Renault 8 / Renault 10

Pokrok nezastavíš
Renault se mnohorkrát v historii zapsal svým pokrokovým přístupem k řešení jednotlivých technických detailů i koncepcí. Více o tom pojednáváme v sekci Prototypy na našem webu.
Renault 8 je jedním z typů, který znamenal nesporný technický přínos. V roce 1962, v roce svého uvedení na trh byl jediným sériovým vozem vybaveným čtyřmi kotoučovými brzdami. Ani dnes, po více než čtyřiceti letech, toto technické řešení není samozřejmé pro všechna vyráběná auta. Většina jich stále jezdí vzadu s bubny.
Dovolím si malou exkurzi do oblasti brzdových systémů. Jen malou, abych nezdržoval. Zásadní rozdíl v koncepci bubnových a kotoučových brzd spočívá, kromě jiného, především ve schopnosti odvádět teplo vyrobené přeměnou kinetické energie na tepelnou při brzdění. Kotoučové brzdy se lépe chladí, proto jejich účinnost zůstává v požadované míře delší dobu a při přehřátí jsou dříve než bubnové schopny podávat maximální výkon.
Nyní tedy popořadě
Renault 8, typ 1130 byl představen v roce 1962 na ženevském autosalonu. Disponoval tehdy jedním motorem o objemu 956 ccm a dvěma převodovkami. Třístupňovou, plně synchronizovanou nebo čtyřstupňovou bez synchronizace 1. převodového stupně.
V roce 1963 dostává osmička třístupňovou automatickou převodovku Jaeger. Řadilo se na ní tlačítky pod volantem. Netradiční, ale plně funkční řešení.
V roce 1964 přichází Renault 8, typ 1132, Major s motorem o objemu 1108 ccm a výkonem 50 koňských sil. Převodovka už má všechny čtyři stupně plně synchronizované. Objevuje se také renault 8 Gordini s motorem o výkonu 90 koní a pětistupňovou převodovkou. K mání byl typ Gordini pouze v modré barvě se dvěma bílými pruhy.
Rok 1965 znamená zjednodušení základního modelu modelu Renault 1130. Od tohoto roku na něm chyběly některé ozdobné prvky, jako např. leštěné hliníkové lišty apod. Začíná výroba vozu Renault 10, který je svou celkovou délkou 4197 mm o 202 mm delší než Renault 8. Prodloužení se však nijak neprojevuje ve vnitřním prostoru, pouze se nepodstatně zvětšuje objem zavazadlového prosoru. Zároveň mizí model Major, uvolňující cestu k prodeji pro Renault 10. Výroba modelu Major definitivně končí v roce 1966.
1967 je rokem na který s láskou vzpomínají všichni fandové Renault 8 Gordini. Tento typ dostal facelift, při kterém se na masce objevují další dva světlomety. Vůz dostává mnohem dravější vzhled. Gordinka dostala také nový motor o objemu 1255 ccm o výkonu rovných 100 koní!
Rok 1968 je rokem velkých změn. Renault 8 i Renault 10 prochází obdobím proměn. Za všechny jmenujme alespoň nové čtverhranné světlomety Renaultu 10, přichází model Renault 8S s dvojitým karburátorem, s nímž dosahuje z motoru 1108 ccm výkonu 60 koní. S títmo motorem se dodává osmička s kruhovým otáčkoměrem a voltmetrem v palubní desce. Model S dostává čtyři světlomety po vzoru R 8 Gordini.
V roce 1970 dostává Renault 8 svůj největší motor od mladšího brášky, Renault 12 o objemu 1289 ccm.
Svůj krátký život končí model Renault 8S v roce 1971 stejně tak je na tom renault 10, který spatřil světlo světa v pouhých 687 675 exemplářích. Dva roky poté končí prodej Renaultu 8 ve všech verzích zcela. Nějakou dobu ještě výroba pokračuje ve španělské továrně FASA. A teď držte se: po tolika letech dostává osmička bubnové brzdy dozadu, ovšem tváří se svou čtyřokou maskou velmi sportovně. Renault 8S se ve Španělsku vyrábí až do roku 1976.
Kromě španělské automobilky FASA byla osmička vyráběna také v Rumunsku jako Dacia 1100
Viktor Kazda
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Technická data Renault 8 | ||||
Obecné | R8 956 | R8 Major | R8 1108 | R8 S |
Karoserie | čtyřdveřový sedan s motorem vzadu a pohonem zadních kol | |||
Identifikační číslo typu | 1130 | 1132 | ||
Období výroby | 1962-1967 | 1964-1965 | 1967-1973 | 1968-1971 |
Motor | R8 956 | R8 Major | R8 1108 | R8 S |
Druh motoru | čtyřtaktní řadový čtyřválec OHV | |||
Číslo typu motoru | ||||
Umístění | podélně vzadu za zadní nápravou | |||
vrtání x zdvih | 65x72 | 70x72 | 70x72 | 70x72 |
Objem ccm | 956 | 1108 | 1108 | 1108 |
Výkon [SAE Hp] @ ot/min | 44 @ 5200 | 50 @ 4600 | 46 @ 4600 | 60 @ ? |
Točivý moment | ? | ? | ? | ? |
Kompresní poměr | 8,5 | 8,5 | ||
Palivový systém | Nádrž vzadu mezi zadními sedadly a motorem, mechanická palivová pumpa a spádový karburátor. | |||
Karburátor | Solex | Solex | Solex | Solex |
Startér | Elektrický s možností manuálního nastartování klikou | |||
Chladící systém | Vodní, oběhový, uzavřený tlakový s expanzní nádobou | |||
Převodovka | R8 956 | R8 Major | R8 1108 | R8 S |
Hnaná náprava | Zadní | |||
Převodovka | 3-stupňová plně synchronizovaná nobo čtyřstupňová synch 2,3,4. od r. 1964 plně synch |
4- stupňová, plně synchronizovaná | ||
Páka voliče převodů | Na podlaze | |||
Převodový poměr | ||||
Stálý převod | ||||
Spojka | jednokotoučová suchá, ovládaná bowdenem | |||
Elektrický systém | R8 956 | R8 Major | R8 1108 | R8 S |
Napětí [V] | 12 | |||
Podvozek a pneumatiky | R8 956 | R8 Major | R8 1108 | R8 S |
Přední náprava | Nezávislá, pérování vinutými pružinami, teleskopické olejové tlumiče | |||
Zadní náprava | Nezávislá, kyvné polonápravy, vinuté pružiny, teleskopické olejové tlumiče | |||
Pneumatiky | 145 x 380, 145 x 15, 155 x 15 | |||
Řízení | hřebenové | |||
Poloměr otáčení [m] | 9,25 | |||
Brzdy | Jednookruhové kapalinové, kotoučové vpředu i vzadu | |||
Ruční brzda | působí na zadní kola | |||
Rozměry, hmotnosti | R8 956 | R8 Major | R8 1108 | R8 S |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 720 | 765 | ||
Maximální hmotnost [kg] | 1100 | |||
Objem palivové nádrže [l] | 38 | |||
Olejová náplň (motor) [l] | 2,15l bez olejového filtru (výměna 1x za 2500km), 2,5 s použitím filtru (výměna 1x za 5000 km) | |||
Délka [mm] | 3995 | |||
Šířka [mm] | 1490 | |||
Výška [mm] | 1410 | |||
Rozvor [mm] | 2270 | |||
Rozchod [mm] | 1256 vpředu, 1226 vzadu | |||
Objem zavazadlového prostoru [dm3] | 240 | |||
Výkony | R8 956 | R8 Major | R8 1108 | R8 S |
Max. rychlost [km/h] | 128 | 132 | 130 | |
Cestovní rychlost [km/h] | 110 | 110 | ||
Spotřeba paliva [100 km/l] | ||||
Renault 8 Gordini | ||||
Motor | R8 G 1108 | R8 G 1255 | ||
Druh motoru | čtyřtaktní řadový čtyřválec OHV | |||
Číslo typu motoru | 812 | |||
Umístění | podélně vzadu za zadní nápravou | |||
vrtání x zdvih | 70x72 | 74,5x72 | ||
Objem ccm | 1108 | 1255 | ||
Výkon [SAE Hp] @ ot/min | 90 | 103 @ 6750 | ||
Točivý moment [m/kg @ ot/min] | 11,9 @ 5000 | |||
Kompresní poměr | 10,5 : 1 | |||
Palivový systém | Palivová nádrž vpředu a vzadu, mechanická palivová pumpa a spádový karburátor. | |||
Karburátor | Weber 40 DCOE | |||
Chladící systém | Vodní, oběhový, uzavřený tlakový s expanzní nádobou | |||
Zapalování | Rozdělovač s odstřeivou a podtlakovou regulací. Buzení cívkou. | |||
Svíčky | Champion N 62 R Marchal H 32 RG | |||
Vzdálenost elektrod [mm] | 0,70 - 0,80 | |||
Převodovka | R8 G 1108 | R8 G 1255 | ||
Hnaná náprava | Zadní | Zadní | ||
Převodovka | Plně synchronizovaná čtyřstupňová | Plně synchronizovaná pětistupňová | ||
Páka voliče převodů | Na podlaze | |||
Převodový poměr | 1. st. 3,61 2. st 2,37 3. st 1,70 4. st. 1,30 5. st 1,03 Z 3,08 | |||
Stálý převod | 4,125 (7x32) 3,77 (9x14) | |||
Spojka | jednokotoučová suchá, ovládaná bowdenem | |||
Elektrický systém | R8 G 1108 | R8 G 1255 | ||
Napětí [V] | 12 | |||
Podvozek a pneumatiky | R8 G 1108 | R8 G 1255 | ||
Přední náprava | Nezávislá, pérování vinutými pružinami, teleskopické olejové tlumiče | |||
Zadní náprava | Nezávislá, kyvné polonápravy, vinuté pružiny, teleskopické olejové tlumiče | |||
Geometrie | Odklon (prázdný vůz) 1st. 45 vt. Sbíhavost +2 - -1 mm (zpola naložený) Záklon rejdového čepu 9 st. +- 2 st. Úhel rejdového čepu 9 st. 30 vt. | |||
Pneumatiky | 145 x 380, 145 x 15, 155 x 15 | |||
Tlak v pneumatikách [kg/cm3] | vpředu: 1,3 vyadu 2-2.2 | |||
Řízení | Hřebenové | |||
Brzdy | kotoučové vpředu i vzadu | |||
Ruční brzda | působí na zadní kola | |||
Rozměry, hmotnosti | R8 G 1108 | R8 G 1255 | ||
Pohotovostní hmotnost [kg] | 850 | |||
Maximální hmotnost [kg] | 1150 | |||
Nejvyšší dovolená hmotnost nebrzděného přívěsu [kg] | 425 | |||
Nejvyšší dovolená hmotnost brzděného přívěsu [kg] | 750 | |||
Objem palivové nádrže [l] | vzadu: 38 vpředu: 26 | |||
Olejová náplň (motor) [l] | 3,2 SAE 20W40 | |||
Olejová náplň (převodovka/diferenciál) [l] | 2,0 | |||
Délka [mm] | 3995 | |||
Šířka [mm] | 1490 | |||
Výška [mm] | 1380 | |||
Rozvor [mm] | 2270 | |||
Rozchod [mm] | Vpředu:1268 Vzadu: 1238 | |||
Světlá výška (naložený vůz)[mm] | 117 | |||
Výkony | R8 G 1108 | R8 G 1255 | ||
Max. rychlost [km/h] | 170 | 180 | ||
Akcelerace 0-100 [km/h] | ||||
spotřeba paliva [l/100km] |