Renault Alaskan – vítaný doplněk nabídky

Terénní pick-up Renault Alaskan vychází ze sesterského Nissanu Navara

Čtenářům našich klubových stránek dlužíme ještě jednu zajímavou renaultovskou novinku – pick-up pojmenovaný Alaskan. Jeho prodej na českém trhu odstartoval již 1. listopadu, ovšem je třeba férově přiznat, že se vlastně o novinku jedná jen napůl – Alaskan je totiž mírně modifikovaný Nissan Navara. To ovšem není vůbec na škodu, spíše naopak. Navara je totiž považován za jeden z nejlepších pick-upů střední kategorie a navíc nevypadá vůbec špatně. Nissan má s Renaultem již řadu let uzavřeno strategické partnerství, proto je příchod Alaskanu naprosto logický krok. Díky němu Renault s minimálními vývojovými náklady získal vůbec první sériově vyráběný pick-up ve své historii a zaplnil tak nezanedbatelnou mezeru ve svém jinak širokém modelovém portfoliu užitkových vozů. Kromě Evropy se Renault Alaskan již od roku 2016 prodává i na vybraných trzích Jižní Ameriky. V Evropě jsou pick-upy s užitečným zatížením kolem 1 tuny velmi dynamický segment, který za rok 2016 vykázal růst o 25 % a za letošní rok se očekávají ještě lepší výsledky. Alaskan tedy přichází v pravý čas. Je to poměrně velký a robustní pick-up, jehož základem je velmi tuhý podvozkový rám. Výkonné naftové turbmotory o objemu 2,3 l, standardně dodávaný pohon všech kol a značná světlá výška 22 cm tento vůz předurčují pro těžkou práci a jízdy i mimo silnice. Tomu odpovídají i příznivé nájezdové úhly vpředu/vzadu 29, resp. 22,2 stupně a přechodový úhel 25 stupňů. Atraktivní design a velmi slušný jízdní komfort i dynamika mu ale stejně dobře umožňují zastat funkci vozu pro rodinu a volný čas.

Urostlý fešák

Celá příď výchozího Nissanu Navara byla samozřejmě přepracována, aby Alaskan designově zapadl do rodiny současných modelů Renault. Její dominantou je výrazná maska chladiče ozdobená velkým kosodelníkovým logem. Světlomety obsahují řadu diod denního svícení, které plynule navazují na spodní okraj masky a zároveň vytváří světelný podpis ve tvaru písmene C.  Světlomety mohou být v tzv. full LED uspořádání, kdy diody zastávají nejen funkci denního svícení, ale i tlumeného a dálkového světla. Celek vhodně doplňuje výrazně tvarovaný nárazník s integrovanými mlhovkami, kolem kterých se vine chromovaná lišta. Specifická je rovněž mohutná kapota motoru, která má uprostřed na svém předním okraji nezbytné vybrání pro firemní logo. Při pohledu z boku si nelze nevšimnout celkově svalnatých proporcí, evokujících sílu a odolnost. Široké lemy blatníků kryjí nápadná litá kola o průměru 16 nebo 18 palců. Na karoserii se nešetřilo chromem, který kryje nejen masku chladiče, ale také venkovní kliky dveří a rovněž lemuje boční okna. Na evropských trzích se Alaskan nabízí zatím výhradně s dvoukabinou a pohonem všech kol. Renault ale slibuje, že se nabídka bude postupně rozšiřovat podle požadavků trhu, takže později lze očekávat i verze s kratší kabinou s obsaditelností 2+2 a možná i verze s pohonem pouze zadní nápravy.

Široká paleta schopností

Alaskan se vyrábí ve španělské továrně Nissan v Barceloně. Tento odolný pracant je určen zejména podnikatelům ve stavebnictví, pracovníkům v hornictví a geologii, obchodníkům, farmářům, myslivcům apod. Prostě všem, kteří potřebují převážet těžké náklady, ale zároveň chtějí komfortně cestovat se svojí rodinou či přáteli. Alaskan těží z toho, že má zadní kola uložena nikoliv na tradiční tuhé nápravě odpružené podélnými listovými pery, ale na víceprvkových závěsech s vinutými pružinami. To mu zajišťuje jízdní komfort srovnatelný s velkými vozy kategorie SUV, jelikož hluk a vibrace od zadních kol jsou od kabiny velmi dobře utlumeny. Vysoce tuhý žebřinový podvozkový rám je vyroben z vysokopevnostní oceli, podvozek s velkou světlostí a pohonem všech kol se přitom stará o dobrou průchodivost i těžkým terénem. Užitečné zatížení přesahuje 1 tunu a maximální hmotnost brzděného přívěsu může dosáhnout až 3,5 t.

Prostorná a pohodlná kabina pro pětici cestujících

Přední sedadla byla vyvinuta s přihlédnutím k poznatkům vývoje americké kosmické agentury NASA, takže rovnoměrně rozprostírají tlak těla a zaručují tak minimální únavu při dlouhých cestách. Mohou být vyhřívaná a sedačka řidiče je nastavitelná v osmi směrech. Prostor pro nohy zadních cestujících je velkorysý, vždyť pro kolena je připraveno 979 mm místa. Na přání se sedadla dodávají s koženým čalouněním. Cestující mají k dispozici také dvouzónovou automatickou klimatizaci a velké množství snadno přístupných odkládacích prostorů – například kapsy ve dveřích, úložný prostor pod zadním sedákem nebo ve středové konzole. Na přání je k mání také elektricky otevíratelné střešní okno.

Výkonný a promyšlený

Alaskan je automobil, určený i do náročného terénu. Vpředu podélně uložený vznětový čtyřválec s přeplňováním 2.3 dCi je nejúspornější ve své kategorii. Jeho normovaná kombinovaná spotřeba činí 6,3 l/100 km, čemuž odpovídají emise jen 163 g CO2/km. S jedním turbodmychadlem dává motor výkon 160 k, se dvěma pak 190 k (točivý moment činí 403, resp. 450 N.m při 1500-2500 ot/min). Větší turbodmychadlo zajišťuje mohutný točivý moment a tím pádem dobrou pružnost v nízkých otáčkách, o vysoký výkon ve vyšších otáčkách se pak stará větší turbodmychadlo. Zájemci si mohou vybrat mezi šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou samočinnou převodovkou. K příznivé spotřebě paliva přispívá snížení tření ventilů a pístů díky povrchové úpravě z amorfního uhlíku a zavedení olejového čerpadla s proměnným výkonem. Funkce čerpadla se přizpůsobuje momentálním podmínkám (teplota motoru a míra jeho zatížení jízdními odpory a nákladem). Pohonné ústrojí Alaskanu pracuje celkem ve 3 režimech: režim pohonu zadních kol (2WD) je určen pro běžný silniční provoz a umožňuje maximálně úsporný provoz a velmi jisté jízdní vlastnosti na kvalitních vozovkách. Režim pohonu všech kol (4WD High) přenáší točivý moment motoru na všechna kola, takže je vhodný při jízdě po kluzkém povrchu. Řidič jej může aktivovat do rychlosti 60 km/h a je vhodný do méně náročného terénu nebo pro případ částečné ztráty trakce, např. na mokré silnici nebo štěrku. Tento režim funguje do rychlosti 100 km/h. Režim pohonu 4WD Low je připraven pro zdolání nejnáročnějšího terénu. I on samozřejmě aktivuje pohon všech kol, přidává k tomu ovšem zařazenou redukční převodovku, která zvyšuje tažnou sílu motoru. Režim 4WD Low lze aktivovat pouze po zastavení vozu a je připraven hlavně pro případ úplné ztráty trakce – na písku, sněhu nebo v hlubokém blátě.

Armáda asistenčních systémů

Jak se na správný moderní terénní vůz sluší a patří, Alaskan je osazen moderními asistenčními systémy. Elektronický samosvorný diferenciál (eLSD) zajišťuje bezpečnější jízdu tím, že využívá snímače systému ABS pro kontrolu rychlosti otáčení každého kola. Jakmile systém zjistí, že se některé kolo točí rychleji než jiné, dojde k jeho přibrzdění, čímž se zlepší trakce a stabilita vozu. Mechanická uzávěrka diferenciálu zadní nápravy optimalizuje stabilitu na písčitém nebo kluzkém povrchu. Aktivuje se manuálně a poté na obě zadní kola míří stejné množství hnací síly a roztáčí se tak stejnou rychlostí, což poskytuje v obtížných podmínkách nejlepší možnou trakci. Asistent rozjezdu do kopce (Hill Start Assisst) je automatický systém ovládající brzdy, který zabrání nechtěnému couvnutí vozu při jeho rozjezdu do stoupání. Asistent jízdy z kopce (Hill Descent Control) zase optimalizuje stabilitu vozu a bezpečnost jeho posádky při sjíždění prudkých klesání pomocí samočinné regulace rychlosti vozidla, tedy bez nutnosti tlaku na brzdový pedál. Alaskan je vybaven i dalšími asistenty – antiblokovacím brzdovým systémem (ABS), elektronickým stabilizačním systémem (ESP), elektronickým rozdělovačem brzdného účinku (EBD), nouzovým brzdovým asistentem (EBA), protiprokluzovým systémem (TCS) a později přibude i aktivní nouzové brzdění (AEB). To při rychlostech vyšších než 30 km/h pomocí radaru zabudovaného v přídi měří vzdálenost od vozidla vpředu. Pokud se tato vzdálenost zmenší pod stanovenou bezpečnou mez, vizuální a zvukové signály upozorní řidiče a vyzvou jej ke zpomalení vozu. Jestliže nezareaguje, aktivuje se automatické nouzové brzdění. Alaskan je standardně vybaven 7 airbagy (2 čelními, 2 bočními, 2 okenními chránícími i zadní krajní cestující) a 1 kolenním pro řidiče. Nechybí ani úchyty pro bezpečné ukotvení dětské autosedačky, které jsou připraveny na sedadle spolujezdce i na zadních krajních místech.

Moderní technologie

Uprostřed přístrojové desky je umístěn pětipalcový barevný displej 3D TFT, který řidiči zobrazuje spotřebu paliva, pokyny navigace, nastavení jízdních asistentů, kompas, ovládání USB zařízení atd. Multimediální systém s dotykovým sedmipalcovým displejem obsahuje i audiosystém s možností připojení přes USB a Bluetooth CD přehrávač apod. Jednoduchá a efektivní navigace poskytuje integrované dopravní informace a na displeji zobrazuje i obraz kamerového systému se záběrem v úhlu 360 stupňů. Celkem 4 mikrokamery jsou umístěny v přední masce, na vnějších zpětných zrcátkách a na zadních dveřích nákladového prostoru (korby). Obraz všech kamer se zobrazuje na centrálním displeji a řidiči tak poskytuje lepší představu o přesné pozici vozidla vůči jeho okolí, k čemuž mu pomáhají i směrové čáry, které se na displeji zobrazují v závislosti na natočení volantu. Systém funguje do rychlosti 10 km/h a výrazně usnadňuje manévrování s vozem při vyhýbání překážkám, parkování nebo při jízdě v obtížném terénu. K dispozici jsou i klasické parkovací senzory s akustickou signalizací a bezklíčový přístup do vozu, jehož motor se spouští startovacím tlačítkem. Zákazníci mohou vybírat také z bohaté nabídky originálního příslušenství, která zahrnuje např. stylové chromované rámy chránící příď, na záď i prahy, tažné zařízení pro tahání nákladního přívěsu či karavanu, střešní ližiny pro různé střešní nosiče zavazadel a samozřejmě také různé doplňky na ložnou plochu – uzamykatelný hard-top s uzamykatelnými zadními dveřmi, posuvný hliníkový kryt v úrovni horního okraje postranic, plastové dno korby s odolným protiskluzovým povrchem, organizér přepravovaných zavazadel, výsuvnou podlahu pro ulehčení nakládky a vykládky nákladu apod.

Zajímavá čísla

Jak jsme se již zmiňovali, Renault Alaskan se zatím nabízí výhradně s dvoukabinou a s pohonem všech kol. Samozřejmostí je také turbodiesel 2,3 l. Základem nabídky je verze dCi 160 s výbavou Life za 737 000 Kč, naopak nejnáročnější mohou sáhnout po provedení dCi 190 AT se samočinnou převodovkou a vrcholnou výbavou Intens, za který zaplatí 889 900 Kč. Případné zájemce by mohlo potěšit, že v rámci akční nabídky je možno na vůz zdarma získat roletový kryt korby spolu s jejím plastovým obkladem. Druhou možností je získání nástavby hardtop s padesátiprocentní slevou, tedy za 45 0500 Kč. Jak se můžete přesvědčit na stránkách www.renault.cz, již standardní výbava Alaskanu je opravdu bohatá, takže na příplatkové prvky toho již příliš nezbývá. Pick-up dlouhý 5,4 m, široký 1,85 a vysoký 1,81 m vykazuje nemalý rozvor 3,15 m, čemuž odpovídá i značný obrysový poloměr otáčení 13,2 m. Pohotovostní hmotnost lehce přesahuje 2 tuny při užitečném zatížení 0,93-0,95 t. Ložná plocha vykazuje půdorys 1,58 x 1,56 m (mezi podběhy 1,13 m) a hloubku 0,47 m, přičemž objem nákladového prostoru bez jakékoliv nástavby činí 1,17 m3.  Největší rychlost se v závislosti na verzi pohybuje od 172 do 184 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 10,8 až 12 s, přičemž kombinovaná normovaná spotřeba činí 6,3 l/100 km (u verze se samočinnou převodovkou 6,9 l/100 km). Objem palivové nádrže 73 l je tedy možno považovat za dostatečný.





(27.12. 2017)


Roman Poláček


Galerie


Renault Alaskan je robustní terénní pick-up střední kategorie Zatím se Alaskan dodává výhradně s dvojkabinou, do budoucna ale není vyloučena ani nabídka její kratší verze Vysoko umístěná záď zvyšuje zadní nájezdový úhel
Pracoviště řidiče se nijak neliší od moderního osobního automobilu střední třídy Řidič má dobrý výhled všemi směry Systém 6 mikrokamer při jízdě do rychlosti 10 km/h monitoruje bezprostřední okolí vozu
Turbodiesel o objemu 2,3 l standardně spolupracuje se šestistupňovou převodovkou Silnější verze pohonné jednotky může být spojena i se šestistupňovým automatem Renault uvádí, že přední sedadla nabízejí vysoký komfort i při delším cestování
Ani zadní místa rozhodně nelze označit za nouzová, tedy alespoň ta krajní... Na přání se montuje také posuvné střešní okno Důležitou položkou v nabídce originálního příslušenství je plastová ochranná vana nákladové plochy
Alaskan je jako doma i na nezpevněných cestách... ...a nebojí se ani brodění Alaskan je bezesporu jeden z nejpohlednějších pick-upů na trhu
Hnědá metalíza vozu obzvláště sekne Na korbu je možné instalovat uzamykatelnou zavazadlovou schránku Korbu lze také opatřit plastovou prosklenou nástavbou s výklopným zadním sklem


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Nudíte se? Kupte si medvídka mývala nebo si přijďte popovídat na naše fórum.