Renault 5
Výroba tohoto modelu byla zahájena roku 1972 a je až doposud jedním z vůbec nejúspěšnějších modelů. Elegantní dvoudveřová karoserie typu hatchback byla načrtnuta během dvou dní designérem Michelem Bouém a bez úprav schválena vedením společnosti.
Renault 5 získal svou oblibu hlavně kvůli nízkým pořizovacím a provozním nákladům, na druhé straně však dokázal vyhovět i náročnějším zákazníkům. Původně se dodával s možností výběru ze tří motorů. První - pohonná jednotka s nejmenším objemem válců 782 ccm - se z daňových důvodů prodávala pouze ve Francii. Nejmenší evropský motor s rozvodem OHV a vloženými válci měl objem 845 ccm, třetí možností byl motor o objemu 956 ccm, který se udržel až do roku 1979, kdy byl nahrazen výkonnějším čtyřválcem o objemu 1108 ccm. Již v roce 1976 se však objevil 1,3 litrový model GTL, který byl však zaměřen spíše na úsporný provoz než na výkon. V témže roce byla uvedena verze R5 Alpine (ve Velké Británii známá pod názvem R5 Gordini, aby nedošlo k záměně s Chryslerem Alpine) opatřená motorem s větším vrtáním, objemem 1397 ccm a výkonem 69 kW. Toto živé, ač hlučné vozítko dosahovalo rychlosti až 177 km/h, není tedy divu, že v roce 1979 obsadilo ve skupině 5 první místo v rallye Monte Carlo.
Základní typ se vyráběl až do roku 1984, kdy byl nahrazen novým Renaultem 5, zvaném superpětka. Vzhled byl velmi podobný předchozímu typu, vůz byl však delší, širší a lehčí. Kromě třídveřové se objevila rovněž pětidveřová varianta. Pro náročné byla připravena verze GT Turbo s přeplňovaným benzinovým motorem o obsahu 1.4 l, která automobilu umožňovala dosáhnout rychlosti přes 200 km/h. Renault 5 se vyráběl až do roku 1993. Jeho nástupce Renault Clio byl úspěšně uveden na trh roku 1991. Pětka se tedy vyráběla ještě dva roky v souběhu s novým modelem právě díky své cenové výhodnosti.
Historie modelu
1972
S modelem R5 přichází nový obraz automobilu - sympatický, lidový a cenově dostupný. V reklamní kampani se Renault 5 představuje takto: Dobrý den. Jsem Renault 5. Do města i na silnice... říkají mi také Supercar. Jazyk reklamy tak usnadňuje přístup k potenciálním zákazníkům. R5 má zaujmout stálé zájemce o malé vozy, ale chce si získat oblibu také mezi ženami, mladými lidmi a mezi širokou škálou různých socioprofesionálních kategorií.
Do reklamní kampaně vstupuje R5 kresleným obrázkem s motivem polidštění (antropomorfizace) a s přezdívkou Supercar. Snaží se ukázat, že automobil nemusí být hned sociologickým ukazatelem. Mediální kampaň je zahájena 28. ledna v rádiu a pokračuje až do 21. března, kdy je ukončena v kině. Na ulicích se objevují plakáty, na nichž má R5 místo reflektorů oči a místo tabulky se SPZ rozesmátou pusu. Na rozhlasových vlnách a v kinech je navíc slyšet jeho chraplavý hlas (Radio Monte-Carlo, Europe 1, RTL a Sud Radio; 268 filmových klubů a 1446 především regionálních kinosálů). Všechny tyto proměny jsou usnadněny novinkou, jíž jsou nárazníky ve formě štítu. Hudba je veselá, živá a jakoby lhostejná.
Model R5 je polidštěn pomocí kreslených obrázků. Je to poprvé, kdy reklama na automobil vychází z legrace.
Souběžně s kampaní v médiích začíná 1. února také akce Dobrý den a Sedněte si za volant. Už na začátku kampaně bylo připraveno 2500 volných vozů. Agentura Publicis ozdobila model R5 samolepkou s nápisem jsem Renault 5, sedněte si za volant, na reflektory nalepili oči... Takto vyzdobené jezdily Renaulty 5 v jakési karavaně po městech a v předem určenou dobu se zastavovaly na strategických místech a proměnily se na nějakou dobu na informační střediska, kde se rozdávaly propagační letáky a katalogy modelů Renault 5L a TL.
Od začátku do konce vedla tuto kampaň Simone Guibertová z agentury Publicis.
1973
Renault 5 pronikl se svými 5,8% na trh a dotkl se do té doby těžko přístupných skupin veřejnosti: žen, mladých lidí a okrajových skupin vůbec. Podařilo se vytvořit mýtus, o němž všichni snili, a tím bylo auto pro každého.
Bylo použito již vyzkoušené reklamní schéma, ale s fotografiemi Renaultu 5 LS.
1974
Renault 5 TS se znovu objevuje na kresbách, tentokrát s využitím motivů oblíbených kreslených seriálů Jeana-Paula Goudea, jako je Bécassine, Bibi Fricotin, Bicot, Mandrake a Fenouillardova rodina.
1975
Tentokrát se objevují hyperrealistické kresby, na nichž je Renault 5 Société na královské přehlídce v Bukinghamském paláci (autorem je Gilbert Mas) a v Elysejském paláci na parkovišti stojí R5 s otevřenými dveřmi, z nichž právě vystoupila nějaká zahraniční osobnost. Další dva podobné návrhy byly zamítnuty - Vatikán a Arabské emiráty (kvůli ropné krizi?).
1976
Cílem reklamy je představit a prosadit fyzický a technický přínos, kterým je boční ochrana spodku karosérie Renaultu 5 GTL, HP a Alpine.
Renault 5 Turbo je pro potěšení mužské části populace zamýšlen i vnímán jako komerční podoba Formule 1.
1978
Prodalo se 2,5 milionu vozů R5 a denní produkce se ustálila přibližně na 2000 vozů (z toho 360 mimo Francii).
Nový model Renault 5 Automatic 1300 přebírá reklamní schéma založené na pojetí vozu jako osobnosti.
Agentura Publicis se zaměřuje na rozdíly jednotlivých Renaultů 5 a ukazuje je jako členy jedné rodiny, kde má každý své místo, své výhody a v ostatních nevidí žádné rivaly. Reklama na Le Car je dílem Jeana-Luca Falka a vychází z amerického ideálu. Jako symbol země je použita tabulka se SPZ a angličtina. Tato série vozů je představena jako americká - Renaulty 5 očekávají svého amerického bratrance. Úspěch na sebe nenechává dlouho čekat, během čtyř týdnů se vyprodá celá šestitisícová série.
1980
Prodaly se 3 miliony modelu Renault 5.
Pětidvéřový R5 se po vzoru Gulliverových cest ocitá v Zemi zázraků a v Zemi Gurmánů a podniká Neuvěřitelné cesty.
1981
Edouard Molinaro vymýšlí slogan moje renaultka je čarodějnice, který se ihned stává známým zejména díky slavnému televiznímu seriálu Moje milovaná čarodějnice, který podpoří pozitivní stránku sloganu. Scénář vypráví příběh renaultky 5, která je nadána mimořádnými schopnostmi a protože se nudí, náhle zmizí v černé noci, kde musí překonat několik překážek (R5 skáče přes města a dopravní zácpy), aby se za svítání mohla poslušně vrátit do rodinné garáže. Hudba ve filmu je rušena smíchem, povzdechy a mručením, autorem plakátových fotografií je Jean-Paul Crouet. Čarodějnice se nejprve objevuje na plakátech a na stránkách časopisů a teprve pak v televizi, kde se mezi 26. únorem a 21. březnem vysílá 19 spotů, rozdělených mezi kanály TF1 a Antenne 2.
1982
Reklama na omezenou sérii nového modelu Renault 5 Campus zdůrazňuje vznešený ráz latinské tradice. Římské sochy jsou ohromeny novým automobilem, který se zařazuje na startovní čáru. A slogan nepřímo odkáže na přístupnou cenu vozu Luxus pas cherum, Magnificus mini fricus.
1983
Plakáty se zjednodušují: vůz projíždí maximální rychlostí a na fotografii je zachyzena jen jeho zadní část se zmínkou Já, Renault 5. Ve stejném duchu jsou i další slogany, např. Jsem nejmobilnější automobil, Mám provoz v krvi!, Hrome! Zmeškal jsem autobus!, Hrome! Minul jsem plakát!, Zaparkuju v kapesníku. Já, Renault 5.
1984
Renault 5 už se nevyrábí, dělá místo modelu Supercinq (= doslova Superpět). Patnáctisekundový reklamní spot Sbohem, krutý světe má úspěch, přestože se vysílá jen ve 30 vstupech během čtyř dnů.
Stará kreslená hvězda s pláčem odchází, aby udělala místo mladé hrdince, která se od ní na pohled v ničem neliší. A Supercinq se navzdory všem inovacím opravdu Renaultu 5 hodně podobá.
1985
Přechod mezi modely R5 a Supercinq je postupný a tichý, aby se sympatie ke starému modelu mohly plynule přesunout na Supercinq. Na konci roku už je přechod ukončen a veškerá pozornost je věnována novému modelu. Po automobilu, který je zobrazen ve velkém detailu, se vine had - symbol objektu touhy a skutečného pokušení (Supercinq - chci tě!).
V tomto roce se objevují některé další verze, např. Diesel, GT Turbot, pětidvéřový Supercinq. A Renault připomíná, že má svým zákazníkům opravdu co nabídnout - 22 verzí v jednom roce, to je důvod k oslavě!
1986
Plakáty na všechny verze Supercinqu mají stejné logo i slogan Život jede v Supercinqu.
1987
Slogan je obecnější a zní opět pro všechny verze stejně - Renault, auto pro život. Skvělým reklamním tahem je další slogan Nový Supercinq je na dohled. Ten se pak mění v závislosti na zacílení na typ klinetů, slogan Moje premiéra doprovází fotografii mladíka objímajícího dívku, která právě vystoupila z vozu Supercinq.
NRJ se spojuje s Renaultem a uvádí na trh omezenou sérii - NRJ nejvíce rozsvícené Renaulty Supercinq!
1988
Zimní klouzání je znázorněno na plakátě propagujícím omezenou sérii Supercinq SCHUSS.
1989
Na rozvoj plakátů ve městech měla velký vliv kampaň na omezenou sérii Blue Jeans. Renault uvádí na trh zvláštní série Supercinq Coup de Coeur a Supercinq Tiga.
Film Probuzení, jehož autorem je Hilton Mac Connico, postupuje od imaginárního k reálnému. V reklamní kampani se automobil stává rodinným přítelem.
Viktor Kazda
Galerie
Karoserie | ||||
Délka [mm] | 3591 | |||
Šířka [mm] | 1584 | |||
Výška [mm] | 1397 | |||
Nápravy | ||||
Přední [cm] | 132,3 | |||
Zadní [cm] | 135,7 | |||
Rozvor [cm] | 240,7 | |||
Motory | ||||
Model | Vrtání/zdvih [mm] | Obsah [ccm] | Výkon [kW] | - |
C | 65x72 | 956 | 30 | - |
L,TL, Campus | 70x72 | 1108 | 33 | - |
TR Prima, GTR Prima GTL Kat, TS,GTS Campus, GTL, GTR Automatic | 76x77 | 1397 | 43-52 | - |
GT Turbo | 76x77 | 1397 | 85-116 | - |
GTX, GTX Prima Automatic Prima Exclusiv, GTE | 81x83,5 | 1721 | 54-69 | - |
TD, GTD, SD Campus diesel, GTD Prima | 78x83,5 | 1595 | 40 | diesel |