Renault a Dacia v roce 2017 a novinky pro letošní rok

Renault dosáhl za loňský rok vynikajících hospodářských výsledků



Svět

Skupina Renault (zahrnující značky Renault, Dacia, Samsung a nově i Lada, Nissan se coby samostatná kooperující značka do těchto čísel nezapočítává) za rok 2017 hlásí rekordní prodejní výsledky, které již pátým rokem po sobě rostou. Všechny značky skupiny loni dodali na trhy po celém světě celkem 3 761 634 vozů (proti roku 2016 nárůst o 8,5 %, přičemž světový trh za stejné období rostl pouze o 2,3 %). Skupina Renault na světovém automobilovém trhu dosáhla podílu 4% (meziročně +0,2 %). Vedení skupiny je spokojeno i s tím, že se dále posílila diverzifikace trhů mimo Evropu, kdy na starém kontinentu bylo v roce 2017 prodáno 1 911 169 automobilů (50,8 %), zatímco mimoevropské trhy absorbovaly 1 850 465 vozů (49,2 %). Ještě v minulé dekádě totiž evropské prodeje výrazně dominovaly, což bylo pro odbyt uvedených značek potenciálně nebezpečné. Rozprostření prodeje na trhy více kontinentů naopak mnohem lépe automobilkám dovoluje čelit případným prodejním výkyvům. 

Prodeje skupiny Renault v roce 2017 rostly na všech kontinentech: Evropa +5,6 % (podíl na trhu +0,2 %), Euroasie +13,6 % (podíl na trhu +1,4 %), Afrika + Střední východ + Indie +8,4 % (podíl na trhu + 0,4 %), Asie + Pacifik (vč. Austrálie a Nového Zélandu). Údaje za tuto část světa zatím nebyly zveřejněny, zřejmě ještě nejsou dopočítány. Uvedeny byly pouze prodávané modely. V Číně to byl Kadjar a Koleos, v Jižní Koreji Samsung QM3 a SM6), Střední + Jižní Amerika + 9,9 % (podíl na trhu +0,2 %).

Zajímavé meziroční srovnání nabízejí také zaokrouhlené údaje o celosvětových prodejích Skupiny Renault: v roce 2016 zde prodala celkově 2 488 000 vozů a o rok později už to bylo 2 671 000 vozů (+7 %). V případě Dacie došlo v meziročním porovnání 2016/2017 k nárůstu z 584 000 na 655 000 vozů (+12 %). Tento výsledek je o to větším úspěchem, že značka v tomto období nepřišla se žádným zcela novým modelem. V případě u nás neznámé korejské značky Samsung došlo k mírnému poklesu, když v roce 2016 prodala 111 000 vozů a v roce 2017 přibližně 100 000 vozů. Naopak výrazný nárůst zaznamenala ruská značka Lada, která ve stejné době zvýšila svoji produkci z 285 000 vozů na 336 000 automobilů.

Evropa

Na starém kontinentu Skupina Renault v roce 2017 prodala 1 911 169 vozů, což je meziroční nárůst o 5,6 %. Toto číslo je o to více potěšující, že celkový nárůst trhu činil pouze 3,3 %, takže došlo k meziročnímu zvýšení podílu značky na 10, 8 % (+0,2 %). Samotná značka Renault se stala v Evropě 2. nejprodávanější značkou s podílem 8,2 % (meziročně +3,7 %). (1. místo obsadila značka Volkswagen, 3. byl Ford). Skvěle se dařilo i Dacii. Ta v Evropě v loňském roce prodala 463 700 vozů (meziročně +11,7 %) a dosáhla podílu na trhu 2,6 %. To jsou rekordní čísla a Dacia se navíc v Evropě stala č. 1 v prodejích soukromé klientele.

Výsledky jednotlivých modelů

Renault Clio se loni stal 2. nejprodávanějším modelem v Evropě a nejprodávanějším vozem segmentu B (malé vozy). Renault Captur byl loni nejprodávanějším modelem v kategorii malých crossoverů. Co se týče užitkových modelů, tak Kangoo se stalo mezi malými dodávkami 3. nejprodávanějším modelem, Trafic ve střední kategorii získal 5. pozici a mezi velkými dodávkami byl Master na 6. místě. Nová generace vozu nižší střední třídy Megane byla v segmentu C (nižší střední třída) na 5. místě (meziročně posun vzhůru o 6 míst), nový Scenic mezi MPV nižší střední třídy obsadil 2. pozici. Co se týče jihokorejské značky Samsung, tak její model střední třídy SM6 (korejská verze modelu Talisman) zde obsadil stříbrnou příčku v segmentu D (střední třída) a ve Francii se Renault Talisman v tomto segmentu stal nejprodávanějším modelem. Velmi slibně si vedl také nový Koleos – v Číně se ho v roce 2017 prodalo 43 000 ks a v Evropě na něj bylo od konce června 2017 přijato již 14 433 objednávek. Pozoruhodných výsledků se Renaultu podařilo dosáhnout také v kategorii elektromobilů – model ZOE se v Evropě loni prodal v 31 300 exemplářích, čímž se zde stal nejprodávanějším elektromobilem. Kangoo ZE se díky 4 230 prodaných exemplářů zase stal v Evropě nejprodávanější elektrickou dodávkou.

Česká republika

V roce 2017 bylo v ČR prodáno rekordních 290 993 nových automobilů. Většinu prodejů ale realizovaly firmy, když soukromí majitelé z tohoto počtu koupili pouze 23 % vozů. Pro Renault ČR se každopádně loňský rok stal rokem rekordním – prodej nových automobilů Renault a Dacia celkově dosáhl 28 655 ks (ve srovnání s rokem 2016 + 13 %) a obrat prodeje náhradních dílů dosáhl částky 739,9 milionu Kč (meziročně +11,3 %). Dohromady za loňský rok obě značky dosáhly podílu na českém trhu 9,86 % (3. místo). V případě Renaultu tento podíl činil 4,6 %, u Dacie dokonce 5,3 %. Na trhu privátních zákazníků (tedy mimo prodej firmám) obsadil Renault a Dacia dohromady 16, 3 % českého trhu. Celkově lze s potěšením říci, že prodej značek Renault a Dacia v ČR loni rostl 3x rychleji, než celý trh (ten meziročně vzrostl o 4 %). Dacia loni v ČR prodala 15 331 vozů (meziročně +17 %, 5. nejprodávanější značka) a Renault 13 324 vozů (+8 %, 6. nejprodávanější značka). Pokud budeme brát v úvahu pouze prodej soukromým zákazníkům (tedy ne firmám), Dacia se za rok 2016 stala dokonce 3. nejprodávanější značkou (7491 vozů, +10,8 %) (1. místo obsadila Škoda Auto s 12 925 vozy a 18,6 %, 2. Hyundai 9324 vozů a 10,8 %). Pokud se jedná o značku Renault, jejími nejúspěšnějšími modely na českém trhu se loni stal Captur (1. místo v segmentu malých crossoverů) a Clio (III. místo mezi malými hatchbacky). Kangoo bylo mezi malými dodávkami 5., Master dosáhl stejného umístění mezi středními dodávkami. Loni se podařilo uzavřít také některé významné fleetové zakázky – Česká pošta bude rozvážet balíky dodávkami Renault Kangoo a Dacia Dokker. Zaměstnanci ČEZu pro změnu budou jezdit vozy Dacia Duster (1. a nyní i 2. generace). 

Výsledky jednotlivých modelů v ČR

A jaké byly loňské celkové prodeje jednotlivých modelů Renaultu v ČR? Clio/Clio Grandtour hlásí prodaných 3349 ks (+21 %), Captur 2360 ks (+4,75 %), Megane/Megane Grandtour/Megane GrandCoupé 2670 ks (+16,7 %), Scenic/Grand Scenic 567 ks (+34 %), Talisman/Talisman Grandtour 261 ks (-27,3 %), Kadjar 758 ks (-3,56 %), Espace 141 ks, Master, Trafic, Kangoo 2 117 ks. Pokud se podíváme na značku Dacia, tak v prodeji „nefiremním“, tzv. retailovým zákazníkům se model Dokker stal 1. ve třídě malých osobních dodávek, Sandero 2. v kategorii malých hatchbacků a Lodgy 3. v kategorii vozů MPV. Dacie Sandero se u nás loni prodalo 3379 ks (+31,3 %), Logan/Logan MCV 2441 ks (+8,7 %), Duster 5065 ks (+11,2 % v posledním roce výroby této generace, 2. nejprodávanější SUV po domácí Škodě Yeti), Lodgy 922 ks (+9,2 %), Dokker 2 688 ks (+24,7 %), Dokker Van 1836 ks (+20,1 %). Od převzetí značky Dacia Renaultem v roce 2004 bylo v ČR prodáno již 80 000 vozů této značky. Celkem 22 745 vozů z tohoto počtu připadlo na bestseller Duster. Od roku 1993, kdy byla založena importérská společnost Renault ČR, bylo v České republice prodáno celkem již 300 000 vozů značky Renault a Dacia. 

Marketingové projekty

Výše uvedené vynikající prodejní výsledky jsou samozřejmě výsledkem tvrdé práce českého importéra i jednotlivých koncesionářů. V loňském roce bylo započato s adresným oslovováním majitelů vozů Thalia se speciální zvýhodněnou nabídkou nových vozů Clio, Sandero a Logan. Vzhledem k velmi dobrým výsledkům tato akce bude pokračovat i letos a to ve větším měřítku. Pokračovat bude i marketingová akce „Seznamka“. Ta zahrnuje nabídku dlouhodobých zápůjček předváděcích vozů Renault s cílem seznámit potenciální zájemce s dotyčnými modely. Standardní doba zápůjčky jsou 2 dny a 200 km s možností individuální dohody s koncesionářem, přičemž celkem je v ČR k zapůjčení 120 vozů. Akce se týká modelů Captur, Kadjar a Megane. Od 10. července 2017 do konce loňského roku bylo realizováno 785 dlouhodobých zápůjček (477x kadjarů, 249x Captur a 59x Megan). Zápůjčky posledně jmenovaného ovšem započaly až v říjnu. Značka Renault bude v ČR u v letošním roce pokračovat v úspěšné spolupráci se špičkovou módní návrhářkou Tatianou Kováříkovou, Michalem Malátným a skupinou Chinaski (sponzoring koncertního a klubového turné). Pokračovat bude i spolupráce s Autodromem Most a Renault ČR se opět zúčastní i mezinárodního festivalu designu v Praze - akce Design Blok. Renault ČR bude rovněž opět partnerem běžeckého maratonu Night Run a provozovatelů tzv. psích sportů.

U značky Dacia bude i v roce 2018 pokračovat velmi úspěšná tradice velké celorepublikové akce Dacia Piknik a také program Ambassador. V něm současná majitelů vozu Dacia doporučují tuto značku svým příbuzným a známým a v případě že tito lidé si novou Dacii zakoupí, jsou odměňováni speciální finanční prémií a slevou až 5000 Kč na produkty a služby Dacie dle vlastního výběru. V roce 2017 bylo díky programu Dacia Ambasador prodáno 95 vozů. Značka Dacia má v ČR již 40 000 fanoušků na Facebooku. Třetí ročník akce Dacia piknik v ČR navštívilo již 7 121 lidí (v roce 2014 to bylo 3954 a v roce 2015 tento počet činil 6 209 návštěvníků).

Rok 2018 znamená pro Renault ČR i dvě kulatá výročí – 120 let od založení značky renault a 25 let od založení společnosti Renault ČR. Loni český importér realizoval kompletní rekonstrukci svého pražského školicího střediska, ve kterém jsou školeni prodejci a mechanici koncesionářů značek Renault a Dacia z celé ČR. Letos také na českém trhu Renault ČR odstartuje zkušební prodej elektromobilů – pravděpodobně ZOE a Kangoo. Bude také pokračovat postupná rekonstrukce některých prodejen vozů Renault do nové korporátní identity. Pilotní projekt takové rekonstrukce již byl realizován v roce 2017, většina koncesionářů jej bude realizovat v letech 2018-2019 a poslední tyto projekty budou realizovány v roce 2020. Renault ČR bude i v letošním roce rozvíjet a posilovat prodej prověřených ojetých vozů nazvaný Renault Pro+ a Renault Selection. 

Produktové novinky pro rok 2018

V prvním pololetí se můžeme těšit na zbrusu nové vydání kultovního Meganu R.S. Bude v nabídce ve 2 provedeních – sportovním R.S. a sportovně-ultimativním R.S. Trophy. Obě provedení budou poháněna novým motorem 1.8 TCe naladěném na 206 kW a 390 N.m, resp. 224 kW a 400 N.m. V obou případech si bude možno vybrat jak 6st. manuální převodovku, tak i samočinné 6st. řadicí ústrojí EDC. Na jaře 2018 se rovněž objeví řada Megane v novém provedení GT Line, které nabídne sportovní vzhled v kombinaci s běžnými motory TCe 130, TCe 130 EDC, TCe 165 EDC a dCi 130. Model Captur se objeví v nové sportovní verzi S-Edition poháněný novým motorem 1.3 TCe s výkonem 110 kW. Verzi S-Edition dostane také řada Kadjar. Nový motor 1.3 TCe získá také řada Scenic/Grand Scenic (verze TCe 115, TCe 140, TCe 140 EDC, TCe 160, TCe 160 EDC). Pozn. – čísla označují zaokrouhlený výkon v koňských silách, označení EDC znamená použití dvouspojkové samočinné převodovky.).  Nový motor 1.8 TCe nahradí jednotku 1.6 TCe nejen v Espacu, ale i v Talismanu. Naftový motor 1.6 dCi by zase měl postupně nahradit větší 1.7 dCi a motorové přezbrojení bude završeno zcela novou generací dieselů 2.0 dCi. Přesná data, od kdy u jednotlivých modelových řad dojde k výměně motoru za jeho novější provedení ale dosud nejsou známa.

Zklamat bohužel musíme české zájemce o nádherné kupé Alpine. Vzhledem k obrovskému zájmu zákazníků bylo otevírání zastoupení této obnovené značky v jednotlivých evropských zemích prozatím zbrzděno, takže v České republice se s ním v roce 2018 bohužel ještě nepočítá. Kdo tedy nechce čekat, bude muset uzavřít objednávku u německého dealera, ovšem celá letošní produkce je již vyprodaná...

Hlavní novinkou značky Dacia pro 1. pololetí letošního roku je samozřejmě nová generace Dusteru. Objeví se také akční verze Sandero Open se zvýhodněnou výbavou. Letošní ročník velmi oblíbené akce Dacia Piknik je plánován na 16.6. 2018.

O všech letošních novinkách Renaultu a Dacie Vás samozřejmě budeme i letos podrobně informovat a těšit se můžete také na řadu testů.

(31.1. 2018)

Roman Poláček


Galerie


Renault za rok 2017 dosáhl vynikajících hospodářských výsledků


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Odejdi mimo vozovku, na svah nebo za svodidla.