Renault Arkana – SUV ve stylu kupé!

Modelem Arkana se Renault zařadí do exkluzivního klubu automobilek, které nabízejí SUV se splývavou zádí

Ač se tomu příliš nechce věřit, úplně první SUV opatřené splývavou zádí připomínající kupé zavedla do sériové výroby jihokorejská značka SsangYong. Jednalo se o model Actyon, vyráběný v letech 2006-2011. Žádný velký prodejní úspěch to tehdy nebyl ani v Asii a v Evropě už vůbec ne. Zde Actyon sklidil spíše posměch. Pak se ale tohoto nápadu chopil německý prémiový výrobce BMW a posměváčkům, opět poukazujícím na údajnou nesmyslnost takto koncipovaného vozu, rázem spadla brada – řady X6 se prodávala jako teplé housky. Inu, když dva dělají totéž, není to totéž… Potom přišel i podobně pojatý menší bratříček X4. A kde je úspěšné BMW, tam samozřejmě musí rychle zamířit i jeho odvěký rival Mercedes-Benz (a naopak). Mercedes GLC Coupé a GLE už je tedy také k mání.

Proč tento úvod, mapující krátkou historii Es-Ú-Véček se splývavou zádí? Abychom docenili odvahu Renaultu, který se rozhodl, že prémiovým výrobcům vypálí rybník a rozbije jim jejich monopol na nabídku podobných modelů. Vždyť proč by něco podobného nemohla nabízet i evropská masová značka? Pro nadcházející moskevský autosalon proto připravil studii Arkana, která už je velmi blízko sériovému autu. Informací o této atraktivní novince sice Renault zatím zveřejnil jen málo, ale samozřejmě vás o ně neochudíme. Co tedy zatím víme? Renault Arkana patří mezi SUV nižší střední třídy. Jedná se o model, který je primárně vyvinut na míru ruskému trhu, kde se prý začne prodávat již příští rok. V blízké budoucnosti s ním ale Renault počítá i pro trhy jihovýchodní Asie, výroba se tedy pravděpodobně rozběhne i v Číně. Myšlenka na tento model přišla z Ruska, ovšem design vznikal ve francouzském stylistickém centru. Ruský tým Renaultu se na něm ale výrazně podílel. Ruští kupující vozů SUV (resp. crossoverů) vyžadují pohon všech kol (což je vzhledem k úrovni ruské silniční sítě i velmi tuhým zimám se spoustou sněhu logické). Proto jej bude mít i Arkana, i když alternativně bude k mání i levnější předokolka.

Můžeme odhadovat, že jako pohonná jednotka by mohl posloužit nový přeplňovaný benzinový čtyřválec 1,3 l, který je plodem společného vývoje Renaultu a Mercedesu. Ovšem vzhledem k méně přísným ruským emisním normám se možná Renault rozhodně pro „Fázi 1“ (tedy pro první roky výroby do modernizace) sáhnout ještě po výběhovém čtyřválci 1.2 TCe. Jeno je ale jisté již nyní – jako technický základ poslouží osvědčená (a přitom cenově dostupná) podvozková platforma druhé generace Dacie Duster. Pro Čínu i pro případné budoucí angažmá Arkany v Evropě se prý ale počítá s některou z technicky vyspělejších platforem, aby auto vyhovělo i nejnáročnějším zákazníkům. V úvahu by tedy přicházela třeba platforma nejnovějšího Meganu, ta by ale musela být ve své zadní části výrazně upravena pro alternativní zástavbu poháněné zadní nápravy, nebo by se jednalo jen o předokolku. Jaká bude skutečnost se ale dozvíme nejdříve v roce 2020, možná i později. Každopádně si myslíme, že o Arkanu by díky jejímu atraktivnímu designu byl zájem i na českém trhu.

Jméno Arkana vychází z latinského výrazu Arcanum (tajemství) a výrobce jej charakterizuje jako „osobitý crossover“ segmentu C, který kombinuje eleganci sedanu s robustností SUV. No, vzhledem k tomu, že novinka pochopitelně nepostrádá zadní výklopnou stěnu, bychom spíš než o sedanu raději hovořili o liftbacku či pětidveřovém kupé, ale to není podstatné. Zajímavější jsou uvedené vnější rozměry, které činí 4,54 x 1,8 x 1,57 m. Pokud tyto míry porovnáme s tradičně střiženým crossoverem Kadjar, je Arkana zhruba o 9 cm delší a o 3 cm nižší. Ztvárnění karoserie samozřejmě navazuje na designový rukopis, použitý na ostatních Renaultech současné generace. Příď je tedy opět velmi výrazná, ozdobená velkým firemním logem zasahujícím až do kapoty a diodovými světlomety s integrovanými „kly“ denního svícení. Chromované orámování zadních oken zdůrazňuje elegantně klesající linii střechy. Výšku bočních dveří opticky snižují výrazné prolisy nad prahy. Ty jsou, stejně jako lemy blatníků a spodní okraje nárazníků, chráněné černými plasty. Na výrazně skloněné zadní okno navazuje krátký vodorovný stupínek, zakončený elegantním spoilerem. Jako každé správné SUV, i Arkana se vyznačuje bohatě dimenzovanou světlou výškou a mohutnými koly, jejichž velikost odhadujeme na 19-20 palců. Interiér zatím Renault neodtajnil, ale tipujeme, že přístrojová deska a výplně dveří budou hodně podobné SUV Kadjar.

(30.8. 2018)






Roman Poláček


Galerie


Nové, sportovně laděné SUV Arkana bude hlavní hvězdou expozice Renaultu na nadcházejícím moskevském autosalonu Pojetím přídě Arkana přesně zapadá mezi ostatní současné modely Renault Elegantní splývavá záď dodává mohutnému vozu nečekanou porci ladnosti a elegance
Jak se na správné SUV sluší a patří, auto jezdí na obrovských kolech Zadní odtrhovou hranu karoserie tvoří elegantní spoiler Ruské provedení Arkany využívá platformu Dacie Duster, takže nabídne i verzi 4x4


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 1. Zastav na bezpečném místě, nejlépe za místem nehody.