Renault a Dacia v roce 2018

Jako každý rok, i letos vás stručně seznámíme s prodejními výsledky značek Renault a Dacia za rok 2018, které byly nedávno prezentovány na výroční tiskové konferenci Renaultu ČR. Prodejní čísla jsou pro přehlednost a jednoduchost mírně zaokrouhlená.
Svět
Celosvětový prodej automobilů za rok 2018 se ve srovnání s rokem 2017 snížil o 3 %. Renault ovšem za stejné období své prodeje zvýšil o 3,2 %. Z tohoto výsledku bylo 2,5 milionu vozů Renault (-5,2 %) a 700 000 vozů Dacia (+7 %). V případě užitkových automobilů bylo prodáno 619 229 vozů obou značek, což představuje meziroční nárůst o působivých 33 % a zároveň nový historický rekord. Výrazně rostl také prodej vozů s čistě elektrickým pohonem (rodina Z.E.), který stoupl o 36 % na 49 600 vozů.
Evropa
Evropský automobilový trh za rok 2018 ve srovnání s předchozím rokem vrostl o 0,2 %. Renault zde prodal 1,9 milionu vozů (+0,5 %), což znamenalo tržní podíl 10,88 % (+0,33 %). Clio se v Evropě stalo druhým nejprodávanějším modelem (po VW Golf) a Captur nejprodávanějším malým crossoverem. Prodej značky Dacia opět dosáhl nového rekordu – 511 tisíc vozů (+10,3 %). Rekordní byl i podíl na evropském trhu 2,9 % (+0,3 %). Hlavními prodejními tahouny rumunské značky byly modely Duster a Sandero. Elektrická rodina vozů Renault s označením Z.E. (Zero Emissions) se v kategorii elektromobilů stala leaderem trhu s podílem 22,2 %. Prodej malého el. hatchbacku ZOE meziročně vzrostl o 26,1 % (39,5 tisíce vozů), užitkové elektrické Kangoo zaznamenalo nárůst prodeje o 105 % (8,7 tisíce vozů).
Česká republika
Společnost Renault ČR byla založena v roce 1993, první prodejní výsledky za celý kalendářní rok jsou tedy k dispozici za rok 1994. Tehdy měl Renault na trhu ČR podíl 3 % (prodáno bylo 800 vozů), za rok 2018 to bylo 10,12 % (28 451 vozů). Ve druhém případě jsou do tohoto počtu pochopitelně zahrnuty i vozy značky Dacia. Český trh s novými automobily za rok 2018 proti roku 2017 klesl o 3 % (na čemž měla největší vinu povinnost automobilek nechat své vozy nově homologovat podle nových, přísnějších emisních standardů). Prodej lehkých užitkových automobilů vzrostl o 4 %. Prodej vozů Renault meziročně klesnul z 28 655 (2017) na 28 451 (2018), což znamená pokles o 7 %. Naopak prodejů vozů Dacia se 13 324 vozů (2017) vzrostl na 16 067 vozů (+5,7 %). Jestliže by importér měl po celý rok dostatečné prodejní kvóty všech modelů, tento nárůst by mohl být ještě vyšší. Dacia se za rok 2018 v ČR stala 4. nejprodávanější značkou, Renault obsadil 7. místo. Na trhu privátní klientely (vozy registrované na fyzické osoby) meziročně vzrostl o 4 %. V případě Renaultu činil nárůst 5,5 %, u Dacie 12 %. Dacia se tak na českém trhu stala (po značce Škoda a Hyundai) třetí nejprodávanější značkou privátním zákazníkům.
Ještě do konce února vás seznámíme také s loňskými prodeji značek Renault a Dacia v jednotlivých segmentech evropského trhu, a to v kontextu prodejů hlavních konkurentů.
Roman Poláček
Galerie
![]() |