Renault 8 / Renault 10

Renault 8, typ 1132

Pokrok nezastavíš





Renault se mnohorkrát v historii zapsal svým pokrokovým přístupem k řešení jednotlivých technických detailů i koncepcí. Více o tom pojednáváme v sekci Prototypy na našem webu.


Renault 8 je jedním z typů, který znamenal nesporný technický přínos. V roce 1962, v roce svého uvedení na trh byl jediným sériovým vozem vybaveným čtyřmi kotoučovými brzdami. Ani dnes, po více než čtyřiceti letech, toto technické řešení není samozřejmé pro všechna vyráběná auta. Většina jich stále jezdí vzadu s bubny.


Dovolím si malou exkurzi do oblasti brzdových systémů. Jen malou, abych nezdržoval. Zásadní rozdíl v koncepci bubnových a kotoučových brzd spočívá, kromě jiného, především ve schopnosti odvádět teplo vyrobené přeměnou kinetické energie na tepelnou při brzdění. Kotoučové brzdy se lépe chladí, proto jejich účinnost zůstává v požadované míře delší dobu a při přehřátí jsou dříve než bubnové schopny podávat maximální výkon.


Nyní tedy popořadě


Renault 8, typ 1130 byl představen v roce 1962 na ženevském autosalonu. Disponoval tehdy jedním motorem o objemu 956 ccm a dvěma převodovkami. Třístupňovou, plně synchronizovanou nebo čtyřstupňovou bez synchronizace 1. převodového stupně.


V roce 1963 dostává osmička třístupňovou automatickou převodovku Jaeger. Řadilo se na ní tlačítky pod volantem. Netradiční, ale plně funkční řešení.


V roce 1964 přichází Renault 8, typ 1132, Major s motorem o objemu 1108 ccm a výkonem 50 koňských sil. Převodovka už má všechny čtyři stupně plně synchronizované. Objevuje se také renault 8 Gordini s motorem o výkonu 90 koní a pětistupňovou převodovkou. K mání byl typ Gordini pouze v modré barvě se dvěma bílými pruhy.


Rok 1965 znamená zjednodušení základního modelu modelu Renault 1130. Od tohoto roku na něm chyběly některé ozdobné prvky, jako např. leštěné hliníkové lišty apod. Začíná výroba vozu Renault 10, který je svou celkovou délkou 4197 mm o 202 mm delší než Renault 8. Prodloužení se však nijak neprojevuje ve vnitřním prostoru, pouze se nepodstatně zvětšuje objem zavazadlového prosoru. Zároveň mizí model Major, uvolňující cestu k prodeji pro Renault 10. Výroba modelu Major definitivně končí v roce 1966.


1967 je rokem na který s láskou vzpomínají všichni fandové Renault 8 Gordini. Tento typ dostal facelift, při kterém se na masce objevují další dva světlomety. Vůz dostává mnohem dravější vzhled. Gordinka dostala také nový motor o objemu 1255 ccm o výkonu rovných 100 koní!


Rok 1968 je rokem velkých změn. Renault 8 i Renault 10 prochází obdobím proměn. Za všechny jmenujme alespoň nové čtverhranné světlomety Renaultu 10, přichází model Renault 8S s dvojitým karburátorem, s nímž dosahuje z motoru 1108 ccm výkonu 60 koní. S títmo motorem se dodává osmička s kruhovým otáčkoměrem a voltmetrem v palubní desce. Model S dostává čtyři světlomety po vzoru R 8 Gordini.


V roce 1970 dostává Renault 8 svůj největší motor od mladšího brášky, Renault 12 o objemu 1289 ccm.


Svůj krátký život končí model Renault 8S v roce 1971 stejně tak je na tom renault 10, který spatřil světlo světa v pouhých 687 675 exemplářích. Dva roky poté končí prodej Renaultu 8 ve všech verzích zcela. Nějakou dobu ještě výroba pokračuje ve španělské továrně FASA. A teď držte se: po tolika letech dostává osmička bubnové brzdy dozadu, ovšem tváří se svou čtyřokou maskou velmi sportovně. Renault 8S se ve Španělsku vyrábí až do roku 1976.


Kromě španělské automobilky FASA byla osmička vyráběna také v Rumunsku jako Dacia 1100


Viktor Kazda


Galerie


Renault 10 Renault 8 typ 1132 Renault 8 typ 1132
Renault 8 typ 1132 Renault 8 typ 1130 Renault 8 Gordini 1300
Renault 8 Renault 8 Major Renault 8 S
Renault 10 Renault 10 Renault 10


Technická data Renault 8
Obecné R8 956 R8 Major R8 1108 R8 S
Karoserie čtyřdveřový sedan s motorem vzadu a pohonem zadních kol
Identifikační číslo typu 1130 1132
Období výroby 1962-1967 1964-1965 1967-1973 1968-1971
Motor R8 956 R8 Major R8 1108 R8 S
Druh motoru čtyřtaktní řadový čtyřválec OHV
Číslo typu motoru
Umístění podélně vzadu za zadní nápravou
vrtání x zdvih 65x72 70x72 70x72 70x72
Objem ccm 956 1108 1108 1108
Výkon [SAE Hp] @ ot/min 44 @ 5200 50 @ 4600 46 @ 4600 60 @ ?
Točivý moment ? ? ? ?
Kompresní poměr 8,5 8,5
Palivový systém Nádrž vzadu mezi zadními sedadly a motorem, mechanická palivová pumpa a spádový karburátor.
Karburátor Solex Solex Solex Solex
Startér Elektrický s možností manuálního nastartování klikou
Chladící systém Vodní, oběhový, uzavřený  tlakový s expanzní nádobou
Převodovka R8 956 R8 Major R8 1108 R8 S
Hnaná náprava Zadní
Převodovka 3-stupňová plně
synchronizovaná
nobo čtyřstupňová
synch 2,3,4.
od r. 1964
plně synch
4- stupňová, plně synchronizovaná
Páka voliče převodů Na podlaze
Převodový poměr
Stálý převod
Spojka jednokotoučová suchá, ovládaná bowdenem
Elektrický systém R8 956 R8 Major R8 1108 R8 S
Napětí [V] 12
Podvozek a pneumatiky R8 956 R8 Major R8 1108 R8 S
Přední náprava Nezávislá, pérování vinutými pružinami, teleskopické olejové tlumiče
Zadní náprava Nezávislá, kyvné polonápravy, vinuté pružiny, teleskopické olejové tlumiče
Pneumatiky 145 x 380, 145 x 15, 155 x 15
Řízení hřebenové
Poloměr otáčení [m] 9,25
Brzdy Jednookruhové kapalinové, kotoučové vpředu i vzadu
Ruční brzda působí na zadní kola
Rozměry, hmotnosti R8 956 R8 Major R8 1108 R8 S
Pohotovostní hmotnost [kg] 720 765
Maximální hmotnost [kg] 1100
Objem palivové nádrže [l] 38
Olejová náplň (motor) [l] 2,15l bez olejového filtru (výměna 1x za 2500km), 2,5 s použitím filtru (výměna 1x za 5000 km)
Délka [mm] 3995
Šířka  [mm] 1490
Výška  [mm] 1410
Rozvor  [mm] 2270
Rozchod  [mm] 1256 vpředu, 1226 vzadu
Objem zavazadlového prostoru  [dm3] 240
Výkony R8 956 R8 Major R8 1108 R8 S
Max. rychlost [km/h] 128 132 130
Cestovní rychlost [km/h] 110 110
 Spotřeba paliva [100 km/l]
Renault 8 Gordini
Motor R8 G 1108 R8 G 1255
Druh motoru čtyřtaktní řadový čtyřválec OHV
Číslo typu motoru 812
Umístění podélně vzadu za zadní nápravou
vrtání x zdvih 70x72 74,5x72
Objem ccm 1108 1255
Výkon [SAE Hp] @ ot/min 90 103 @ 6750
Točivý moment [m/kg @ ot/min] 11,9 @ 5000
Kompresní poměr 10,5 : 1
Palivový systém Palivová nádrž vpředu a vzadu, mechanická palivová pumpa a spádový karburátor.
Karburátor Weber 40 DCOE
Chladící systém Vodní, oběhový, uzavřený tlakový s expanzní nádobou
Zapalování Rozdělovač s odstřeivou a podtlakovou regulací. Buzení cívkou.
Svíčky Champion N 62 R
Marchal H 32 RG
Vzdálenost elektrod [mm] 0,70 - 0,80
Převodovka R8 G 1108 R8 G 1255
Hnaná náprava Zadní Zadní
Převodovka Plně synchronizovaná čtyřstupňová Plně synchronizovaná pětistupňová
Páka voliče převodů Na podlaze
Převodový poměr 1. st. 3,61
2. st 2,37
3. st 1,70
4. st. 1,30
5. st 1,03
Z 3,08
Stálý převod 4,125 (7x32)
3,77 (9x14)
Spojka jednokotoučová suchá, ovládaná bowdenem
Elektrický systém R8 G 1108 R8 G 1255
Napětí [V] 12
Podvozek a pneumatiky R8 G 1108 R8 G 1255
Přední náprava Nezávislá, pérování vinutými pružinami, teleskopické olejové tlumiče
Zadní náprava Nezávislá, kyvné polonápravy, vinuté pružiny, teleskopické olejové tlumiče
Geometrie Odklon (prázdný vůz) 1st. 45 vt.
Sbíhavost +2 - -1 mm (zpola naložený)
Záklon rejdového čepu 9 st. +- 2 st.
Úhel rejdového čepu 9 st. 30 vt.
Pneumatiky 145 x 380, 145 x 15, 155 x 15
Tlak v pneumatikách  [kg/cm3] vpředu: 1,3
vyadu 2-2.2
Řízení Hřebenové
Brzdy kotoučové vpředu i vzadu
Ruční brzda působí na zadní kola
Rozměry, hmotnosti R8 G 1108 R8 G 1255
Pohotovostní hmotnost [kg] 850
Maximální hmotnost [kg] 1150
Nejvyšší dovolená hmotnost nebrzděného přívěsu [kg] 425
Nejvyšší dovolená hmotnost brzděného přívěsu [kg] 750
Objem palivové nádrže [l] vzadu:  38
vpředu: 26
Olejová náplň (motor) [l] 3,2
SAE 20W40
Olejová náplň (převodovka/diferenciál) [l] 2,0
Délka [mm] 3995
Šířka  [mm] 1490
Výška  [mm] 1380
Rozvor  [mm] 2270
Rozchod  [mm] Vpředu:1268
Vzadu: 1238
Světlá výška  (naložený vůz)[mm] 117
Výkony R8 G 1108 R8 G 1255
Max. rychlost [km/h] 170 180
Akcelerace 0-100  [km/h]
spotřeba paliva [l/100km]
Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 1. Zastav na bezpečném místě, nejlépe za místem nehody.


Link to old english version.