Renault 4 - svěží padesátník

Renault 4, letošní padesátník

Renault 4 – svěží padesátník

V červenci 2011 oslaví kulaté padesáté narozeniny nejprodávanější Renault všech dob (a zároveň nejprodávanější francouzský vůz) Renault 4. Tento automobil byl vyvinut s cílem nabídnout širokým vrstvám evropských motoristů dostupný a úsporný dopravní prostředek. Měl ovšem nabídnout výrazně větší užitnou hodnotu než předchozí „želvička“ 4 CV s motorem vzadu. Tento úkol se konstruktérům podařilo splnit na jedničku – dokonce tak dobře, že „čtyřka“ po všech stránkách překonala svého úhlavního a také staršího konkurenta Citroen 2 CV.

Jednoduše tvarovaný, přesto však sympatický vozík byl na tento nelehký úkol dobře připraven – jednalo se o první Renault s pohonem předních kol. Tato koncepce umožnila výborné využití obestavěného prostoru jen 3,6 m dlouhé karoserie. O komfortní odpružení i na horších cestách se starala čtveřice torzních tyčí. Řazení probíhalo pomocí deštníkovitě tvarované řadicí páky, která vyčnívala pod přístrojovou deskou. Dva páry bočních dveří doplňovala praktická zadní výklopná stěna – jednalo se vlastně o jeden z prvních hatchbacků na trhu. Dokonce již bylo možné sklopit zadní sedadlo a výrazně tak zvětšit zavazadlový prostor.

Jak se na správný lidový evropský vůz slušelo, R4 byla osazována malými pohonnými jednotkami, které se vždy nacházely podélně za přední nápravou. První provedení mělo čtyřválec o objemu pouhých 747 cm3 s výkonem 23 k a muselo se spokojit s třístupňovou převodovkou. Ještě skromnější R3 s motorem 603 cm3 a extrémně spartánskou výbavou se  ale na trhu neprosadil, takže ve výrobě vydržel jediný rok. Pak ovšem objem motoru čtyřky pomalu rostl – přes 848 cm3, 956 cm3 až po finálních 1108 cm3 se 34 k. Vůz se v průběhu svého dlouhého života pochopitelně podrobil i řadě jiných inovací – jmenujme třeba chromovanou masku chladiče (1967),  dvanáctivoltovou elekrickou instalaci (1970), účinnější brzdovou soustavu (1973), plastovou masku chladiče (1974) či přední kotoučové brzdy (1982).  Kromě základní pětidveřové verze se dlouhá léta vyrábělo také oblíbené užitkové provedení Fourgonette a v menších sériích vznikalo otevřené provedení bez dveří Plain Air. Na podvozkové plošině R4 jezdil rovněž plážový vozík Rodeo s plastovou karoserií, což byla Renaultova odpověď na podobně koncipovaný Citroen Méhari. V posledních letech produkce vznikaly líbivé akční série se speciálním barevným laděním, čalouněním atd.

Renault 4 vznikl v celkovém počtu 8 130 000 kusů, takže dodnes drží skvělé třetí místo v žebříčku nejprodávanějších automobilů všech dob – před ním  je pouze Volkswagen Brouk a Ford T (na prvním místě často uváděnou Toyotu Corollu lze těžko uznat, protože vůz mezigeneračně zcela změnil koncepci pohonného ústrojí).

Poslední čtyřka sjela z výrobního pásu v prosinci 1994, tedy neuvěřitelných 33 let od své premiéry. Vůz se v posledních letech vyráběl již pouze ve Slovinsku.

Renault 4 se prodával ve 100 zemích po celém světě a velkou oblibu si díky své láci, jednoduchosti a odolnosti získal například také v Africe. Jednalo se prostě o miláčka všech motoristů, kteří neměli peněz nazbyt – v šedesátých letech plnil úlohu dostupného rodinného vozu pro městské i vesnické obyvatelstvo, od 70. let si čtyřku pořizovali zejména studenti a ženy v domácnosti a po celá desetiletí se stal coby dodávka věrným pomocníkem francouzských řemeslníků a živnostníků. Čtyřka si postupně vybudovala kultovní status a kromě toho se  stihla úspěšně zúčastnit i náročných sportovních podniků (Rally Monte Carlo, Rally Paříž-Dakar) i odvážných dálkových jízd skrz několik kontinentů. Dnes je tato nezapomenutelná francouzská lidovka oblíbeným young-timerem a jeho příznivci se sdružují v řadě klubů. U příležitosti letošních kulatých narozenin „er-čtyřky“ Renault připravil řadu zajímavých akcí, jejichž vyvrcholením bylo mezinárodní setkání těchto vozů ve francouzském městě Thenay 15.-17. července 2011.

Související článek: Historie Renaultu 4



(17.8.2001)


Roman Poláček


Galerie


R4 v Africe Lákadlo připravené speciálně pro ženy – R4 Parissiene (Pařížanka) s ozdobným dekorem na bocích karoserie Renault uvedl ve spolupráci s dámským magazínem Elle Renault 4 Rodeo používal jednoduchou plastovou karoserii
Reklamní fotografie R4 Reklamní fotografie R4 Reklamní fotografie R4
Mimořádně spartánská verze R3 s motorem 0,6 l se ve výrobě udržela pouze jediný rok. Na první pohled ji bylo možné identifikovat podle chybějících okének v zadních sloupcích. Když je všude otevřeno – do všech zákoutí interiéru R4 byl snadný přístup. Jen pro motorový prostor to příliš neplatilo. Na snímku verze vybavená shrnovací plátěnou střechou. Malý test a sázka jestli to vydrží
Dobová reklamní fotografie Lákadlo připravené speciálně pro ženy – R4 Parissiene (Pařížanka) s ozdobným dekorem na bocích karoserie Renault uvedl ve spolupráci s dámským magazínem Elle Ač to dnes zní neuvěřitelně, bylo to oblíbené auto i pro střední stav
Dobová reklamní fotografie Typickým prvkem interiéru R4 byla deštníkovitá řadicí páka, vykukující zpod přístrojové desky Dobová reklamní fotografie
Dobová reklamní fotografie Dobová reklamní fotografie Dobová reklamní fotografie
Servisní Renault 4 Servisní Renault 4 Miliontý kousek
Užitková verze s novějšími sdruženými svítilnami Billancourt Pro své vlastnosti byla hojně používána venkovskou policií. Jako dálniční stíhač se příliš neuplatnila :-)
Užitková varianta Čtyřka projela skoro všude Čtyřka projela skoro všude
Mimořádně spartánská verze R3 s motorem 0,6 l se ve výrobě udržela pouze jediný rok. Na první pohled ji bylo možné identifikovat podle chybějících okének v zadních sloupcích. Dobová fotografie R4 Chromovou masku vystřídala plastová. Bylo to moderní
Renault 4 pod Eiffelkou Chybí už jen prezident. Vpředu legendární bílý slon Renault 4
Montážní linka Montážní linka I takhle se s čtyřkou dá zacházet
Dobová fotografie z Itálie Užitková verze byla neuvěřitelně prostorná na tak malé auto Velkým trumf vozu - praktická zadní výklopná stěna. R4 se tak stala průkopníkem dnes zcela samozřejmého druhu  karoserie menších automobilů - hatchbacku
Renault 4 na Champs Elysées Renault 4 na Champs Elysées Čtyřka s modernější chromvoanou maskou
Díky odpružení podélnými zkrutnými tyčemi vpředu měla čtyřka velmi dobrou průchodnost lehkým terénem Zřejmě vozidlo zahradníka... Na tomto snímku výrobce názorně demonstroval výhody dlouhozdvihového odpružení zkrutnými tyčemi. Na venkově se velice hodila i nadprůměrná světlá výška.
Nákladní varianta měla vyklápěcí střechu. Tak se daly při zavřených dveřích pohodlně převážet dlouhé předměty Rodinná idylka z Francie 60. let… Tohle auto je prostě na pohodu...


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 3. Zajisti místo výstražným trojúhelníkem.