Renault 5 EBS cabrio

Renault 5 EBS cabrio

Renault 5 EBS cabrio





Spousty lidí netuší, někdo zaslechl, jiný slyšel a kdosi snad i viděl. Lidí poslední kategorie bude asi nejméně a proto bych chtěl po letech přiblížit jednu téměř neznámou verzi tolik legendárního modelu Renaultu 5. Historie modelu Renault 5 začíná v roce 1972, dnes tzv. „starou pětkou“ kterou v roce 1984 nahradila verze s přesným názvem Renault 5 supercinq.

V tomto roce se v listopadu s novým modelem také zrodila myšlenka se spoluprací technické univerzity v Eindhovenu, vyrobit ze superpětky  kabriolet. Měsíce plánování, rýsování a měření přeneslo nápad a nadšení na papír. Světlo světa spatřil prototyp Renaultu 5 cabrio na autosalonu RAI v Amsterodamu v roce 1985. Po výtkách Renaultu vůči  prototypu byly dané partie překonstruovány a 19. srpna 1985 byla podepsána smlouva o výrobě. Ve Vilvoorde v Belgii je nutné aby EBS postavila nový závod pro předpokládanou výrobní kapacitu 5000 aut ročně. Podepsaný kontrakt je zatím na minimálně 10 000 vozů, která EBS odebere od Renaultu, protože výroba R5cabrio, probíhá formou přestavby z již vyrobeného auta. Celé auto zjednodušeně řečeno je vyrobeno tímto způsobem. Je rozebráno, jsou „uřezány“ nepotřebné díly a upraveny ještě použitelné díly (zmenšené zadní sedačky, zkrácené víko kufru). Následuje složité navařování výztužné konstrukce, která je nejdůležitějším prvkem celistvosti kabrioletu, dodávání nových dílů jako jsou plasty, koberec interiéru. Celé auto je poté opět nalakováno, domontuje se konstrukce stahovací střechy a pomalu začíná být automobil pro slunné letní dny „vcelku“. Stejně jako „superpětka“ bylo i cabrio vyráběno ve dvou „fázích“  I. 1985-1987 a II. 1987-1993 kdy byly zejména designově pozměněny  části karoserie a interiéru, změnám neušlo ani „cabrio“.  První největší rozdíl mezi oběma  „fázemi“ jsou u „dvojky“ malá trojúhelníková okénka v předních dveřích hned za A sloupkem, která neumožňují efekt „absolutní“ volnosti při stažení střechy a všech bočních oken. Druhý největší rozdíl na první pohled je v absenci plastu pod zadní skupinovou svítilnou u Phase I., která je u Superpětky pokračováním linie plastové lišty třetích dveří a tudíž je celé „světlo“ posunuto dolů. V návaznosti na přidání tohoto plastu na Phase II. bylo nutno svítilnu zvednout a musela být dodána od B sloupku na vršek karoserie plastová lišta, která zvedá postupně celou linii vozu.

17 listopadu 1986, kdy byl odvolán ředitel Renaultu Georgie Besse, začala být výroba otevřené superpětky ohrožena, neboť neodpovídala bezpečnostní vizi kterou začínal Renault stavět na první místo. Výroba začala tedy doznívat. Pohledem na R5 cabrio je jasné, že to co dělá kabrio kabriem je „absolutní pocit volnosti“ bez příčného rámu spojující B sloupky jako u jeho přímých tehdejších konkurentů VW golf I., Peugeot 205. To byl hlavní důvod proč Renault dal firmě EBS stop ve výrobě kabrioletu. Byly to i další důvody, které nevyhovovaly z hlediska bezpečnosti, jako bezpečně „neuložená“ stahovací střecha, špatná tuhost karoserie při crashtestu. Toto vše mělo za následek, že bylo vyrobeno pouhých 1400 kusů kabrioletů a z toho 60% s pravostranným řízením pro  britský trh, kde jsou kabria velkým módním hitem. Renault 5 EBS cabrio se tak stalo mezi fanoušky značky Renault velkou vzácností, pro automobilovou veřejnost velkou neznámou, že takové auto vůbec kdy existovalo. Například R5cabrio ve verzi GTTurbo opustilo výrobní linku pouze ve 14ti exemplářích. Poslední čísla která se stále mění, vzhledem k stáří vozu, v počtu registrovaných kabrií je např. v Německu 220 a v ČR je to pouhých 6 žijících kusů.


Martin Trsek


Galerie


podélná výstuha boční pohled EBS
B sloupek stažená střecha zakrytá stažená střecha
Renault 5 cabrio zavřený zavřená střecha z interiéru dveře


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 4. V případě nutnosti volej nejprve hasiče, záchrannou službu, pak policii.