Renault Clio – 27 let úspěchů

Renault Clio už více než čtvrt století patří v Evropě mezi vůbec nejprodávanější malé hatchbacky



Již více než čtvrt století si Renault Clio drží pozici jednoho z nejprodávanějších vozů v Evropě. Jeho veleúspěšná historie si proto určitě zaslouží alespoň stručnou rekapitulaci.

Renault Clio od roku 1990 vznikl již ve čtyřech generacích v celkovém počtu přesahujícím 13 milionu exemplářů. Za dosavadních téměř 27 let své výroby přitom Clio 18 let drželo pozici nejprodávanějšího francouzského automobilu v Evropě a v letech 2014 a 2015 zde bylo i nejprodávanějším vozem segmentu B (malé vozy). V řecké mytologii je Clio múzou a původ tohoto slova – kleio – znamená „učinit slavným“. Jméno Clio je tedy nadmíru výstižné pro vůz, který získal úspěch a renomé hned od své první generace.

Představeno v roce 1990, Car of the year 1991

První generace Renaultu Clio dostala těžký úkol – nahradit mimořádně úspěšnou druhou generaci Renaultu 5 zvaného Superpětka. Nakonec se oba vozy několik let vyráběly souběžně, přičemž Superpětka měla omezenou nabídku výbavy a motorizací tak, aby pro nové Clio byla levnější alternativou pro méně náročné zákazníky. Filozofií celého vývojového projektu Clia první generace bylo vytvořit malý vůz, který svými vlastnostmi a výbavou bude schopen konkurovat i vozům vyššího segmentu. Clio přitom od pětidveřové verze svého předchůdce převzalo (samozřejmě patřičně upravenou) podlahovou plošinu, která tentokrát měla velkorysý rozvor 2,47 m shodný pro obě karosářské verze (v případě třídveřové Superpětky býval o 6 cm kratší). Díky tomu se Renaultu opět povedlo nabídnout vůz s překvapivě štědrým vnitřním prostorem při celkové délce pouhých 3,71 m. Koncepce pohonu (motor vpředu napříč, pohon předních kol) i povozku (prostorově velmi usporná zadní náprava) k tomu vytvářela ty nejlepší předpoklady. V roce 1991 Renault přišel s další zajímavou novinkou – Cliem Baccara, které svou přepychovou výbavou uspokojilo i ty nejnáročnější zájemce o malé auto. Mohlo se totiž pyšnit takovými prvky výbavy, jako čalouněním z prvotřídní šedé kůže, chromovými vnitřními klikami dveří z pravého kovu nebo doplňky interiéru vyvedenými z pravého leštěného dřeva. V roce 1998 na tento model navázalo nové vysoce luxusní provedení Initiale, které se potom nabízelo i v dalších generacích tohoto vozu. První generace Clia také do výrobního programu přinesla jednu zásadní marketingovou změnu – místo po desetiletí používaných číselných označení od té doby Renault svým modelům vybírá snáze zapamatovatelná a lidštěji působící slovní pojmenování. První generace Renaultu Clio získala prestižní titul Car of the Year 1991, když odborná porota složená z odborných automobilových novinářů z různých evropských zemí Clio hodnotila jako nový malý vůz se svébytným designem, dobrou kvalitou zpracování, štědrým vnitřním prostorem a bohatou výbavou obsahující prvky, které v této kategorii masová značka dosud nikdy nenabízela.

Výbava hodná vyššího segmentu

Již první generace Clia mohla být vybavena ABS, automatickou klimatizací, elektronicky řízenou samočinnou převodovkou, alarmem, posilovačem řízení a elektrickým vyhříváním zpětných zrcátek. Tímto přístupem Clio v segmentu malých vozů citelně zvýšilo laťku a získalo tím schopnosti úspěšně bojovat i s těmi nejlepšími konkurenčními modely. 

Druhá generace Clia byla představena v roce 1998. O 7 cm delší vůz se opět nabízel jako tří- nebo praktičtější pětidveřový hatchback. Ve srovnání s předchůdcem došlo k výraznému zlepšení úrovně aktivní i pasivní bezpečnosti. Kromě pevnější karoserie k tomu přispívala standardní montáž ABS a airbagů. Třetí generace dorazila na scénu v roce 2005, přičemž skromnější provedení dvojky s doplňkovým pojmenováním Campus opět zůstalo ve výrobě jako dostupnější model pro méně náročné motoristy. Třetí generace s délkou 3,99 m a velmi štědrým rozvorem 2,58 m i výškou 1,49 m rozmazlovala své uživatele mimořádně štědrým vnitřním prostorem. Do arzenálu výbavy tentokrát přibyly prvky jako bezklíčové startování (vyšší verze vozu používaly čipovou kartu), navigační systém GPS, tempomat s omezovačem rychlosti či až 6 airbagů. Není proto divu, že Clio III. generace bylo prvním vozem segmentu B (malé vozy), které v náročných nezávislých nárazových testech Euro NCAP získalo maximální pětihvězdičkové hodnocení. Třetí generace se také stala prvním Cliem, které rozšířilo nabídku karoserií i o verzi kombi. A ještě jeden primát Cliu 3 po zásluze patří – v celé historii evropské soutěže Car of the Year se totiž stalo prvním modelem, který v ní zvítězil dvakrát – kromě již zmiňované I. generace to byla i generace třetí!

Současná čtvrtá generace svoji kariéru odstartovala v roce 2012. Svůj půdorys tentokrát už nijak nezvětšovala, naopak došlo k citelné mezigenerační redukci výšky (úlohu kompaktního modelu s vyšší karoserií převzal sesterský crossover Captur). Současné Clio boduje mimořádně atraktivním designem, který čerpal z designové studie DeZir (ten byl představený na pařížském autosalonu v roce 2010). Clio IV. generace se tak stalo prvním modelem Renault, jehož design využívá tehdy zcela nový designérský jazyk značky Renault. Design současné generace Clia IV se skutečně mimořádně povedl a jeho účinnost se ještě zvýší, pokud zákazník pro svůj vůz zvolí nový příplatkový odstín barvy Plamenná červená. Velmi nápadná příď s obrovskou plochou světlometů a velkým firemním znakem uprostřed je ale samozřejmě standardem všech verzí. Důležitou novinkou ve výbavě se stal v přístrojové desce integrovaný multimediální tablet s dotykovým ovládáním R-Link. Audiofily jistě oslovuje speciální systém basových reproduktorů pro mimořádně kvalitní reprodukci hudby. Loni přišel lehký facelift (v žargonu Renaultu tradičně nazývaný Fáze 2), který kromě drobných designérských retuší přinesl také kvalitnější materiály v interiéru a dlouho postrádanou motorizaci 1.2 TCe v kombinaci s manuální převodovkou.

Hvězda obrazovky…

Jednotlivé generace Renaultu Clio se zapsaly do povědomí také díky důmyslnému marketingu, zejména pak chytlavých reklamních billboardů a televizních spotů. Například v roce 1992, v době tání po dlouhé éře studené války, oblíbenec tehdejšího ruského prezidenta, Leonid Komarov, na reklamních plochách říkal: Všechen tento luxus pro každého? To je komunistický sen! Když můžete mít Clio, kdo ještě potřebuje větší auto? Známým se stal rovněž spot, ve kterém bohatý Emír slibuje svému synovi přepsání obrovského dědictví, ovšem za podmínky, že se vzdá svého Renaultu Clio. Když syn protestuje, řekne mu, že to pro něj není dostatečně drahé auto… Proslulý se stal také celý seriál britských reklamních spotů nazvaný Nicol a papa, ve kterém účinkuje otec se svojí neposednou dospívající dcerou. Tyto reklamy byly tak populární, že dívka Nicol se tehdy podle marketingových průzkumů Renaultu ve Velké Británii stala známější, než její tehdejší ministerský předseda John Major! Britové také mají na svědomí další nezapomenutelný reklamní šot nazvaný Va Va Voom, ve kterém potenciální zákazník vykonává testovací jízdu s novým Cliem IV. generace a kde po zmáčknutí tlačítka na přístrojové desce s tímto záhadným výrazem naplno pocítí všechny úžasné zážitky francouzského životního stylu…

… a sportovní ikona

Za 27 let své existence se Clio stalo také známým sportovním vozem, který úspěšně bojoval se svými soupeři na závodních okruhových tratích, stejně jako na rychlostních zkouškách různých rally. Zároveň se stalo velkým oblíbencem milovníků nadupaných malých hot-hatchů, kteří oceňovali jeho skvělé jízdní vlastnosti a fantastickou zábavu za volantem. V roce 1998 byla na bázi II. generace Clia představena jeho extrémně výkonná verze se řadovým šestiválcem uloženým před zadní nápravou. Tato mimořádně silná sportovní verze tehdy navázala na ikonický Renault 5 Turbo se stejnou koncepcí pohonné soustavy (byť ten se musel spokojit s přeplňovaným čtyřválcem). Výstavní prototyp Clia V6 totiž na autosalonu vzbudil tak pozitivní reakce, že se jej nakonec Renault rozhodl v malé sérii vyrábět. Třílitrový šestiválec byl naladěn na výkon 230 k (později dokonce až na 255 k), což stačilo na akceleraci z 0 na 60 mil v hodině (zhruba na 97 km/h) za pouhých 5,8 s. Divize Renault Sport se u každé generace Clia postarala o sportovní verzi. (V případě první generace sice ostré Clio neslo označení Williams, tato slavná firma se ale na jeho konstrukci nepodílela. Šlo pouze o marketingové využítí faktu, že Renault tehdy s velkými úspěchy dodával motory tomuto týmu Formule 1.) Například Clio III R.S. z roku 2006 bylo poháněno dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 197 k. Clio R.S. IV. generace představené v roce 2013 používá šestnáctistovku přeplňovanou turbodmychadlem. Jeho původní výkon 200 k následně ještě vzrostl až na 220 k (Clio IV R.S. Trophy od roku 2015), bohužel se ale nabízí už jen s dvouspojkovou samočinnou převodovkou…

Clio v sobě zrcadlí historii Renaultu

V roce 1990 měřilo Clio 3,71 m a poté plynule z generace na generaci rostlo až na dnešní délku 4,06 m. A značka Renault prošla podobným vývojem – zatím co v roce 1990 celosvětově prodala 1,8 milionu vozů, dnes skupina Renault (která zahrnuje také značky Dacia, Nissan a Samsung) ročně prodá 2,8 milionu vozů ve 125 zemích.  Inovace, které vývoj Clia neustále posunují vpřed, Renault vždy připravoval se snahou, aby se tento malý model výbavou, komfortem i bezpečností mohl poměřovat s většími modely.

(23.6. 2017)

Roman Poláček


Galerie


Malý hatchback Clio se vyrábí již ve čtvrté generaci V této podobě přišel Renault Clio v roce 1990 na trh. Pořád fešák, že? Clio první generace je nástupcem oblíbené Superpětky
Luxusní Clio Baccara působilo opravdu noblesně... V kabině Clia Baccara vládla kvalitní kůže a leštěné dřevo Sportovní verze Clia I nesla slavné jméno Williams, aby se marketingově využila tehdejší úspěšná spolupráce Renaultu se stejnojmenným týmem F1. Dnes se zachovalé kousky tohoto vozu vyvažují téměř zlatem!
Známá reklamní fotografie Clia II zdůrazňuje jeho mezigeneračně zvětšenou délku Také druhá generace se vyráběla jak ve třídveřovém, tak i pětidveřovém provedení Clio RS druhé generace poháněl šestnáctiventilový nepřeplňovaný dvoulitr
Renault Sport rád zdůrazňoval, že kromě hot-hatchů vyrábí i formulové vozy Clio V6 svoji koncepcí s motorem před zadní nápravou navázalo na ikonickou R5 Turbo Při pohledu zezadu u Clia V6 vynikala jeho výrazně zvětšená šířka
Clio III se vyznačovalo nebývale štědrou nabídkou prostoru Clio IV už se vyrábí výhradně v pětidveřovém provedení, protože zájem o třídveřové hatchbacky v posledních letech prudce klesá Clio IV je považováno za jeden z nejhezčích malých hatchbacků na trhu
Dominantou přístrojové desky Clia IV je multimediální dotykový tablet I čtvrtá generace samozřejmě dostala sportovní verzi RS Jízdní vlastnosti nejnovějšího Clia RS jsou opět vynikající, bohužel ale schází možnost zvolit si manuální převodovku...


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 1. Zastav na bezpečném místě, nejlépe za místem nehody.


Link to old english version.