Renault Clio 1,4 RT (1998)
Malý ďábel
Před časem jsem měli možnost otestovat krásné Clio 1,4 RT ve dvoudveřovém provedení. Už od generálního dodavatele Renault bylo toto vozidlo vybaveno velmi slušivým kabátem, který se lišil od sériového vybavení dodatečně montovaným a lakovaným předním spoilerem a plastovými kryty prahů. Tyto úpravy spolu se čtrnáctipalcovými koly z lehké slitiny a krásnou modrou metalízou dělají z na pohled obyčejného malého vozu, kterých na našich silnicích jezdí od minulého roku už několik set, auto, které budí pozornost a za kterým se každý ohlédne. Spoilery Clio opticky sníží a dají mu dravější nádech sportovního vozu.
Před několika měsíci jsme už Clio 1,4 ve výbavě RT testovali a šíře rozepsali v porovnávacím testu vozu Clio 1,4 fáze I. a Clio 1,4 fáze II. Oproti dříve testovanému vozu byl tento třídveřový a nebyl vybaven ABS. Právě absence ABS nás měla k tomu, abychom se v testu více zaměřili na brzdy a jejich funkci. Byli jsme velmi příjemně překvapení rychlým nástupem a vysokou účinností zejména brzd studených.
Neměřili jsme sice střední hodnotu zpomalení, která laikovi mnoho neřekne, ale spíše na délku brzdné dráhy. U studených brzd jsme naměřili velmi působivých 39,1 metrů při zpomalení ze 100 km/h. Tato hodnota patří v nižší třídě ke špičce. Poněkud hůře na tom Clio bylo při brzdách zahřátých. Po desetinásobném brždění ze 100 km/h do zastavení vykázalo brzdnou dráhu 42,3m, což je o 3,2 metru více než u brzd studených, nicméně i tato hodnota patří k těm nejlepším v dané třídě. Dalším příjemným překvapením bylo, že brzdy nevykazovaly sklon k blokování kol ani při maximálním zatížení. Tato vlastnost velmi příznivě přispívá k ovladatelnosti vozu v extrémních podmínkách, kdy je řidič nucen bleskurychle reagovat. (např. panický vyhýbací manévr při němž řidič do poslední chvíle intenzivně brzdí a následně se prudce vyhýbá překážce).
Po dynamické stránce není Clio žádný lenoch. Výrobcem deklarovaný výkon 75 k/5500 ot/min sice není nijak oslnivý zato v provozu se ukazuje, jak mohou papírové údaje mást. Motor má příjemný zátah už od 2000 ot/min a to zejména díky příznivému průběhu točivého momentu, který vrcholí při 4250 ot/min hodnotou 114 Nm. Srdce tohoto malého Renaultu si nechá skutečně mnohé líbit a ochotně se vytáčí už z velmi nízkých otáček. Největší živost ale projevuje překročí li ručička otáčkoměru číslici 3500 ot/min a chová se tak, jako kdyby měl alespoň o 200 kubických centimetrů víc. Na závodění to samozřejmě nestačí, ale na příjemné dynamické svezení rozhodně ano. To vše při velmi příznivé spotřebě paliva, která ani při využívání všech možností, které Clio dává nepřesáhla 8l/100km. V průměru se však pohybovala kolem 6,7 l/100 km.
K výbavě vozu patřily dnes už u Renaultu samozřejmý airbag pro řidiče , Centrální zamykání s imobilizérem, posilovač řízení, vnitřní recyklace vzduchu, elektricky ovládaná přední okna autorádio SAT 2000 s výkonem 2x5W s ovládáním pod volantem, výškově nastavitelným volantem a sedadlem řidiče, dělenými zadními sedadly, nárazníky a zrcátky v barvě karoserie.
V každém případě patří Clio k velmi příjemným vozům, které je radost řídit.
Cena testovaného vozu včetně dodatečné montáže spoilerů: 385.300.- Kč (z toho cena spoilerů včetně laku a montáže 24.000)
Viktor Kazda
Galerie
Výsledky testu | |
Spotřeba v průběhu testu | |
městský okruh [l/100Km] | 8,4 |
mimo město s dodržováním předpisů (50 /90 / 130 km/h) [l/100Km] | 5,2 |
Sportovní jízda [l/100Km] | 7,9 |
Celkový dojem z testu | |
Karoserie - vzhled | 4 |
Jízdní vlastnosti | 5 |
Brzdy | 5 |
Motor | 4 |
Převodovka | 4 |
Spotřeba | 3 |
Zavazadlový prostor | 4 |
Interiér, ovládací prvky | 4 |
Cena | 4 |
Celkem | 37 |