Renault 4

Renault 4

Tento malý lidový vůz patří bezesporu mezi legendy automobilismu. Byl právě tak oblíbený, jako jednoduchý. Toto vozidlo bylo takřka nesmrtelné. Vyrábělo se v mnoha variantách v mnoha zemích bezmála 40 let. Za tu dobu vzniklo téměř bezpočet těchto malých vozů s diamantem ve znaku, osobních i užitkových. Donedávna se vyráběly v Argentině a bývalé Jugoslávii.

U tohoto vozidla byl poprvé v historii automobilismu použit uzavřený tlakový chladící systém a dlouhozdvihové pérování zkrutnými tyčemi.

Srdcem těchto vozů byly motory o objemu 782 ccm, 845 ccm, 852 ccm a 1.108 ccm. Podle použitého motoru a doby, ve které byly vyráběny, dosahovaly rychlosti 100 - 122 km/h.

Historie - Renault 4 - 4L

1961

Nový automobil? ... ano! Renault 4. Vezměte do rukou volant - hraná pantomima předvádí přístup ke kufru. Renault 4 je představován jako lidový automobil, který je zvlášť určen mladým s jejich skromným stipendiem. Renault staví reklamu na model R4 na cestování, úniku pro každého. Savignac kreslí plakát naivního typu: červený Renault 4 na vrcholku kopce uprostřed krajiny, jaká může být kdekoli. Rychlost je naznačena bílou čarou, z níž vychází jméno vozu R4. Je to poprvé, kdy se v reklamě Renaultu objevuje jeho zkrácený název.



1964

Reklama se zaměřuje především na sílu vozu: Přidejte! Rychle... jste v Renaultu 4!, Tachometr se blíží ke stovce... šlápněte na plyn a ten kamión zůstane za vámi!

Renault uvádí dvě provedení modelu R4 věnovaného Paříži - jeden s kostkovaným vzorem a jeden s rákosovým vypletením. Kreslíř Philip Keller znázorňuje vůz ve 13. pařížském obvodě před obchodem se starožitnostmi.

1965


Renault 4 je představen jako rodinný vůz, schopný pojmout kromě rodičů až tři děti. Na plakátě Philipa Kellera je znázorněna rodina, která si za krásného počasí vyjela na piknik k vodě - Ať žije svoboda v Ranaultu 4!

1966

Renault 4 má tři verze: Luxe, Export, Parisienne (= Pařížská).

1967

Rozshálá reklamní kampaň upozorňuje na výhody Renaultu 4 kombi, který má sklápěcí zadní sedadla. Dvě auta v jednom, to je Renault 4 kombi - má dostatek míst k sezení, ale také velký úložný prostor tradičního automobilu kombi. Tento model se stává velmi populární a je dokonce vybrán pro film Jacquese Tatiho Play Time.

1969

Proč si od vás vaše žena stále půjčuje Renault 4? (Tento slogan má ještě dvě varianty - se synem a švagrem.) Pro jeho pohodlnost, ekonomičnost, dostatek využitelného prostoru uvnitř tak malého vozu... Snadno se s ním parkuje, vejdou se do něj všechny nákupy, syn v něm může s kamarády odjet na výlet a pobere všechno potřebné... Renault 4 je prostě auto pro každého!

1975

V tomto roce se reklama zaměřuje na vnějšek vozu. Renault 4 Safari projede všude a přímo vás láká, abyste si v něm vyjeli někam na vzduch, na prázdniny... Napněte plachty!

Renault 4 ve 103 zemích, Také jim se líbí - to jsou slogany reagující na úspěšný prodej tohoto autíčka v zahraničí. Prodává se dobře po celém světě - ve skandinávských zemích, ve Skotsku,...

1977

Jednou z výhod Renaultu 4 je snadná dostupnost náhradních dílů a jejich rozumná cena - Renault 4 vás nezruinuje.

1978

Renault 4 GTL se objevuje v humoristickém kresleném příběhu, který ukazuje jeho přednosti: navzdory svým malým rozměrům je rychlý a přitom má malou spotřebu.

1980

Díky filmaři Williamu Kleinovi cestuje Renault 4 napříč kontinety v prostředí pohlednic, obrázkových knih a kreslených příběhů. Cesta kolem světa v Renaultu 4 začíná na Sahaře, pokračuje rovníkovými pralesy přes jeskyni Ali Baby a končí ve Spojených Státech uprostřed války gangů. Film je podbarven písní s moderní melodií (autorem je Michel Fugain). Ilustrátor Jacques Toutain kreslí velikého kádího v podobě Renaultu 4, jehož kufr a prostor na sklopených zadních sedadlech je plný zásob - využitelný prostor vozu je obrovský. Úspěch na sebe nenechá dlouho čekat a díky dobré kvalitě a jí přiměřené ceně se hlásí 84 000 nových zájemců o tento vůz. Renault se tak stává 7. nejúspěšnějším automobilem světa.

1981

Plakát s heslem Mládeži, jedem! znázorňuje lesknoucí se vůz R4 na autodromu. Získává druhou cenu Klubu uměleckých vedoucích (Club des Directeurs Artistiques). Na trh je uvedena zvláštní série Renault 4 Jogging s heslem Nejlepší způsob chůze. Plakát v naivním stylu znázorňuje ve veselých barvách Renault 4 na železnici uprostřed květin, jak se proměňuje ve vlak. Jiný plakát (jeho autorem je A. Bertrand) se snaží zdůraznit, že model R4 se prodává na celém světě -automobil jede po povrchu zeměkoule a přizpůsobuje se tvarem jejímu kulatému povrchu. Reklamní slogan dodává: Věc, která se točí.

1983

Kreslířka Dorotha Flandrinová vytváří černobílý plakát, který představuje pouze siluetu vozu R4 s krátkou poznámkou Geniální obrys.

1992

Během 31 let se prodalo 8 milionů vozů R4. Protiimisní předpisy jsou však pro R4 příliš přísné, a tak tento vůz, obecně nazývaný 4L, završuje svou kariéru zvláštní sérií Bye Bye, jež zahrnuje 1000 číslovaných vozů. Při této příležitosti uspořádá Publicis pohřeb první třídy - sága autíčka 4L je zobrazena na deseti černobílých fotografiích otištěných postupně v inzertní části deníku Libération (počínaje 1. prosincem 1992). Tato kampaň, jež byla zrealizována fotografem Thierrym des Ouches, byla zaměřena především vzpomínkově, jak dokládají některé doprovodné slogany: venkovský notář je zobrazen u hesla 30 let bez hádky, připomínají se barikády v květnu 1968 - R4 je skvělou boční obranou, vůz R4 plný věcí blokuje dopravu - Často přetížen, nikdy předjížděn, skutečnost, že tento model projel snad všemi zeměmi, dokládá slogan Se vstupem do Evropy nečekal na rok 1992, a když hippies projíždějí obilným polem ve voze 4L - peace and love - na plakátě se tvrdí, že Utopie poznamenaly R4 víc než najeté kilometry. Poslední slogan je výrazem nostalgie doby - Bylo by dobře, aby opravdu skončil.

1993

Vydavatelství Aquarupella vydává ve spolupráci s Kodakem vzpomínkové fotografie ve formě miniaturních pohlednic. Klub uměleckých vedoucích (Club des Directeurs Artistiques) odměňuje tuto reklamní kampaň první cenou Prix Presse Quotidienne.



Viktor Kazda


Galerie


Renault 4 Renault 4 Renault 4



Technické údaje
rozměry
Délka [mm] 3660
Šířka [mm] 1480
Výška [mm] 1550
Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 8. Je-li nutné změnit pozici havarovaných vozidel, obkresli jejich původní postavení.


Link to old english version.