 4250 1700 1900 2000-2500
Palivo benzin benzin benzin benzin nafta nafta nafta
PŘEVODOVKA
Manuální 5st. Manuální 5st. Manuální 5st. Manuální 5 st. Manuální 5st. Manuální 5st. Manuální 6st.
(Automatická 4st.)
BRZDY
Vpředu: ventilované kotoučové průměr [mm] / tloušťka [mm] 260/22 260/22 260/22 260/22 260/22 260/22 260/22
Vzadu**: bubnové průměr [mm] 203 203 203 - 203 203 -
kotoučové** průměr [mm] / tloušťka [mm] - 240/8 ** 240/8 ** 240/8 240/8 ** 240/8 ** 240/8
PNEUMATIKY
sériové vybavení 165x65 R15 81T 165x65 R15 81T 185x60 R15 84H 185x60 R15 84H 185x60 R15 84H 185x60 R15 84H 185x60 R15 88H
(za příplatek 195x50 R16) (185x60 R15 88H)
VÝKONY
Maximální rychlost [km/h] 157 167 183 190 156 174 190
Zrychlení 0 - 100 km/h [s] 14,9 13,4 11,3 10,2 (12,2) 15,2 12,7 11,1
400 m s pevným startem [s] 19,3 18,7 17,7 17,2 (18,2) 19,5 18,4 17,8
1000 m s pevným startem [s] 36,4 35,2 33 31.7 (33,4) 36,7 34,4 32,7
SPOTŘEBA
Městský provoz [l/100 km] 7,6 7,6 8,7 8,8 [10,0] 5,3 5,2
Mimoměstský provoz [l/100 km] 4,9 4,9 5,4 5,4 (6,1) 4,3 4 4,1
Průměrná [l/100 km] 5,9 5,9 6,6 6,6 (7,5) 4,6 4,4 4,6
Emise CO2 [g/km] 139 139 158 157 (179) 123 117 123
Objem palivové nádrže [l] 55 55 55 55 55 55 55
* Celková šířka 1719 mm, pokud je vůz vybaven koly R16 - nelze pro 1,2 16V a 1,5 dCi 70k
** Kotoučové brzdy vzadu, pokud je vůz vybaven ESP (za příplatek)
Výbavy Expression a Privilege jsou na českém trhu k dispozici jen v 5dv. provedení
1,6 16V - údaje v závorce platí pro vůz s automatickou převodovkou
Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 5. Zraněným poskytni první pomoc.


Link to old english version.