Renault Clio: fáze 2 se představuje!

Ano, čas letí jako zběsilý - současná, čtvrtá generace populárního malého Francouze je na trhu již od roku 2012, takže už je nejvyšší čas na jeho modernizaci. Renault ji tradičně označuje jako „Fázi 2“ a automobilka již uvolnila první fotografie a informace. Co se tedy změnilo?
Lehké přepudrování stačí
Současné Clio je i po čtyřech letech výroby stále hodnoceno jako jeden z nejhezčích malých vozů na trhu, takže není divu, že se designéři nepouštěli „do žádných větších akcí“. Světlomety s bumerangovým pruhem diod se tedy navzdory očekávání na inovovaném Cliu neobjevily a interně si můžeme přiznat, že si možná řada příznivců tohoto modelu i oddychla. Přece jenom, Clio není Talisman ani Mégane a na malé (a tedy i poměrně úzké) karoserii by se tento designérský prvek asi vyjímal dost podivně. Denní diodové svícení samozřejmě nechybí, jenom je ale součástí modifikovaných světlometů, které lze nyní získat i v plně diodovém provedení LED Pure Vision. Diody už tedy zmizely z úzké masky chladiče, kde působily trochu jako dodatečně instalované příslušenství. Nejvýraznější změnou vnějšího designu je ovšem zcela nový přední nárazník. Podle našeho názoru vozu určitě prospěl, nově tvarované výdechy vzduchu s černými pruhy protaženými až pod nově stylizovanými mlhovkami vzhled přídě výrazně osvěžily.
Záď se proměnila méně výrazně – jiná je grafika stejně tvarovaných zadních svítilen a černá plocha na zadním nárazníku se na jeho spodním okraji rozšířila směrem ke krajům. Jak už to tak při modernizacích bývá, součástí vzhledových změn je rovněž nová kolekce litých kol a upravená barevná škála laků karoserie. V nabídce i nadále zůstávají dvě její verze - pětidveřový hatchback a jen o málo delší (a neméně „šmrncovní“) kombi Grandtour.
Hodnotnější interiér
Jedna z mála výtek na adresu současné generace Clia mířila na levně působící některé plasty na přístrojové desce a výplních dveří. Nepřekvapí proto, že modernizace přinesla jejich kvalitnější podobu a preciznější slícování. Mělo by to být znát jak na přístrojové desce, tak i na výplních dveří. Klavírní černý lak už naštěstí zmizel z vnitřních madel dveří i z volantu a zůstal jen tam, kde se opravdu hodí, tedy na středovém paletu přístrojové desky. Zde je objevilo nejen modifikované ovládání topné a ventilační soustavy, ale také modernější infotainment (systémy Média Nav Evolution nebo R-Link Evolution). Škoda jen, že se nezměnil přístrojový štít – digitální rychloměr nemusí každému vyhovovat, jeho klasická ručičková varianta by podle našeho názoru autu slušela mnohem více, než přehnaně velký palivoměr.
Konečně bohatší výběr motorizací!
Podle našeho názoru byl zdaleka největším nedostatkem současné generace Clia nedostatečný výběr silnějších motorizací. Ten, kdo toužil po přeplňované benzinové dvanáctistovce v kombinaci s manuální převodovkou, totiž odešel s nepořízenou, jedinou možností zde byl dvouspojkový automat EDC. A kdo chtěl výkonnějším provedení velmi povedeného turbodieselu 1.5 dCi, dopadl úplně stejně - k mání byly jen jeho „seškrcené“ verze s 55 a 66 kW. Tyto mezery v nabídce náročnější zákazníky odháněly ke konkurenci (Ford Fiesta, VW Polo, Opel Corsa, Peugeot 208, Škoda Fabia, Toyota Yaris, Kia Rio apod.), ale s tím je teď konec. Benzinový přeplňovaný čtyřválec 1.2 TCe/87 kW s točivým momentem až 205 N.m už bude konečně k dostání i se šestistupňovou manuální převodovkou a zájemci o svižné naftové svezení budou moci sáhnout po jednotce 1.5 dCi naladěné na 81 kW a 260 N.m.
Modernizace také pro Initiale Paris, R.S. a GT
Renault také zareagoval na stále rostoucí poptávku po malých vozech s luxusní výbavou. Tento typ zákazníků dostal za úkol podchytit nový vrcholný stupeň výbavy Initiale Paris. Tato verze se objevila již v loňském roce na domácím francouzském trhu, u faceliftovaného provedení by ale měla být dostupná i v některých dalších evropských zemích (prozatím není známo, jestli mezi nimi bude i ČR). Tato verze se vyznačuje speciálním odstínem šedé metalízy v kombinaci s koženým čalouněním sedaček i volantu z mimořádně jemné kůže Nappa. Samozřejmostí modernizovaného Clia Initiale Paris jsou již zmiňované plně diodové světlomety, audiosouprava renomované značky Bose, multimediální systém R-Link Evolution, samočinný parkovací asistent a parkovací kamera.
Modernizace se pochopitelně nevyhnula ani sportovně laděné verzi R.S. Nebudeme chodit kolem horké kaše a nejdřív uvedeme tu špatnou zprávu – ani do druhé poloviny svého životního cyklu současná generace Clia R.S. nedostala verzi s manuálně řazenou převodovkou. Jinak ale i toto provedení prokouklo - zcela nový, opět specificky řešený přední nárazník se na každé straně chlubí soustavou tří diod, který vytváří efektní šachovnicový motiv známý z motorsportu. Diody plní funkci obrysových, dálkových a mlhových světlometů. Toto řešení, výrobcem nazývané „R. S. Vision“se poprvé objevilo na studii superostré verze R.S.16 (nedávno jsme vás o ní informovali v samostatném článku). Clio R.S je i nadále nabízeno ve třech provedeních – univerzální R.S., určené pro každodenní použití. Následuje ostřejší varianta Cup s tužším podvozkem. A vrcholem je ultimativní Trophy, s podvozkem sníženým o 20 mm a motorem, jehož výkon je ze standardních 147 zvýšen na 162 kW. Tento stroj, vhodný zejména k okruhovým radovánkám, se chlubí největší rychlostí 235 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h za 6,6 s. Toto provedení nyní může být okořeněno také speciálně laděným výfukem slovinské firmy Akrapovič, které mu dodá jedinečný zvukový projev. Také v případě verze R.S. se optická modernizace projevuje litými sedmnácti- a osmnáctipalcovými koly s novým designem.
Modernizací prošlo i Clio ve verzi GT, která kombinuje výkonnější motory standardní řady se sadou sportovních prvků výbavy. Tato verze se chlubí předním nárazníkem podobným tomu u R.S., chromovanou koncovkou výfuku a specifickými sedmnáctipalcovými koly z lehké slitiny. Uvnitř budí pozornost sportovní volant a sedadla. Tato verze je podstatně levnější, než „er-eso“ a cílí zejména na mladé motoristy.
Bohatá nabídka
Renault Clio, jehož první generace spatřila světlo světa již v roce 1990, patří mezi vůbec nejprodávanější malá auta v Evropě – celkově ve čtyřech generacích již byl vyroben v počtu převyšující 13 milionů kusů a od svého představení je nepřetržitě nejprodávanějším modelem na francouzském trhu. V současné době se nabízí ve více než 100 zemích a kvůli stále rostoucí poptávce bude od roku 2017 jeho výroba zahájena i ve slovinském závodu Novo Mesto (prozatím se vyrábí v turecké Burse a hlavně v mateřském francouzském závodu Flins. Verze R. S. vzniká samozřejmě v Dieppe). Není pochyb o tom, že přicházející modernizace tuto záviděníhodnou tržní pozici Clia ještě upevní. Již tak povedený design je nyní ještě přitažlivější, interiér dotaženější a modelová nabídka je bohatší, než kdy předtím. A stále je zde i naděje na alespoň malosériovou výrobu superostrého provedení R.S.16.
Zákazníci již mohou modernizované Clio objednávat i v ČR, první vozy by ke koncesionářům měly dorazit v září.
(31.7. 2016)
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |