Renault Clio I vs. Renault Clio II - srovnávací test (1998)

Renault Clio I a Clio II v Dánsku



SOUBOJ GENERACÍ

Clio bylo od r. 1991 lídrem své třídy ve Francii a velmi dobře se prodávalo i za hranicemi země galského kohouta. Za sedm let výroby Clia I. vzniklo téměř čtyři milióny těchto malých vozů. Na jaře letošního roku bylo představeno Clio II., které má navázat na úspěšnou tradici. V testu staršího i nového modelu Clia se mělo ukázat, zda je Clio II. důstojným nástupcem svého staršího bratra.

Karoserie

Již na první pohled je patrné, že se konstruktéři Renaultu dali s novým Cliem práci. Moderní tvary karoserie v sobě nezapřou inspiraci prototypu městského vozítka LUDO, zvláště pak v její zadní části.

Vzhledem k tomu, že u nového Clia došlo vlivem posilování bezpečnosti vozu k značnému nárůstu hmotnosti (cca 100 kg), snažili se konstruktéři o co nejnižší hmotnost dílů, které k bezpečnosti přímo nepřispívají. Pozoruhodné jsou zejména plastové přední blatníky, které nejenom že mají nízkou hmotnost, ale zároveň jsou velmi odolné proti nárazu a při deformaci se vracejí do svého původního tvaru. Z tohoto faktu zřejmě nebudou nadšeni klempíři. Tam kde dříve bylo nutno díl vyklepávat, nebo dokonce kupovat nový, stačí jen oprava laku.

Interiér

Nové Clio je po designové stránce o generaci dál, oblé tvary vévodí kamkoli oko pohlédne. Naproti tomu interiér staršího Clia je poplatný době svého vzniku, konci osmdesátých let. Hranatá přístrojová deska s ovládacími prvky odpovídajícími tehdejšího trendu. V obou dvou případech je rozmístění všech ovládacích prvků přehledné a snadno dostupné. Radost nám udělalo nové Clio zejména přemístěním radia nad ovládací prvky topení. Naopak poněkud zklamaní jsme byli umístěním tlačítek pro ovládání oken. Místo obvyklé polohy vedle sebe , jsou za sebou, takže není jasné, které tlačítko ovládá které okno. Běžně se nám stávalo, že místo oken u řidiče jsme stáhli okno u spolujezdce a naopak. Sedačky jsou v obou vozech velmi příkladné a to jak velikostí sedáku, tak jeho tvarem, tuhostí a bočním vedením.

Motory

Oba modely využívají osvědčenou čtrnáctistovku E7J. Rozdíl mezi těmito motory spočívá ve využití jiného typu vstřikování. Zatímco starší Clio využívá jednobodového vstřikování BOSCH, nové je vybaveno vícebodovým vstřikováním od firmy SIEMENS. Nové Clio má o 7 Nm vyšší točivý moment a zlepšený jeho průběh v celém spektru otáček.

Test

S oběma vozy jsme ujeli trasu dlouhou 2 500 km za naprosto totožných podmínek - trasu Praha -- Kodaň a zpět. Po celou dobu tohoto testu jela vozidla v měnícím se pořadí za sebou, stejnou rychlostí, dojezdy do cílů jednotlivých etap se lišily řádově jen o vteřiny. Obě auta byla naložena standardní testovací váhou 175 kg. Posádku tvořili vždy dva řidiči. Po celou dobu vezla obě Clia totožnou zátěž a to i v podobě paliva. Po dobu tohoto testu se na starším z obou Clií objevily dvě závady: Prasklá pojistka cyklovače stěračů a nedefinovatelné vrzavé zvuky držáku výfuku, které se projevovaly při projíždění levotočivých zatáček na mezi adheze. K chování vozů jsme neměli zvláštní připomínky. Díky svému relativně dlouhému rozvoru se Clia přenášela přes podélné nerovnosti velmi plavně a jen malé problémy jim způsobovaly nerovnosti příčné. Chování v zatáčkách bylo v extrémních podmínkách lehce nedotáčivé, snadno se však korigovalo a s trochou citu bylo možno vyvolat i chování přetáčivé.

Spotřeba

Spotřeba je jedním z nejsledovanějších z parametrů při provozu. Tak i my jsme byli velmi zvědavi, jak setkání generací dopadne. Byli jsme v tom nejlepším slova smyslu překvapeni, neboť spotřeba pohonných hmot se lišila o pouhé 0,04l/100km ! Rozdíl ve spotřebě na 2 556 km bylo jen 1,00 l. Starší z obou Clií spotřebovalo v průměru 6,83 l/100 km a novější pak 6,79 l/100 km a to při velmi dynamické jízdě. Rychlostní průměr na celé trase byl 101,3 km/h.

Kromě tohoto dlouhého testu jsme obě Clia podrobili ještě dvěma krátkodobým, zaměřeným především na spotřebu za standardních podmínek při jízdě po městě a mimo něj. Městem pro měření spotřeby se stala Praha, kde při dodržování stanovených rychlostních limitů dosáhla spotřeba staršího Clia 6,4 l/100 km, novějšího pak 6,6 litru. Obě hodnoty tedy byly nižší, než deklaruje výrobce. Při provozu mimo město na trase s 27% podílem dálnice (130 km/h), 69% podílem silnic I. třídy (90 km/h) a 4% podílem osad (50 km/h) dosáhla spotřeba staršího Clia 5,2 l/ 100 km, novějšího 5,1 l/100 km.

Závěrem

Z celého testu je patrné, že mezi oběma Clii není po stránce provozní větších rozdílů. Clio II. mělo nepatrně nižší spotřebu a o něco ostřejší brzdy. Větší finanční úspora se projeví až při pravidelných servisních prohlídkách, které jsou u nového Clia prodlouženy na 20.000 km.


Viktor Kazda


Galerie


Renault Clio I Renault Clio II Renault Clio II
Renault Clio I Renault Clio I Renault Clio II
Renault Clio I vs. Clio II Renault Clio I vs. Clio II Renault Clio I vs. Clio II
Renault Clio I vs. Clio II Renault Clio I vs. Clio II Renault Clio I vs. Clio II
Renault Clio II


Renault Clio I vs. Renault Clio II
Celkový dojem z testu
CLIO I CLIO II
Karoserie - vzhled 4 5
Jízdní vlastnosti 3 4
Brzdy 3 5
Motor 3 4
Převodovka 4 4
Spotřeba 5 5
Zavazadlový prostor 4 3
Interiér, ovládací prvky 3 4
Cena nového vozu 3 4
Bodování: 5 -- max. 1 - minimum
Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 10. Pokud je to možné, zajisti průjezdnost kritického místa.


Link to old english version.