Renault 19

Renault 19, 16V

Těsně před koncem roku 1988 představila automobilka Renault nový typ vozu nižší střední třídy, nahrazující úspěšný typ 9/11. Tento typ se stal přímým konkurentem v té době vyráběných vozů Fiat Tipo, Volkswagen Golf, Ford Escort, Opel Kadett, Peugeot 309 a dalších. Svým vzhledem, ale především jízdními vlastnostmi a užitnou hodnotou tehdy kandidoval na titul Automobil roku.

Renault 19 je tří nebo pětidveřový hatchback, který se vyráběl ve více než 70 různých modelových modifikacích, lišících se typem karoserie, motory a několika stupni výbavy. Jeho vývoj trval celkem 45 měsíců, což je vzhledem k době jeho vzniku velice příznivý údaj. K modelům se splývavou zádí přibyla v roce 1992 další karosářská varianta typu sedan. Při jeho vývoji Renaultu 19 byla věnována velká pozornost bezpečnosti, pohodlí posádky a mimo jiné také aerodynamické čistotě. Součinitel Cx tohoto vozu je pouze 0,30, což je na třídu Renaultu 19 skutečně málo, dokonce i dnes. Podíl na takto nízkém součiniteli odporu vzduchu mají kromě základního tvaru karoserie také detaily, zejména hladká a utěsněná čelní stěna a oba velké plastové nárazníky zapuštěné do karoserie. Díky nízkému aerodynamickému odporu pak všechny modely disponují poměrně příznivou spotřebou pohonných hmot.

Délkou 4115 mm patří devatenáctka k největším vozům své třídy. Vnější rozměry se rovněž promítají do velikosti interiéru, který poskytuje dostatek pohodlí i na dlouhých cestách. Interiér vozu je zcela v příjemném francouzském stylu. Pracoviště řidiče je velmi přehledně a ergonomicky uspořádáno. Podle stupně výbavy je pak možno ve voze nalézt zvyšující se počet prvků, přispívajících ke zvýšení jízdní pohody, elektricky ovládaná okna, otevírací střechu, nebo i automatickou klimatizaci, která umí udržet zvolenou teplotu i při vnější teplotě 45oC. Díky velkorysému prosklení 2,64m2 u pětidveřové verze je celkový horizontální úhel výhledu z místa řidiče 311o, což rozhodně přispívá k řidičově přehledu o dění před, kolem i za automobilem.

Podvozek je příjemně měkký, takže na závadu jízdního komfortu nejsou ani nerovnosti na vozovce. Důsledkem tohoto naladění podvozku je větší boční náklon v razantněji projížděných zatáčkách. I přes to vůz drží spolehlivě zvolenou stopu. Poněkud nervózně však reaguje na rychlé ubrání plynu v prudce projížděných zatáčkách, kdy se záď vozu začne chovat přetáčivě. Lékem na tuto vlastnost typickou pro všechny vozy s předním pohonem a komfortně nastaveným podvozkem je však pouhé sešlápnutí spojky, nebo opětovné přidání plynu, po němž se vůz začne opět chovat neutrálně.

Zájemce o tento automobil si může vybrat s poměrně bohaté škály motorů začínajících relativně slabým motorem o objemu 1237 cm3, který se dodával pouze do některých zemí v nichž se daňové zatížení vozidel vypočítávalo podle objemu motoru. Celkem slušně s devatenáctkou hýbe čtrnáctistovka Energy disponující výkonem 57,5kW (78 k) se kterou je možno v běžném mimoměstském provozu docílit spotřeby pod 6l/100km. Paleta motorů pokračuje sedmnáctistovkou o výkonu 66,5kW (90k) a vrcholí sportovním šestnátiventilem o objem1763cm3 o výkonu 101kW (137k). Těm spořivým jsou pak určeny naftové motory o objemu 1870cm3 v atmosférickém nebo přeplňovaném provedení.

Při koupi ojetého vozu by si potenciální kupující měl dát pozor zejména na těsnost výfukového potrubí, kvalitu tlumičů a stav přední nápravy, kde trpí především kulové čepy při jízdě po nekvalitní vozovce.




Viktor Kazda


Galerie


Přístrojová deska Ovládání Cabrio
Renault 19, cabrio sedačky V plné kráse


Karoserie
Délka 4156 mm
Šířka 1684 mm
Výška 1412 mm
Nápravy
Přední 1470 mm
Zadní 1417 mm
Rozvor 2540 mm
Motory
Model vrtání(mm) obsah(ccm) výkon -
TR, GTR, Bellevue 1.4e
Rl, RN 1.4
75,8x77 1390 43-55 kW -
GTS ,TSE, Automatic
Bellevue RN
81x83,5 1721 54-66 kW -
Bellevue 1.8s
Elysée 1.8s Cabriolet RSi
82,7x83,5 1794 66-80 kW -
TD, GTD, TDE Bellevue RN 1.9 D 19 Champion 1.9 D 80x93,5 1870 47 kW diesel
Bellevue RT 1.9 DT Elysée 1,9 DT 88x93 1870 66 kW turbodiesel
19 16 V 1.8 82x83,5 1764 99 kW -
Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 5. Zraněným poskytni první pomoc.


Link to old english version.