Renault 4

Tento malý lidový vůz patří bezesporu mezi legendy automobilismu. Byl právě tak oblíbený, jako jednoduchý. Toto vozidlo bylo takřka nesmrtelné. Vyrábělo se v mnoha variantách v mnoha zemích bezmála 40 let. Za tu dobu vzniklo téměř bezpočet těchto malých vozů s diamantem ve znaku, osobních i užitkových. Donedávna se vyráběly v Argentině a bývalé Jugoslávii.
U tohoto vozidla byl poprvé v historii automobilismu použit uzavřený tlakový chladící systém a dlouhozdvihové pérování zkrutnými tyčemi.
Srdcem těchto vozů byly motory o objemu 782 ccm, 845 ccm, 852 ccm a 1.108 ccm. Podle použitého motoru a doby, ve které byly vyráběny, dosahovaly rychlosti 100 - 122 km/h.
Historie - Renault 4 - 4L
1961
Nový automobil? ... ano! Renault 4. Vezměte do rukou volant - hraná pantomima předvádí přístup ke kufru. Renault 4 je představován jako lidový automobil, který je zvlášť určen mladým s jejich skromným stipendiem. Renault staví reklamu na model R4 na cestování, úniku pro každého. Savignac kreslí plakát naivního typu: červený Renault 4 na vrcholku kopce uprostřed krajiny, jaká může být kdekoli. Rychlost je naznačena bílou čarou, z níž vychází jméno vozu R4. Je to poprvé, kdy se v reklamě Renaultu objevuje jeho zkrácený název.
1964
Reklama se zaměřuje především na sílu vozu: Přidejte! Rychle... jste v Renaultu 4!, Tachometr se blíží ke stovce... šlápněte na plyn a ten kamión zůstane za vámi!
Renault uvádí dvě provedení modelu R4 věnovaného Paříži - jeden s kostkovaným vzorem a jeden s rákosovým vypletením. Kreslíř Philip Keller znázorňuje vůz ve 13. pařížském obvodě před obchodem se starožitnostmi.
1965
Renault 4 je představen jako rodinný vůz, schopný pojmout kromě rodičů až tři děti. Na plakátě Philipa Kellera je znázorněna rodina, která si za krásného počasí vyjela na piknik k vodě - Ať žije svoboda v Ranaultu 4!
1966
Renault 4 má tři verze: Luxe, Export, Parisienne (= Pařížská).
1967
Rozshálá reklamní kampaň upozorňuje na výhody Renaultu 4 kombi, který má sklápěcí zadní sedadla. Dvě auta v jednom, to je Renault 4 kombi - má dostatek míst k sezení, ale také velký úložný prostor tradičního automobilu kombi. Tento model se stává velmi populární a je dokonce vybrán pro film Jacquese Tatiho Play Time.
1969
Proč si od vás vaše žena stále půjčuje Renault 4? (Tento slogan má ještě dvě varianty - se synem a švagrem.) Pro jeho pohodlnost, ekonomičnost, dostatek využitelného prostoru uvnitř tak malého vozu... Snadno se s ním parkuje, vejdou se do něj všechny nákupy, syn v něm může s kamarády odjet na výlet a pobere všechno potřebné... Renault 4 je prostě auto pro každého!
1975
V tomto roce se reklama zaměřuje na vnějšek vozu. Renault 4 Safari projede všude a přímo vás láká, abyste si v něm vyjeli někam na vzduch, na prázdniny... Napněte plachty!
Renault 4 ve 103 zemích, Také jim se líbí - to jsou slogany reagující na úspěšný prodej tohoto autíčka v zahraničí. Prodává se dobře po celém světě - ve skandinávských zemích, ve Skotsku,...
1977
Jednou z výhod Renaultu 4 je snadná dostupnost náhradních dílů a jejich rozumná cena - Renault 4 vás nezruinuje.
1978
Renault 4 GTL se objevuje v humoristickém kresleném příběhu, který ukazuje jeho přednosti: navzdory svým malým rozměrům je rychlý a přitom má malou spotřebu.
1980
Díky filmaři Williamu Kleinovi cestuje Renault 4 napříč kontinety v prostředí pohlednic, obrázkových knih a kreslených příběhů. Cesta kolem světa v Renaultu 4 začíná na Sahaře, pokračuje rovníkovými pralesy přes jeskyni Ali Baby a končí ve Spojených Státech uprostřed války gangů. Film je podbarven písní s moderní melodií (autorem je Michel Fugain). Ilustrátor Jacques Toutain kreslí velikého kádího v podobě Renaultu 4, jehož kufr a prostor na sklopených zadních sedadlech je plný zásob - využitelný prostor vozu je obrovský. Úspěch na sebe nenechá dlouho čekat a díky dobré kvalitě a jí přiměřené ceně se hlásí 84 000 nových zájemců o tento vůz. Renault se tak stává 7. nejúspěšnějším automobilem světa.
1981
Plakát s heslem Mládeži, jedem! znázorňuje lesknoucí se vůz R4 na autodromu. Získává druhou cenu Klubu uměleckých vedoucích (Club des Directeurs Artistiques). Na trh je uvedena zvláštní série Renault 4 Jogging s heslem Nejlepší způsob chůze. Plakát v naivním stylu znázorňuje ve veselých barvách Renault 4 na železnici uprostřed květin, jak se proměňuje ve vlak. Jiný plakát (jeho autorem je A. Bertrand) se snaží zdůraznit, že model R4 se prodává na celém světě -automobil jede po povrchu zeměkoule a přizpůsobuje se tvarem jejímu kulatému povrchu. Reklamní slogan dodává: Věc, která se točí.
1983
Kreslířka Dorotha Flandrinová vytváří černobílý plakát, který představuje pouze siluetu vozu R4 s krátkou poznámkou Geniální obrys.
1992
Během 31 let se prodalo 8 milionů vozů R4. Protiimisní předpisy jsou však pro R4 příliš přísné, a tak tento vůz, obecně nazývaný 4L, završuje svou kariéru zvláštní sérií Bye Bye, jež zahrnuje 1000 číslovaných vozů. Při této příležitosti uspořádá Publicis pohřeb první třídy - sága autíčka 4L je zobrazena na deseti černobílých fotografiích otištěných postupně v inzertní části deníku Libération (počínaje 1. prosincem 1992). Tato kampaň, jež byla zrealizována fotografem Thierrym des Ouches, byla zaměřena především vzpomínkově, jak dokládají některé doprovodné slogany: venkovský notář je zobrazen u hesla 30 let bez hádky, připomínají se barikády v květnu 1968 - R4 je skvělou boční obranou, vůz R4 plný věcí blokuje dopravu - Často přetížen, nikdy předjížděn, skutečnost, že tento model projel snad všemi zeměmi, dokládá slogan Se vstupem do Evropy nečekal na rok 1992, a když hippies projíždějí obilným polem ve voze 4L - peace and love - na plakátě se tvrdí, že Utopie poznamenaly R4 víc než najeté kilometry. Poslední slogan je výrazem nostalgie doby - Bylo by dobře, aby opravdu skončil.
1993
Vydavatelství Aquarupella vydává ve spolupráci s Kodakem vzpomínkové fotografie ve formě miniaturních pohlednic. Klub uměleckých vedoucích (Club des Directeurs Artistiques) odměňuje tuto reklamní kampaň první cenou Prix Presse Quotidienne.
Viktor Kazda
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
Technické údaje | |
rozměry | |
Délka [mm] | 3660 |
Šířka [mm] | 1480 |
Výška [mm] | 1550 |