Renault a Dacia v roce 2018


Jako každý rok, i letos vás stručně seznámíme s prodejními výsledky značek Renault a Dacia za rok 2018, které byly nedávno prezentovány na výroční tiskové konferenci Renaultu ČR. Prodejní čísla jsou pro přehlednost a jednoduchost mírně zaokrouhlená.

Svět

Celosvětový prodej automobilů za rok 2018 se ve srovnání s rokem 2017 snížil o 3 %. Renault ovšem za stejné období své prodeje zvýšil o 3,2 %. Z tohoto výsledku bylo 2,5 milionu vozů Renault (-5,2 %) a 700 000 vozů Dacia (+7 %). V případě užitkových automobilů bylo prodáno 619 229 vozů obou značek, což představuje meziroční nárůst o působivých 33 % a zároveň nový historický rekord. Výrazně rostl také prodej vozů s čistě elektrickým pohonem (rodina Z.E.), který stoupl o 36 % na 49 600 vozů.

Evropa

Evropský automobilový trh za rok 2018 ve srovnání s předchozím rokem vrostl o 0,2 %. Renault zde prodal 1,9 milionu vozů (+0,5 %), což znamenalo tržní podíl 10,88 % (+0,33 %). Clio se v Evropě stalo druhým nejprodávanějším modelem (po VW Golf) a Captur nejprodávanějším malým crossoverem. Prodej značky Dacia opět dosáhl nového rekordu – 511 tisíc vozů (+10,3 %). Rekordní byl i podíl na evropském trhu 2,9 % (+0,3 %). Hlavními prodejními tahouny rumunské značky byly modely Duster a Sandero. Elektrická rodina vozů Renault s označením Z.E. (Zero Emissions) se v kategorii elektromobilů stala leaderem trhu s podílem 22,2 %. Prodej malého el. hatchbacku ZOE meziročně vzrostl o 26,1 % (39,5 tisíce vozů), užitkové elektrické Kangoo zaznamenalo nárůst prodeje o 105 % (8,7 tisíce vozů).

Česká republika

Společnost Renault ČR byla založena v roce 1993, první prodejní výsledky za celý kalendářní rok jsou tedy k dispozici za rok 1994. Tehdy měl Renault na trhu ČR podíl 3 % (prodáno bylo 800 vozů), za rok 2018 to bylo 10,12 % (28 451 vozů). Ve druhém případě jsou do tohoto počtu pochopitelně zahrnuty i vozy značky Dacia. Český trh s novými automobily za rok 2018 proti roku 2017 klesl o 3 % (na čemž měla největší vinu povinnost automobilek nechat své vozy nově homologovat podle nových, přísnějších emisních standardů). Prodej lehkých užitkových automobilů vzrostl o 4 %. Prodej vozů Renault meziročně klesnul z 28 655 (2017) na 28 451 (2018), což znamená pokles o 7 %. Naopak prodejů vozů Dacia se 13 324 vozů (2017) vzrostl na 16 067 vozů (+5,7 %). Jestliže by importér měl po celý rok dostatečné prodejní kvóty všech modelů, tento nárůst by mohl být ještě vyšší. Dacia se za rok 2018 v ČR stala 4. nejprodávanější značkou, Renault obsadil 7. místo. Na trhu privátní klientely (vozy registrované na fyzické osoby) meziročně vzrostl o 4 %. V případě Renaultu činil nárůst 5,5 %, u Dacie 12 %. Dacia se tak na českém trhu stala (po značce Škoda a Hyundai) třetí nejprodávanější značkou privátním zákazníkům.

Ještě do konce února vás seznámíme také s loňskými prodeji značek Renault a Dacia v jednotlivých segmentech evropského trhu, a to v kontextu prodejů hlavních konkurentů.

(24.2. 2019)












Roman Poláček


Galerie


Obrázek


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Odejdi mimo vozovku, na svah nebo za svodidla.