Renault a Dacia na ženevském autosalonu 2012

Při naší návštěvě letošního ženevského autosalonu jsme si samozřejmě důkladně prohlédli také expozice Renaultu a Dacie. Čím se tyto značky snaží v Ženevě upoutat pozornost zhýčkaných evropských zákazníků?
Renault
Zatímco konkurenční Peugeot postavil svoji expozici na nové „dvěstěosmičce“, Renault se podobným kalibrem prozatím pochlubit nemohl - premiéru nového Clia chystá až na podzimní pařížský autosalon. To ovšem neznamená, že by se neměl čím pochlubit. Roli ústřední novinky zde dobře plní pohledný elektromobil Zoe. Ten byl vystavován již dříve, tentokrát již ale byla k vidění jeho finální produkční verze a musíme konstatovat, že působí velmi přitažlivě. Čtyřmetrový pětidveřový liftback se totiž chytře nesnaží šokovat futuristickým designem (jako např. elektromobil Nissan Leaf), ale sází na zcela civilní úhledné tvary, který by slušely i běžnému vozu se spalovacím motorem. Elektromotor o výkonu 65 kW umožňuje dosažení rychlosti až 135 km/h, dojezd na jedno dobití akumulátoru činí podle podmínek 100-210 km. Zoe lze ve Francii již objednávat a zdejší základní cena začíná na 15 700 Euro (po započítání zdejší dotace na elektromobily ve výši 5000 Euro).
Hlavně mladým návštěvníkům se evidentně zamlouval dvoumístný městský elektromobil Z.E., který je originálním přechodem mezi automobilem a čtyřkolovým motocyklem s uzavřenou kabinou. Také tento stroj, který je určený hlavně do města, míří do sériové výroby.
Příznivci tradičních forem motorismu si mohli důkladně prohlédnout faceliftované Twingo, včetně nedávno představené sportovní verze R.S. V modernizovaném provedení pro modelový rok 2012 se samozřejmě představil také Mégane a ani v jeho případě nechyběla vylepšená sportovní verze R.S. V osvěžené podobě jako model 2012 byl vystavován také Scénic.
Expozici největší francouzské značky vhodně doplňoval vůz Formule 1 týmu Red Bull Racing Renault, historický Renault z počátku 20. Století a také stojany s novými spalovacími zážehovými i naftovými motory rodiny Energy. O nich, stejně jako o modernizovaných řadách Twingo/Twingo R.S., Scénic a Mégane/Mégane R.S./Méganu CC Floride jsme váš již na našich klubových stránkách informovali ve zvláštních článcích.
Dacia
Velmi úspěšná rumunská značka levných automobilů vystavovala i populární SUV Duster, ale vše se zde pochopitelně točí kolem zbrusu nového MPV Lodgy. Podrobili jsme jej důkladné prohlídce a zde jsou naše první statické dojmy: Lodgy bude skvělou volbou větších rodin, které mají více dětí a současně také hodně omezený rozpočet na nákup vhodného vozu. Tato zákaznická skupina Lodgy jistě ráda promine poněkud jednoduchý design, který spíše než na eleganci sází na praktičnost. Hlavním záměrem konstruktérů bylo nabídnout mimořádně štědrý vnitřní prostor a vysokou funkčnost, a tento cíl se podařilo bohatě splnit.
Vůz nabízí dostatek místa až pětici osob a za příplatek lze získat další dvousedadlo do obrovského a snadno přístupného zavazadlového prostoru. Dokonce ani ve třetí řadě si dvojice cestujících středního vzrůstu nebude stěžovat na přílišnou stísněnost. Poloha řidiče za výškově seřiditelným volantem se nám zdála zdařilá , stejně jako výhled z vozu a komfort předních sedadel i zadní lavice. Ergonomie ovládacích prvků se nám přitom jevila lepší než u starších modelových řad Logan/Sandero a použití laciných plastů je u takto cenově orientované značky pochopitelné a plně ospravedlnitelné. Po stránce variability druhá a případná třetí řada sedadel nabízí jejich snadné dvojité sklápění vpřed, naopak podélný posun po kolejničkách byl zřejmě z cenových důvodů zavržen.
Podtrženo a sečteno – Lodgy se určitě nemusí bát nedostatku zájemců, protože výrobce slibuje již zmiňovanou mimořádně příznivou cenu, která v kategorii středně velkých MPV nemá mít konkurenci. Její výše ale dosud není známa, takže se nechme překvapit. Náš předběžný (a nezávazný) odhad je, že základní pětimístná verze s benzinovým motrem 1,6 l a skromnou základní výbavou by se mohla cenově pohybovat kolem čtvrt milionu Kč. Verze s bohatší výbavou a turbodieselem 1.5 dCi budou jistě citelně dražší, ale i tak se pravděpodobně bude jednat o velmi zajímavou nabídku.
(12.3. 2012)
Text a foto Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |